paard schopt tegen stal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Re: paard schopt tegen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:27

Bij ons gaan de paarden in de winter of met slecht weer een paar uurtjes naar buiten (lees van 12 tot 3 bij erg slecht of 12-5 uur als ze het er niet te koud van krijgen oid.
(Ik hecht erg veel waarde eraan dat een paard lekker het land in kan.)
Maarja , ook die van mij word dan vervelend. Hij schopt inderdaad ook en haalt andere fratsen uit. Wij hebben een boei gekocht (ik vind zo`n speelbal te duur) en hij heeft me toch een lol met dat ding ! Ik vind het een ideale oplossing.
Ze staan bij ons samen, kunnen lekker naar buiten kijken, hebben ongeveer 24/7 hooi en hebben dus zo`n boei.

Ik ben benieuwd hoe de rest is qua indeling TS, staat de pony samen? Gaat de pony wel naar buiten of helemaal niet etc

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:29

Er zijn ook paarden die hartstikke kapot gaan aan 24/7 naar buiten.
Net zoals er paarden zijn die helemaal geen speeltjes nodig hebben om de stal te verdragen.

Ik denk dat veel stalgebreken aangeleerd zijn door mismanagement - waarbij telkens maar je bekommeren om het geluksgevoel van je paard zeker ook een groot deel van mismanagement is. Het is een dier, het heeft een baas nodig en regels. Met op gezette tijden voer, een soortgenoot (liefst een paard) en werk. Duidelijkheid en beleid. En een ondergeschikte rol.

Bij mij op stal nog nooit een stalondeugd gehad. Een enkeling die trapt om aandacht en dat smoor ik dus in de kiem. Ik heb ze zo'n 10 uren per dag buiten staan en de rest staan ze op stal. Ze werken weinig. Ik houd al zo'n 20 jaar paarden en krijg bij herhaling complimenten over hoe keurig ze opgevoed zijn. Je mag wel iets van me aannemen ;)

24/7 of anders met speeltjes en slowfeeders zou niet nodig moeten zijn. Een paard kan heus een paar uren op stal staan zonder ongemak, ook wel even zonder wat te 'knabbelen'. Dat moet je ze gewoon ook leren.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:40

Dees hoe smoor jij het paard in de kiem als die trapt?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:42

Met een lange sjaal, nou goed :D

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:47

Daar ben ik het zeker met je eens Dees , maar ik vind dat als een paard slechts een beperkte tijd naar buiten gaat of zich om een andere reden gaat vervelen , je hier ook best gehoor aan mag geven en niet dit alleen moet afleren.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:53

Dees schreef:

Dat is nog geen antwoord op mijn vraag die serieus is bedoeld.
Ik zelf heb al van alles geprobeerd dus ben benieuwd wat jou tip is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:04

Dees schreef:
Er zijn ook paarden die hartstikke kapot gaan aan 24/7 naar buiten.
Net zoals er paarden zijn die helemaal geen speeltjes nodig hebben om de stal te verdragen.

Ik denk dat veel stalgebreken aangeleerd zijn door mismanagement - waarbij telkens maar je bekommeren om het geluksgevoel van je paard zeker ook een groot deel van mismanagement is. Het is een dier, het heeft een baas nodig en regels. Met op gezette tijden voer, een soortgenoot (liefst een paard) en werk. Duidelijkheid en beleid. En een ondergeschikte rol.

Bij mij op stal nog nooit een stalondeugd gehad. Een enkeling die trapt om aandacht en dat smoor ik dus in de kiem. Ik heb ze zo'n 10 uren per dag buiten staan en de rest staan ze op stal. Ze werken weinig. Ik houd al zo'n 20 jaar paarden en krijg bij herhaling complimenten over hoe keurig ze opgevoed zijn. Je mag wel iets van me aannemen ;)

24/7 of anders met speeltjes en slowfeeders zou niet nodig moeten zijn. Een paard kan heus een paar uren op stal staan zonder ongemak, ook wel even zonder wat te 'knabbelen'. Dat moet je ze gewoon ook leren.

Kort om bek houden en slikken maar tegen je paard zeggen. Even lekker fiks aanpakken als ze "om aandacht vragen", vooral niet kijken waarom ze dat doen.
Je bekommeren om het welzijn van je dieren mismanagement noemen, sorry hoor, maar dat geeft wat opkomend gal bij mij.

