Hoe giftig zijn eikeltjes nou echt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Hoe giftig zijn eikeltjes nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:40

Wij hebben 4 ha en vol gras en toch zie ik regelmatig de paarden eikels van de bomen plukken,ook de eikels die op de poetsplaats vallen worden vakkundig geruimt :-).Tot nu toe geen zieke paarden gehad van eikels en de oudste is toch al weer 36 waarvan ze 30 jaar hier staat.

De minivarkens doen uiteraard mee in de eikelrace ,schijnt een lekkernij te zijn.Ik heb het zelf wel eens geprobeerd zo'n heel klein stukje en vind het bitter.geef mij maar een walnoot.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 08:51

Mijn paard zit sinds een aantal dagen onder de bulten, vooral zijn hals en schouder. In zijn voer is niets veranderd alleen heeft hij zich de afgelopen dagen tegoed lopen doen aan het eten van eikels. Dus ik vermoed dat het een allergische reactie is van de eikels. Inmiddels heb ik het eikel gebied afgesloten dus ik hoop dat de bulten snel minder worden.
Paard heeft er overigens geen last van, eet goed, is vrolijk en niet sloom of duf ofzo.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:45

Het kan natuurlijk ook dat hij gewoon last heeft van een bepaald plantje of gestoken door een beestje en daarop reageerd.

Maar hier staan de paarden ook gewoon tussen de eikenbomen. Om er echt last van te krijgen moeten ze echt vele kilo's eten en dat meerdere dagen achter elkaar.
Je hebt uiteraard paarden die dat doen, maar hier hebben we daar geen last van dus mogen ze gewoon de hele wei hebben.
Deze eiken staan al heel wat jaren dus zijn vrij hoog maar volgende maand staan ze in een wei met veel jonge eiken en dan houd ik ze wel een beetje in de gaten of ze niet teveel blad gaan eten want daar kunnen ze er gewoon bij :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:51

Van eikels werd vroeger koffie gemaakt,maar dat waren geroosterde eikels. Eenpony die ik vroeger had was dol op eikeblad dat was afgevallen en heeft daar zonder problemen veel van gegeten. Groene eikels lijken mij ongezond.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:31

Ik vind het echt vreemd dat er zoveel mensen het geen enkel probleem vinden. Het lijkt wel alsof ik verhalen hoor van mensen die roken of die iemand kent die al jaren rookt en daar ook niet ziek van is geworden.

Dat eikels giftig zijn is niet iets wat men denkt. Niet iets waar ooit eens een paard ziek van geworden is. Het is gewoon aantoonbaar giftig. Ja, in grote hoeveelheden. Maar je zal maar net een paard hebben dat wat gevoeliger is.

Met eikels moet je gewoon oppassen en eventueel maatregelen treffen. Dat het ene paard 36 is geworden terwijl hij eikels at geeft geen enkele garantie dat jou paard niet doodziek wordt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:08

Amen Heike

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:12

vilheide schreef:
Mijn paard zit sinds een aantal dagen onder de bulten, vooral zijn hals en schouder. In zijn voer is niets veranderd alleen heeft hij zich de afgelopen dagen tegoed lopen doen aan het eten van eikels. Dus ik vermoed dat het een allergische reactie is van de eikels. Inmiddels heb ik het eikel gebied afgesloten dus ik hoop dat de bulten snel minder worden.
Paard heeft er overigens geen last van, eet goed, is vrolijk en niet sloom of duf ofzo.

Sinds vandaag zijn de bulten bijna verdwenen. Paard is helemaal niet ziek geweest gelukkig. Voorlopig blijft het eikelgebied verboden terrein.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:35

In groene eikels en eikenblad zit een beetje tanine. Bij overeten krijgen paarden daar koliek van. Bulten zal dus wel niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 20:41

Ga mee met Heike.

Let op want je hebt niet een gewoon paard maar een kleine shet. Dus het is goed wat je doet, dat je de eikels zoveel mogelijk weg haalt. Dat doen wij hier ook. Zolang jouw shet geen tekort aan eten heeft (schraal hooi dus over de dag verdeeld), zal hij ook niet zoveel van de eikels eten.
Dus liever nu een wat dikkere (gezonde) shet, dan schraal je shet willen houden waardoor hij gaat zoeken en juist dan vindt hij de eikels.
Dus ja probeer te voorkomen, maar ga ook niet spastisch doen als hij toch wat eikels eet. Wij hebben de paarden nu in een kleinere paddock gezet, waar minder eikeltjes liggen, maar de hele grote paddock waar de grond bezaait is met eikels die krijgen ze nu even niet. Onze merrie is er gek op en die moeten we echt in de gaten houden.
Met niet spastisch doen bedoel ik, je kunt het eten niet helemaal voorkomen. Want op de nachtweide waar onze paarden staan zijn ook eikenbomen. Maar er is voldoende gras dus ze eten wel wat maar niet zoveel. Dus wij hebben nu merens met buikjes, maar ze zijn wel beren gezond.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 06:17

[VN] GD waarschuwt voor eikelvergiftiging bij paarden

Flew schreef:
*http://www.levendehave.nl
Ingezonden door brease

De Gezondheidsdienst voor Dieren waarschuwt dit najaar voor vergiftiging door eikels bij herkauwers en paarden. Het is dit jaar een goed eikeljaar. Vooral als ze nog groen zijn en toch van de boom afvallen, vormen ze een risico. Eikels en ook groene eikenbladeren bevatten tannine.

