Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
miss_lizje schreef:Persoonlijk ben ik niet zo van het zomaar foto's plaatsen.
Bij een bepaalde wedstrijd waar ik wel eens mee reed was altijd een vaste fotograaf aanwezig de de meest vreselijke moment opnames online publiceerde. Mensen waren echt not-amused hierom en er werd ook flink over geklaagd.
Zelf heb ik laatst foto's gemaakt op een NRPS keuring. Deze foto's heb ik niet online gezet omdat het voor mij oefenmateriaal was. Zaten ook een paar totaal niet goed getimede foto's tussen. Foto's die als ze van mij waren geweest ik niet online terug had willen zien.
Via bokt, pbs en facebook wel wat mensen opgezocht die daar aanwezig waren en via de mail de foto's gegeven. Dan kunnen ze zelf kiezen wat ze wel en niet online willen hebben staan.
Ik denk dat mensen er minder problemen mee hebben als je wel de betere foto's laat zien en de foute moment opnames weg laat.
valori schreef:Er lopen mij teveel amateurs te fotograferen op wedstrijden, die werkelijk bij iedere combinatie het verkeerde moment vastlegt.
Ik ben niet blij als ik weer eens iemand bij de ring zie klikken, als ik op de foto wil vraag ik zelf wel iemand.
Steeph schreef:Dus (correct me if I'm wrong), 'wij' als amateurfotograven mogen NIET op openbare concoursen fotograferen voor eigen gebruik en evt om te publiceren en zo ook kritiek van anderen te kunnen ontvangen?
Want als dat je mening is ben ik het niet met je eens. Als amateurfotograag krijg je geen fotoreportages aangeboden maar moet je er zelf achteraan. Ik zelf doe dit door op concoursen te fotograferen. Ja tuurlijk zal er wel een slechte foto tussen zitten, en ik doe m'n best om zo veel mogelijk goede foto's te maken. Slechte foto's publiceren om iemand anders zwart te maken vind ik ook niet kunnen, maar om jezelf te verbeteren zie ik geen probleem mee.
Lusitana schreef:Ja allemaal jammer als je er net niet leuk op staat, maar dat heeft ook iedereen daar gezien, dus wat maak je je dan druk?
Feit blijft dat een fotograaf op evenementen gewoon fotos kan nemen en mag gebruiken naar goeddunken.
Wat me opvalt is dat Jan en alleman op straat met zijn mobieltje van de meest genânte situaties en ongevallen etc fotos neemt om te delen op social media, maar zodra het een iemand is die een ruiter op de kiek zet is het anders?
Als je precies op de foto wilt zoals jij dat wilt, moet je zelf iemand meenemen of een fotograaf betalen daarvoor en vooraf afspraken maken.
FriesWytske schreef:Jullie moeten het inderdaad leren. Maar laat dan eerst de desbetreffende amazone/ruiter de foto's zien, zodat zij kunnen bepalen. Welke foto's wel toonbaar zijn in hun ogen en welke niet. En daar kunnen jullie dan ook weer van leren. Maar plaats niet zomaar foto's van iedereen, zonder dat ze daar een beetje inspraak op hebben.
Voorbeeld van mezelf. Een paar jaar terug werd ik tijdens een wedstrijd op de foto gezet. Kon deze foto's daar ter plekke zien. En vond ze nu niet echt mooi, de meesten waren net op het verkeerde moment genomen. Blijkbaar had degene de daarbij zat dit gehoord. Want heb die foto's ook niet online kunnen vinden.
FriesWytske schreef:@ Steeph Daarom zei ik ook al in het begin van dit topic. Meld dit dan bij de organisatie met de site waarop je je foto's plaatst. Zodat ze ze later terug kunnen zien. En dan misschien zelfs foto's van je willen bestellen. Of aan je melden dat ze liever hebben dat je de foto's verwijderd.
miss_lizje schreef:De fotograaf waar ik het over had wist het zo voor elkaar te krijgen dat het paard op meerdere foto's de mond open had. Heb de proef van de amazone gezien en wat er van haar op internet was gezet kwam totaal niet overeen van de rest van haar proef. Er was op 1 stukje de mond open, rest van de proef was zeer netjes gereden en ook verdiende eerste plek. Maar fotograaf heeft alleen het stukje online gezet waar het even niet goed ging. Dat vind ik gewoon niet netjes.
Lusitana schreef:miss_lizje schreef:De fotograaf waar ik het over had wist het zo voor elkaar te krijgen dat het paard op meerdere foto's de mond open had. Heb de proef van de amazone gezien en wat er van haar op internet was gezet kwam totaal niet overeen van de rest van haar proef. Er was op 1 stukje de mond open, rest van de proef was zeer netjes gereden en ook verdiende eerste plek. Maar fotograaf heeft alleen het stukje online gezet waar het even niet goed ging. Dat vind ik gewoon niet netjes.
Waarom is dat niet netjes? Ik weet niet in welke context hij het heeft geplaats en of er iets bijgezegd werd, maar voor het grote gros is het gewoon "een plaatje van een een willekeurig paard in protest".
Je hebt het hier over een gekwetst ego, niet over schenden van rechten.
Ik vind het ook jammer als ik minder flateus als amazone wordt afgebeeld, maar er is niks aan te doen en het is zeker geen plicht van iemand die foto´s neemt om je er zo voordelig mogelijk op te krijgen, tenzij je hem/haar opdracht hebt gegeven. En dat kan alleen als je voor de foto(s) gaat betalen , of je hebt de fotofraaf van te voren opdracht gegeven, of degene die fotos neemt hoort in je vriendenkring.
Er zijn bepaalde sites die een aparte plek in nemen wat dat betreft, maar in een blog mag je bv ook rustig iemand neersabelen.
Een site van een fotograaf is eigenlijk niet meer dan een etalage.
Een wedstrijd is een openbaar iets waar je notabene heen gaat om bekeken en bejureerd (bekritiseerd)te worden. Dan moet je niet zeuren als dat ook dat dan ook gebeurd, in welke vorm dan ook...
Je kunt jezelf altijd troosten met de gedachte dat je zelf weet hoe de vork in de steel zat. Jij hoeft alleen verantwoording af te leggen bij jezelf en je paard.
Je kunt ook niet gaan ontkennen dat dingen niet gebeurd zijn als ze maar net niet op de foto stonden....
Je moet de waarheid wel onder ogen kunnen zien. Kritiek is er om je beter te laten worden.