aankoopkeuring paard geregeld door verkoper

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:26

No_No schreef:
uiteraard wil ik de kosten betalen bij goedkeur, maar dan wil ik er wel bij zijn en weten welke dierenarts het is.

Het gaat niet om een particuliere verkoop.

Ik heb het gevoel dat het paard mij nu wordt opgedrongen. Ik krijg er gewoon slapeloze nachten van en een rotgevoel.
In mijn beleving moet het leuk zijn een paard te kopen, dat heb ik nu niet

Dan adviseer ik het je niet te doen en te gaan kijken naar een ander paard. Je gevoel moet goed zijn!

Suzanne F.

Altijd zelf het paard laten keuren, klinisch en rontgenologisch. Zelf de keuringsarts regelen en ook zelf betalen. Dat is gewoon het risico. Je kan soms ook overeen komen dat jij bij goedkeuring betaalt en de verkoper bij afkeuring. Dat is als er al een ouder goedkeurend rapport bij zit bijvoorbeeld en jij wilt opnieuw recent laten keuren.

Maar is het paard ooit afgekeurd op foto's of klinisch?

R12312

Ten eerste worden paarden niet afgekeurd maar krijg je een negatief aankoopadvies. Dat is iets anders. Dan ligt het er nog geheel aan wat de bemerkingen zijn of je wel of niet het paard wil kopen.

Begin er eens mee dat als je naar een paard gaat kijken het dier eerst op een rechte verharde weg van je af en dan naar je toe laten stappen en hetzelfde in draf. Dan kan je al best veel zien.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:27

Overleg anders even met je eigen DA.
Het klinkt als een raar verhaal,laat je geen oor aannaaien. Zeker als het paard eerder is afgekeurd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:28

Volgens mij gaat de discussie niet over het wel of niet van te voren laten keuren door verkopers maar specifiek over het geval van de TS. Anders gaan we in de verkeerde discussie verzanden.
Ik mag aannemen TS dat jij deze onverwachte keuring waar je niet bij was niet gaat betalen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:31

Bij het proefrijden had ik twijfel of het paard wel goed liep. Toen een vriendin van mij er op zat zag ik dat de knie wat haakte/doorzakte. Vandaar dat ik een keuring wilde en dan nog met het verhaal er bij dat het al eerder was afgekeurd.

Ik ben niet van plan deze keuring te betalen maar wat ik wel moet betalen als ik het paard koop.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:31

No_No schreef:
uiteraard wil ik de kosten betalen bij goedkeur, maar dan wil ik er wel bij zijn en weten welke dierenarts het is.

Ik heb het gevoel dat het paard mij nu wordt opgedrongen. Ik krijg er gewoon slapeloze nachten van en een rotgevoel.

Dus niet kopen..
Er zijn meer paarden te koop.. ;)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:32

No_No schreef:

Dan zou ik zeggen zet dat paard uit je hoofd ;) een rotgevoel zegt al genoeg lijkt me.
Genoeg andere paarden op de markt

Succes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:32

No_No schreef:
Ayasha schreef:
en als elke koper een nieuw keuringsrapport wil dan verdien je als verkoper geen ruk meer en dat is sowieso al niet makkelijk.

En wat als het paard afgekeurd wordt? Wat doe je dan als verkoper met dat paard? Gewoon weer te koop zetten net zo lang tot er een komt die het paard niet laat keuren?

dan pas je je prijs aan aan het gebrek en zet je hem met het vermelde gebrek opnieuw te koop.

R12312; als ik een paard verkoop voor pak 'm beet 1200 euro met als enige opmerking dat ie thuis nooit wat gemankeerd heeft máár dat ie eveneens nooit gekeurd is dan weet ik niet of ie gezond is. Maar als ik een keuring moet laten uit voeren dan moet de prijs ook omhoog als ie wel goed is terwijl dat in de categorie van betreffend paard wellicht geen "optie" is.
Als jij een ZZ licht paard verkoopt voor 8.000 euro of meer, dat je dan verwacht dat koper betaald als ie afgekeurd wordt tot daaraan toe maar imo hangt alles af van in welke categorie aan paarden je zoekt.
Ik ging voor de merrie die ik verkocht heb geen keuring betalen bij afkeuring, dier was 17, vroeg er niet veel voor, dan schoot ik er op in bij afkeuring. Bij mij heeft ze geen pas gemankt of iets anders getoont dat doet vermoeden dat ze mogelijk niet goed is maar op foto zal ze, gezien haar leeftijd, vast niet zo proper geweest zijn als elke koper eist. Als ik op 1000 euro nog 800 euro keuring moet gaan betalen met het risico dat ze haar niet nemen, ja joh, dan kan ik der net zo goed naar de slacht brengen, houd ik er meer aan over. Ondanks dat het dier nu bij haar huidige baas gewoon nog steeds prima doet wat ze bij mij ook al deed.

