betalen voor extra influenza enting pagina's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:10

Heb ff mijn mail van destijds erbij gezocht :=

Citaat:
Beste Sanne,

In dat geval zal ik het paspoort hier nodig hebben. Ik haal het paspoort "los", doe er extra entingsbladen bij en “knijp” het paspoort weer dicht. Alle gegevens blijven dus in het paspoort, er komen alleen extra bladen bij in. Los bladen opsturen is niet mogelijk, omdat deze extra bladen in het paspoort erbij komen. De kosten hiervoor zijn 10,00 euro, hiervoor ontvang je een factuur.
Je kunt het paspoort met een kopie van deze mail opsturen naar:
NSIJP
xxxx

Met vriendelijke groet,
NSIJP Stamboekbureau

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:12

Sorry somebitch dat had ik zo begrepen.
Maar ik snap gewoon niet dat ze niet standaard een paar vellen meer er bij doen.Ik ga gewoon op het voorstel van de dierenarts in die maakt er zelf een inlegvel voor, wat hij er aan vast niet.
Hij tekent dat,ik zal wel horen wat ervan gezegd word.Gelukkig starten we niet in nl.

Somebitch

Re: betalen voor extra influenza enting pagina's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:12

Dat snapte ik ook niet. Blijkbaar denken ze dat we niet ieder jaar / ieder half jaar enten. :=

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:34

Wow! Dat is nog eens ergens een slaatje uit slaan! Als je voor een verloren paspoort gaat moet je voortaan wel 2 paspoorten meenemen als je op stap gaat, anders kan je niet aantonen dat je paard altijd op tijd geënt is. Of je moet er voor kiezen om die andere echt weg te doen en die basis entingen opnieuw te laten doen. Het is hoe dan ook een duur geintje.

Wel vreemd dat het zo verschilt hoeveel pagina's erin zitten. Mijn paard heeft een KWPN-paspoort en daar zitten toch zeker wel 4 vellen in die aan de voor- en achterkant gebruikt kunnen worden. Volgens mij kunnen er 10 entingen per vel op, wij zijn nu net aan de achterkant van het eerste vel bezig. Zal het misschien ook verschillen in welk jaar ze zijn uitgegeven? Mijne komt uit 2003.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:58

Ik zou dus serieus gaan shoppen waar het het goedkoopste is :D

Elke uitgevende organisatie mag namelijk vellen toevoegen ook van niet stamboek eigen paspoorten.

Tot nu toe is het NSIJP dus het goedkoopste. Maar zou ook even ballentje opgooien bij de knhs en productschap, mogelijk zijn die nog goedkoper

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:03

JenniferU schreef:
Dan kun je het beter idd volgens de officiële manier doen ;)
Dat paard kwam uit de tijd dat het paspoort nog niet bestond, we zijn met hem begonnen met een inentingsboekje en later het paspoort.

Hij het kwpn kon ik op de site geen tarief vinden met duplicaat paspoort. Het enige wat ik kon vinden was het tarief voor aanvullen paspoort

Duplicaat paspoort bij het KWPN koste 10 jaar geleden 160 euro.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:07

Sabbientje schreef:
JenniferU schreef:
Dan kun je het beter idd volgens de officiële manier doen ;)
Dat paard kwam uit de tijd dat het paspoort nog niet bestond, we zijn met hem begonnen met een inentingsboekje en later het paspoort.

Hij het kwpn kon ik op de site geen tarief vinden met duplicaat paspoort. Het enige wat ik kon vinden was het tarief voor aanvullen paspoort

Duplicaat paspoort bij het KWPN koste 10 jaar geleden 160 euro.

Kost momenteel 198 euro ongeveer. Als je lid ben van het KWPN krijg je er voor dat bedrag ook een duplicaat stamboek papier bij.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:05

EvaC schreef:
Wow! Dat is nog eens ergens een slaatje uit slaan! Als je voor een verloren paspoort gaat moet je voortaan wel 2 paspoorten meenemen als je op stap gaat, anders kan je niet aantonen dat je paard altijd op tijd geënt is. Of je moet er voor kiezen om die andere echt weg te doen en die basis entingen opnieuw te laten doen. Het is hoe dan ook een duur geintje.

Wel vreemd dat het zo verschilt hoeveel pagina's erin zitten. Mijn paard heeft een KWPN-paspoort en daar zitten toch zeker wel 4 vellen in die aan de voor- en achterkant gebruikt kunnen worden. Volgens mij kunnen er 10 entingen per vel op, wij zijn nu net aan de achterkant van het eerste vel bezig. Zal het misschien ook verschillen in welk jaar ze zijn uitgegeven? Mijne komt uit 2003.

Weet je dat zeker? Mijn Kwpn paspoort uit 2003 heeft één blad (pag. 15/16) met 17 regels in totaal. Ik ent 2x per jaar sinds ik hem heb en het is bijna vol.

