zomaar foto's plaatsen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:37

Persoonlijk ben ik niet zo van het zomaar foto's plaatsen.
Bij een bepaalde wedstrijd waar ik wel eens mee reed was altijd een vaste fotograaf aanwezig de de meest vreselijke moment opnames online publiceerde. Mensen waren echt not-amused hierom en er werd ook flink over geklaagd.

Zelf heb ik laatst foto's gemaakt op een NRPS keuring. Deze foto's heb ik niet online gezet omdat het voor mij oefenmateriaal was. Zaten ook een paar totaal niet goed getimede foto's tussen. Foto's die als ze van mij waren geweest ik niet online terug had willen zien.
Via bokt, pbs en facebook wel wat mensen opgezocht die daar aanwezig waren en via de mail de foto's gegeven. Dan kunnen ze zelf kiezen wat ze wel en niet online willen hebben staan.

Ik denk dat mensen er minder problemen mee hebben als je wel de betere foto's laat zien en de foute moment opnames weg laat.

Dorine92

Re: zomaar foto's plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:42

Ja alleen sommige fotografen zien het echt niet... die vinden een galopfoto met 3 benen van de grond en nog net 1 voorbeentje aan de grond serieus mooi...
En dat is idd wel slechte reclame. Een goede of een slechte foto maakt zoveel verschil!

Voldemort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:06

miss_lizje schreef:
Persoonlijk ben ik niet zo van het zomaar foto's plaatsen.
Bij een bepaalde wedstrijd waar ik wel eens mee reed was altijd een vaste fotograaf aanwezig de de meest vreselijke moment opnames online publiceerde. Mensen waren echt not-amused hierom en er werd ook flink over geklaagd.

Zelf heb ik laatst foto's gemaakt op een NRPS keuring. Deze foto's heb ik niet online gezet omdat het voor mij oefenmateriaal was. Zaten ook een paar totaal niet goed getimede foto's tussen. Foto's die als ze van mij waren geweest ik niet online terug had willen zien.
Via bokt, pbs en facebook wel wat mensen opgezocht die daar aanwezig waren en via de mail de foto's gegeven. Dan kunnen ze zelf kiezen wat ze wel en niet online willen hebben staan.

Ik denk dat mensen er minder problemen mee hebben als je wel de betere foto's laat zien en de foute moment opnames weg laat.

ik snap precies wat je bedoeld! En zo wil ik dus juist niet overkomen, ij probeer altijd de combinatie op de foto te zetten hoe ze echt zijn en niet toevallig de val, of een bok!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:25

Ja allemaal jammer als je er net niet leuk op staat, maar dat heeft ook iedereen daar gezien, dus wat maak je je dan druk?

Feit blijft dat een fotograaf op evenementen gewoon fotos kan nemen en mag gebruiken naar goeddunken.

Wat me opvalt is dat Jan en alleman op straat met zijn mobieltje van de meest genânte situaties en ongevallen etc fotos neemt om te delen op social media, maar zodra het een iemand is die een ruiter op de kiek zet is het anders?

Als je precies op de foto wilt zoals jij dat wilt, moet je zelf iemand meenemen of een fotograaf betalen daarvoor en vooraf afspraken maken.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:35

Ik hoop dat een fotograaf zo fatsoenlijk is een foto te verwijderen als daarom wordt gevraagd. Je kunt wel het recht hebben een foto naar goeddunken te gebruiken, maar hopelijk ook het fatsoen het niet te doen als degene die erop staat daar niet wil
Er lopen mij teveel amateurs te fotograferen op wedstrijden, die werkelijk bij iedere combinatie het verkeerde moment vastlegt.
Ik ben niet blij als ik weer eens iemand bij de ring zie klikken, als ik op de foto wil vraag ik zelf wel iemand.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:17

valori schreef:
Er lopen mij teveel amateurs te fotograferen op wedstrijden, die werkelijk bij iedere combinatie het verkeerde moment vastlegt.
Ik ben niet blij als ik weer eens iemand bij de ring zie klikken, als ik op de foto wil vraag ik zelf wel iemand.

Dus (correct me if I'm wrong), 'wij' als amateurfotograven mogen NIET op openbare concoursen fotograferen voor eigen gebruik en evt om te publiceren en zo ook kritiek van anderen te kunnen ontvangen?
Want als dat je mening is ben ik het niet met je eens. Als amateurfotograag krijg je geen fotoreportages aangeboden maar moet je er zelf achteraan. Ik zelf doe dit door op concoursen te fotograferen. Ja tuurlijk zal er wel een slechte foto tussen zitten, en ik doe m'n best om zo veel mogelijk goede foto's te maken. Slechte foto's publiceren om iemand anders zwart te maken vind ik ook niet kunnen, maar om jezelf te verbeteren zie ik geen probleem mee.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:21

