ZZ pony of M paard tussen paarden springen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: ZZ pony of M paard tussen paarden springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 20:57

Ik heb wel eens een C pony bij het L paarden barrage zien rijden :P

Maar dat lijkt me best eng.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:01

ponyparadijs schreef:
Jappeloupe was ook een flinke E en 1 met een enorme galop
Een D pony gaat het niet redden hoor

TS schrijft niet dat ze naar de olympische spelen wil.... maar dromen mag. ..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 21:02

ponyparadijs schreef:
Jappeloupe was ook een flinke E en 1 met een enorme galop
Een D pony gaat het niet redden hoor

Alleen Jappeloup sprong 1,60 niveau. En er zijn er wel veel meer (geweest) op dat niveau die maar klein zijn. Een D met talent en voldoende schakelvermogen in de galop, die kan prima meedoen op B en L niveau tussen de paarden.
De vraag is alleen of je dat moet willen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:04

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:11

Pfoe het kan ook wel goedkoper hoor ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:47

Deze hebben al M gesprongen en zijn nog niet oud.
Als ze dan 3000 kosten moet je je ook op je hoofd krabben en addertjes gaan zoeken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:48

Ik heb met een D-pony tussen de paarden gereden. Afstanden waren geen probleem. Niet omdat mijn pony een grote galop heeft maar omdat ze ontzettend veel ruimte pakt boven de sprong. Ik kwam bij de pony's juist in de problemen bij combinatiehindernissen omdat dat zo dicht bij elkaar stond. Was ze net geland, stond de volgende er al.

Ik zou er niet vanuit gaan dat dit zo is bij de pony die je op het oog hebt. Wel kan ik je aanraden om er gewoon eens een parcourtje mee te springen en te kijken hoe het gaat. Heb je echt ambities om verder te gaan in de springsport dan misschien beter naar een grote E of klein paard kijken.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:05

Ik rij met een D pony bij de paarden. Ik heb totaal geen problemen met de afstanden of hoogtes. Waar ik voornamelijk tegen aanloop zijn de vooroordelen zoals " een pony hoort bij de pony's en een paard bij de paarden" of " als je 18 geweest bent moet je op een paard starten". Ik vind dit persoonlijk onzin, helemaal als je geen ambities hebt om op top niveau mee te draaien. Ik spring met mijn pony 120 parcoursen met driesprongen op paardenafstanden in de trainingen bij Lammert en dat levert absoluut geen problemen op. Ook tijdens de wedstrijden rijden we regelmatig in de prijzen, ik ben er zelf van overtuigd dat dit niet kan als de pony het niet aankan.

Ik zou gewoon lekker rond kijken naar een paard of pony die je leuk lijkt en dan gewoon eens een rondje rijden en wat sprongetjes nemen. Wanneer er een klik is maakt het niet uit of het een paard of pony is, als je maar plezier hebt met elkaar

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:16

De eigenaar van mijn oude bijrijdpony (New forest merrie van ongv. 1.55) heeft haar verkocht omdat ze met springen tussen de paarden niet verder kwam. Simpel weg omdat de afstanden tussen de sprongen berekend zijn op de galop van een paard en ook de hoogte natuurlijk een stuk hoger is. Nu zou een heel handig iemand het misschien wel redden, maar persoonlijk zou ik dat er niet voor over hebben, plus het lijkt me voor de pony ook niet bevorderlijk.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:21

Mijn pony heb ik bij het uitproberen een L paarden parcours mee gesprongen. Dat was een pony van 1.46m en kwam gewoon goed uit ondanks dat deze niet eens groot gallopeerde..

Ben toen mijn E pony uit de sport ging wel bij een D pony van 1.43m wezen kijken, die gallopeerde echt enorm groot en voelde ook als een paard. Had ook nog eens flink vermogen en van die was ik ook echt niet bang dat deze een parcours niet rond ging komen.

Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik reed ook met pony's tussen de paarden :) Enige met springen is wel belangrijk dat er voldoende vermogen is en liefst ook een fijne grote galop.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:21

ik heb mijn e pony ( 1.52 hoog en Z dressuur en M springen) een tijdje gestart in het L springen paarden. Elke keer strandde ik op de afstanden, vooral tussen de dubbel. Vaak kwam er ook nog een triple na een dubbel en dan werd het helemaal gevaarlijk. Ik heb het helaas op moeten geven....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:27

Ik zou toch een klein paard overwegen ipv een d-pony.
Misschien niet een kasteel van een paard met een enorm front kopen maar als het paardje met M ervaring niet al te breed is dan zou ik daar voor gaan.
Je bent nu ook gewend aan een pony, dat het misschien wel even wennen is als je op een paard stapt maar hé ze zeggen alles went......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:28

Alles gaat en staat met de kwaliteit van de combinatie uiteraard.
Sommige paarden van 1.70 breken ook al hun nek in een B parcours. Ik ken ook een E pony die 1.50 sprong en veel gewonnen heeft.

