[VOLG]ombouwen ponytrailer tot mentrailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: [VOLG]ombouwen ponytrailer tot mentrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 18:07

Oooh die is prachtig groot ja!!! Ideaaal!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 17:17

Zo begint het al wat te lijken :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 17:32

En vandaag veel 'afgemaakt'

stops voor de wielen en een lier
Afbeelding
Afbeelding

pony proef gepast
Afbeelding
(er komt nog extra voorstang in zodat ie kan leunen er tegen.. moesten even aftekenen dus even proefpassen)

hij stond heel ruim erin!
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 155844.jpg

Afbeelding

Nu:
- staal bewerken met grondverf, spuiten moet volgend jaar zomer maar.
- Nog wat dingen afkitten met zwarte kit
- Lier moet nog iets perfectioneert worden (kleinere haak voornamelijk, kan nu net niet strak genoeg)
- verlichting moet nog, breedte lampjes moet bedrading verlengt worden, bedrading doos weer bevestigd enzo
- voorstang nog even gaatjes voor boren
- kettinkjes/touwtjes aan de rijplaten om ze vast te kunnen zetten
- ik wil de zijkanten van de trailer nog poetsen met lijnzaad oid dan ziet het er tenminste weer als nieuw uit :P
- en los van de verbouwing, ik heb een houten-randje op de vloer weggehaald (constructie vorige eigenaar vanwege gietvloer denk ik? Dat het water er niet uit loopt?) maar daar langs was de wand en vloer wel een beetje rot (3 bij 3 cm oid). Dus dat moet even eruit gehaald worden en dan gieten we het vol met polyesterhars, het is niet door en door, dus dat is nog wel te doen; restauratie is bij deze trailer nog lang niet aan de orde maar op die manier kunnen we het hopelijk nog even flink uitstellen ook.

Ook proef gedraaid met auto, en helemaal haaks lukt niet, maar je kan ruim genoeg draaien, lijkt ons geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:57

Ziet er strak uit :D

Zou willen dat het zo snel ging met mijn trailer :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:02

Cool zeg! Mooie pony ook <3

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:52

Heel knap dat je dat allemaal zelf kan!

Ik heb m'n trailer ook aangepast voor m'n pony en menwagen, maar ik had wel een tweepaardstrailer dus ik hoefde geen wanden te slopen :D Ik heb gewoon extra stangen in de trailer om de wagen mee vast te zetten, en een zware rubbermat om te zorgen dat de pony zich geen pijn kan doen aan de koets. (Dit was nog niet de uiteindelijke rubbermat, deze was maar om te testen :) )

Afbeelding

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:57

Ik zag al eens in het pink ribbon topic van LS_fotos een hele leuke foto met de wagen voor in de trailer en de pony er mooi achter hooi knabbelen. (vind zulke foto's altijd mooi om te zien wat je allemaal bergt in een trailer -:) )

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 19:07

eline: Ja zo had ik het ook graag gewild :D Staat de koets ook mooi binnen !

Voor mij was het duurder om een goede 2 paards te kopen (polyester vanwege het gewicht dat anders te hoog wordt) dan om deze zo te verbouwen.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:20

Wat een ontzettend leuk topic! Ik ben zelf ook om mij heen aan het kijken naar een trailer die in de toekomst ook lichtelijk verbouwd kan worden voor een marathonwagen (heb nu een sulky) en dit is echt heel nuttig!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:24

Wauw Toydoll, dat schiet al op zeg! Het ziet er super uit, ook die gazen "mat".

Mooi Eline! Je idee van de rubbermat ga ik gebruiken denk ik, niet alleen voor mijn pony's maar ook om mijn wagen te beschermen. Mijn tweepaards is nog een stukje langer, jouw pony staat schuin denk ik? Die van mij staan straks (want hier gaat het helaas ook niet zo snel :roll: ) gewoon zoals die van Toydoll. In theorie zouden ze misschien aan de wagen kunnen kluiven over hun stang heen, maar misschien valt het mee. En anders klip ik in de trailer wel graaskorfjes aan hun halster. Ik ben er nog niet over uit of ik de wagen straks met de voor- of achterkant naar voren zet. Sorry nog geen foto's van mijn kant maar die zal ik t.z.t. wel plaatsen.