Het hele "om aandacht vragen" e.d. is juist je dier vermenselijken. Een paard geeft gewoon aan ergens niet ok mee te zijn, dan dien je te luisteren, te kijken naar wat je kan doen binnen de kaders van dat dier, ga je niet ze even lekker aanpakken zodat ze niets meer zeggen.

En geen enkel gezond paard gaat kapot van 24/7 buiten, alhoewel daar ook management nodig is. Een schuilstal is erg handig, een goed geselecteerde kudde waarin geen individu ondergesneeuwd wordt ook, ook kan het nodig zijn het dier een deken op te doen. Is dat in orde kan ieder paard 24/7 buiten.
Kan je niet aan die voorwaarden voldoen dan is het echt niet erg om het dier een bepaalde tijd op stal te zetten, bv om rustig te kunnen eten. Moeten je paarden omdat je niet aan de voorwaarden kan voldoen langer binnen staan is het juist erg belangrijk om naar hun welzijn te kijken, grotere stallen (5 bij 5 bv), open wanden/deuren zodat contact met soortgenoten mogelijk is, voldoende ruwvoer en evt extra afleiding.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:09

Bowen daar sla je de plank wel mis. Mijn paarden doe ik geen plezier met 24/7 buiten. Ze kunnen het wel maar zijn veel rustiger met die 9 uur die ze op stal staan met een flinke berg hooi en hun eigen krachtvoer dat ze op hun gemak op kunnen eten.
Als ik s'avonds binnen kom zetten komen ze braaf naar binnen en s'ochtends is het niet zo dat ze direct naar buiten moeten, blijven rustig nog even uitslapen in stal. Mijn stallen staan altijd open, maar structuur geeft rust en beter gewicht.
Ik heb het een flinke tijd geprobeerd, zeker de zomer zou het veel makkelijker zijn. Helaas denken mijn paarden daar anders over :+ .

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:12

smurffie schreef:
Bowen daar sla je de plank wel mis. Mijn paarden doe ik geen plezier met 24/7 buiten. Ze kunnen het wel maar zijn veel rustiger met die 9 uur die ze op stal staan met een flinke berg hooi en hun eigen krachtvoer dat ze op hun gemak op kunnen eten.
Als ik s'avonds binnen kom zetten komen ze braaf naar binnen en s'ochtends is het niet zo dat ze direct naar buiten moeten, blijven rustig nog even uitslapen in stal. Mijn stallen staan altijd open, maar structuur geeft rust en beter gewicht.
Ik heb het een flinke tijd geprobeerd, zeker de zomer zou het veel makkelijker zijn. Helaas denken mijn paarden daar anders over :+ .

Paarden zijn gewoontedieren, als jouw paarden van jongs afaan 24/7 buiten hadden gestaan had je dit niet gehad. Zo vreemd is het niet dat ze blij komen als ze daar eten krijgen trouwens ;)
Ik stel trouwens ook niet dat het slecht is om je paarden ook binnen te zetten (wel als het om 24/7 op stal gaat). Geloof direct dat jouw paarden daar prima tevreden mee zijn. Maar een paard dat tegen zijn deur staat te schoppen is dat niet, dan moet je kijken naar wat je kan doen om dat op te lossen. Dus of wel buiten, of de omstandigheden op stal aanpassen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:18

Mijn paarden hebben van jongs af 24/7 buiten gestaan, en zijn verschrikkelijk opgeknapt nu ze de nachten binnen staan.
Hooi hebben ze altijd, krachtvoer wanneer ik dat nodig acht ( soms ook na het rijden en op stal niet). Dus ook die vlieger gaat niet op.

Wij maken tegenwoordig de kuddes, die lang niet altijd ideaal zijn. Stiekem mis ik hier een goede dominante leider, die taak is nu opgenomen door een tamelijk rustige en totaal niet dominante merrie. Die merrie is rustig 100 kilo te mager bij 24/7 buiten staan. Daarnaast is mijn ruin te drukom rustig hooi te knabbelen als hij ook gewoon 24/7 kan spelen.
De shet vind alles prima, maar was als enige veel binnen staan gewend en daarom hebben we die ook gewoon in zijn stal als en rest op stal is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:21

Bowen, je schiet door.

