Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:42

Zoe_97 schreef:
ik zou het niet doen. Ik wandel soms met mijn âard en zijn hafvriendje tot op de poetsplaats (1 wegje door), maar dit kan ik enkel omdat ik beide dieren 100% vertrouw en moest er wat gebeuren vliegen ze zo weer de weide in. Langs de weg kan je toch niet de kracht uitoefenen die je wel bij 1 paard kan uitoefenen.

stel je paard schrikt (als hij alleen is). dan zet je je schouder achter de zijne en kan ie enkel nog rondjes draaien, maar hoe doe je zoiets met 2 paarden?

Ik lees hier net : "Langs de weg kan je toch niet de kracht uitoefenen die je wel bij 1 paard kan uitoefenen."

Als het gaat om kracht, dan leg je toch altijd het loodje.
Het is net de bedoeling dat je geen kracht moet uitoefenen en dat ze je toch volgen, of zie ik dat nu verkeerd ?
Ik wandel rustig met mijn 60 kg met 2 tinkers naar de weide, elk zo'n 450-500 kg, als er iets misgaat hou ik hun niet stil met kracht. Geen haar op mijn hoofd dat daaraan zou denken. Dan zou ik erachter hangen als een vaandel vrees ik...
Met de shetten net zo, ik maak avondwandelingen met hun allebei tegelijk.
Zo win ik tijd en staat er niet telkens eentje thuis te gillen.
Het is wel een tip om altijd allert te blijven en de situatie voor te zijn, zodat je rustig kan corrigeren voordat het escaleert in vluchtgedrag.
Nu zijn beide tinkers wel verkeersmak, maar als er een bende (en ja, dat wil hier nogal eens lukken) quads aan komt racen, dan kan er wel eens wat onrust ontstaat.
Maar je hoort ze van mijlenver afkomen ...
Dus ik neem even de tijd om hun met hun neus richting quads te zetten en voor ze het door hebben zijn ze weeral voorbij.
Dat is ook de enige situatie, buiten een losgebroken agressieve hond die voor onrust zorgen hier.
Maar ik zou nooit overwegen om eraan gaan te hangen en mijn (onbenullige) kracht te gebruiken.
Tenslotte ben ik als mens maar een niemendalletje tegenover hun, maar wel eentje die kan nadenken en de situatie voor kan zijn, wat in mijn voordeel werkt. :)

Grooming_Mom

Re: Met 2 paarden/pony's tegelijk wandelen, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:52

Ik zou het nooit doen ten eerste omdat je pas 17 bent en ten tweede het zijn ook niet je eigen paarden .
Mocht het mis gaan dan is de eigenaar of meerdere eigenaren ? wel flink de sjaak .
Wat vind(en) de eigenaar/eigenaren van dit hele plan ?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:57

Grooming_Mom schreef:
Ik zou het nooit doen ten eerste omdat je pas 17 bent en ten tweede het zijn ook niet je eigen paarden .
Mocht het mis gaan dan is de eigenaar of meerdere eigenaren ? wel flink de sjaak .
Wat vind(en) de eigenaar/eigenaren van dit hele plan ?

Het was een hersenspinsel he ;). Eigenaar is heel vrij, mag heel veel, als ik maar verantwoordelijk bezig blijf. Daarom twijfel ik dus, en doe ik het ook niet zomaar.

Vraag als ik twijfel ook netjes na of het mag.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:21

En natuurlijk zelf ook even realistisch inschatten of het kan.
Kan niet met elk paard of met elke combinatie van paarden.
Maar dat zal je zelf best weten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 23:09

Sowieso de eigenaar vragen; die is immers verantwoordelijk.

Ik laat de verzorgster ook vrij, maar wil dergelijke dingen wel overlegd hebben omdat er toch een stukje risico bij komt kijken en ik daar verantwoordelijk voor ben als het wel mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 23:14

Als ik dit zou doen, zou ik wel de shetlander aan de kant van de weg doen. Als die omdraait heb je toch minder weg in beslag genomen (omdat een shetje korter is) en je kan beter het shetje achter je nemen als er groot verkeer aankomt dan een fries.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 07:45

vuurneon schreef:
Sowieso de eigenaar vragen; die is immers verantwoordelijk.

Ik laat de verzorgster ook vrij, maar wil dergelijke dingen wel overlegd hebben omdat er toch een stukje risico bij komt kijken en ik daar verantwoordelijk voor ben als het wel mis gaat.

Daarom overleg ik ook :)
Ik wilde bijvoorbeeld bitloos naar buiten (ohz), dat wilde hij liever niet. Prima, dan blijf ik gewoon bitloos in de bak (dat mag wel), en ga ik met bit naar buiten.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:09

Ik zou het niet doen. Dit kan 1000 keer goed gaan, maar als het een keertje fout gaat kan dat ook meteen goed fout gaan.
Moet niet aan jou of aan de paarden liggen. Maar ik persoonlijk zou het dus absoluut niet doen :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:47

Als we op stal paarden moesten verweiden had ik ook wel eens zes paarden achter me aan hobbelen, over de weg... zweepje links en zweepje rechts, bleven ze mooi achter.

Als dat stuk voor stuk moest had je wat te doen. _O-

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:06

Afbeelding
Zo ga ik zeker 2 keer per week rijden. Ze zijn alle 3 goed getraind en luisteren super. Doe dit al jaren zo.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:09

Ik had voorheen een shet-merrie en een kleine appaloosamerrie met veulen. Wij moesten altijd een stukje lopen naar de rijbaan, maar ik nam ze altijd met zn 3en mee. Veulen in het midden, shet op de weg en moeder in de berm. Nu was de grootste 107cm ;-)

Ik heb mn jonge pony(toen het veulen) met mn bijrijpaard meegenomen op een wandeling, maar dat heb ik niet meer gedaan.. Die waren allebei zo ontzettend druk ;-) Liepen alleen maar te klooien..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:37

frutsel05 schreef:
[
Zo ga ik zeker 2 keer per week rijden. Ze zijn alle 3 goed getraind en luisteren super. Doe dit al jaren zo.