We kunnen trouwens ooit wel ergens afspreken met z'n drieën, en vierspan valkjes gaan rijden :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:34

wat ingrijpend, gaaf zeg!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:22

Karina, mijn pony staat inderdaad schuin :) Met aan de wagen kluiven heb ik nog nooit problemen gehad, met die rubbermat kan hij niet echt ergens bij komen.

Hé wat leuk jullie rijden ook allemaal met valkjes! :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 21:12

Karina schreef:
We kunnen trouwens ooit wel ergens afspreken met z'n drieën, en vierspan valkjes gaan rijden :D

Lol, inderdaad zeg ! Deal :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:31

Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden.
Mijn Welsh B van 1.32 en ook nog eens rank heeft een tweepaards trailer alleen. :+
Maar wij hadden nog geen trailer, op vakantie werd ons een hele mooie aangeboden voor een nette prijs, dus die hebben we gekocht.
Ik vind het idee dat er twee in kunnen wel fijn, enige nadeel is dat volgens de papieren je 2700 o.i.d moet mogen trekken.
Nu is meneer met wagen max 600 kilo dus we laten de trailer terugkeuren mogelijk.
Ik begreep dat de meningen nogal verschillen en dat er ook veranderingen zijn op dat gebied, dus eerst maar eens kijken hoe het echt zit.
Wij mogen 2000 trekken en je mag er nog 10% overheen voor je bekeurd wordt schijnt.
Trailer is meen ik 800, pony+wagen 600 dus totaal 1400.
Dan kan er nog makkelijk een niet te groot paard bij, al zal dat niet snel gebeuren.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:38

Hard gewerkt, ben benieuwd naar het eind resultaat

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 22:33

moonfish13 schreef:
Mijn Welsh B van 1.32 en ook nog eens rank heeft een tweepaards trailer alleen. :+
Maar wij hadden nog geen trailer, op vakantie werd ons een hele mooie aangeboden voor een nette prijs, dus die hebben we gekocht.
Ik vind het idee dat er twee in kunnen wel fijn, enige nadeel is dat volgens de papieren je 2700 o.i.d moet mogen trekken.
Nu is meneer met wagen max 600 kilo dus we laten de trailer terugkeuren mogelijk.
Ik begreep dat de meningen nogal verschillen en dat er ook veranderingen zijn op dat gebied, dus eerst maar eens kijken hoe het echt zit.
Wij mogen 2000 trekken en je mag er nog 10% overheen voor je bekeurd wordt schijnt.
Dan kan er nog makkelijk een niet te groot paard bij, al zal dat niet snel gebeuren.

Volgens mij haal je allerlei regels door elkaar. Terug keuren van een trailer is alleen zinvol als je met B rijbewijs rijdt, anders is het onzin.
Dat een trailer in totaal 2700 kg mag wegen, maakt geen fiets uit qua trekkend voertuig. Als jou auto 2000 mag trekken, dan dus niet zwaarder beladen dan 2000kg totaal gewicht en dan prima. En het schijnt idd dat je daar 10% overheen mag, maar daar zou ik nooit op rekenen.

Met rijbewijs B (wat ik heb...) mag je niet over de 3500 ledig+laadvermogen totaal combinatie (auto en trailer) gewicht heen. Dus dan tellen die stomme fictieve gewichten wel, en dan moet je dus evt terug keuren.
Mijn trailer had bijv. een maximaal totaal massa van 2500 kg. Ik moest dus terug keuren, om er met B rijbewijs mee te mogen rijden met mijn auto. Totale max massa is nu 1500; wat nog steeds aardig ruim is voor een trailer waar nu niet meer dan 2 kleine B pony's in kunnen + een koets; zal niet meer dan 750kg worden dan.
De trailer woog, origineel, 630 kg, wat hij straks weegt gaan we binnenkort mee maken :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 23:39

moonfish13 schreef:

