trailers: laadvermogen en kogeldruk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 20257
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:29

Nee. Excl schot en stangen. Ex rubber mat en reserve wiel. Altijd op de weegbrug zetten voor juiste gewicht. Staat ook al eerder in het topic vermeldt overigens, heb je m helemaal doorgelezen?

pillow
Berichten: 8060
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:48

sflj schreef:
Iedere auto mag toch wel 750 kilo trekken? Dus lijkt me geen probleem hoor. Ook de kogeldruk van een lege trailer is bijna niks. Ik geloof dat een Fiat Panda zelfs nog wel een tweepaards trailer (800 kg?) mag trekken!
Of heb je een Smart ofzo? :D

Iedere auto zaL wel 750 kg mogen trekken. Maar het gaat om de trailer plus laadvermogen en dat is zo 1200 kg. Dus mag niet iedere auto het trekken.

herintreder1
Berichten: 85
Geregistreerd: 16-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:09

cissy schreef:
Nee. Excl schot en stangen. Ex rubber mat en reserve wiel. Altijd op de weegbrug zetten voor juiste gewicht. Staat ook al eerder in het topic vermeldt overigens, heb je m helemaal doorgelezen?


Ik meende me zoiets te herinneren maar kon het niet vinden in het topic. Zie nu dat ik er over heen gelezen heb
Laatst bijgewerkt door herintreder1 op 21-02-16 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:18

pillow schreef:
sflj schreef:
Iedere auto mag toch wel 750 kilo trekken? Dus lijkt me geen probleem hoor. Ook de kogeldruk van een lege trailer is bijna niks. Ik geloof dat een Fiat Panda zelfs nog wel een tweepaards trailer (800 kg?) mag trekken!
Of heb je een Smart ofzo? :D

Iedere auto zaL wel 750 kg mogen trekken. Maar het gaat om de trailer plus laadvermogen en dat is zo 1200 kg. Dus mag niet iedere auto het trekken.


Dat is niet waar.
Om het gewicht wat je auto mag trekken (dus even ongeacht of de bestuurder het mag trekken) gaat het om werkelijk gewicht; niet om max gewicht.

Er zijn dus heel veel auto's die lege paardentrailers mogen trekken.
Alleen al die stomme hybrides niet en heel veel auto's uit het micro segment mogen helemaal NIETS trekken. Bijv Mini's, Pandas, etc

ikke

Berichten: 38681
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:42

Toydoll schreef:
pillow schreef:
Iedere auto zaL wel 750 kg mogen trekken. Maar het gaat om de trailer plus laadvermogen en dat is zo 1200 kg. Dus mag niet iedere auto het trekken.


Dat is niet waar.
Om het gewicht wat je auto mag trekken (dus even ongeacht of de bestuurder het mag trekken) gaat het om werkelijk gewicht; niet om max gewicht.

Er zijn dus heel veel auto's die lege paardentrailers mogen trekken.
Alleen al die stomme hybrides niet en heel veel auto's uit het micro segment mogen helemaal NIETS trekken. Bijv Mini's, Pandas, etc

Heyhey, dan wel correcte info geven! Mini's mogen 750kg trekken en een Pinda mag 800kg aan de haak hebben.

Eilatan
Berichten: 7207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:11

ikke schreef:
Heyhey, dan wel correcte info geven! Mini's mogen 750kg trekken en een Pinda mag 800kg aan de haak hebben.


Mijn mini mocht geen eens een trekhaak hebben. Volgens mij geen een, in Nederland. Dan moet je of een clubman hebben, of importeren uit duitsland.
Of een country man ofzo, maar dat is geen mini meer.

en correctie, Panda's mogen idd alleen de alternatieve brandstoffen niet trekken, rest 800.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 21-02-16 21:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:16

Zie hier, allerlei verschillende mini's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ikke

Berichten: 38681
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:21

Dan moet je dus goed opletten, zoals altijd. Ik heb overwogen om een mini te kopen maar ben toen afgehaakt op 750kg trekgewicht bij verschillende clubmans........

Eilatan
Berichten: 7207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:22

Clubman is idd wel een uitzondering, die mogen wel wat trekken.
Als je importeerd uit Duitsland, zit er volgens mij zelfs 1000 kg op kenteken trekken. Dacht wel alleen bij diesels

ikke

Berichten: 38681
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:29

Toydoll schreef:
Clubman is idd wel een uitzondering, die mogen wel wat trekken.
Als je importeerd uit Duitsland, zit er volgens mij zelfs 1000 kg op kenteken trekken. Dacht wel alleen bij diesels

http://www.autowereld.nl/mini/mini-club ... tails.html

Hier eentje dus, maar er staan ook enkele clubmans bij die inderdaad niks mogen hebben.