Even in Bowen's profiel gekeken, maar die heeft dan ook geen warmbloeden op stal staan. Wel haflingers en een pony-kruising. Tja, dat kun je inderdaad wel 24/7 buiten laten.
Iets wat je met bloedpaarden rustig kunt vergeten. Die willen dat niet maar gaan er ook kapot aan. Bij mij op stal menig sportpaard dat van nature al amper een winterhaar aanmaakt. Zet zo'n dier 24/7 buiten en je kunt er min of meer wel afscheid van nemen. Paard blijft wellicht wel leven, maar gaat in kwaliteit per dag achteruit. Dat is niet uit te leggen aan een liefhebber van sobere rassen, maar bloedpaarden verliezen spieren en de vacht wordt mat. Die paarden staan dan echt in de overleef-modus en zijn helemaal niet zo gelukkig als de alternatieve paardenhouder hoopt.

Inmiddels zijn we erg van topic af.
TS, onder welke omstandigheden houd jij je pony?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:21

maresie schreef:
Dees schreef:

Dat is nog geen antwoord op mijn vraag die serieus is bedoeld.
Ik zelf heb al van alles geprobeerd dus ben benieuwd wat jou tip is.

Mijn paard schopte ook in stal toen ik haar kocht, en niet zo'n beetje ook.
Ze kwam bij ons in een buitenstal (geen luik) en met tralies tussen de andere stal zodat ze haar buurvrouw kon zien/ruiken.
Net als bij Dees zo'n 10 uur per dag buiten en zomers soms 24/7.

Bij mijn paard is het toch overgegaan!
Ze staat op een kleinschalige stal met 7 paarden, dus al jaren een vaste groep en geen verloop.
Mijn merrie staat op de hoek in een rij van 3 buitenstallen waar ze dus nooit tegen muren hoeft aan te kijken en er altijd wat te zien is buiten.
Eerst heb ik zelf een andere staldeur gekocht met een luik, zodat ze altijd naar buiten kon kijken.
Hoewel ze dat natuurlijk eerst ook kon, door de tralies heen maar als ze haar hoofd naar buiten kon steken is toch wat vrijer.

Ik heb rubber matten aan de muren bevestigd zodat ze zichzelf niet blesseerde, voerbak weggehaald dat ze daar niet met een been in terecht kwam.
De tralies tussen de stal met haar buurvrouw dichtgemaakt, dat zou haar meer rust geven.
Ze kan haar buurvrouw zien als ze haar hoofd naar buiten steekt maar in haar stal werd zij rustiger als het tussen de stallen dicht zat.
's Avonds bij het voeren een plak stro erbij zodat er constant wat te knabbelen was.

Ik heb mijn paard nu ruim 6 jaar waarvan ze ongeveer de eerste 2 a 3 jaar flink getrapt heeft op stal, het langzamerhand wat minder werd en de laatste jaren is het helemaal gestopt.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:23

Het wil niet zeggen dat een paard die tegen zijn stal schopt naar buiten wil, tuurlijk als hij buiiten staat kan hij niet schoppen
Mijn Haf staat heel de dag buiten eerts in paddock met schuilstal en smiddags in de wei en altijd met zijn maatje een shetlander,.
Tegen de avond komen ze binnen, ze staan naast elkaar en hij heeft een buitenluik waar hij zo onze tuin inkijkt,.
Maar al staat hij 1 minuut in zijn stal gaat hij al tegen zijn stal trappen (nu stuk minder door matras )
Hij trapt ook als hij staat te drinken dus het is een soort tic of hoe je het wil noemen.
Ik heb hem rechstreeks van een fokker gekocht waar hij het ook al deed,

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:27

Dees reageerd wel maar niet op mijn vraag

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:38

[naam verwijderd] heeft op pagina 1 al beschreven wat zij doet met paarden die tegen de wand aan trappen :D

Waar het om gaat bij het aan- of afleren van iets bij paarden, is dat je wel de keuze geeft om het gedrag te kiezen, maar waarbij je zorgt dat het gedrag van jouw voorkeur, voor hun het meest plezierig is. Het is mooi als je dat met beloningen alleen kunt bereiken, dat werkt het beste. Maar soms moet je het zo maken dat het door het paard gekozen gedrag juist een voor hem heel onplezierig uitpakkende keuze wordt. En dat kan soms best even wat grover en onvriendelijker gaan. Een paard mag best een beetje bang worden van de consequentie van het eigen gekozen gedrag. Dan zal het minder waarschijnlijk een dergelijk gedrag opnieuw verkiezen.
Of het je nog lukt bij een Haflinger die al jarenlang, van veulen af aan, onprettig gedrag heeft gekozen, is nog maar helemaal de vraag. Haflingers zijn nogal stug in hun doen en laten. Maar hoe directer de consequentie op het gedrag, hoe meer kans je maakt.
Lukt het niet, is het matras een prima concessie. Zo voorkom je iig dat het dier zichzelf niet al te veel beschadigd.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:55

Dees schreef:
Bowen, je schiet door.

