paard door pas aangekochte camion gezakt wie aansprakelijk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:32

Hebben ze voordat het paard vervoerd werd niet het paard de verzekering ingegooid?

Ik heb altijd geleerd dat als er iets gebeurd, de trailer verzekerd is maar de lading niet, daar moet een aparte verzekering voor worden afgesloten. Dus verzekeringstechnisch kan je weinig. Imo is dit een ongeluk wat bij een ieder had kunnen gebeuren. Als de vervoerder niet wist/had kunnen weten dat de bodem rot was, kan hij ook niet aansprakelijk worden gesteld tenzij dat van te voren afgesproken/vastgelegd is. iets met redelijkheid en billijkheid als ik t goed heb.

Kirrr

Re: paard door pas aangekochte camion gezakt wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:38

Lading is idd niet verzekerd.
Maar in aansprakelijkheid 'kan' (!) alles verzekerd zijn.

Maar ik zie weinig ruimte om iemand aansprakelijk te stellen, maar je kan het altijd proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:42

bigone schreef:
Jannepauli schreef:
Het lijkt me dat de eigenaar van de vrachtwagen verantwoordelijk is. Leuke vriendendienst...

Deze persoon zal het ook niet expres gedaan hebben, eigenaar vrachtwagen heeft deze net gekocht. En bewijst iemand een vriendendienst door het paard te vervoeren, hij heeft de wagen ook net gekocht dus zal echt niet bewust een paard op een rotte bodem zetten. Misschien kan hij hier iets mee richting verkoper of diegene die de wagen heeft gekeurd. Is de wagen niet gekeurd dan ligt het verhaal weer iets anders.

Of iemand iets wel of niet expres doet is niet relevant. Het is wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de wagen om er zeker van te zijn dat het voertuig in goede, goedgekeurde staat is.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:44

Maar wat is goedgekeurde staat?
Als geen keuring bestaat voor de bodem, wie gaat dan beslissen of de bodem wel of niet goed was of wat wel en niet goed wil zeggen?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:46

Jannepauli schreef:
Het lijkt me dat de eigenaar van de vrachtwagen verantwoordelijk is. Leuke vriendendienst...

wij weten niets af van de situatie, was het paard super onrustig?
wat voor vrachtwagen? staat onderhoud?
wat voor afspraken tussen eigenaar paard en eigenaar vrachtwagen?

veel te weinig om een aansprakelijke aan te wijzen,
wie draait er op voor de schade aan de vrachtwagen is ook een mooie vraag.
hoe heeft de chauffeur het ervaren dat er een paard door de vloer van zijn vrachtwagen is gezakt?

Voor nu hoop ik dat het paard goed hersteld en dat er minder wordt gespeculeerd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:49

Ik denk dat het verstandig is als je zus de verzekering belt.

In NL is doorgaans de vervoerder (dus bestuurder) aansprakelijk, de vriend dus. Maar, als blijkt dat de verkoper gedwaald heeft, dan kan hij op die grond de verkoper weer aansprakelijk stellen.

Is het wel weer de vraag voor hem of hij bij de koop niet van een afstandje had kunnen zien dat de bodem rot was, en dat de prijs er ook naar was.... Maar goed, verzekering bellen dus. ;)

liefthem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:19

hey,

het paard was rustig,
af en toe bewoog ze wel, maar daardoor mag een paard nog niet door de bodem gaan,
op een kruispunt bij het afslaan is het paard haar been door de bodem gegaan,
mijn vriend reed achter ons en heeft haar been er zien doorkomen
we zijn dan meteen aan de kant gegaan omdat we veel gestommel hoorde
hebben de zijdeur open gedaan en ze lag neer (gevallen) haar achterbeen stak door de bodem heen ze zat vast,
uiteindelijk heeft ze zichzelf losgerukt
een plank op het gat gelegd en haar zo uit de trailer gehaald
3 benen zijn gewond, 2 zwaargewond
de veearts is er meteen bijgehaald en ze wordt nu dagelijks door de veearts verzorgd!
de camion was gekeurd!
er lag een nieuwe rubber op wss om gebreken te verbergen.
dat meisje dat ons vervoerde had de camion nog geen maand!
zij beweert dat de bodem in goede staat is, maar een paard zakt niet zomaar door een bodem met een been.
Ik hoop dat mijn paard goed herstelt, daar steek ik nu alle tijd in
maar spijtig genoeg kost dat ook weer een pak geld

Art_Ificious

Re: paard door pas aangekochte camion gezakt wie aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 10:25

oh zus wist niet dat je een account had XD