Paard wil overal in happen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Paard wil overal in happen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:09

Mijn 2.5 jarige hapt ook overal in. Hij pakt zijn halstertouw ook graag vast of hij nou los of vast staat. Maar borstels zwepen emmers poetsbakken noem het maar op. Hij is heel nieuwsgierig en onderzoekend. Enige nadeel.... De hond moet hij ook onderzoeken en dat vinden de stalhonden niey altijd even fijn hahaha.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:00

@ moonlight17, het gaat toch om happen en niet echt bijten. Als je tandafdrukken ergens in hebt staan is dat bij mij bijten, en dat accepteer ik ook niet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:02

Mijn shetlandpony hapt niet perse maar moet wel je jas lostrekken om te kijken of je niet toevallig snoepjes verbergt in je jas. Het is een jas met drukknoopjes. Ook moet hij als hij vaststaat en de hengsels van de stroomdraad hangen daar die eraf halen Door het vast te pakken met zijn tanden. Hij is verder heel nieuwsgierig en moet idd ook alle drollen nalopen bij het mestruimen. Als ik een drol vergeet dan staat hij er met zijn neus naar te wijzen :+

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:09

@ayasha, ik denk dat je mij bedoelt, maar ik heb niet gezegd wat jij denkt dat ik er mee bedoel. Een opgevoed paard is wat anders dan een gedrild paard. Ik heb Franke Sloothaak ooit eens horen zeggen, een paard moet je niet knechten en daar ben ik het helemaal mee eens, hoeft een ander natuurlijk niet te zijn. Maar ik zie echt wel mensen die hun paard drillen. Een echt gedrild paard raakt in mijn ogen zijn identiteit/levenslust kwijt, een opgevoed paard niet.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:11

Ayasha schreef:
nontie schreef:
Je kent mijn paard niet, maar die had echt geen plezier, keek dof uit zijn ogen.
Sinds ik hem meer heb uitgedaagd dat hij zelf ook dingen mag onderzoeken maar dat er ook grenzen zijn is het een blije pipo en heldere blik.

Geloof me als hij stil moet staan doet hij dat ook hoor. Maar als ik hem losklik om even over het pleintje te lopen terwijl ik mijn laarzen aandoe, nog even wat drink o.i.d. hoeft hij er van mij niet als een droeftoeter bij te blijven staan maar mag van mij ook even wat knabbelen en drinken. Gaat vaak wel 10 minuten overheen namelijk.

Ik bedoelde niet dat jouw paard niet zo suf was want dat geloof ik meteen. :)
Maar eerder reageerde ook al iemand in de aard dat het over komt op mij alsof opgevoedde paarden die dit niet zomaar mogen gedrild zijn enz. :)
Geen van mijn paarden staan vast, ze leren als eerste los stil te staan maar het is niet dat ze niet durven bewegen. :+ Ze staan gewoon stil, heel vaak staan ze lekker te soezen terwijl ik bezig ben of volgen ze mijn bewegingen (en eentje komt al wel eens bedelen om een snoepje omdat ie al zeker een halve minuut toch wel erg braaf staat. Het neurootje dus. :') ) maar nee, ze mogen niet in alles bijten.
Veulenlief jatte de sigaret van mijn man uit zijn handen... Tsja, die was snel genezen van zomaar alles in haar mond te pakken zegmaar... :(:) Daarvoor had ze de mobiel waarmee hij een foto van haar wilde maken al eens vast gehad maar sinds die sigaret is ze een stuk voorzichtiger geworden. Harde les maar ik ben er blij om. :)

Ah op die fiets :Y)
Dan denken we gelijk.
Hier ook een jaarling die heel in zichzelf was maar nu open begint te bloeien en dus ook zijn tanden ergens in zet.
Nu al een paar keer flink mijn grens laten zien en hij denkt er nou wel om, maar heeft nog wel praatjes. Wegens achterstand wordt hij volgend jaar pas gecastreerd want hij begint toch wel hengstentrekjes te krijgen. (Had een flinke wormbesmetting toen hij kwam en echt te mager)
Denk dat mijn paard wel net als jouw neurootje is nu, netjes stilstaan en dan na een minuut ofzo staan bedelen; Kijk eens hoe goed ik het doe jeeeeej mag ik nou een koekje? *\o/* :')

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:28

Mousmous schreef:
@ moonlight17, het gaat toch om happen en niet echt bijten. Als je tandafdrukken ergens in hebt staan is dat bij mij bijten, en dat accepteer ik ook niet.

