Volwassen hengsten: Hoe huisvesten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:10

Een fries heeft meestal al een dikke nek dus voor de uitstraling hoeft hij geen hengst te blijven. De wil (power) om te lopen heeft alles met paard en niets met geslacht te maken. En de dikke nek nek word vanzelf nog imposanter als jij rijtechnisch goed onderlegd bent. Dus waarom een hengst als het met een ruin net zo goed kan. Misschien op de hengstenkeuring gaan kijken en dan ééntje uitzoeken die net niet goedgekeurd is , ballen er af en je hebt een stoer paard met uitstraling zonder dat je net dat extra stukje aandacht hoeft te geven.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:10

Vind dat er weer beetje snel geoordeeld wordt. Alsof de hengsten die alleen staan doodongelukkig zijn.
Nou hier alvast niet! Ook zijn hengsten vaak meer op zichzelf. Toch alle 4 de hengsten die hier staan. Ze worden niet helemaal krankzinnig als hun buurman weggaat, of een ander paard langskomt. Ook op stal staan ze eerder met het hoofd binnen dan buiten. Helemaal op hun gemak, op zichzelf, bezig met hooi en stro.
Verder staan nog 2 paarden (merrie en ruin) alleen omdat ze te brutaal zijn. Schoppen bijten slaan.
Wat moet je daarmee, inslapen? Omdat ze zo zijn. Een shet bijsteken en de kans hebben dat de shet helemaal naar de vaantjes wordt geschopt.
Als je een hengst hebt die wel duidelijk nood heeft aan een ander bij. Dan kan hij inderdaad niet alleen worden gehouden.
Dat heb je bij merries of ruinen ook, die niet alleen in de wei kunnen achterblijven ook al staan de buurmannen/vrouwen gewoon nog in de wei naast hun.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 14:11

geerke schreef:
Aranel schreef:
Laat ik het nog eens duidelijk vooropstellen: als het welzijn van het paard in het gedrang komt door hem hengst te laten, zal ik hem laten ruinen.
Ik zit momenteel alleen de voors en tegens te overwegen.

wat is het welzijn van het paard?In jouw ogen dan bedoel ik? :D

In dit geval doel ik er met name op dat het mogelijk moet zijn voor het paard om sociaal contact te onderhouden met andere paarden. Ik wil hem niet afgesloten van andere paarden laten leven.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:13

bigone schreef:
Een fries heeft meestal al een dikke nek dus voor de uitstraling hoeft hij geen hengst te blijven. De wil (power) om te lopen heeft alles met paard en niets met geslacht te maken. En de dikke nek nek word vanzelf nog imposanter als jij rijtechnisch goed onderlegd bent. Dus waarom een hengst als het met een ruin net zo goed kan. Misschien op de hengstenkeuring gaan kijken en dan ééntje uitzoeken die net niet goedgekeurd is , ballen er af en je hebt een stoer paard met uitstraling zonder dat je net dat extra stukje aandacht hoeft te geven.

Kan je ook doen. Is wel net iets simpeler natuurlijk!
Want je weet nooit welke hengst je hebt, kan hij alleen, is hij erg hengst in de hand of onder het zadel, in de wei, naar andere paarden. Hoe is hij in het voorjaar. Bij alle hengsten hier voel je dat wel namelijk. De mijne wil vooral de andere hengsten imponeren.
Proefrijden in zijn vertrouwde omgeving is soms net wat anders dan dat hij bij jou op de pensionstalling toekomt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:27

Leuk onderwerp. De Hengsten van een stal hier in de buurt die er ook dressuur mee rijden staan gewoon bij de merries in de zelfde gang. Echter denkt 1 van de 3 Hengsten wel soms en hebben ze 1of2 veulens per jaar. De Hengsten worden verder iedere dag een deel samen op het land gezet, nouja ieder een eigen wei maar ze kunnen aan Elkaar. Verder staan ze nog af en toe op paddock en komen in de stapmolen(buiten het longeren en rijden) in de winter hebben ze geen weide. Merries staan het andere deel van de dag buiten.

Weer iemand anders heeft alleen een gangpad tussen de merries en Hengsten en ze dekken ook en dit gaat prima.

Weer een stal waar ik nu rijd heeft ze ook in zelfde gang waar merries staan. Tevens dekt daar 1 van. Ook rijd hij regelmatig tussen de merries in de bak. Hij staat met of drachtige merries of merries met veulens of met de jongere Hengsten een paar uur per dag buiten.

Weer een hengst die nog niet dekt staat met andere ruinen buiten en staat wederom tussen de merries op stal. Ook word hij gewoon gereden tussen merries en staat hij met wedstrijden regelmatig te wachten bij merries.

