Ervaringen met mishandeld paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:39

Kenmerk van opspelende hormonen is onvoorspelbaar gedrag. Ineens kunnen ontploffen terwijl wij (mensen) geen idee hebben hoe dat kan...maar wij zijn nu eenmaal geen paarden. Meestal is er wel een verklaring voor het onvoorspelbare gedrag, maar dat zien we soms (of vaak) achteraf pas...
Wil je fokken met hem? Nee? Dan castreren laten, en ik vermoed dat je, gezien de training die je al met hem hebt gedaan, je dan een heel ander paard gaat zien.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:42

FriesWytske schreef:
Toch zijn ballen er af halen. De dingen die jij zegt komen niet van mishandeling. Maar oa van de hormonen die door zijn lijf gieren. Plus opvoeding. Waarom zijn toch altijd alle paarden die zich iets anders gedragen direct maar mishandeld te noemen. Ben dan ook benieuwd wat er in de veulentijd bij dit paard is gebeurt.

De dingen die genoemd worden en met name het plotselinge omslaanbare gedrag is wel degelijk af te leiden van een mishandeld verleden.

Jammer dat er altijd zo over hengsten wordt gepraat. Ja hengsten hebben hormonen, ja je moet daar concequent mee omgaan en ja hengsten kunnen uit hun plaat gaan vanwege te veel testosteron maar dat is niet de ene keer wel en de andere keer niet.

Je doet NH met hem dat is een uitstekende stap.

Ik heb zowel ervaring met mishandelde paarden (gewerkt bij een stichting met het trainen) als met hengsten.

Als hij als veulen zijnde mishandeld is kan dit wel degelijk de oorzaak van zijn gedrag zijn. Als je zijn ballen eraf haalt kan dit dan rwee kanten op gaan het castreren kan dan zorgen voor het oproepen van traumatische ervaringen (waardoor je een nieiw probleem hebt) het kan ook zo zijn dat hij zijn gedrag bewaard zoals nu bewaard maar het minder 'explosief' wordt.

Ik zeg niet dat dit het geval moet zijn want vind het erg lastig te oordelen zonder het gedrag zelf te zien, maar ALS dit gedrag komt door zijn verleden zou ik voorzichtig zijn met castratie.

Of het er nou aan ligt dat hij mishandemd geweest is of dat hij hengst is, is nooit zo zwart/wit en nooit in elke gevallen hetzelfde en kan aan allerlei factoren liggen..

lissie_zigor

Re: Ervaringen met mishandeld paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:48

Verder zijn hengsten vaak erg eerlijke paarden en zie je het gedrag opkomen (hals omhoog, borst naar voren of begin met een klein zacht hinnekje enz.) Plotseling omslaand gedrag is niet typerend voor hengsten in ieder geval niet bij de hengsten die ik allemaal gezien/gereden heb

Sleeper

Re: Ervaringen met mishandeld paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:51

Het paard is 3, jij traint al een jaar intensief NH met hem. Daarvoor heeft hij het niet zo leuk gehad. Waar is zijn rustpunt geweest? Het klinkt namelijk alsof hij vanaf het begin van zijn leven dingen moest doen en geen tijd gehad heeft om jong te zijn. Maar dat kan een hele verkeerde interpretatie van het verhaal zijn.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:38

Sleeper schreef:
Het paard is 3, jij traint al een jaar intensief NH met hem. Daarvoor heeft hij het niet zo leuk gehad. Waar is zijn rustpunt geweest? Het klinkt namelijk alsof hij vanaf het begin van zijn leven dingen moest doen en geen tijd gehad heeft om jong te zijn. Maar dat kan een hele verkeerde interpretatie van het verhaal zijn.

Mee eens!

Mijn mening, maar dat is mijn mening, zou zijn; ballen eraf, of ben je van plan om met hem te fokken?
Dan lekker een jaartje rust, miss in een opfok, lekker laten spelen en paard laten zijn.
Alles wat jij met hem bereikt hebt tot nu toe vergeet hij niet en zodra je hem terughaalt kan je zeker te weten zo weer mee aan de slag.
Eerlijk gezegd denk ik dat hij daarna veel makkelijker zal zijn en zeker om hem onder het zadel te brengen.
Je hebt nu eenmaal een jong paard en daar moet je tijd en vooral geduld in steken.
Ook is hij net geen veulen meer maar wel beginnend puber.
En hoe dan ook hij heeft ook de leeftijd om te gaan dekken en dan vind ik het begrijpelijk dat hij vanuit niets kan ontploffen omdat hij , zoals jezelf zegt, ook naast merries kan staan, dus die hormonekriebel moet zich toch ergens in uiten.

Succes!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:13

Joolien schreef:
Idd ruinen en hem niet behandelen als 'mishandeld' paard. Vaak gat het daar al mis, je bent te voorzichtig, te afwachtend etc. En dat vaak onbewust hoor.
Staat hij alleen?

Inderdaad, want deze fout heb ik ook gemaakt en hier draag ik nu nog steeds de gevolgen van.
Ik ben wel voor NH en duidelijk zijn over wie de leider is, met vriendjes willen zijn heb ik in elk geval geen prijzen gehaald :(

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:18

Zou hem zeker ruinen. Hier had ik ook een O zo lieve hengst. Super langzaam en super braaf. Hij had niet echt het idee dat hij hengst was... Tot dat hij ineens ontplofte zoals jij ook beschrijft. Uiteindelijk hem dus ook geruint en hier is hij zo van opgeknapt! Alsof je zag dat hij zijn rust weer had gevonden. Inmiddels is hij de meest lieve pony :)