toegestaan op concours?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:41

Dorine92 schreef:
Liselot schreef:
Een fijn getand wiel valt altijd onder scherp

Ja dat zeg jij maar wat zegt de knhs?

Dat zegt de KNHS ook, zo leren we het op de jurycursus :j

Dorine92

Re: toegestaan op concours?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:44

Oke maar wel stom dat dat niet duidelijk genoeg naar de deelnemers wordt gebracht dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:46

Staat volgens mij behoorlijk duidelijk op het plaatje op pagina 1 van dit topic.. Leg de spoor van TS ernaast en je ziet dat deze er niet bij staat en dus niet toegestaan.. Rol het wieltje over je hand en je zult ook merken dat hij scherp is. Lijkt me vrij duidelijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:57

Dorine92 schreef:
Oke maar wel stom dat dat niet duidelijk genoeg naar de deelnemers wordt gebracht dan..

Je weet toch wel hoe een grof getande spoor eruit ziet? Dat lijkt in de verste verte niet op het plaatje uit de OP.

Ik ben geen jury en ook gewoon deelnemer en ik weet het ook. Gewoon het plaatje uit het reglement bekijken en je weet het ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:04

Als ergens niet over te discussiëren valt, dan zijn het de sporen en bitten bij de dressuur. Ze zijn naar mijn idee heel duidelijk op de foto en in de tekst aangegeven.

De sporen van jouw foto zijn bij de punten scherp en niet "afgevlakt" oftewel scherp in plaats van grof.
Het verschil is dat de 1 echt een hoek is en de ander niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:05

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:07

Moet ook zeggen, dat het op afstand soms slecht te zien is hoor. Vooral bij binnenconcoursen komen combinaties vaak niet dicht genoeg in de buurt om het goed te kunnen zien en ben je niet in de mogelijkheid om even snel te kijken, omdat je daarvoor een route af moet leggen naar de bak toe.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:11

Ik meld mezelf altijd aan bij de jury...dan sta je toch ff stil en rijd je ervoor langs weer weg, dan ziet zo'n jury dat toch :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:15

Hier in de buurt zit ik als jury regelmatig binnen behoorlijk hoog en dan is het verschil grove of scherpe tand helaas niet altijd te zien.
Op dat moment dat ik erg twijfel kijk ik altijd wel, maar je kunt gewoon vaak moeilijk bij de ruiter komen.
En helaas ben jij dan één van de weinigen. De meeste melden zich echt niet.
Buiten meldt de lezer zich, maar binnen...... geen van beide of op verre afstand.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:46

listiglistje schreef:
Ik meld mezelf altijd aan bij de jury...dan sta je toch ff stil en rijd je ervoor langs weer weg, dan ziet zo'n jury dat toch :P

Het blijft lastig te zien, maar regelmatig let ik er op bij bijvoorbeeld het lichtrijden en wijs de amazone erop dat je hier echt niet mee mag starten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:52

Misschien omdat ik de lichtrijdfase ontgroeid ben, ze er minder streng op letten? of ze letten meer op andere zaken?

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:04

Ik reed hier ook een paard mee en nog nooit iets van gehoord of commentaar op gehad.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:10

Ergens geen commentaar op krijgen en reglementair toegestaan zijn twee verschillende dingen. Deze sporen mogen niet, maar of elke jury het ziet is maar de vraag.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:18

Vorige week reden er 2 combinaties in de springring met 2 teugels aan een bit waar 1 teugel en een vorkje aan horen, maar door de jury in de hoofdring (2 juryleden) en de jury op het voorterrein werd het niet gezien en bij ons in de bijring wel, maar inderdaad... dat het niet gezien wordt wil niet zeggen dat het wel mag!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:06

Anoeska schreef:
Ergens geen commentaar op krijgen en reglementair toegestaan zijn twee verschillende dingen. Deze sporen mogen niet, maar of elke jury het ziet is maar de vraag.

Hoezo mag het niet? Op dat plaatje staat er nergens bij dat het wiel grof getand moet zijn. Alleen dat ie niet scherp mag zijn.
Of je nou een grof of fijn getand wiel hebt, beide kunnen scherp zijn of minder scherp zijn. Dus ik vind dat plaatje op pagina 1 niet duidelijk, zeker omdat het maar een voorbeeld is. Er bestaan talloze varianten.. waar ligt de grens? Welke mag nog net wel en welke net niet meer?
Vandaar dat ik vind dat "scherp" een vage omschrijving is. De knhs moet daarom naar mijn idee aangeven wat hun definitie van scherp is.

