Zoe_97 schreef:ik zou het niet doen. Ik wandel soms met mijn âard en zijn hafvriendje tot op de poetsplaats (1 wegje door), maar dit kan ik enkel omdat ik beide dieren 100% vertrouw en moest er wat gebeuren vliegen ze zo weer de weide in. Langs de weg kan je toch niet de kracht uitoefenen die je wel bij 1 paard kan uitoefenen.
stel je paard schrikt (als hij alleen is). dan zet je je schouder achter de zijne en kan ie enkel nog rondjes draaien, maar hoe doe je zoiets met 2 paarden?
Ik lees hier net : "Langs de weg kan je toch niet de kracht uitoefenen die je wel bij 1 paard kan uitoefenen."
Als het gaat om kracht, dan leg je toch altijd het loodje.
Het is net de bedoeling dat je geen kracht moet uitoefenen en dat ze je toch volgen, of zie ik dat nu verkeerd ?
Ik wandel rustig met mijn 60 kg met 2 tinkers naar de weide, elk zo'n 450-500 kg, als er iets misgaat hou ik hun niet stil met kracht. Geen haar op mijn hoofd dat daaraan zou denken. Dan zou ik erachter hangen als een vaandel vrees ik...
Met de shetten net zo, ik maak avondwandelingen met hun allebei tegelijk.
Zo win ik tijd en staat er niet telkens eentje thuis te gillen.
Het is wel een tip om altijd allert te blijven en de situatie voor te zijn, zodat je rustig kan corrigeren voordat het escaleert in vluchtgedrag.
Nu zijn beide tinkers wel verkeersmak, maar als er een bende (en ja, dat wil hier nogal eens lukken) quads aan komt racen, dan kan er wel eens wat onrust ontstaat.
Maar je hoort ze van mijlenver afkomen ...
Dus ik neem even de tijd om hun met hun neus richting quads te zetten en voor ze het door hebben zijn ze weeral voorbij.
Dat is ook de enige situatie, buiten een losgebroken agressieve hond die voor onrust zorgen hier.
Maar ik zou nooit overwegen om eraan gaan te hangen en mijn (onbenullige) kracht te gebruiken.
Tenslotte ben ik als mens maar een niemendalletje tegenover hun, maar wel eentje die kan nadenken en de situatie voor kan zijn, wat in mijn voordeel werkt.