Verkoper heeft ding laten keuren, laat TS dat weten zonder verdere verplichtingen. Voor zover ik lees wordt er verder niks verwacht van TS.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:36

No_No schreef:
Bij het proefrijden had ik twijfel of het paard wel goed liep. Toen een vriendin van mij er op zat zag ik dat de knie wat haakte/doorzakte. Vandaar dat ik een keuring wilde en dan nog met het verhaal er bij dat het al eerder was afgekeurd.

Ik ben niet van plan deze keuring te betalen maar wat ik wel moet betalen als ik het paard koop.

Dar zijn genoeg alarm bellen. Verkoper is gewoon aan het manipuleren. Nu hoopt hij gewoon dat je ivm opgedrongen kosten dan geen tweede keer gaat keuren.
Lekker verder zoeken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:36

No_No schreef:

Met alles wat je hiervoor al geplaatst hebt, denk ik dat je het beste op zoek kan gaan naar een ander paard. Dat gaat je waarschijnlijk een hoop narigheid besparen. :j

Maartje1990

Re: aankoopkeuring paard geregeld door verkoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:39

als je toch nog interesse blijft houden in dit paard, gewoon niet die kosten van deze keuring betalen en zeggen dat je zélf een DA wilt uitzoeken en bij de keuring aanwezig wilt zijn en díe kosten wilt betalen. Overigens vind ik het niet gek als je ze ook betaald bij afkeuring, jij wilt de keuring dus dan moet je ook voor de kosten betalen lijkt mij. (maar niet eentje waar jij niet om hebt gevraagd, dus niet die nu al gedaan is).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:40

Ayasha schreef:
R12312; als ik een paard verkoop voor pak 'm beet 1200 euro met als enige opmerking dat ie thuis nooit wat gemankeerd heeft máár dat ie eveneens nooit gekeurd is dan weet ik niet of ie gezond is. Maar als ik een keuring moet laten uit voeren dan moet de prijs ook omhoog als ie wel goed is terwijl dat in de categorie van betreffend paard wellicht geen "optie" is.
Als jij een ZZ licht paard verkoopt voor 8.000 euro of meer, dat je dan verwacht dat koper betaald als ie afgekeurd wordt tot daaraan toe maar imo hangt alles af van in welke categorie aan paarden je zoekt.
Ik ging voor de merrie die ik verkocht heb geen keuring betalen bij afkeuring, dier was 17, vroeg er niet veel voor, dan schoot ik er op in bij afkeuring. Bij mij heeft ze geen pas gemankt of iets anders getoont dat doet vermoeden dat ze mogelijk niet goed is maar op foto zal ze, gezien haar leeftijd, vast niet zo proper geweest zijn als elke koper eist. Als ik op 1000 euro nog 800 euro keuring moet gaan betalen met het risico dat ze haar niet nemen, ja joh, dan kan ik der net zo goed naar de slacht brengen, houd ik er meer aan over. Ondanks dat het dier nu bij haar huidige baas gewoon nog steeds prima doet wat ze bij mij ook al deed.

Verkoper heeft ding laten keuren, laat TS dat weten zonder verdere verplichtingen. Voor zover ik lees wordt er verder niks verwacht van TS.

Voor 8 duizend euro vind jij geen fatsoenlijk ZZ lichtpaard.
Maar dat terzijde....

Voor 1200 euro mag je best verwachten dat een paard klinisch gezond is, of dat er eerlijk over de bemerkingen wordt gesproken, dan is het altijd aan de koper of ze het risico willen nemen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:40

Dank jullie wel.