Ik vraag het mijzelf ook steeds af hie je het t beste kan doen. Maar wat ik om mij heen zie is dat ze vanaf jongs af aan nooit afgezonderd zijn van alles. Of ze nu dekken of niet.Ik heb zelf regelmatig Hengsten in ganzen gehad en ik merk duidelijk verschil in Hengsten waar spastisch elke merrie bij weg gehouden worden en een die er tussen staat. Ongeacht of hij dekt of niet (al zit daar vaak ook nog een extra verschil in)

Wel staan hengsten doorgaans meer binnen op plekken waar merries zijn. Dit omdat de merries ook naar buiten moeten. Buiten bv dat ene adres waar een gangpad genoeg is en ze samen naar buiten kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:35

Laat ik het nog eens duidelijk vooropstellen: als het welzijn van het paard in het gedrang komt door hem hengst te laten, zal ik hem laten ruinen.
[/quote]

wat is het welzijn van het paard?In jouw ogen dan bedoel ik? :D[/quote]

In dit geval doel ik er met name op dat het mogelijk moet zijn voor het paard om sociaal contact te onderhouden met andere paarden. Ik wil hem niet afgesloten van andere paarden laten leven.[/quote]

dan denk ik dat je beter een ruin kunt nemen?Veel stallen zitten ook niet te wachten op een hengst.
Mijn paarden lopen trouwens de hele dag buiten,dat vind ik op de eerste plaats paardenwelzijn.
Mijn oude paard liep met mijn shethengst samen(hadden ongeveer dezelfde voedingsbehoefte...weinig :+ )Mijn nieuwe jonge hengst durf ik niet bij mijn shet te zetten,zijn al boos op elkaar met een draad ertussen :7

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:36

Het hangt natuurlijk nogal van het karakter af, je hebt hengsten die in hun genen leiders zijn (net zoals je de alpha merries hebt, en pffff, dat zijn toch echt de moeilijkste...) en je hebt hengsten die in 't wild nooit verder zouden komen dan een vrijgezellen groep.

Zo'n laatste hengst kan dus zonder problemen in een groep, zijn hele leven. Zo'n eerste is wat lastiger, want die zal altijd willen 'groeperen'.

Dus ja, hoe je zo'n dier het beste kan huisvesten is nogal een strik vraag want dat hangt heeeel erg van je paard af!
Persoonlijk zou ik een dier nooooit alleen willen houden, ook geen hengst. Maarja sportpaarden (merrie/ruin) staan 9 v/d 10 keer ook alleen voor 'wondjes' dus tja, dan kan je net zo goed een hengst apart houden, als ruin komt ie dan toch ook niet bij anderen samen.

Ik denk dat het bij een hengst het handigst is om hem geen weiland te geven die grenst aan een merrie weide. Alhoewel dat hier prima gaat, zal dat niet bij elke hengst kunnen. Als je ze samen zet moet je net als bij andere paarden zorgen voor voldoende ruimte dat er gevlucht kan worden.

Mijn hengstje staat gewoon in kudde verband en is eigenlijk de makkelijkste van de hele groep (ruinen). Staat met 1 draadje van merries gescheiden. In het voorjaar was hij wat lastiger maar het was nog niet schokkend allemaal, hinnikte meer en had ineens interesse in de merries. maar dit hengstje is geen baas. Het is een onderdanig en onzeker dier; en staat al zijn hele leven gewoon in kuddes.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:42

geerke schreef:

wat is het welzijn van het paard?In jouw ogen dan bedoel ik? :D[/quote]

In dit geval doel ik er met name op dat het mogelijk moet zijn voor het paard om sociaal contact te onderhouden met andere paarden. Ik wil hem niet afgesloten van andere paarden laten leven.[/quote]

dan denk ik dat je beter een ruin kunt nemen?Veel stallen zitten ook niet te wachten op een hengst.
Mijn paarden lopen trouwens de hele dag buiten,dat vind ik op de eerste plaats paardenwelzijn.
Mijn oude paard liep met mijn shethengst samen(hadden ongeveer dezelfde voedingsbehoefte...weinig :+ )Mijn nieuwe jonge hengst durf ik niet bij mijn shet te zetten,zijn al boos op elkaar met een draad ertussen :7[/quote]

zoals je zegt, welzijn en welzijn, ieder een eigen mening.

ik voorkom liever blessures, maar deze wil ik niet voorkomen door de paarden maar binnen te laten staan omdat alleen naar buiten zogenaamd "zielig" is....

Maar laten we met zn allen ontopic blijven :)