Eilatan
Berichten: 7207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: trailers: laadvermogen en kogeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:38

heel stom, maar het is puur een kosten/baten analyse van importeurs van ons land. Zo van; er is toch nihil vraag naar die auto's met trekhaak en dan is de typegoedkeuring voor trekgewicht duurder dan de winst die ze er niet op maken.
Want in Duitsland bijv. hebben de meeste wel gewoon trekgewicht op papier staan. Maar goed. De Clio is wel altijd zo'n mooie uitzondering, zo'n klein hondenhok mag dacht ik gewoon 1200 kg hebben. Lachwekkend.


Maar goed, doel van dit topic. Met een Ford Focus kan je ECHT wel veilig een lege trailer naar huis rijden, ook 2 paards.

En als je E achter B heb mag je het ook nog besturen. Met alleen B zal een 2 paards niet lukken.

ikke

Berichten: 38681
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:44

Toydoll schreef:
heel stom, maar het is puur een kosten/baten analyse van importeurs van ons land. Zo van; er is toch nihil vraag naar die auto's met trekhaak en dan is de typegoedkeuring voor trekgewicht duurder dan de winst die ze er niet op maken.
Want in Duitsland bijv. hebben de meeste wel gewoon trekgewicht op papier staan. Maar goed. De Clio is wel altijd zo'n mooie uitzondering, zo'n klein hondenhok mag dacht ik gewoon 1200 kg hebben. Lachwekkend.


Maar goed, doel van dit topic. Met een Ford Focus kan je ECHT wel veilig een lege trailer naar huis rijden, ook 2 paards.

En als je E achter B heb mag je het ook nog besturen. Met alleen B zal een 2 paards niet lukken.

Blijkbaar is die keuze in het verleden dan wel gemaakt, maar bij een modelwijziging wellicht weggelaten?

Met die Focus en een B-E rijbewijs kun je inderdaad prima een tweepaards rijden, zolang je er niet te veel in stopt (achter de Escort kon het net met een grote pony).

Eilatan
Berichten: 7207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: trailers: laadvermogen en kogeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:49

Volgens mij ikke, maar ik weet het niet zeker, was voorheen het trekgewicht niet apart 'type goedgekeurd'

Want mijn AX in de schuur mag ook 750 kg trekken, op papier. Maar dat ding weegt leeg 650 kg en wil je ECHT geen 750 kg aan de trekhaak hebben hangen, dan scheurt ie door midden.
Heb 1x een leeg boedelbakkie ermee opgehaald (dichte huif) en echt hoor, DOODeng, en dat al op een 50 weg :P

ikke

Berichten: 38681
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:06

Toydoll schreef:
Volgens mij ikke, maar ik weet het niet zeker, was voorheen het trekgewicht niet apart 'type goedgekeurd'

Want mijn AX in de schuur mag ook 750 kg trekken, op papier. Maar dat ding weegt leeg 650 kg en wil je ECHT geen 750 kg aan de trekhaak hebben hangen, dan scheurt ie door midden.
Heb 1x een leeg boedelbakkie ermee opgehaald (dichte huif) en echt hoor, DOODeng, en dat al op een 50 weg :P

Jawel, maar in het verleden werkte het nog weer anders, dan vroeg je een trekhaakregistratie aan bij de RDW middels een formulier.

Zou de wielophanging van jouw AX niet een beetje aan z'n eind zijn?
Sommige mensen vonden mijn Discovery ook doodeng omdat ie standaard wat slingerde. Dat was ook slijtage in de stuurinrichting. Kwam ie gewoon mee door de APK, simpelweg omdat de meeste APK-keurmeesters niet weten waar ze dat moeten zoeken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:19

Paardenaanhangers zijn dubbelassig.
Dat maakt dat het gewicht op de kogel volstrekt anders werkt dan bij de meeste caravans.

De hoogte van de koppeling van de dubbelasser is bij belading een gegeven. De kar staat op vier wielen. Balanceert niet op de as zoals een enkelassige caravan
Bij de dubbelasser wordt het gewicht op de kogel bepaald door de HOOGTE VAN DE KOGEL!

Eilatan
Berichten: 7207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:23

ikke schreef:
Jawel, maar in het verleden werkte het nog weer anders, dan vroeg je een trekhaakregistratie aan bij de RDW middels een formulier.

Zou de wielophanging van jouw AX niet een beetje aan z'n eind zijn?
Sommige mensen vonden mijn Discovery ook doodeng omdat ie standaard wat slingerde. Dat was ook slijtage in de stuurinrichting. Kwam ie gewoon mee door de APK, simpelweg omdat de meeste APK-keurmeesters niet weten waar ze dat moeten zoeken.

Zo oud ben ik nog niet (haha) dus dat weet ik niet.

Dat laatste had ik met mijn kever ja. Reed ook zwaar poedersuiker inderdaad, en wat je zegt, APK maakt niet uit.


Maar nee mijn AX (GTI) is technisch in nieuwstaat, voordeel van zelf gebouwd. Alleen de koets moet komende jaren een keer nog.
Hij kon echt het gewicht niet hebben, vooral de wind die de huif ving waren dodelijk. En als de aanhanger iets stuiterde, ging je alle kanten op :P Niet geschikt om te trekken. Maar die trekhaak is wel fijn voor fietsendrager etc, dus blijft wel.