Steeph schreef:
Dus (correct me if I'm wrong), 'wij' als amateurfotograven mogen NIET op openbare concoursen fotograferen voor eigen gebruik en evt om te publiceren en zo ook kritiek van anderen te kunnen ontvangen?
Want als dat je mening is ben ik het niet met je eens. Als amateurfotograag krijg je geen fotoreportages aangeboden maar moet je er zelf achteraan. Ik zelf doe dit door op concoursen te fotograferen. Ja tuurlijk zal er wel een slechte foto tussen zitten, en ik doe m'n best om zo veel mogelijk goede foto's te maken. Slechte foto's publiceren om iemand anders zwart te maken vind ik ook niet kunnen, maar om jezelf te verbeteren zie ik geen probleem mee.

Jullie moeten het inderdaad leren. Maar laat dan eerst de desbetreffende amazone/ruiter de foto's zien, zodat zij kunnen bepalen. Welke foto's wel toonbaar zijn in hun ogen en welke niet. En daar kunnen jullie dan ook weer van leren. Maar plaats niet zomaar foto's van iedereen, zonder dat ze daar een beetje inspraak op hebben.

Voorbeeld van mezelf. Een paar jaar terug werd ik tijdens een wedstrijd op de foto gezet. Kon deze foto's daar ter plekke zien. En vond ze nu niet echt mooi, de meesten waren net op het verkeerde moment genomen. Blijkbaar had degene de daarbij zat dit gehoord. Want heb die foto's ook niet online kunnen vinden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:27

Lusitana schreef:
Ja allemaal jammer als je er net niet leuk op staat, maar dat heeft ook iedereen daar gezien, dus wat maak je je dan druk?

Feit blijft dat een fotograaf op evenementen gewoon fotos kan nemen en mag gebruiken naar goeddunken.

Wat me opvalt is dat Jan en alleman op straat met zijn mobieltje van de meest genânte situaties en ongevallen etc fotos neemt om te delen op social media, maar zodra het een iemand is die een ruiter op de kiek zet is het anders?

Als je precies op de foto wilt zoals jij dat wilt, moet je zelf iemand meenemen of een fotograaf betalen daarvoor en vooraf afspraken maken.

De fotograaf waar ik het over had wist het zo voor elkaar te krijgen dat het paard op meerdere foto's de mond open had. Heb de proef van de amazone gezien en wat er van haar op internet was gezet kwam totaal niet overeen van de rest van haar proef. Er was op 1 stukje de mond open, rest van de proef was zeer netjes gereden en ook verdiende eerste plek. Maar fotograaf heeft alleen het stukje online gezet waar het even niet goed ging. Dat vind ik gewoon niet netjes.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:33

FriesWytske schreef:
Jullie moeten het inderdaad leren. Maar laat dan eerst de desbetreffende amazone/ruiter de foto's zien, zodat zij kunnen bepalen. Welke foto's wel toonbaar zijn in hun ogen en welke niet. En daar kunnen jullie dan ook weer van leren. Maar plaats niet zomaar foto's van iedereen, zonder dat ze daar een beetje inspraak op hebben.

Voorbeeld van mezelf. Een paar jaar terug werd ik tijdens een wedstrijd op de foto gezet. Kon deze foto's daar ter plekke zien. En vond ze nu niet echt mooi, de meesten waren net op het verkeerde moment genomen. Blijkbaar had degene de daarbij zat dit gehoord. Want heb die foto's ook niet online kunnen vinden.

Helaas lukt het mij persoonlijk niet om élke ruiter die ik op de foto heb gezet te vragen hoe en wat, omdat;
- de ruiter is alleen in de ring tijdens zijn of haar ronde, ik wil graag zo veel mogelijk ervaring op doen, daarom loop ik niet weg bij de ring, en zoals hiervoor genoemd: om de ruiter tijdens zijn ronde te storen is ook geen succes
- de meeste ruiters hebben meerdere paarden om uit te brengen, hierdoor zijn ze vaak bezig en hebben dan geen tijd om vragen te beantwoorden over hoe en wat. Soms is de ruiter niet eena te vinden.
- alle ruiter/paard combi's kan ik niet uit mijn hoofd onthouden (welke ruiter nou wie is, geen idee), en dat was ik eigenlijk ook niet van plan
Daarnaast; waarom zou alleen de fotograaf verantwoordelijk moeten zijn? De ruiter kan ook initiatief nemen en tegen de fotograaf komen vertellen wie hij is en dat hij liever niet gefotografeerd qord of dat eventuele foto's naar een mailadres mogen.
En hoe denk je er over als jouw gezicht er niet op staat? Als het om puur het paard gaat?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:51

@ Steeph Daarom zei ik ook al in het begin van dit topic. Meld dit dan bij de organisatie met de site waarop je je foto's plaatst. Zodat de deelnemers ze later terug kunnen zien. En dan misschien zelfs foto's van je willen bestellen. Of aan je melden dat ze liever hebben dat je de foto's verwijderd.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:58

FriesWytske schreef:
@ Steeph Daarom zei ik ook al in het begin van dit topic. Meld dit dan bij de organisatie met de site waarop je je foto's plaatst. Zodat ze ze later terug kunnen zien. En dan misschien zelfs foto's van je willen bestellen. Of aan je melden dat ze liever hebben dat je de foto's verwijderd.