Het begint met happen, vervolgens wordt het erop kauwen als je het niet afpakt. Ze krijgt van mij ook elke keer op haar flikker, helaas is ze nogal volhardend. Als ik haar bijv. opgezadeld heb staan en even wegloop om nog wat te pakken dat ik vergeten ben, dan staat ze heerlijk ergens (stijgbeugelsriemen, teugels) op te kauwen. Ze pakt mijn borstels ook wel is, waardoor ik heb gemerkt dat ze in eerste instantie geen tanden gebruikt.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:19

Achja dan heb ik maar een "gedrild" paard volgens enkelen hier.

Ik sta zulke grapjes absoluut niet toe. Mijn paard had in het begin ook de neiging van de bak borstels overhoop te halen of op mijn jas te knabbelen bij het opzadelen.

Heb haar vriendelijk doch consequent geïnformeerd dat ik daar niet van gediend ben. Mijn gerief en mezelf zijn off limits en mag ze alleen aanraken als ik daar om vraag, anders niet.
Zo eens in de maand probeert ze nog eens of ik ondertussen niet versoepeld ben, dan zit ze aan mijn dekje te prullen. Met een simpele "neen" is dat ook meteen weer gedaan. Kan haar gerust een tijdje zonder toezicht laten staan zonder schrik te hebben dat ze ergens in gaat happen.

Als dat gedrild is, so be it. Karakter heeft ze nog genoeg. Ze vindt het fantastisch om de staldeur af te likken tijdens het opzadelen en dat mag ze ook (er moest maar eens een korreltje voer zijn achtergebleven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:24

geerke schreef:
mijn overleden paard deed dit ook.Nog steeds haal ik dingen uit de kast waar de rist van stuk is :+

Mijn nieuwe paard doet het ook....niets is veilig.Hij nipt soms ook in mij.Dan krijgt hij een vloek en roei uiteraard.Schijnt niet te helpen.Hij moet iets in zijn mond hebben,als ik hem borstel hangt er een bodywarmer over de staldeur die pakt hij en gaat ermee schudden/.wapperen als een gek.Bomproof dus :+

Hij is pas drie en hengst,hij doet het erger als hij nog niet gegeten heeft.(voer)Daarna is hij weer ''normaal''.
Ik heb er nog geen bit in gehad maar wat ik hier begrijp doen ze dan net niet hun tanden van elkaar :+

Zo'n grote hondenbijt pluk katoen(sorry) deed bij onze ruin wonderen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:31

ik vind het wel lief laat ze lekker spelen met de dingen die geen kwaad kunnen. telefoons in waterbakken verzuipen hoort daar niet bij hihi

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:33

nontie schreef:
Ah op die fiets :Y)
Dan denken we gelijk.
Hier ook een jaarling die heel in zichzelf was maar nu open begint te bloeien en dus ook zijn tanden ergens in zet.
Nu al een paar keer flink mijn grens laten zien en hij denkt er nou wel om, maar heeft nog wel praatjes. Wegens achterstand wordt hij volgend jaar pas gecastreerd want hij begint toch wel hengstentrekjes te krijgen. (Had een flinke wormbesmetting toen hij kwam en echt te mager)
Denk dat mijn paard wel net als jouw neurootje is nu, netjes stilstaan en dan na een minuut ofzo staan bedelen; Kijk eens hoe goed ik het doe jeeeeej mag ik nou een koekje? *\o/* :')