Er zijn wel tig bladzijden met 'identiteitscontroles'. Heel handig.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:20

Er zijn in de loop van de jaren heel wat veranderingen qua paspoorten geweest. Is vanuit de overheid gegaan. De stamboeken geven die paspoorten uit, maar kunnen dus niet zelf bepalen hoe een paspoort eruit ziet. In het verleden waren de paspoorten veel dunner, én was er minder ruimte voor vaccinatiegegevens. Mijn pony heeft zelf ook nog zo'n dunnetje (is een pony uit 1997). De huidige paspoorten zijn zo'n 48 pagina's lang en hebben veel meer ruimte voor inentingen.
Als er aanvullende pagina's bijmoeten, zitten daar logischerwijs kosten aan verbonden. Allereerst zijn er die nieuwe pagina's (die moeten ook voldoen aan de overheidsvoorschriften, dus zijn niet zomaar "vodjes" die erin gaan). Het paspoort wordt uit elkaar gehaald en de nieuwe pagina's worden toegevoegd. Als het paspoort "te dik" wordt, komt er een nieuwe, extra dikke band omheen.
Als het paspoort niet op je naam staat (omdat je dat nog nooit eerder hebt doorgegeven), dan wordt dat ook meteen meegenomen. Moet namelijk vastgelegd worden officieel!
Als je geen lid bent van een stamboek, dan betaal je meer, lijkt me ook logisch.
Dus: materiaalkosten, "arbeidsloon", en evt. kosten voor overschrijving. Kosten verschillen per stamboek, maar de stamboeken (een enkeling daargelaten) hebben echt geen vette bankrekening. Dus op paspoortzaken wordt vaak een klein beetje "winst" gemaakt om als stamboek inkomsten te genereren.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:23

Het paspoort op naam werd mij inderdaad ook aangegeven. Was wel benieuwd of ze dan ook een lidmaatschap willen gaan aansmeren.. Gezien dat 'normaal' alleen kan als je lid bent.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:50

Starbreeze schreef:
EvaC schreef:

Weet je dat zeker? Mijn Kwpn paspoort uit 2003 heeft één blad (pag. 15/16) met 17 regels in totaal. Ik ent 2x per jaar sinds ik hem heb en het is bijna vol.

Er zijn wel tig bladzijden met 'identiteitscontroles'. Heel handig.

Ja, dat weet ik zeker. Ik heb het twee weken geleden nog in handen gehad om de datum te controleren van haar inenting dit jaar omdat we een wedstrijd gingen rijden. Misschien zijn er wel vellen toegevoegd voordat ik haar kocht, dat kan natuurlijk. Het aantal regels wat er precies op staat heb ik niet geteld hoor, maar 10 passen er zeker op.

Die identiteitscontroles slaan echt helemaal nergens op. Er zitten ook pagina's in waarop de aftekeningen geschetst horen te staan. Als ik die tekening moet geloven heeft mijn paard helemaal geen aftekeningen terwijl ze toch echt 4 witte voeten en een bles heeft.

Roadracer schreef:
Als het paspoort niet op je naam staat (omdat je dat nog nooit eerder hebt doorgegeven), dan wordt dat ook meteen meegenomen. Moet namelijk vastgelegd worden officieel!

Moet dat officieel? Ik heb namelijk eens gelezen dat dit alleen hoeft als je je paard deel laat nemen aan keuringen e.d. Volgens mijn paspoort is mijn paard dan nog steeds van haar fokker.

Eigenlijk wel jammer dat er zoveel onduidelijkheid bestaat rondom die paspoorten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:59

De blz. erna is voor vaccinaties anders dan influenza. Lijkt er wel op.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:08

Somebitch schreef:
Hoe wil je anders dat de bladzijden bijgevoegd worden? Hij moet idd opgestuurd worden.

En Beatje jullie? Ik ben niet van het NRPS hoor...

Misschien kan TS het op een keuring/of bij DA laten doen, ik begrijp ook wel dat het geen los vodje is wat je met pritstift erin plakt. Maar kennelijk maken ze er een hele rompslomp van, zou zeggen waarom kan een DA zoiets niet toevoegen. Hij kan het paard checken doormiddel van een chip en geeft de vaccinatie.

Het is toch van de gekke dat die stamboeken er weer aan moeten verdienen.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:12

Somebitch schreef:
Het paspoort op naam werd mij inderdaad ook aangegeven. Was wel benieuwd of ze dan ook een lidmaatschap willen gaan aansmeren.. Gezien dat 'normaal' alleen kan als je lid bent.

