Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Dees schreef:Er zijn ook paarden die hartstikke kapot gaan aan 24/7 naar buiten.
Net zoals er paarden zijn die helemaal geen speeltjes nodig hebben om de stal te verdragen.
Ik denk dat veel stalgebreken aangeleerd zijn door mismanagement - waarbij telkens maar je bekommeren om het geluksgevoel van je paard zeker ook een groot deel van mismanagement is. Het is een dier, het heeft een baas nodig en regels. Met op gezette tijden voer, een soortgenoot (liefst een paard) en werk. Duidelijkheid en beleid. En een ondergeschikte rol.
Bij mij op stal nog nooit een stalondeugd gehad. Een enkeling die trapt om aandacht en dat smoor ik dus in de kiem. Ik heb ze zo'n 10 uren per dag buiten staan en de rest staan ze op stal. Ze werken weinig. Ik houd al zo'n 20 jaar paarden en krijg bij herhaling complimenten over hoe keurig ze opgevoed zijn. Je mag wel iets van me aannemen
24/7 of anders met speeltjes en slowfeeders zou niet nodig moeten zijn. Een paard kan heus een paar uren op stal staan zonder ongemak, ook wel even zonder wat te 'knabbelen'. Dat moet je ze gewoon ook leren.
. smurffie schreef:Bowen daar sla je de plank wel mis. Mijn paarden doe ik geen plezier met 24/7 buiten. Ze kunnen het wel maar zijn veel rustiger met die 9 uur die ze op stal staan met een flinke berg hooi en hun eigen krachtvoer dat ze op hun gemak op kunnen eten.
Als ik s'avonds binnen kom zetten komen ze braaf naar binnen en s'ochtends is het niet zo dat ze direct naar buiten moeten, blijven rustig nog even uitslapen in stal. Mijn stallen staan altijd open, maar structuur geeft rust en beter gewicht.
Ik heb het een flinke tijd geprobeerd, zeker de zomer zou het veel makkelijker zijn. Helaas denken mijn paarden daar anders over.

maresie schreef:Dees schreef:Met een lange sjaal, nou goed
Dat is nog geen antwoord op mijn vraag die serieus is bedoeld.
Ik zelf heb al van alles geprobeerd dus ben benieuwd wat jou tip is.

Dees schreef:Bowen, je schiet door.
Even in Bowen's profiel gekeken, maar die heeft dan ook geen warmbloeden op stal staan. Wel haflingers en een pony-kruising. Tja, dat kun je inderdaad wel 24/7 buiten laten.
Iets wat je met bloedpaarden rustig kunt vergeten. Die willen dat niet maar gaan er ook kapot aan. Bij mij op stal menig sportpaard dat van nature al amper een winterhaar aanmaakt. Zet zo'n dier 24/7 buiten en je kunt er min of meer wel afscheid van nemen. Paard blijft wellicht wel leven, maar gaat in kwaliteit per dag achteruit. Dat is niet uit te leggen aan een liefhebber van sobere rassen, maar bloedpaarden verliezen spieren en de vacht wordt mat. Die paarden staan dan echt in de overleef-modus en zijn helemaal niet zo gelukkig als de alternatieve paardenhouder hoopt.
Inmiddels zijn we erg van topic af.
TS, onder welke omstandigheden houd jij je pony?
Ja, die komen namelijk van een andere planeet, hebben niets te maken met wat paarden zijn. En als iemand zelf sobere rassen heeft kan het natuurlijk niet zo zijn dat iemand ook ervaring heeft met andere rassen.smurffie schreef:Mijn paarden hebben van jongs af 24/7 buiten gestaan, en zijn verschrikkelijk opgeknapt nu ze de nachten binnen staan.
Hooi hebben ze altijd, krachtvoer wanneer ik dat nodig acht ( soms ook na het rijden en op stal niet). Dus ook die vlieger gaat niet op.
Wij maken tegenwoordig de kuddes, die lang niet altijd ideaal zijn. Stiekem mis ik hier een goede dominante leider, die taak is nu opgenomen door een tamelijk rustige en totaal niet dominante merrie. Die merrie is rustig 100 kilo te mager bij 24/7 buiten staan. Daarnaast is mijn ruin te drukom rustig hooi te knabbelen als hij ook gewoon 24/7 kan spelen.
De shet vind alles prima, maar was als enige veel binnen staan gewend en daarom hebben we die ook gewoon in zijn stal als en rest op stal is.

Dees schreef:Ik leer dat ze altijd af met een oude jerrycan met steentjes erin.
Zodra ze die aantikken, komt er een rammelend geluid uit wat ze niet prettig vinden.
Zorg wel dat het indruk maakt, dus niet te bang. Hoe meer indruk, hoe sneller je probleem over is.
Barbet schreef:Ik weet alleen dat wat voor het ene paard wel geldt, voor het andere paard niet werkt.
Er wordt zo op gedrongen dat paarden op stal contact met elkaar moeten hebben door tralies of halve wanden zodat ze elkaar aan kunnen raken.
Bij mijn merrie werkte dit dus absoluut niet, het was alleen maar spanning en dus meer trappen.
Zelfs al stond daar haar weidemaatje, dat maakte niets uit.
Pas toen de tussenwand helemaal dicht was en ze alleen via haar luik wel andere paarden kon zien, maar haar stal echt rustig was zonder prikkels, toen ging het beter.
Marieke_K schreef:Die gouden tip zoek ik ook.. Paard is chronisch bevangen, dus 24/7 wei is geen optie. Hij staat 6-10 uur per dag op de wei met twee anderen. Op stal kan hij zijn maat zien en aanraken. Hij krijgt voldoende ruwvoer op stal (hooi en stro).
Maar.. Hij kan uren staan rammen.. En waarom? Alleen naar buiten gooien werkt niet: dan gaat ie staan gillen. Speelbal etc. Interesseert hem niet. Veel laten lopen, of juist niet maakt ook geen verschil. Heb ook al twee slowfeeders versleten. DA heeft m al nagekeken en kan niets vinden. Plaatselijk natuurgenezeres ook niet. Hij is stil als hij hooi heeft. Maar hij vreet ook oneindig, onbeperkt is bij hem echt onbeperkt en dus ongezond.
Ik weet het niet meer, behalve dat het gekmakend is.. Gouden tips zijn welkom!
Marieke_K schreef:Die gouden tip zoek ik ook.. Paard is chronisch bevangen, dus 24/7 wei is geen optie. Hij staat 6-10 uur per dag op de wei met twee anderen. Op stal kan hij zijn maat zien en aanraken. Hij krijgt voldoende ruwvoer op stal (hooi en stro).
Maar.. Hij kan uren staan rammen.. En waarom? Alleen naar buiten gooien werkt niet: dan gaat ie staan gillen. Speelbal etc. Interesseert hem niet. Veel laten lopen, of juist niet maakt ook geen verschil. Heb ook al twee slowfeeders versleten. DA heeft m al nagekeken en kan niets vinden. Plaatselijk natuurgenezeres ook niet. Hij is stil als hij hooi heeft. Maar hij vreet ook oneindig, onbeperkt is bij hem echt onbeperkt en dus ongezond.
Ik weet het niet meer, behalve dat het gekmakend is.. Gouden tips zijn welkom!