Informeer bij je verzekering waar zij van uit gaan, want als die bij problemen niet uitkeren wegens "bestuurder mocht niet met deze combi op pad volgens onze kleine lettertjes" (bv omdat werkelijke gewicht niet te bewijzen is), dan ben je echt een klap geld kwijt, daar is een boete niks bij.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:28

Toydoll schreef:
moonfish13 schreef:

Volgens mij haal je allerlei regels door elkaar. Terug keuren van een trailer is alleen zinvol als je met B rijbewijs rijdt, anders is het onzin.
Dat een trailer in totaal 2700 kg mag wegen, maakt geen fiets uit qua trekkend voertuig. Als jou auto 2000 mag trekken, dan dus niet zwaarder beladen dan 2000kg totaal gewicht en dan prima. En het schijnt idd dat je daar 10% overheen mag, maar daar zou ik nooit op rekenen.

Met rijbewijs B (wat ik heb...) mag je niet over de 3500 ledig+laadvermogen totaal combinatie (auto en trailer) gewicht heen. Dus dan tellen die stomme fictieve gewichten wel, en dan moet je dus evt terug keuren.
Mijn trailer had bijv. een maximaal totaal massa van 2500 kg. Ik moest dus terug keuren, om er met B rijbewijs mee te mogen rijden met mijn auto. Totale max massa is nu 1500; wat nog steeds aardig ruim is voor een trailer waar nu niet meer dan 2 kleine B pony's in kunnen + een koets; zal niet meer dan 750kg worden dan.
De trailer woog, origineel, 630 kg, wat hij straks weegt gaan we binnenkort mee maken :D

Ik haal vast dingen door elkaar maar men is nogal euuuh wisselend van mening.
Sowieso hebben mijn ouders rijbewijs E, ik ga zeer waarschijnlijk automaat afrijden i.v.m. een wat vervelend been.
Dus dan al zou ik E hebben moet ik een automaat regelen die in elk geval flink mag trekken, dat wordt lastig zonder flinke kosten denk ik.
Vraag je het onder de menners heeft een groot deel het nooit uitgezocht, het andere deel een dikke auto en het overige deel weet het niet zeker. :')
We zijn voor iets anders eens naar het politiebureau geweest, ik weet niet meer waarom iets met de caravan geloof ik.
Toen bleek dat we verkeerd voorgelicht waren door een agent op vakantie. :Y)
Tamary: goede, ga ik doen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 02:01

haha men kan heel wisselend van mening zijn, maar de regels zijn overduidelijk en glashelder ;-) Staan trouwens ook heel duidelijk vermeld op alle officiele websites.

En ook nog eens erg simpel. Alleen op bokt wordt er soms zo raar moeilijk over gedaan. Nergens voor nodig.

En agenten die snappen er al helemaal geen kloot van; daar moet je sowieso niet naar luisteren. Die hebben idiote dingen gezegt tegen mij ook. Sloeg werkelijk kant nog wal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 02:05

Toydoll schreef:
haha men kan heel wisselend van mening zijn, maar de regels zijn overduidelijk en glashelder ;-) Staan trouwens ook heel duidelijk vermeld op alle officiele websites.

En ook nog eens erg simpel. Alleen op bokt wordt er soms zo raar moeilijk over gedaan. Nergens voor nodig.

En agenten die snappen er al helemaal geen kloot van; daar moet je sowieso niet naar luisteren. Die hebben idiote dingen gezegt tegen mij ook. Sloeg werkelijk kant nog wal.

