Een drukke weg oversteken te paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: Een drukke weg oversteken te paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:46

Ik steek ook geregeld zowel onder de man als met de koets een rijksweg over. Dat doe ik meestal op een kruispunt met stoplichten, maar soms ook halverwege met gebruik van de middenberm.

Met de koets blijft de koetsier kleine rondjes rijden, ik druk op de knop van de fietsersoversteek in en bereid eventuele fietsers voor op de oversteek van de aanspanning. Dat gaat namelijk niet in stap meer in een flinke draf, anders halen we het niet.
We hebben twee koetspaarden, met de oudste moeten we rondjes blijven rijden en dan mis je wel eens een groen. Met de jongste is dat makkelijker, die stellen we ergens op zodat we niemand in de weg staan en rijden aan als dat van mij mag.

Onder de man rijd ik mijn eigen beest. Die kan alles, ook stil staan in de middenberm met aan twee kanten verkeer mocht dat nodig zijn. Het blijft toch gewoon goed opletten een gehoorzaam paard hebben en geduld hebben.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:46

Ik moet een 80 weg over. Maar ik zorg tegenwoordig dat ik eigenlijk altijd iemand mee heb en dat ik bij de stoplichten oversteek.
Al heb ik dit lange tijd niet gedaan, want ze is zo verkeersmak als ik weet niet wat.

Het belangrijkste is inderdaad dat je paard stil blijft staan als het nodig is en braaf doet wat je zegt op momenten dat het nodig is.

In de winter draag ik lampjes, reflecterende kleding en een uitrijdeken die reflecterend is zodat ze me ook goed zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:54

Mijn ouders wonen aan een drukke 80 km weg, en om paralel te komen moet je oversteken. Vroeger was het zelfs zo dat je al moest oversteken als je van het erf af wou, maar gelukkig is de situatie tegenwoordig veranderd met een achterweggetje die naar een stoplicht gaat. Toch steek ik nog altijd in draf over.
Toen we nog direct (zonder stoplicht) moesten oversteken deed ik dit ook altijd in een drafje.

Het is ook wel eens mis gegaan, 2 keer zelfs. Beide keren schrok mijn paard van groot verkeer dat parallel reed, en beide keren stonden we dus plots midden op de drukke 80 km weg.
De eerste keer was het vrij rustig op de weg en gebeurde er verder niks spannends, we waren al van de weg af voor het verkeer dichterbij was.
De tweede keer was een stuk spannender. Toen was het erg druk op de weg in beide richtingen, en uiteindelijk gingen we ook onderuit waarbij ik er af viel. Ik moet zeggen dat ik zwaar onder de indruk was hoe snel het verkeer beide kanten op stil stond, en dat er niks ergs gebeurd was op wat schaafwonden en blauwe plekken na, het had heel anders kunnen aflopen. Sindsdien neem ik dat paard ook niet meer mee op buitenrit, en ben ik sowieso heel erg huiverig geworden langs de weg. Alleen mijn shetje vertrouw ik nog, en zelfs met hem (voor de wagen) vind ik het spannend als er verkeer over de parallel baan ons voorbij rijd..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:58

Wij gingen destijds met een groep rijden en moesten een 80 weg over. Vaak hopen dat er een auto voorzat anders kon je erg lang wachten tot het groen werd. Zodra het groen was gingen we in een flinke draf over anders haal je het niet op tijd. Regelmatig dat auto's al gas gingen geven terwijl we nog niet helemaal over waren. Maar gelukkig is het altijd goed gegaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 06:31

Wij zijn ook jaren met de paarden een drukke 80 km weg over gemoeten. Er zat nog een paarden rooster voor, waar we met de paardjes over moesten. Die lag er om te voorkomen dat de paarden vanaf het ruiterpad zo de weg op knalden }> . De meeste paarden waren er niet echt gek op dus eerst moesten ze daar over, dan was het over het fietspad gaan, afwachten en in draf oversteken. De paarden wisten dat het er op aan kwam en luisterden op de mm zo scherp. Omdat je altijd tussen auto's door moest met weinig tijd er tussen gingen wij altijd in een snelle kwieke draf.
Ach paarden wisten niet beter en dat gold voor ons ook. Het lijkt enger dan het is en de paarden deed het niets.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 06:52

Ik hik er al een paar weken tegenaan. Wil graag eens het bos in maar moet dus ook een grote weg over. Paard is vrij braaf met verkeer maar durft aan een klein baantje nog wel eens spoken zien. Ben dus eerder bang dat hij het tegenoverliggende straatje niet ingaat en terug de weg op springt. Maar goed we gaan het binnenkort wel rustig proberen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:51

Niet rustig proberen poes, dan denkt je beest gelijk dat het eng is. Je hoeft het ook niet te proberen. Je kunt het gewoon doen alsof je het al honderd keer gedaan hebt. Alleen dan draag jij een energie uit waardoor je beest het ook een eitje vind. (jee ik lijk Cesar Milan wel)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:45

Ja dat werkt dus bij mij niet :+ paarden voelen helaas feilloos als je het net niet perfect 100% meent :D waar ik intussen wel erg goed in ben is gewoon blijven zitten en hem met de neus de goede kant op houden en we raken eigenlijk wel overal voorbij hoor. Paard gaat wrs minder schrik hebben dan mij :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:37

Nou dan ben je toch al een heel eind op weg.... Komt goed volhouden