Zo! Bedankt voor alle tips en reacties.
dieseltje09 schreef:Ik zou dus serieus gaan shoppen waar het het goedkoopste is
Elke uitgevende organisatie mag namelijk vellen toevoegen ook van niet stamboek eigen paspoorten.
Tot nu toe is het NSIJP dus het goedkoopste. Maar zou ook even ballentje opgooien bij de knhs en productschap, mogelijk zijn die nog goedkoper
Is dit toegestaan? Dat zou dan wel veel beter uitkomen…
Roadracer schreef:De huidige paspoorten zijn zo'n 48 pagina's lang en hebben veel meer ruimte voor inentingen.
Als er aanvullende pagina's bijmoeten, zitten daar logischerwijs kosten aan verbonden. Allereerst zijn er die nieuwe pagina's (die moeten ook voldoen aan de overheidsvoorschriften, dus zijn niet zomaar "vodjes" die erin gaan). Het paspoort wordt uit elkaar gehaald en de nieuwe pagina's worden toegevoegd. Als het paspoort "te dik" wordt, komt er een nieuwe, extra dikke band omheen.
Als het paspoort niet op je naam staat (omdat je dat nog nooit eerder hebt doorgegeven), dan wordt dat ook meteen meegenomen. Moet namelijk vastgelegd worden officieel!
Als je geen lid bent van een stamboek, dan betaal je meer, lijkt me ook logisch.
Dus: materiaalkosten, "arbeidsloon", en evt. kosten voor overschrijving. Kosten verschillen per stamboek, maar de stamboeken (een enkeling daargelaten) hebben echt geen vette bankrekening. Dus op paspoortzaken wordt vaak een klein beetje "winst" gemaakt om als stamboek inkomsten te genereren.
Ik vind dit niet zo heel logisch eerlijk gezegd… Als ze een beetje hun verstand hadden gebruikt hadden ze wel kunnen bedenken dat 1 velletje te weinig is. En dan de eigenaren laten dokken voor hun fouten, vind ik niet heel netjes. Maarja dat is mijn mening.