En inderdaad de sporen van listiglistje zie ik wekelijks voorbijkomen op wedstrijden. Zo ongeveer de meest gebruikte spoor lijkt het wel

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:30

Scherp is niet vaag. Scherp is een punt en stomp is afgevlakt/afgerond.
Gewoon ook wiskundig een juiste term hoor!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:40

Tendance schreef:
Scherp is niet vaag. Scherp is een punt en stomp is afgevlakt/afgerond.
Gewoon ook wiskundig een juiste term hoor!

En een beetje scherp of beetje stomp? Ik vind een grof wiel ook al vrij scherp hoor... maar dat mag wel.
Maargoed, je snapt mn punt wel neem ik aan? Je kunt ook zeggen dat alle sporen scherp zijn. En gewone sporen of hamersporen zijn scherp vergeleken met knopsporen of sporen met een bolletje.
Vergelijk het met een mes... wanneer is een mes scherp? Een bot schilmesje is nog altijd scherper dan een standaard mes die je als mes en vork bij je aardappels met broccoli gebruikt :D

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:48

TS heeft KNHS gemaild, wil je je antwoord hier delen als je die hebt?
Ik ben zelf ook erg benieuwd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:17

Ja ik ben ook wel heel benieuwd geworden. Het maakt mij verder niet uit hoor, was toch niet van plan om ermee te rijden :) maar als het niet mag is per wedstrijd de helft van mijn concurrentie illegaal bezig :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:56

Ik snap jou wel Dorine, maar jij mij niet denk ik.
Scherp is als je twee denkbeeldige lijnen naar elkaar kunt trekken, dan ontstaat er een punt en dat is scherp.
Zodra het niet gaat om 2 rechte lijnen, die samenkomen, maar een gebogen lijn (Hoe licht deze buiging ook is) die dus niet in 1 punt eindigt, heb je het niet meer over een scherpe punt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:07

Tendance schreef:
Scherp is als je twee denkbeeldige lijnen naar elkaar kunt trekken, dan ontstaat er een punt en dat is scherp.
Zodra het niet gaat om 2 rechte lijnen, die samenkomen, maar een gebogen lijn (Hoe licht deze buiging ook is) die dus niet in 1 punt eindigt, heb je het niet meer over een scherpe punt.

Ik heb gewoon wiskunde B op het gymnasium gehad hoor ;)
Maar waarschijnlijk zijn de tandjes van die fijn getande wieltjes ook afgerond, net als bij de tandjes van een grof wiel. In dat geval is het wiel met fijne tandjes dus niet scherp als we jouw definitie hanteren.
Oftewel de jury moet met een loep gaan kijken hoe de minitandjes aan het uiteinde eruit zien, scherp of met een afgerond bochtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:13

Dorine92 schreef:
Tendance schreef:

Ik heb gewoon wiskunde B op het gymnasium gehad hoor ;)
Maar waarschijnlijk zijn de tandjes van die fijn getande wieltjes ook afgerond, net als bij de tandjes van een grof wiel. In dat geval is het wiel met fijne tandjes dus niet scherp als we jouw definitie hanteren.
Oftewel de jury moet met een loep gaan kijken hoe de minitandjes aan het uiteinde eruit zien, scherp of met een afgerond bochtje

Voor zo'n slimme meid doe je anders best eigenwijs.. Er is volgens mij al een paar keer gezegd dat fijne tandjes per definitie als scherp worden gezien. Of jij dat dan nou wel of niet vindt is niet erg relevant voor een jury :n

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:19

Ik vraag me alleen af waar dat dan staat. Niet op die afbeelding op pagina 1 in ieder geval...
Wat andere bokkers onder scherp verstaan had ik inderdaad begrepen, maar ik en nog een aantal anderen vragen zich af hoe de knhs erover denkt

Plus dat grof en fijn weer een discussie oplevert: wat is grof en wat is fijn? Want een beetje fijn kan misschien ook nog door voor grof. Oftewel definities ontbreken

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:27

Dorine92 schreef:
Plus dat grof en fijn weer een discussie oplevert: wat is grof en wat is fijn? Want een beetje fijn kan misschien ook nog door voor grof. Oftewel definities ontbreken

Nou dat is toch niet zo moeilijk? Zo groot is de diversiteit aan getande wielsporen niet... Er zijn er maar twee voor zover ik weet... Grof en fijn wiel.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 21:31

Ja alleen ik heb net de reglementen even bekeken... de knhs praat niet over grof en fijn. Ik begon daarover n.a.v. de post van Relaxed
De knhs heeft het alleen over scherp vs. niet scherp. Maar je kunt dus nergens in de reglementen vinden of een fijn wiel als scherp wordt gezien. Tenminste niet met mijn vlugge blik