heb tijden niet meer gereden....maar bestijg nu wel de bok met dat ding
Felicxa schreef:Om de vijf jaar of na een harde val (op je hoofd) is een goede richtlijn. En bij twijfel, gewoon vervangen. Het gaat wel om je hoofd natuurlijk
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik heb mijn vorige cap een jaartje of 4 - 4,5 jaar gehad en in die tijd ben ik + 20 keer (ongeveer) gevallen. Ook een paar erg hard tegen stammen of/en hout in het bos , maar ik ben er altijd door mee blijven rijden. Mijn huidige cap die een jaar geleden nog van mijn vader was ( heeft hem 6 jaar gebruikt ) heeft ook een paar harde klappen te voorduren gehad. Ik wist niet dat het zó gevaarlijk was.
Een nieuwe aanschaffen dus!
Felicxa schreef:Om de vijf jaar of na een harde val (op je hoofd) is een goede richtlijn. En bij twijfel, gewoon vervangen. Het gaat wel om je hoofd natuurlijk
irisdepony schreef:Felicxa schreef:Om de vijf jaar of na een harde val (op je hoofd) is een goede richtlijn. En bij twijfel, gewoon vervangen. Het gaat wel om je hoofd natuurlijk
Precies, het gaat wel om je hoofd & je hersenen.
Nu zuinig doen voor een misschien 100,- euro. Maar als je straks een hersenbeschadiging hebt dan zeg je tegen de artsen in het ziekenhuis: Ik heb er miljoenen voor over als u me beter maakt"... !!
Ik snap deze discussie niet !
Maar ik zie wel dat ik mijn cap om de 5 jaar ongeveer vervangen heb, maar dat is meer uit "niet meer mooi"/fijner model uit overwegingen dan dit... Maar dan heb ik ze zelf een jaar of 4/5 en weet ik veel hoe lang ze al in de winkel hebben gelegen. Uvex heeft een cap opgestuurd met die "niet 100% veilig" inruilactie, waar ze een plasticje tussen hebben gezet. Dus een oud model. Die is waarschijnlijk al "ouder" dus dan ik hem heb. 
Pepperone schreef:Ik vervang hem alleen als hij niet zijn werk goed doet: beschermen.
Want dan is het tijd voor een nieuwe.
maliejane schreef:@kwita, dan heb je het ook wel over een echt serieuze klap. Waar dieseltje op doelt is dat je met een lichte val op je hoofd je cap ook kan beschadigen waarbij je het nog niet merkt aan hoe je cap zit. De beschermende werking is dan echter wel minder omdat de cap al lichte scheurtjes in de schaal heeft. Als je dan zo'n val maakt als je hier beschrijft zal de cap minder van de klap absorberen waardoor je mogelijk meer letsel krijgt