Soms heeft het geen prioriteit om alles gelijk uit te spitten, tenminste ik ga niet wekelijks weg met een trailer.
We hebben hem ca 7 km naar het vakantieadres gereden, een nieuwe koppeling erop gezet naar huis gereden.
Dat laatste was nog een goede keus.
Ik hoorde dus van de stalhouder dat een kennis van hem dezelfde trailer had.
Ondanks goed aankoppelen kwam de trailer ze met paard en al voorbij op de snelweg, godzijdank is de trailer geleidelijk tot stilstand gekomen langs de vangrail.
Vaders vond de koppeling niks en wilde er zo niet mee naar huis, blij toe!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 02:34

Ja zeg dat wel dan! Koppeling is ook erg belangrijk. Ik moet ook nog een andere; bij deze kan je niet zien of hij 'goed' zit, er is geen enkele controle en/of veiligheidspal oid.... gevaarlijk als je het mij vraagt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:10

tamary schreef:
moonfish13 schreef:

Informeer bij je verzekering waar zij van uit gaan, want als die bij problemen niet uitkeren wegens "bestuurder mocht niet met deze combi op pad volgens onze kleine lettertjes" (bv omdat werkelijke gewicht niet te bewijzen is), dan ben je echt een klap geld kwijt, daar is een boete niks bij.

Het verhaal van Toydoll klopt! Ga dus geen "paniek zaaien" over iets wat niet waar is!!
Als er twijfels rijzen, wordt de boel in beslag genomen en gewogen, ja, ook de pony.

De enige kanttekening bij de uitleg van Toydoll: bij een controle zal de politie 10% overgewicht wel accepteren; of de verzekering dat ook doet in geval van brokken, zul je moeten navragen (en eventueel schriftelijk laten bevestigen). Ik zou daar niet op gokken, eerlijk gezegd.
Even simpel je combi over de weegbrug jassen en je weet waar je staat.

@Toydoll: het is wellicht wel verstandig om je B-E te gaan halen. Ik schat zomaar dat het weleens te veel creativiteit zou kunnen vergen om deze set met B-rijbewijs te gaan rijden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:23

Wat mooi gedaan zeg! Ik ben wel heel benieuwd hoeveel ruimte je nog over hebt om bochten te draaien als je auto er eenmaal voor hangt. Het ziet er zo 'krap' uit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 18:03

ikke schreef:
@Toydoll: het is wellicht wel verstandig om je B-E te gaan halen. Ik schat zomaar dat het weleens te veel creativiteit zou kunnen vergen om deze set met B-rijbewijs te gaan rijden.

Nu wil ik eigenlijk gewoon E halen, maar voor de combi is het niet nodig (of bij nawegen moeten ernstig andere gewichten naar voren komen.....)

Mijn auto:
Toegestane max. massa voertuig 1640 kg
Massa ledig voertuig 1175 kg
Aanhangwagen geremd 1500 kg

Trailer:
Toegestane max. massa voertuig 1500 kg
Massa ledig voertuig 630 kg

Pony:
250 kg

Koets:
110 kg

Maar eerlijk is eerlijk ik heb dus totaal niets nagewogen (nog) dat gaan we volgende week doen. Maar voorheen kon ik de trailer van voor niet optillen en nu wel. De voorlader was ook veel zwaarder dan het frame wat erop gemaakt is.

_Nelleke_: Ben ik ook benieuwd naar! Stalbaas had het al getest met hun auto (was ik niet bij) maar ben benieuwd hoe het bij mij gaat. Anders moeten we toch iets verlengen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:12

Jezus ikke loop niet zo te mauwen!
Er staat toch bij dat ik nog moest uitzoeken hoe het zat?
Bokt op zijn smalst weer, zeik zeik zeik!

Toydoll:
Nou ik schrok wel wel van!
Mijn paps vond hem te licht en blikkerig ogen voor de 2700 kg die het totaal mag wegen.
En iets met een veiligheidspalletje wat niet goed meer werkte.
We waren 50 euro kwijt voor een koppeling voor 3500 kilo, dus ik zou het er niet om laten.
De trailer is verder top overigens, zeer degelijk ding.
We willen ook nog eens wegen wat het geheel weegt op een weegbrug.
Gewoon om het te weten, er zit ook een reservewiel op dus dat weegt ook weer.