Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
VeerenAshley schreef:Wat bedoel je precies hiermee? "Er kan zeker een vertraging zitten in jouw onzekerheid en de onzekerheid van je merrie en die omslag kan je plotseling opvallen."
VeerenAshley schreef:Ja, nu je het zegt: ik probeer wel voorzichtig in haar omgeving te zijn. Maar voor die 'omslag' deed ik dit helemaal niet, in tegendeel: ik zocht (zeker a/d hand) gevaar juist altijd op om haar te laten wennen aan van alles en nog wat (groot verkeer, bruggetjes, Schotse hooglanders etc.).
Maar heeft teruggaan naar de plaats waar ze schrok van iets bewegends/geluid (dat al lang weer weg is) wel zin?
VeerenAshley schreef:Volgens mij is haar zicht in orde; ik zie tenminste niks vreemds aan haar gedrag in de wei. Ze reageert ook zo heftig op geluid.
tamary schreef:Ze liep op jouw steun, die is ze kwijt, want jij bent nu zelf constant alert op gevaar. Zij copieerd dat en wantrouwt dus alles,
Ik ging ervan uit dat dat een reactie was op haar veranderde gedrag, maar het zou best een wisselwerking geweest kunnen zijn. Niet alleen de merrie is nu aan de magnesium, maar ik ook (bleek zelf een tekort te hebben).VeerenAshley schreef:tamary schreef:Ze liep op jouw steun, die is ze kwijt, want jij bent nu zelf constant alert op gevaar. Zij copieerd dat en wantrouwt dus alles,
Het kan best dat je gelijk hebt. Ik ben in de afgelopen maanden inderdaad heel erg alert geworden op geluid, beweging e.d., zelfs op de fiets schrik ik nu van vallende blaadjesIk ging ervan uit dat dat een reactie was op haar veranderde gedrag, maar het zou best een wisselwerking geweest kunnen zijn. Niet alleen de merrie is nu aan de magnesium, maar ik ook (bleek zelf een tekort te hebben).
Heb je (of iemand anders), behalve het desensibiliseren, nog handige tips voor het kweken van wederzijds vertrouwen en het kwijtraken van angst?
Vooral dat laatste vind ik erg lastig, omdat ik een nogal 'levendige' fantasie heb en alle mogelijke enge situaties mij continu door het hoofd schieten tijdens een rit.
VeerenAshley schreef:tamary schreef:Ze liep op jouw steun, die is ze kwijt, want jij bent nu zelf constant alert op gevaar. Zij copieerd dat en wantrouwt dus alles,
Het kan best dat je gelijk hebt. Ik ben in de afgelopen maanden inderdaad heel erg alert geworden op geluid, beweging e.d., zelfs op de fiets schrik ik nu van vallende blaadjesIk ging ervan uit dat dat een reactie was op haar veranderde gedrag, maar het zou best een wisselwerking geweest kunnen zijn. Niet alleen de merrie is nu aan de magnesium, maar ik ook (bleek zelf een tekort te hebben).
Heb je (of iemand anders), behalve het desensibiliseren, nog handige tips voor het kweken van wederzijds vertrouwen en het kwijtraken van angst?
Vooral dat laatste vind ik erg lastig, omdat ik een nogal 'levendige' fantasie heb en alle mogelijke enge situaties mij continu door het hoofd schieten tijdens een rit.
Helden op sokken zijn we.
). Praten heb ik altijd veel gedaan (en doe ik nog steeds), maar dat helpt helaas niet: ik kan prima bang zijn en praten tegelijk. VeerenAshley schreef:Dank je, Joolien. Ik zal de pony eens wat meer vragen haar hoofd te laten zakken tijdens het desensibiliseren; dat had ik tot nu toe nog niet echt gedaan. Dat is natuurlijk goed voor elk paard, maar zeker voor die van mij, omdat ze nogal de neiging heeft haar onderhals aan te spannen en omdat de spier die tussen haar voorbenen loopt erg gespannen is. (Dat geldt trouwens ook voor haar achterhand: haar hamstrings zijn vreselijk hard. Hier wil ik een masseur voor laten komen; spierspanning schijnt oschrikkerigheid ook te kunnen versterken.
W.b. het zicht: ik zou niet weten hoe ik het zelf moet testen. Heb je misschien tips daarvoor?
VeerenAshley schreef:Ik ga er vanmiddag mee aan de slag!
VeerenAshley schreef:VeerenAshley schreef:Ik ga er vanmiddag mee aan de slag!
Een theedoek aan een zweepje (met dank aan het voorbeeld van Joolien) was niet eng, en de ogen van mijn pony zijn volgens mij ook prima in orde.
Het hoofd laten zakken op druk was echter niet zo makkelijk; opzij was geen enkel probleem, maar naar beneden, daar had ze niet zoveel zin in....
Ik ging ervan uit dat dat een reactie was op haar veranderde gedrag, maar het zou best een wisselwerking geweest kunnen zijn. Niet alleen de merrie is nu aan de magnesium, maar ik ook (bleek zelf een tekort te hebben).