Paard ontzettend hengstig, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bastin

Re: Paard ontzettend hengstig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:54

Je kunt eens advies vragen bij de voedingsdeskundige van Equicare (Groenekan). Mijn paard heeft er ook heel veel last van en zelf bijna niet meer te rijden omdat ze zo 'strak' staat. Kruiden oid kunnen al heel veel verschil maken. Heb mijn paard ook een tijd op de regumate gehad maar voor mij toch niet de meest fijne manier van oplossen. (Tevens werkte dat ook maar voor enige tijd, en het is erg duur) dus daar zou ik niet aan beginnen. Er zijn nogal wat dierenartsen die dit als oplossing aankaarten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:03

Anoniem schreef:
Ben er inmiddels wel zeker van dat het hengstigheid is, ze schreeuwt naar de pony van de buren en wordt helemaal gek als die nog binnen staat. Zodra die buiten staat is het hele probleem opgelost namelijk...

DA kan, maar hoezo zou er van binnen iets mis zijn als ik vragen mag? :)

oliebol,

dan is mijn ruin ook hengstig -O- (is het toch een mietje)

-----

ik zou haar laten nakijken door de DA, of het echt hengstigheid is, of er misschien een tekort is, of juist een overschot, of dat het gedragsproblemen zijn..

ze heeft een maatje in de wei.. maar dat wil natuurlijk niet altijd zeggen dat het ook het goede maatje is.. je geeft zelf aan dat dat dier wat ouder is.. lekker om te kroelen.. maar als haar behoeften nu net beantwoord worden door die pony van de buren.. dan kan het dus echt gewoon een schreeuw om een maatje nabij zijn..

mijn ruin zet het overigens op een rennen en schreeuwen op het moment dat hij verweid is, en als de paarden die er normaal naast staan dan buiten zijn neusbereik staan.. Kan je verzekeren dat hij niet hengstig is.. maar het filmpje, buiten dat de grote, de kleur, en het geslacht niet klopt, had zo de mijne kunnen zijn op zijn slechte momenten..

hier is het pure ontwenning overigens.. gedragsprobleempje de eerste dagen na verweiding.. voor de zekerheid wel bloed laten trekken omdat de halve stal inmiddels overtuigd was (inclusief mijzelf en de DA) dat er wellicht nog een verstopte bal in zat. Dus hier werd gedrag verward met een hormonaal issue.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:17

Ik heb inmiddels de DA gesproken. Omdat het zo met vlagen is (inmiddels is ze ook weer rustig en kijkt niet eens meer naar de buren?) vond hij het niet nodig om direct te komen en mocht ik het met die Provarium Breeding gaan proberen. "Kan geen kwaad, maar kan wel een hoop oplossen."
Zoals ik t beschreef/ervaar denk hij ook dat het gewoon extreem henstigheid is. Ik mocht het hiermee even aankijken, en mocht ze zich weer zo gaan gedragen wil hij d'r onderzoeken inderdaad.

Ze is hetzelfde te rijden, echter heel snel afgeleid (door de buren) en erg opgefokt. Niet strak oid en na d'r even 20 minuten echt goed aan t werk te zetten is ze ook wel weer met mij bezig. Het is niet dat ze tijdens het tijdens constand zo is, uiteindelijk "geeft ze zich wel over" en is ze gewoon weer zoals ik d'r gewend ben ;)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:44

Mijn merrie krijgt ook provarium. Echt super. Sinds ze dat krijgt is ze tijdens de hengstigheid veel rustiger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:53

Ik ga dat gewoon even aankijken nu!
En anders, ze moet volgende maand toch geënt worden, dus indien nodig mogen ze dan gelijk een bloedonderzoek doen :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:33

Laat ze voor de zekerheid dan ook kunnen scannen. Dat afgeleid tijdens het rijden maar na even doorwerken terug bij jou, dat is gewoon een kopie van het gedrag van mijn merrie met eierstoktumor.
In het beste geval levert het niks op maar dan ben je zeker dat daar niks mis zit :). Ik heb ook de DA gevraagd te scannen voor de zekerheid, we hadden beiden verwacht dat daar niks ging uitkomen omdat we haar gedrag op hengstigheid staken. Ja, zo zie je maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:43

Dankjewel voor de tip! Als ik een afspraak maak voor het enten vraag ik t gelijk :)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:55

Puur brons.. krijgt de merrie van een vriendin van mij en doet het daar super op.. zijn druppels
Deze merrie was ook hevig hengstig en reageerde dan op alels wat bewoog.. mensen, honden auto's etc.. nu stuk minder

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:42

Ik begrijp hieruit dat het paard alleen staat? Ontzettend naar voor een paard.

Mijn paard had dat destijds op een gegeven moment ook. Was volgens de manege-eigenaresse niet geschikt om met andere paarden te staan omdat ze gemeen was. Dus stond ze alleen, wel in zicht van andere paarden.
't Arme paard was op een gegeven moment elke dag hengstig.
Op het nieuwe adres werd ze vanuit de trailer meteen op de wei bij een kudde van 7 gegooid en hengstigheid hield die dag nog op. Daarna nooit meer problemen gehad.

Dus ipv met poedertjes te werken en knikkers erin te stoppen het probleem van je paard oplossen:

Zet ze op z'n minst met 1 vriendje, dat is het minste wat je voor een KUDDEdier kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 14:45

Eerst lezen graag, paard staat gewoon met een ander paard.
"Probleem" is inmiddels al "opgelost".

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:06

Anoniem schreef:

Oeps, zie het nu. Had na het lezen van je OP meteen gereageerd :o Niks gezegd :x

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:10

_Bianca schreef:
Mijn merrie krijgt ook provarium. Echt super. Sinds ze dat krijgt is ze tijdens de hengstigheid veel rustiger!

Provarium Breeding is monnikspeper, en dat kan je echt veeeeeeeel goedkoper hier bestellen:
https://www.pit-pit.com/monnikspeper.html
(Paardendrogist: 20,85 voor 400 gr Provarium Breeding; Pit-Pit: 7,99 voor 500 gr monnikspeper.) :$

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:44

Sassol schreef:
Anoniem schreef:

Oeps, zie het nu. Had na het lezen van je OP meteen gereageerd :o Niks gezegd :x

Kan gebeuren ;)

Merrie krijgt op t moment proprium Breeding, werkt ontzettend goed! Pony van de buren blijft d'r roepen, maar behalve opkijken doet ze eigenlijk niks meer :)