Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sflj schreef:Iedere auto mag toch wel 750 kilo trekken? Dus lijkt me geen probleem hoor. Ook de kogeldruk van een lege trailer is bijna niks. Ik geloof dat een Fiat Panda zelfs nog wel een tweepaards trailer (800 kg?) mag trekken!
Of heb je een Smart ofzo?
cissy schreef:Nee. Excl schot en stangen. Ex rubber mat en reserve wiel. Altijd op de weegbrug zetten voor juiste gewicht. Staat ook al eerder in het topic vermeldt overigens, heb je m helemaal doorgelezen?
pillow schreef:sflj schreef:Iedere auto mag toch wel 750 kilo trekken? Dus lijkt me geen probleem hoor. Ook de kogeldruk van een lege trailer is bijna niks. Ik geloof dat een Fiat Panda zelfs nog wel een tweepaards trailer (800 kg?) mag trekken!
Of heb je een Smart ofzo?
Iedere auto zaL wel 750 kg mogen trekken. Maar het gaat om de trailer plus laadvermogen en dat is zo 1200 kg. Dus mag niet iedere auto het trekken.
Toydoll schreef:pillow schreef:Iedere auto zaL wel 750 kg mogen trekken. Maar het gaat om de trailer plus laadvermogen en dat is zo 1200 kg. Dus mag niet iedere auto het trekken.
Dat is niet waar.
Om het gewicht wat je auto mag trekken (dus even ongeacht of de bestuurder het mag trekken) gaat het om werkelijk gewicht; niet om max gewicht.
Er zijn dus heel veel auto's die lege paardentrailers mogen trekken.
Alleen al die stomme hybrides niet en heel veel auto's uit het micro segment mogen helemaal NIETS trekken. Bijv Mini's, Pandas, etc
ikke schreef:Heyhey, dan wel correcte info geven! Mini's mogen 750kg trekken en een Pinda mag 800kg aan de haak hebben.
Toydoll schreef:Clubman is idd wel een uitzondering, die mogen wel wat trekken.
Als je importeerd uit Duitsland, zit er volgens mij zelfs 1000 kg op kenteken trekken. Dacht wel alleen bij diesels
Toydoll schreef:heel stom, maar het is puur een kosten/baten analyse van importeurs van ons land. Zo van; er is toch nihil vraag naar die auto's met trekhaak en dan is de typegoedkeuring voor trekgewicht duurder dan de winst die ze er niet op maken.
Want in Duitsland bijv. hebben de meeste wel gewoon trekgewicht op papier staan. Maar goed. De Clio is wel altijd zo'n mooie uitzondering, zo'n klein hondenhok mag dacht ik gewoon 1200 kg hebben. Lachwekkend.
Maar goed, doel van dit topic. Met een Ford Focus kan je ECHT wel veilig een lege trailer naar huis rijden, ook 2 paards.
En als je E achter B heb mag je het ook nog besturen. Met alleen B zal een 2 paards niet lukken.
Toydoll schreef:Volgens mij ikke, maar ik weet het niet zeker, was voorheen het trekgewicht niet apart 'type goedgekeurd'
Want mijn AX in de schuur mag ook 750 kg trekken, op papier. Maar dat ding weegt leeg 650 kg en wil je ECHT geen 750 kg aan de trekhaak hebben hangen, dan scheurt ie door midden.
Heb 1x een leeg boedelbakkie ermee opgehaald (dichte huif) en echt hoor, DOODeng, en dat al op een 50 weg
ikke schreef:Jawel, maar in het verleden werkte het nog weer anders, dan vroeg je een trekhaakregistratie aan bij de RDW middels een formulier.
Zou de wielophanging van jouw AX niet een beetje aan z'n eind zijn?
Sommige mensen vonden mijn Discovery ook doodeng omdat ie standaard wat slingerde. Dat was ook slijtage in de stuurinrichting. Kwam ie gewoon mee door de APK, simpelweg omdat de meeste APK-keurmeesters niet weten waar ze dat moeten zoeken.