Inderdaad, dat doet onze Sam dus ook. :') draait ie z'n neus naar me toe met een blik van "aah toe baasje ik ben toch braahaaffff?!" _O-

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:36

tamary schreef:
Mensen gebruiken hun handen om dingen te onderzoeken en manipuleren, paard gebruikt zijn mond. Stuk nieuwsgierigheid dus, maar in goede banen leiden is wel handig. Hier is eigenlijk de regel dat overal aan gesnuffeld, gelikt en gefrutst (lippen) mag worden, maar tandjes zijn verboden, want daar kunnen die dingen (en mijn lijf) niet tegen. Die nieuwsgierigheid is nl iets dat trainen makkelijker maakt, maar een stukje beheersing hoort daar wel bij.

Dit.

Mijn Fjorden merrie doet het ook. Al vrij snel duidelijk gemaakt dat tanden niet oké zijn. Maar ze heeft een volgorde: ze snuffelt eerst, dan likt ze of ze 'hapt' met haar lippen en als je dan nòg geen bezwaar hebt gemaakt, dan gaat ze eens testen hoe hard het object is met haar tandjes. :P Genoeg tijd dus, om te reageren. Wil je niet dat ze haar tanden gaat gebruiken, volstaat een simpele 'uh' tijdens het snuffelen (of likken).

Halster verdwijnt hier ook wel eens in de mond. En heel soms delen van het hoofdstel (behalve bit), idd. Maar mijn Fjordje hapt dan juist wèl graag naar het bit: ideaal! :j

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:52

Mijn ruin van 21 jaar doet dit ook, het is dus niet echt iets wat met de tijd verdwijnd :p het is inderdaad onderzoeken. Wat betreft het bit, die moet je gewoon aantrekkelijk maken alsof het juist niet de bedoeling is om in zijn mond te zijn (werkt bij die van mij super goed).

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:15

Ik heb er ook twee die happen. Eentje is vooral dominant en hapt ook naar mensen toe. Die krijgt van mij echt wel tikken hoor. Hij hapt altijd zo dat hij net een velletje tussen zijn tanden heeft. Dat accepteer ik echt niet. De andere is gewoon heel nieuwsgierig en hapt alleen met de lippen. Die wilt je echt geen pijn doen. Vooral schoenen zijn zeer interessant :+

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:19

Mijn 5jarige ruin hapt ook in alles. Eerst ook in mij maar dat heb ik af kunnen leren gelukkig!
Dat heeft even wat geduld gekost maar het is wel gelukt!

Het happen levert vaak dit soort plaatjes op:
Afbeelding

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:26

Die van mij geef ik tijdens het poetsen tegenwoordig maar een oude borstel om mee te spelen... Anders gaat ie opzoek naar iets anders om in zn mond te stoppen... Alles in de paddock, stal of poetsplaats waar hij bijkomt gaat ie mee staan zwaaien, van dekens(die overigens versnipperd worden), emmers(ook de lege speciekuipen gaan de lucht in), mestboys etc.
Hij heeft om te spelen tegenwordig ook een pion, anders is de rest gewoon niet veilig haha.

Het is bij die van mij echt geen dominantie maar puur spel. Daarbij weer hij ook dondersgoed dat hij aan mij niet met zn tanden hoeft aan te komen. Dus gelukkig zijn mijn jas ritsen etc nog heel

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:38

haha mijn paard is niet de enige die loopt te happen naar alles en tegen woordig vind hij mijn nek heel intressand :+ ook leege flesjes vind hij leuk om vast te pakken en zet hij ook nog puppy oogjes op wat erg schattig is.
Afbeelding

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:41

Hier loopt een topic over Left Brain Extrovert (LBE) paarden. Kijk daar maar eens op.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:51

Die van mij nu geleert mijn zweep vast te houden terwijl ik mijn jas weer aan doe. Maar zodra ik zeg dat het geen koekje is (omdat hij soms wil doorbijten) laat hij hem los :')