Even in Bowen's profiel gekeken, maar die heeft dan ook geen warmbloeden op stal staan. Wel haflingers en een pony-kruising. Tja, dat kun je inderdaad wel 24/7 buiten laten.
Iets wat je met bloedpaarden rustig kunt vergeten. Die willen dat niet maar gaan er ook kapot aan. Bij mij op stal menig sportpaard dat van nature al amper een winterhaar aanmaakt. Zet zo'n dier 24/7 buiten en je kunt er min of meer wel afscheid van nemen. Paard blijft wellicht wel leven, maar gaat in kwaliteit per dag achteruit. Dat is niet uit te leggen aan een liefhebber van sobere rassen, maar bloedpaarden verliezen spieren en de vacht wordt mat. Die paarden staan dan echt in de overleef-modus en zijn helemaal niet zo gelukkig als de alternatieve paardenhouder hoopt.

Inmiddels zijn we erg van topic af.
TS, onder welke omstandigheden houd jij je pony?

Het "bloedpaarden" argument :') Ja, die komen namelijk van een andere planeet, hebben niets te maken met wat paarden zijn. En als iemand zelf sobere rassen heeft kan het natuurlijk niet zo zijn dat iemand ook ervaring heeft met andere rassen.

Ik zeg helemaal nergens dat ook in stal staan naast buitenruimte hebben slecht is. Geef zelfs allerlei tips voor in stal.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:56

smurffie schreef:
Mijn paarden hebben van jongs af 24/7 buiten gestaan, en zijn verschrikkelijk opgeknapt nu ze de nachten binnen staan.
Hooi hebben ze altijd, krachtvoer wanneer ik dat nodig acht ( soms ook na het rijden en op stal niet). Dus ook die vlieger gaat niet op.

Wij maken tegenwoordig de kuddes, die lang niet altijd ideaal zijn. Stiekem mis ik hier een goede dominante leider, die taak is nu opgenomen door een tamelijk rustige en totaal niet dominante merrie. Die merrie is rustig 100 kilo te mager bij 24/7 buiten staan. Daarnaast is mijn ruin te drukom rustig hooi te knabbelen als hij ook gewoon 24/7 kan spelen.
De shet vind alles prima, maar was als enige veel binnen staan gewend en daarom hebben we die ook gewoon in zijn stal als en rest op stal is.

Daarom zeg ik ook dat als je niet aan de voorwaarden voor 24/7 buiten kan voldoen staltijd helemaal niet slecht is, soms zelfs noodzakelijk kan zijn.
Maar dat als je paard aangeeft niet ok te zijn met die staltijd je moet kijken of je daar wat aan kan passen zodat je paard daar wel tevreden mee is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:58

Ik ben ook benieuwd naar een goede tip: ik heb namelijk wel de paarden 24/7 buiten staan maar blijkbaar vindt mijn pony het énig om geluid te maken en dat is voor de buren niet zo fijn natuurlijk.

Ze krijgen al bewust in de stal geen eten, (al jaren niet) maar t klinkt blijkbaar zo enig om bij vlagen even lekker de deur te laten rammelen :')

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:58

Dees schreef:
Ik leer dat ze altijd af met een oude jerrycan met steentjes erin.
Zodra ze die aantikken, komt er een rammelend geluid uit wat ze niet prettig vinden.
Zorg wel dat het indruk maakt, dus niet te bang. Hoe meer indruk, hoe sneller je probleem over is.