Ik heb geen site, melden bij de organisatie dat ik ze ergens plaats heeft geen zin, want voor het zelfde geld plaats ik ze helemaal niet.
Foto bestellen, tja, ik heb geen idee wat ik er voor kan/moet vragen en ik doe het puur voor mijn eigen plezier.
Als iemand het er niet mee eens of liever niet heeft dat ik foto's maak mogen ze dat natuurlijk aan geven, daar heb ik ook respect voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:59

miss_lizje schreef:
De fotograaf waar ik het over had wist het zo voor elkaar te krijgen dat het paard op meerdere foto's de mond open had. Heb de proef van de amazone gezien en wat er van haar op internet was gezet kwam totaal niet overeen van de rest van haar proef. Er was op 1 stukje de mond open, rest van de proef was zeer netjes gereden en ook verdiende eerste plek. Maar fotograaf heeft alleen het stukje online gezet waar het even niet goed ging. Dat vind ik gewoon niet netjes.

Waarom is dat niet netjes? Ik weet niet in welke context hij het heeft geplaats en of er iets bijgezegd werd, maar voor het grote gros is het gewoon "een plaatje van een een willekeurig paard in protest".
Je hebt het hier over een gekwetst ego, niet over schenden van rechten.

Ik vind het ook jammer als ik minder flateus als amazone wordt afgebeeld, maar er is niks aan te doen en het is zeker geen plicht van iemand die foto´s neemt om je er zo voordelig mogelijk op te krijgen, tenzij je hem/haar opdracht hebt gegeven. En dat kan alleen als je voor de foto(s) gaat betalen , of je hebt de fotofraaf van te voren opdracht gegeven, of degene die fotos neemt hoort in je vriendenkring.

Er zijn bepaalde sites die een aparte plek in nemen wat dat betreft, maar in een blog mag je bv ook rustig iemand neersabelen.

Een site van een fotograaf is eigenlijk niet meer dan een etalage.

Een wedstrijd is een openbaar iets waar je notabene heen gaat om bekeken en bejureerd (bekritiseerd)te worden. Dan moet je niet zeuren als dat ook dat dan ook gebeurd, in welke vorm dan ook...
Je kunt jezelf altijd troosten met de gedachte dat je zelf weet hoe de vork in de steel zat. Jij hoeft alleen verantwoording af te leggen bij jezelf en je paard.

Je kunt ook niet gaan ontkennen dat dingen niet gebeurd zijn als ze maar net niet op de foto stonden....
Je moet de waarheid wel onder ogen kunnen zien. Kritiek is er om je beter te laten worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:00

Dit topic gaat op slot aangezien het is aangemaakt door een SA.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 05:05

I.v.m. verzoekjes om het topic terug te openen omdat het een erg interessante discussie is die nog niet (vaak) langsgekomen is, heropen ik het topic weer.
Let wel: Reageren op TS heeft geen zin, zij kan niet reageren. Maar de lopende discussie kan verder gevoerd worden.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 05:24

Lusitana schreef:
miss_lizje schreef:

Waarom is dat niet netjes? Ik weet niet in welke context hij het heeft geplaats en of er iets bijgezegd werd, maar voor het grote gros is het gewoon "een plaatje van een een willekeurig paard in protest".
Je hebt het hier over een gekwetst ego, niet over schenden van rechten.

Ik vind het ook jammer als ik minder flateus als amazone wordt afgebeeld, maar er is niks aan te doen en het is zeker geen plicht van iemand die foto´s neemt om je er zo voordelig mogelijk op te krijgen, tenzij je hem/haar opdracht hebt gegeven. En dat kan alleen als je voor de foto(s) gaat betalen , of je hebt de fotofraaf van te voren opdracht gegeven, of degene die fotos neemt hoort in je vriendenkring.

Er zijn bepaalde sites die een aparte plek in nemen wat dat betreft, maar in een blog mag je bv ook rustig iemand neersabelen.

Een site van een fotograaf is eigenlijk niet meer dan een etalage.

Een wedstrijd is een openbaar iets waar je notabene heen gaat om bekeken en bejureerd (bekritiseerd)te worden. Dan moet je niet zeuren als dat ook dat dan ook gebeurd, in welke vorm dan ook...
Je kunt jezelf altijd troosten met de gedachte dat je zelf weet hoe de vork in de steel zat. Jij hoeft alleen verantwoording af te leggen bij jezelf en je paard.