Nu dus gaan los laten en me niet meer rot er onder voelen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:42

No_No schreef:
Misschien helpt het als ik zeg dat het paard een aantal jaar geleden volkomen afgekeurd is voor recreatief gebruik

Dan zou ik zeker vraagtekens zetten bij de goedkeuring, Voldoet het paard wel aan wat jij met het paard zou willen doen?

Persoonlijk zou ik verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:43

No_No schreef:

dan dus echt niet doen!!!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:45

Maartje1990 schreef:
als je toch nog interesse blijft houden in dit paard, gewoon niet die kosten van deze keuring betalen en zeggen dat je zélf een DA wilt uitzoeken en bij de keuring aanwezig wilt zijn en díe kosten wilt betalen. Overigens vind ik het niet gek als je ze ook betaald bij afkeuring, jij wilt de keuring dus dan moet je ook voor de kosten betalen lijkt mij. (maar niet eentje waar jij niet om hebt gevraagd, dus niet die nu al gedaan is).

Jawel, maar dan heb ik toch een keus of ik dat wel of niet wil? Ik wilde daar over na denken omdat ik het gevoel had dat dit wel eens een afkeur kon worden.
Nu heeft de verkoper het paard dus zonder mijn weten en overleg voor mij laten keuren zonder dat ik er bij was.
Als een verkoper dat niet wil vind ik dat prima, alleen is het voor mij wel een puntje of ik dat paard zelf al goed genoeg vind of dat ik twijfel. Als ik dit paard toch wil kopen moet ik deze keuringskosten ook betalen, staat in de mail.

En eerlijk... Als er in een advertentie staat dat keuring bij afkeur kk is dan zal ik daar al minder snel bij gaan kijken..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:48

Als ik dit alles zo lees, dan zeg ik niet doen, laat het dier lekker staan.

Dat ze zelf de dierenarts regelt buiten jou om vind ik heel raar, zoveel oplichters in de paardenwereld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:49

Dan zou ik het lekker niet doen hoor! nog honderden andere paarden die wél goedgekeurd worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:50

Het was maar een voorbeeld R12312. Dan kan je dus met wat pech max 400 euro verdienen op zo'n dier. :+ en dan moet ie brandschoon zijn op de foto's en moet degene die m wil keuren hem ook nemen anders ben je aant in schieten op de verkoop.

Ik begrijp niet dat je gaat kijken bij een paard waarvan je blijkbaar weet dat ie af gekeurd is voor jouw doel.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:56

Ayasha schreef:
Het was maar een voorbeeld R12312. Dan kan je dus met wat pech max 400 euro verdienen op zo'n dier. :+ en dan moet ie brandschoon zijn op de foto's en moet degene die m wil keuren hem ook nemen anders ben je aant in schieten op de verkoop.

Ik begrijp niet dat je gaat kijken bij een paard waarvan je blijkbaar weet dat ie af gekeurd is voor jouw doel.

Je bent wel op de hoogte dat bij een klinische keuring geen fotos genomen worden? En die kost ong. 150 euro.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:56

Ayasha schreef:
[ Als ik op 1000 euro nog 800 euro keuring moet gaan betalen met het risico dat ze haar niet nemen, ja joh, dan kan ik der net zo goed naar de slacht brengen, houd ik er meer aan over.

Als je een paard van 17 voor 1000 euro aanbiedt dan hoef je hem echt niet rondom op de foto te zetten hoor. Dan is een klinische keuring van 150 ook wel voldoende. En dan vraag je gewoon 1150 voor je paard, toch?

Maar als ik het verhaal van TS zo lees dan vrees ik dat dit geen bonafide handel is. Lekker laten staan dus.
TS, voel je niet verplicht om het paard te nemen, ook al verwacht de verkoper dat nu. Je bent niets verplicht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:58

Ayasha schreef:

Als het paard al was afgekeurd voor recreatief gebruik, is het enige doel nog grasmaaien. :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:58

Mee eens! Je bent niets verplicht. Laat je toch verdorie niet onder druk zetten, dat doen ze allemaal.

Ze willen er duidelijk vanaf!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:00

Dat je er uberhaupt nog een topic over aanmaakt?

Het is volkomen duidelijk dat dit zaakje aan alle kanten stinkt!!