Ligt misschien aan het stamboek (KWPN verplicht geloof ik lidmaatschap), maar meeste stamboeken hanteren alleen iets andere tarieven voor niet-leden. Ze zullen je ongetwijfeld vragen of je lid wilt worden, maar het hoeft meestal niet :)

EvaC schreef:
Die identiteitscontroles slaan echt helemaal nergens op. Er zitten ook pagina's in waarop de aftekeningen geschetst horen te staan. Als ik die tekening moet geloven heeft mijn paard helemaal geen aftekeningen terwijl ze toch echt 4 witte voeten en een bles heeft.

Gek genoeg is schetsen niet meer verplicht.

EvaC schreef:
Roadracer schreef:

Moet dat officieel? Ik heb namelijk eens gelezen dat dit alleen hoeft als je je paard deel laat nemen aan keuringen e.d. Volgens mijn paspoort is mijn paard dan nog steeds van haar fokker.
Eigenlijk wel jammer dat er zoveel onduidelijkheid bestaat rondom die paspoorten.

Ja, de regelgeving rondom paspoorten wordt steeds meer aangescherpt. O.a. vanuit de EU, ook ivm paardenvleesschandalen, uitbraak ziekten, enzovoorts.
Stamboeken moeten van alles bijhouden, want de overheid wil namelijk eigenlijk dat van ieder paard in NL bekend is waar het dier zich bevindt. Stamboeken kunnen dat alleen als eigenaren bekend zijn bij de stamboeken en die gegevens ook doorgeven. Maar er zijn natuurlijk ontzettend veel eigenaren die geen wedstrijden rijden, niet bij een stamboek aangesloten zijn, etc. En dan weet je dus absoluut niet waar die paarden zich bevinden. De regelgeving is dus totaal niet sluitend te krijgen, maar de stamboeken zijn er in dat opzicht "de dupe van", omdat ze steeds meer administratie moeten bijhouden. En dat vertaalt zich dan ook weer in hogere kosten ;-)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:22

Roadracer schreef:

In 2003 ook al niet meer? Ik weet er weinig van hoor, dus het is een serieuze vraag.

Roadracer schreef:
Ja, de regelgeving rondom paspoorten wordt steeds meer aangescherpt. O.a. vanuit de EU, ook ivm paardenvleesschandalen, uitbraak ziekten, enzovoorts.
Stamboeken moeten van alles bijhouden, want de overheid wil namelijk eigenlijk dat van ieder paard in NL bekend is waar het dier zich bevindt. Stamboeken kunnen dat alleen als eigenaren bekend zijn bij de stamboeken en die gegevens ook doorgeven. Maar er zijn natuurlijk ontzettend veel eigenaren die geen wedstrijden rijden, niet bij een stamboek aangesloten zijn, etc. En dan weet je dus absoluut niet waar die paarden zich bevinden. De regelgeving is dus totaal niet sluitend te krijgen, maar de stamboeken zijn er in dat opzicht "de dupe van", omdat ze steeds meer administratie moeten bijhouden. En dat vertaalt zich dan ook weer in hogere kosten ;-)

Eigenlijk net zoals het gaat bij koeien dus. Alleen is dat heel anders geregeld. Wel heel begrijpelijk.

En over het algemeen staan de paarden ook niet op het adres waar het stamboeklid op bekend is. Als ik dit zo allemaal lees snap ik de bedragen voor mutaties en vellen toevoegen wel.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:28

Abercrombie schreef:
Nee ik bedoel dat het misschien goedkoper is om een heel nieuw paspoort te kopen dan 1 velletje voor 42 euro.

Een duplicaat paspoort kost €175 dus dat is zeker niet goedkoper.
Dat is overigens een van overheidswege vastgestelde prijs die je dus bij elk stamboek betaald voor een duplicaat paspoort.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:57

Pff, gelijk mijn paspoorten nagekeken.
Die van mij is in Ned van 2007 en inderdaad 4 pagina's voor influenza.
De 2 van Belgie hebben nog meer regels, die gaan uit van 2 x enten per jaar.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:00

Bar schreef:
Een duplicaat paspoort kost €175 dus dat is zeker niet goedkoper.
Dat is overigens een van overheidswege vastgestelde prijs die je dus bij elk stamboek betaald voor een duplicaat paspoort.

Klopt. En omdat het officiële paspoort er dan niet meer is, mag je je basisvaccinaties ook vrolijk over doen. En je paard mag nooit meer voor slacht afgevoerd worden.
EvaC schreef:
Roadracer schreef:

In 2003 ook al niet meer? Ik weet er weinig van hoor, dus het is een serieuze vraag.

Durf ik niet helemaal zeker te zeggen. Het chippen is pas in (ik dacht) 2007 verplicht geworden. En volgens mij heeft dat er voor gezorgd dat het schetsen niet meer nodig was. Dus ik denk dat schetsen in 2003 nog wel echt verplicht was.