Je kunt ook niet gaan ontkennen dat dingen niet gebeurd zijn als ze maar net niet op de foto stonden....
Je moet de waarheid wel onder ogen kunnen zien. Kritiek is er om je beter te laten worden.

Fotograaf maakte foto's om vervolgens te verkopen via de website. Dan scoor je wat mij betreft niet door juist een poedersuiker online te zetten alsof de persoon in kwestie niet kon rijden. Terwijl de ruiter op 1 onderdeel na juist een zeer nette proef had neergezet.
Daarnaast zou een ruiter zo'n foto ook niet willen kopen (persoon in kwestie had genoeg zelf reflectie om te weten dat dat onderdeel ook compleet mis was) en met het oog dus op het doel te verkopen snapte ik ook niet dat deze foto's online waren gezet.

Verder kan ik mij soms zeker storen aan fotografen en niet omdat ze foto's maken, maar omdat ze soms niet doorhebben dat ze ineens op een wat gevaarlijke plek staan.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:44

Lusitana, ik ga niet naar een wedstrijd om door iedereen bekritiseerd te worden. Alleen de jury wordt ervoor betaald en is opgeleid om mijn proef te beoordelen.
Als ik foto's wil hebben van mijzelf om van te leren, dan neem ik wel iemand mee.
Iedereen heeft misschien wel het recht om alles maar te fotograferen, maar dat wil niet zeggen dat je daarom maar alles openbaar moet zetten.
Een site van een fotograaf zou inderdaad een etalage moeten zijn, met de mooiste momenten, maar veel fotografen (steeds meer) presteren het om reeksen van slechte momenten te laten zien van welke combinatie ook. Als je het zelf wil leren, hou het dan ook voor jezelf.
Ik erger me steeds vaker aan de kwaliteit van al die knippende zgn fotografen die iedereen maar op hun site zetten omdat het mag op een openbaar evenement.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:04

Nogmaals: gekwetste ego´s.

Heeft niets met rechten of plichten te maken.

@miss_lizje Als een fotograaf foto ´s op een site zet om te verkopen, doet hij dat DUS niet om een ruiter op een bepaalde manier te zetten. Er zit totaal geen waardeoordeel aan.
Hoogstwaarschijnlijk ziet hij zelf niet eens verschil tussen goed en slecht.

@valori Je gaat misschien niet naar een wedstrijd om door iedereen bekritiseerd te worden, maar je gaat wel naar een openbaar evenement waarvan je weet dat je te kijk staat. Kritiek hoort en dan net zo goed bij als bewondering. Voor hetzelfde geld is het op TV of wordt het gefilmd en wordt het op youtube geplaatst. Daar kun je niets tegen doen.
Fotograven zijn er niet om alleen mooie momenten vast te leggen, ze mogen vastleggen wat voor hen belangrijk is of lijkt.
Uit commercieel oogpunt is het voor hen fijn als ze alleen goede momenten vastleggen, of wat de ruiters toevallig mooi vinden, maar dan heb je het over een fotograaf die zich inzet om foto´s te verkopen, niet elke fotograaf heeft die doelstelling. Daarbij sluit het niet uit dat hij daarnaast evengoed misschien nog honderden “mislukte” foto´s heeft . Die mag hij gewoon op een site zetten als discussie voer als hij dat zou willen.

Vergeet niet dat de ruiter voor forumgangers gewoon een onbekende is, een illustratie. Het gaat niet om Piet die op het paard zit, maar om wat er al of niet goed en fout gaat. Het is geen beoordeling van Piet , maar van rijkunst. Of soms gaat het zelfs alleen om de skills van de fotograaf. Of het ras van het paard, of de beweging van het paard.
Als je foto´s plaatst van, ik noem een zijstraat, ruiters van de de Spaanse rijschool, dan doe je dat niet om Wolfie en Tommie af te keuren, maar om een punt te maken over iets van de Spaanse rijschool of hun paarden of desnoods het kostuum. Niemand weet uiteindelijk wie erop zit, behalve hijzelf en mensen die hem kennen.

Het is lüllig als je slecht op de plaat komt, of dat nu is op straat doordat je uitglijdt over een bananeschil en je onderbroek groot in beeld is, of ondat je paard net even de mond opent tijdens een proef, maar het mag gewoon geplaatst. De social media staan er vol mee.

Daarbij gaat het meestal om heel algemeen "Ik ben hier of daar geweest en dit is een impressie". Waarom zou dat dan alleen rozegeur en maneschijn mogen zijn? Type photoshop, alles wat niet bevalt tonen we maar niet? Dat is een type van censuur.....