Dit had ik wel gelezen maar dit vind mijn haf prachtig, hoe meer geluid hoe beter.
Maar ik heb mij er al mee verzoend dat dit mijn haflinger niet meer af te leren is.
Om die reden en dat mijn shet niet meer heel de dag op de wei mag hebben we een paddock met schuilstal gemaakt
Al hoop ik nog weleens op de gouden tip.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:10

Die gouden tip zoek ik ook.. Paard is chronisch bevangen, dus 24/7 wei is geen optie. Hij staat 6-10 uur per dag op de wei met twee anderen. Op stal kan hij zijn maat zien en aanraken. Hij krijgt voldoende ruwvoer op stal (hooi en stro).

Maar.. Hij kan uren staan rammen.. En waarom? Alleen naar buiten gooien werkt niet: dan gaat ie staan gillen. Speelbal etc. Interesseert hem niet. Veel laten lopen, of juist niet maakt ook geen verschil. Heb ook al twee slowfeeders versleten. DA heeft m al nagekeken en kan niets vinden. Plaatselijk natuurgenezeres ook niet. Hij is stil als hij hooi heeft. Maar hij vreet ook oneindig, onbeperkt is bij hem echt onbeperkt en dus ongezond.

Ik weet het niet meer, behalve dat het gekmakend is.. Gouden tips zijn welkom!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:43

Ik weet alleen dat wat voor het ene paard wel geldt, voor het andere paard niet werkt.
Er wordt zo op gedrongen dat paarden op stal contact met elkaar moeten hebben door tralies of halve wanden zodat ze elkaar aan kunnen raken.
Bij mijn merrie werkte dit dus absoluut niet, het was alleen maar spanning en dus meer trappen.
Zelfs al stond daar haar weidemaatje, dat maakte niets uit.
Pas toen de tussenwand helemaal dicht was en ze alleen via haar luik wel andere paarden kon zien, maar haar stal echt rustig was zonder prikkels, toen ging het beter.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:59

Barbet schreef:
Ik weet alleen dat wat voor het ene paard wel geldt, voor het andere paard niet werkt.
Er wordt zo op gedrongen dat paarden op stal contact met elkaar moeten hebben door tralies of halve wanden zodat ze elkaar aan kunnen raken.
Bij mijn merrie werkte dit dus absoluut niet, het was alleen maar spanning en dus meer trappen.
Zelfs al stond daar haar weidemaatje, dat maakte niets uit.
Pas toen de tussenwand helemaal dicht was en ze alleen via haar luik wel andere paarden kon zien, maar haar stal echt rustig was zonder prikkels, toen ging het beter.

Met de standaard maat stallen (3 bij 3 of 3.5 bij 3.5) geeft dit wel vaker problemen, omdat er geen ontwijk ruimte is(of wijk ruimte voor de buurman/vrouw). Bij grotere stallen (vanaf 5 bij 5) is dit minder tot niet aan de orde.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:01

Marieke_K schreef:
Die gouden tip zoek ik ook.. Paard is chronisch bevangen, dus 24/7 wei is geen optie. Hij staat 6-10 uur per dag op de wei met twee anderen. Op stal kan hij zijn maat zien en aanraken. Hij krijgt voldoende ruwvoer op stal (hooi en stro).

Maar.. Hij kan uren staan rammen.. En waarom? Alleen naar buiten gooien werkt niet: dan gaat ie staan gillen. Speelbal etc. Interesseert hem niet. Veel laten lopen, of juist niet maakt ook geen verschil. Heb ook al twee slowfeeders versleten. DA heeft m al nagekeken en kan niets vinden. Plaatselijk natuurgenezeres ook niet. Hij is stil als hij hooi heeft. Maar hij vreet ook oneindig, onbeperkt is bij hem echt onbeperkt en dus ongezond.

Langstengelig hooi met vrijwel geen voedingswaarde in een stevige slowfeeder? Misschien zelf iets knutselen als slowfeeder als wat los te koop is stukgemaakt wordt?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:20

Marieke_K schreef:

Samen met de anderen 24/7 in de paddock of de wei?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:27

24/7 wei wordt z'n dood vanwege z'n bevangenheid. Ik sta bij iemand thuis met nog twee andere paarden, veel keus heb ik niet qua buiten zetten. Daar weg wil ik ook niet: hij staat met pensioen en pensioenstallen in deze omgeving doen niet aan weidegang in de winter. Hem verhuizen is ook niet goed voor zijn hb.

Zelf iets knutselen zijn we aan het verzinnen, maar hij sloopt alles.

Vervelende is dat hij het eerste jaar daar t niet deed, nu wel. Kan geen oorzaak/ritme of trigger ontdekken..