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 12:49

Zo! Bedankt voor alle tips en reacties.

dieseltje09 schreef:

Elke uitgevende organisatie mag namelijk vellen toevoegen ook van niet stamboek eigen paspoorten.

Tot nu toe is het NSIJP dus het goedkoopste. Maar zou ook even ballentje opgooien bij de knhs en productschap, mogelijk zijn die nog goedkoper

Is dit toegestaan? Dat zou dan wel veel beter uitkomen…

Roadracer schreef:
De huidige paspoorten zijn zo'n 48 pagina's lang en hebben veel meer ruimte voor inentingen.
Als er aanvullende pagina's bijmoeten, zitten daar logischerwijs kosten aan verbonden. Allereerst zijn er die nieuwe pagina's (die moeten ook voldoen aan de overheidsvoorschriften, dus zijn niet zomaar "vodjes" die erin gaan). Het paspoort wordt uit elkaar gehaald en de nieuwe pagina's worden toegevoegd. Als het paspoort "te dik" wordt, komt er een nieuwe, extra dikke band omheen.
Als je geen lid bent van een stamboek, dan betaal je meer, lijkt me ook logisch.
Dus: materiaalkosten, "arbeidsloon", en evt. kosten voor overschrijving. Kosten verschillen per stamboek, maar de stamboeken (een enkeling daargelaten) hebben echt geen vette bankrekening. Dus op paspoortzaken wordt vaak een klein beetje "winst" gemaakt om als stamboek inkomsten te genereren.

Ik vind dit niet zo heel logisch eerlijk gezegd… Als ze een beetje hun verstand hadden gebruikt hadden ze wel kunnen bedenken dat 1 velletje te weinig is. En dan de eigenaren laten dokken voor hun fouten, vind ik niet heel netjes. Maarja dat is mijn mening.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 12:11

dieseltje09 schreef:

Zien die paspoorten er aan de binnenkant dan hetzelfde uit?
Dus alleen het voorkantje anders?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:15

Citaat:

:') ik zit zelf bij het Tinkerstamboek, en daar schetsen ze voor zover ik weet al jaren niet meer. Weet je wat een ramp het is om al die vlekjes erop tekenen?
Ik heb thuis 1 bont pony'tje uit Duitsland die ze wel hebben geschetst, het is.. Heel creatief geworden toen }:0
Ben blij dat het via foto's gaat tegenwoordig, stuk strakker en mee accuraat dat wat de gemiddelde 'picasso dierenarts' ervan maakt natuurlijk.

Ik heb huis even zitten checken in alle paspoorten, maar hier zijn alle vaccinatiebladen wel flink ruim bedeeld, echt bizar hoe anders dat overal schijnbaar is..

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 08:01

dieseltje09 schreef:

Ik heb dit nagevraagd bij verschillende stamboeken via de mail. Ik heb nu een reactie terug van het KWPN. Volgens hun mag dit niet en moet het echt via het eigen stamboek.... daar gaat 130 euro. Belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:09

Dit kan ook via andere stamboeken. Mijn paard is een Duitser, duits stamboek en paspoort. Alles wat geregeld moet worden gebeurd gewoon via de KNHS want naar Duitsland zou ik heb paspoort weken kwijt zijn en dan gaat niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 08:29

San_Adios schreef:
dieseltje09 schreef:

Ik heb dit nagevraagd bij verschillende stamboeken via de mail. Ik heb nu een reactie terug van het KWPN. Volgens hun mag dit niet en moet het echt via het eigen stamboek.... daar gaat 130 euro. Belachelijk.

Moet jij meerdere paspoorten laten doen dan? Volgens mij kost het namelijk 'maar' 30,-.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:30

Lowara schreef:
Citaat:

:') ik zit zelf bij het Tinkerstamboek, en daar schetsen ze voor zover ik weet al jaren niet meer. Weet je wat een ramp het is om al die vlekjes erop tekenen?
Ik heb thuis 1 bont pony'tje uit Duitsland die ze wel hebben geschetst, het is.. Heel creatief geworden toen }:0
Ben blij dat het via foto's gaat tegenwoordig, stuk strakker en mee accuraat dat wat de gemiddelde 'picasso dierenarts' ervan maakt natuurlijk.

Ik heb huis even zitten checken in alle paspoorten, maar hier zijn alle vaccinatiebladen wel flink ruim bedeeld, echt bizar hoe anders dat overal schijnbaar is..

Ik heb een geïmporteerde Tinker uit Ierland, met dus ook een Iers paspoort (lees: vodje). Ik heb welgeteld 1 pagina voor inentingen, nog 1 enting en hij is vol. En ik heb mijn paard nu 3 jaar, daarvoor is ze nooit geënt. Ik zal na de volgende enting ook maar eens op onderzoek uit gaan met hoe nu verder.