Dat ziet er ook heel gezellig uit! :D

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:17

Persoonlijk loop ik in sommige gevallen liever met meer dan 1 paard.
Momenteel hebben we bijvoorbeeld een jonkie staan en die is meer ontspannen als er een ervaren paard bij is. Ik breng en haal ze dus tegelijkertijd van en naar de weide, daarbij moet ik door druk verkeer. Ik laat het jonge paard achter het ervaren paard aan lopen in spannende situaties, of het ervaren paard tussen het enge object en het jonkie. Het is leuk om te zien hoe snel het jonge paard gewend raakt en de steun van het ervaren paard steeds minder nodig heeft. Ik zou dus niet weten waarom het onverstandig is om met 2 paarden tegelijk te wandelen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:02

2 paarden aan de hand gebeurt hier dagelijks. Moeten de weg over naar de wei en dan ga ik niet 3 keer lopen. 1 paard mee naar het bos als handpaard doe ik nog liever. Dan ben je net wat flexibeler en kom je er niet per ongeluk 'tussen' te zitten.

Wel vergt het goede voorbereiding. Ik ben begonnen in de bak. Toen op een weiland, op een groter weiland, met iemand op de fiets mee en daarna pas alleen. Beide paarden zijn ook netjes opgevoed aan de hand.

Als ze echt gaan. gaan ze toch. Of dat er nou 1 is of het zijn er 2.

Dino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:54

Ik wandel ook altijd met twee paarden tegelijk! Zolang de paarden goed met elkaar overweg kunnen zie ik daar geen problemen in.

Marit_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:02

Als ze niet wegvliegen of jouw of elkaar omtrekken dan kan het zeker! Misschien voor de zekerheid de eerste keer iemand mee nemen die één kan overnemen als het niet gaat;)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:19

Moet kunnen, als je ze allebei onder controle hebt. :)

Ik liep op een gegeven moment met 6 paarden, bovenop de voorste en 2 en 3 in mijn andere hand. :) Dit ging altijd prima. :)

Bluebird

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:27

Als ze verder gewoon goed met elkaar kunnen opschieten, jij ze onder controle hebt en wanneer je route/omgeving eventuele uitwijkingen toelaat, mocht dat nodig zijn, lijkt mij dat dat gewoon moet kunnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:32

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:39

Ik zou het zelf nooit van mijn leven doen, ik haal nog niet twee paarden tegelijk uit de wei, of paddock. Maar langs een weg, nee, het hoeft niet aan jou of je paardjes te liggen, je bent daar afhankelijk van andere dingen, verkeer ( met en zonder verstand) fietsers die bv een hond die altijd netjes luisterd meeneemt , alleen nu net bij jouw paarden niet, nee ik zou het gewoon zelf niet doen. Maar goed dat gezegd hebbende, ik zit liever op mijn paard dan dat ik afstap en ernaast loop, heb het idee dat ik ernaast geen pepernoot te vertellen heb als de paniek toeslaat, en ja erafvallen kan, maar voel me tot zover altijd prettiger en in controle als ik gewoon rij.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:50

Het ligt helemaal aan jou paardjes, hoe je ze onder controle hebt en hoe goed jij ze kent en of je het zelf ziet zitten. Als je al twijfels hebt, zou ik het niet doen. Maar als je er vol vertrouwen in hebt, gewoon doen!

Zo kan ik mijn twee brave knollies gewoon laten lopen met zoonlief. Omdat ik ze vertrouw. En uiteraard is dit alleen op eigen erf. Maar ikzelf neem ze rustig beide mee naar buiten.
Afbeelding

Ik deed het ook altijd al met mijn haf en de welsh van mijn schoonzus. Ging echt prima!
Afbeelding

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:58

Ik zou het ook gwn doen denk ik! Zou makkelijk moeten kunnen, zeker als ze gwn goed opgevoed zijn en elkaar het leven niet zuur willen maken onderweg!
Veel doen en op gegeven moment kan je mss zelfs gaan handpaardrijden ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:11

Ik doe het hier ook hoor, geen enkel probleem, een of 2 als handpaard mee, of gewoon aan de hand. Maar vooropgesteld dat je ze daadwerkelijk goed onder controle hebt. Wat ik hier hoor van paard wat van slag raakt van motoren of een hond die zou ontsnappen zijn dus niet goed genoeg onder appèl om dat mee te kunnen doen. Op de grond heb je normaal gesproken meer overwicht dan onder de man, als je dat niet hebt, niet doen.

Die van ons zijn bomproof gemaakt en doen dus gewoon netjes wat ze verteld wordt.
Als die fries dus nog wel eens onder de indruk raakt van een vrachtwagen dan zou ik daar eerst mee gaan oefenen totdat het niet meer zo is.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:14

Zelf zou ik het niet doen op de openbare weg (Maar dat ligt ook een beetje eraan hoe afgelegen dat je woont). Zou je het wel gaan doen dan neem een advies mee, bindt (of knoop) ze nooit aan elkaar vast. Dus 2 aparte touwen

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:22

Jij kent de pony's het beste en moet dus ook zelf inschatten of het kan of niet.

Met mijn twee Shetlanders kan ik prima tegelijk buiten lopen, ze zijn ook niet anders gewend en als moeder en zoon zijn zij de eerste paar maanden sowieso samen mee naar buiten gegaan.

Als je de paarden vertrouwd en goed onder controle hebt, kan het prima. :)