Cap vervangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:29

tja goed onderwerp...de mijne is 15 jaar oud :?
heb tijden niet meer gereden....maar bestijg nu wel de bok met dat ding :x

Felicxa schreef:
Om de vijf jaar of na een harde val (op je hoofd) is een goede richtlijn. En bij twijfel, gewoon vervangen. Het gaat wel om je hoofd natuurlijk :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:37

Dan was / ben ik erg slecht en gevaarlijk bezig := Ik heb mijn vorige cap een jaartje of 4 - 4,5 jaar gehad en in die tijd ben ik + 20 keer (ongeveer) gevallen. Ook een paar erg hard tegen stammen of/en hout in het bos , maar ik ben er altijd door mee blijven rijden. Mijn huidige cap die een jaar geleden nog van mijn vader was ( heeft hem 6 jaar gebruikt ) heeft ook een paar harde klappen te voorduren gehad. Ik wist niet dat het zó gevaarlijk was. :\ Een nieuwe aanschaffen dus! :D

kwita

Re: Cap vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:51

misschien een domme vraag maar geldt zoiets ook voor een bodyprotector, die vraag komt nu pas bij me op! :o

Dustypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:15

Ik heb ook een vraagje. Ik ben dinsdag van een paard gevallen, ik weet niet zeker of ik op mijn hoofd ben gevallen. Hoe kan ik controleren of mijn cap niet kapot is. Hij is nog niet zo oud van vorige kerstmis.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:21

Ik vervang mijn cap als die te klein is en als ik er hard op ben gevallen (echt op het hoofd, niet gewoon van het paard vallen), dat laatste is gelukkig nog nooit gebeurt. Maar ik denk, dat als ik mijn cap heel veel jaar heb zonder er op gevallen te zijn. Ik hem ook wel vervang. :)

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:26

Felicxa schreef:
Om de vijf jaar of na een harde val (op je hoofd) is een goede richtlijn. En bij twijfel, gewoon vervangen. Het gaat wel om je hoofd natuurlijk :)

Precies, het gaat wel om je hoofd & je hersenen.
Nu zuinig doen voor een misschien 100,- euro. Maar als je straks een hersenbeschadiging hebt dan zeg je tegen de artsen in het ziekenhuis: Ik heb er miljoenen voor over als u me beter maakt"... !!
Ik snap deze discussie niet !

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:27

Aan de buitenkant zie je er helaas niet zoveel aan bij lichte vallen. Mij is het uitgelegd als dat de schaal aan de binnenkant de val opvangt door haarscheurtjes te krijgen. (Wat je zonder cap in je schedel op zou vangen) als je een 2e x op dezelfde plek valt, dan is het vermogen om door die haarscheurtjes een klap op te vangen al vele malen kleiner, omdat de schaal dus al minder sterk is. En inderdaad een jaar of 5 is een goeie indicatie, al zal bv een samshield langer mee kunnen. Die kunnen ook de schaal vernieuwen geloof ik.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:41

irisdepony schreef:
Felicxa schreef:

Precies, het gaat wel om je hoofd & je hersenen.
Nu zuinig doen voor een misschien 100,- euro. Maar als je straks een hersenbeschadiging hebt dan zeg je tegen de artsen in het ziekenhuis: Ik heb er miljoenen voor over als u me beter maakt"... !!
Ik snap deze discussie niet !

Ik snap dat je een goede cap moet hebben... maar ik vind die 5 jaar gewoon heel raar. Want hoe kan ik zien dat een cap al ouder is dan 5 jaar? Stel hij hangt al een paar jaar in de winkel?

Ik heb wel zitten na te rekenen :') Maar ik zie wel dat ik mijn cap om de 5 jaar ongeveer vervangen heb, maar dat is meer uit "niet meer mooi"/fijner model uit overwegingen dan dit... Maar dan heb ik ze zelf een jaar of 4/5 en weet ik veel hoe lang ze al in de winkel hebben gelegen. Uvex heeft een cap opgestuurd met die "niet 100% veilig" inruilactie, waar ze een plasticje tussen hebben gezet. Dus een oud model. Die is waarschijnlijk al "ouder" dus dan ik hem heb.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:18

Ik heb mijn cap na 5 jaar vervangen. Niet door die richtlijn, maar omdat ik met een flinke smak van een paard was gevallen.
Met mijn tweede cap doe ik nu 4 jaar. Ik ben dit jaar nog flink hard gevallen, maar heb hem niet vervangen omdat ik gestopt ben met rijden en nu amper nog wat met paarden doe. Ja 1x in de week droog mennen maar ik vind het nu nog niet nodig om daarvoor mijn cap te vervangen.
Toch vind ik de richtlijn van 5 jaar wel een goede als je regelmatig rijdt of ment.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:30

Waar kun je trouwens je cap laten controleren?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:45

Bij een ruitersportzaak kun je het laten controleren.
Vaak kun je in de gebruiksaanwijzing of in de binnenkant op een plaatje zien hoe oud je cap is. Met mijn oude cap heb ik 5 jaar gedaan de cap ging kapot en zat niet meer lekker. Heb sinds vorig jaar een andere cap en die kan nog wel een poosje mee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:58

Aan de andere kant, een cap van over de 5 jaar oud zal al beter beschermen dan helemaal geen cap ;)

Hier ook een nieuwe gekocht toen de oude uit elkaar begon te vallen voor slechte opslag (erg vochtig) en een ander gebroken door een harde val.
Nu een wat duurdere cap die van 2009 is denk ik. Ik heb nog niet echt de drang om hem te vervangen eigenlijk.
Weet wel dat de volgende wat meer ventilatiegaten mag hebben ;)

Pepperone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:48

Ik vervang hem alleen als hij niet zijn werk goed doet: beschermen.
Want dan is het tijd voor een nieuwe.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:29

Pepperone schreef:
Ik vervang hem alleen als hij niet zijn werk goed doet: beschermen.
Want dan is het tijd voor een nieuwe.