Echter is het natuurlijk gewoon zo dat als je een 'gemiddeld' paard hebt je kans groter is dat je ook in de standaard parcoursen die in feite voor de 'gemiddelde paarden' gesteld zijn goed doorkomt.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 12:24

Wat een reacties!

Ik twijfel nog steeds erg. Gevoelsmatig rijdt ik liever met een pony met ervaring, echter zou ik ook niet willen dat de pony al het vertrouwen verliest als de dubbel of driesprong totaal niet uitkomt.

Mochten er mensen zijn die toevallig adresjes weten waar ze regelmatig springpaarden met ervaring verkopen, dan hoor ik dat graag. Wellicht staat er wat tussen of kunnen ze contact met me opnemen wanneer ze hebben wat ik zoek.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:40

Smudge schreef:
Wat een reacties!

Ik twijfel nog steeds erg. Gevoelsmatig rijdt ik liever met een pony met ervaring, echter zou ik ook niet willen dat de pony al het vertrouwen verliest als de dubbel of driesprong totaal niet uitkomt.

Mochten er mensen zijn die toevallig adresjes weten waar ze regelmatig springpaarden met ervaring verkopen, dan hoor ik dat graag. Wellicht staat er wat tussen of kunnen ze contact met me opnemen wanneer ze hebben wat ik zoek.

volgensmij stal boonzaaijer in woudenberg/leersum, toen ik daar was hadden ze veel springpaarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:52

Smudge schreef:
Wat een reacties!

Op zich is een dubbel nog wel te doen als de pony voldoende vermogen heeft, en jij als ruiter een beetje handig bent. Dan kan je hem zo plaatsen dat ie het wel red. Dus zoals ik al zei als je B/L wilt rijden pony, hoger dan klein paard. Stallen ken ik verder niet in jouw budget.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:00

Je moet wel een uitzonderlijk goede D-pony hebben als je een beetje mee zou willen komen in het M of Z paarden. Met name combinatiesprongen gaan dan zeer waarschijnlijk een probleem vormen. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar de kans dat je in een lagere klasse strandt is gewoon vrij groot.

Er zijn zat fijne springpaarden met parcourservaring te koop waarmee je zo in het L zou kunnen beginnen, voor minder dan 10.000 euro. Ga dan niet gelijk voor zo'n groot slagschip, maar voor een wat ranker type van rond de 1.65.

Ik PB je even over een handelsstal waarmee ik goede ervaringen heb :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:54

Smudge schreef:
Wat een reacties!

Ik lees hier dat dat met de juiste pony niet echt een probleem hoeft te zijn, maar hoeveel vaardig ben je zelf?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:17

Dat is een goede vraag.
Een goede ruiter krijgt een matig paard het parcour wel door maar een slechte ruiter helpt een goed paard naar de vernieling. Kwestie van de juiste combinatie dus. Maar als je 't met een D pony wilt doen, add je wel een extra moeilijkheidsgraad voor jezelf.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:41

Liselot schreef:

Toevallig ken ik het eerste paard uit de link. Heel mooi klein paardje met zeer fijne gangen en springmanieren. Mocht TS geïnteresseerd zijn.

Het is geheel afhankelijk verder van de pony, wat hier al gezegd werd. TS, ik zou gewoon eens een rondje springen met de pony door een paarden parcours.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 14:43

anneliesdj schreef:
Dat is een goede vraag.
Een goede ruiter krijgt een matig paard het parcour wel door maar een slechte ruiter helpt een goed paard naar de vernieling. Kwestie van de juiste combinatie dus. Maar als je 't met een D pony wilt doen, add je wel een extra moeilijkheidsgraad voor jezelf.

Ik heb een jaar of 10 geleden M gesprongen bij de ponies.
Heb wel ervaring met parcour springen, ik ga dus niet zelf volledig groen het parcours in.
Maar het is heel lang geleden en tussen de ponies met een pony, hele andere koek dus.

chantalvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 11:38

Lijkt me niet verstandig. De hoogte is geen probleem, maar je afstanden worden wel spannend aangezien die gebaseerd zijn op een paard.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:23

Koop een dier wat je zelf het leukst vind. Ik heb het ook gedaan. Heb ook een d pony en springambitie.... Als ik B/L kan rijden ben ik tevreden. Maar zit gewoon zoveel liever op een pony.
Pony is nog maar 3 en bijna een jaar in mijn bezit. En ben nog steeds blij met mijn beslissing, noch hij het niet gaan redden qua afstanden spring ik liever alleen recreatief met m'n pony dan dat ik een paard had gehad en er mee op wedstrijd had gekund. Dresuur gaan we natuurlijk wel gewoon lekker starten.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:52

Kan je huidige paard niet een beetje leuk springen? Dan hoeft er ook geen nieuw paard te komen ;-)

Of wil je echt beide disciplines gescheiden houden?

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 09:23

Mijn huidige paard vind springen niets. Stopt zodra de hindernissen rond een meter hoog zijn.