De GD adviseert herkauwers en paarden uit de wei te halen waar na buien en harde wind veel eikels liggen. Dit jaar dragen de eikenbomen heel veel eikels. Na opname van grote hoeveelheden onrijpe eikels komen bij alle landbouwhuisdieren vergiftigingsverschijnselen voor in combiatie met een ernstige maagdarmontsteking. In lichte gevallen komen spijsverteringsstoornissen voor, die gepaard gaan met verstopping en bloederige diarree.

De ziekteverschijnselen bij paarden bestaan uit een aantasting van de maagdarmwand, met als gevolg maagzweren, maagdarm-verstoppingen en bloedarmoede. Het begint meestal met een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en een donker gekleurde urine. Blijkt je paard tijdens het poetsen gevoelig in de buikstreek, dan kan dat wel eens duiden op een eikelvergifiging. Ook schapen verdragen eikels slecht. Ze worden onrustig, weigeren voer, krijgen last van verstopping (obstipatie) en koliek, bloederige diarree en een dikke buik. Soms vertonen ze een stijve gang, gevolgd door verlammingsverschijnselen. Ze drinken en urineren veel.

anouksanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:01

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:15

in de groene eikels en in de bladeren zit veel looizuur ( taninne)
in de bruine wat minder. hoe groter de eikel hoe meer er inzit...

dus als ze beetje binnenkrijgen is niet zo heel erg
als dier teveel taninne of looizuur binnenkrijgt worden ze ziek. taninnezuur zorgt ervoor dat bloedavten zich samentrekken, maar ook dat het bloed wat meer stolt. en sommige eiwitten laten zich onder invloed van tanninezuur beter klonteren. de gevolgen hiervan kun je denk ik zelf wel inschatten..

je kan het aan de urine zien als deze donkerder kleurt en je weet dat ze eikels op hebben is het teveel...
bij drachtige merries kan het leiden tot abbortus. wil niet zeggen dat het bij elk paard zo is.

beetje is niet erg maar de hele dag eikels eten is wat te veel...
veel paarden en ook ander dieren zijn er gek op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:23

Van de week op het nieuws hier in belgie... dit najaar al 5 paarden ingeslapen door het eten van eikels ;(

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:25

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:30

:oo 10 ondertussen al.... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:46

Onze wei lag aan een strook met eikenbomen over de volledige lengte van de wei.
We hebben er 10 jaar lang minstens 4 paarden in gehad. En dan lag het in de herfst inderdaad vól met eikels.

Nooit problemen mee gehad. Ze hadden niet echt honger in eikels; gras en ander voer was interessanter.

Maar ik kan me voorstellen dat als een paard zich 24/7 staat te vervelen op een bijna kale wei waar wél eikeltjes in liggen, dat ze dan aan het knabbelen gaan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 10:47

Wij hebben ook enorm veel eikels. Elke dag een rondje met de hark en de bladblazer en het ergste stuk is afgezet.
Anders kan ik de paarden echt niet met een gerust gemoed buiten laten hoor.

Ik riskeer het niet.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:54

Mijn shet eet graag een hapje of drie van de eikels die nu op de weg liggen. Maar hij is er nog nooit ziek van geworden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:00

En toch zou ik het niet toelaten het is dodelijk.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:01

Ik wist niet dát t dodelijk was. Paarden weten vaak zelf wat giftig is en niet, dus ik vind t apart.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:03

Dit schijnt dus niet zo te zijn Ls ik laadt ergens. En ik weet dat paarden eikels lekker vinden maar dat dit toch wel echt dodelijk is voor ze

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:20

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:59

jobamara schreef:
http://www.horses.nl/welzijn/paarden-ge ... giftiging/

Wie verstandig is en zijn pony/paard langer wil houden doet er verstandig aan het toch wel serieus te nemen!

Hier krijgen ze er een paar als lekkers. 1 + 1 voor elke 100kg gewicht als max. dus 3-5 stuks ongeveer. Ze er onbeperkt van laten vreten doe ik niet en waar ze liggen kunnen ze nu niet bij, maar gerantsoeneerd is het leuk als gratis snoepjes.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:45

tja roken is ook niet perse dodelijk maar om daarom maar af en toe een sigaret te roken!! iets van struisvogel gedrag. dat ze het eens per ongeluk wat enkele eten kom je niet onderuit maar het aanbieden??

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:24

Mijn pony is 2 jaar terug ziek geweest van eikels.. hij is echt een eikel-junk.
Sindsdien kijk ik er onwijs voor uit.
Het leek op HB maar volgens de DA was speelde er ook iets anders mee..lichte vorm van koliek.