Tja en je merkt pas als het te laat is dat hij zn werk niet meer doet

Dit is een mooi voorbeeld wat er met een cap gebeurt na een val:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 1755751502

Nou is dit een KEP en daarvan kan je door hem uit elkaar te halen zien dat de schaal naar zn grootje is. In een cap zonder uitneembare binnenkant is het dus al niet te zien. Daarbij bij ster vorming aan de buitenzijde van de binnenschaal is je cap al niet meer beschermend genoeg...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:02

dieseltje, ik heb echt ook wel eens gestuiterd en met een cap veiligheidshelm (zo werden ze toen nog genoemd) merk je dat ook omdat ze dan niet meer lekker zitten en gek kraakte.
de mijne was destijds gewoon in 2en gespleten louter het stofje hield hem bij elkaar (letsel was een lengtescheur in de nekwervels 2stuks)...heb echt een geluks engeltje bij me gehad want dat letsel kan een hoge dwarslaesie zijn %)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:11

@kwita, dan heb je het ook wel over een echt serieuze klap. Waar dieseltje op doelt is dat je met een lichte val op je hoofd je cap ook kan beschadigen waarbij je het nog niet merkt aan hoe je cap zit. De beschermende werking is dan echter wel minder omdat de cap al lichte scheurtjes in de schaal heeft. Als je dan zo'n val maakt als je hier beschrijft zal de cap minder van de klap absorberen waardoor je mogelijk meer letsel krijgt ;)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 00:49

maliejane schreef:
@kwita, dan heb je het ook wel over een echt serieuze klap. Waar dieseltje op doelt is dat je met een lichte val op je hoofd je cap ook kan beschadigen waarbij je het nog niet merkt aan hoe je cap zit. De beschermende werking is dan echter wel minder omdat de cap al lichte scheurtjes in de schaal heeft. Als je dan zo'n val maakt als je hier beschrijft zal de cap minder van de klap absorberen waardoor je mogelijk meer letsel krijgt ;)

Jij legt het inderdaad een stuk duidelijker uit, ik kwam er maar niet op hoe ik dat moest uitleggen.. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 01:30

Ik heb ook een oud model uvex, maar ik heb hem niet laten aanpassen.
Bewust niet omdat de ventilatie minder is geworden door dat gaasje schijnt.
Mijn cap heeft jaren bijna niks gedaan en is altijd netjes behandeld.
Dus ik ga zeker geen nieuwe kopen om de leeftijd, bovendien is mijn cap van een soort hard piepschuim, waar de schelp omheen zit zeg maar zonder veel stof.
Ik geloof niet dat dat nou zoveel te lijden heeft van mijn ruige bestaan.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 01:41

Had eigenlijk nooit echt gekeken naar de KEP maar jeetje mina! Sla stijl achterover van die prijs! 475 euro voor een beetje een knappe cap. En dan nog niet over die van 800 te spreken. Maar goed ieder zijn eigen ding.
Zou eigenlijk niet weten hoe lang ik mijn cap nu al heb.. Jaartje of 5 denk ik, maar hij zit nog prima, nooit mee gevallen, de liefde van mijn leven (zit heerlijk op mijn rare hoofd).

paardXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:10

Ik ben 2 jaar geleden een hersenschudding gevallen. Ik denk dat die van mij wel toe is aan vervanging :D

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:51

Als je er nog nooit mee bent gevallen en hij ziet er nog goed uit lijkt het mij niet nodig

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:57

Ik heb mijn cap al dik 6 jaar en hij word echt oud. Ik ga binnenkort dezelfde gewoon halen :D

Jolanda_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 15:57

Ik ben een keer op mijn hoofd gevallen, best hard dat voorste ding is zelfs kapot. Misschien dat toch maar eens een nieuwe kopen :D

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 00:28

Ik denk dat om de 5 jaar of na een val een goed idee is. Ook als je nog nooit met de cap bent gevallen is het mogelijk dat hij na een bepaald aantal jaar niet meer dezelfde bescherming biedt.

Het zal ongetwijfeld verschillen per cap en afhankelijk zijn van het materiaal. En in veel gevallen is een cap na 5 jaar nog goed. Maar als het gaat om veiligheid vind ik dat je bij twijfel gewoon voor de veiligste optie moet kiezen. Ik zou mijn oude cap dan in de auto laten liggen als reserve-cap of zoiets.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 04:41

Ik vervang hen elke 3 jaar :p
Maar dat komt ook omdat mijn man motor gereden heeft en altijd werd verteld dat ze elke 3 jaar vervangen moesten worden ivm de spanning die in verloop van tijd minder word.
Heb mezelf dat ook maar aangeleerd met caps :)