Vanaf welke temperatuur zou starten in zomertenue moeten mog

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanaf welke temperatuur zou je moeten mogen starten in zomertenue bij KHHS wedstrijden?

Op dit moment mag je vanaf 30 graden Celcius starten in een zomertenue, mits de officials het daarmee eens zijn. Vanaf welke temperatuur vinden jullie dat dit mogelijk moet zijn? En moet het dan automatisch zo gaan of pas nadat een official daar over heeft beslist.
7 (2%)
Vanaf 20 graden zonder toestemming van een official.
18 (7%)
Vanaf 20 graden na een toestemming van een official.
25 (9%)
Vanaf 25 graden zonder toestemming van een official.
76 (29%)
Vanaf 25 graden met toestemming van een official.
83 (32%)
Vanaf 30 graden zonder toestemming van een official.
25 (9%)
Vanaf 30 graden met toestemming van een official.
17 (6%)
Anders dan in de poll, met toelichting.
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 255

Snollygoster

Re: Vanaf welke temperatuur zou starten in zomertenue moeten mog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:49

Er staat geen officiële temperatuur in het reglement, maar mij is altijd verteld geweest dat het vanaf 23° is. Volgens mij klopt het wel want ik heb het al vaak meegemaakt dat zomertenue werd toegestaan terwijl het eigenlijk helemaal niet zo warm aanvoelde :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:53

Ik doe altijd mijn jasje aan, die 10 min vind ik het nog wel te doen!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 22:59

@Amiigo, 10 Minuten?
Zonder extra support is het aan proefjes al zoiets en dan nog zeker 20 min. tussen de proefjes en voor mij 40 min. daarvoor. Voor meerderen gaat het om ruim een uur. En dan hebben we het alleen nog maar over de ruiters, voor veel paarden is het zeker zwaarder dan voor hun berijders.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:03

Nou Myca,
Lang leve het zomer teneu hoor 8-)
Ga idd ook altijd alleen dan is het wel handiger dan dat je elke x aan iemand moet vragen je jasje aan te geven.
Daarnaast heb ik een paard wat hard werken is waarbij je na paar rondjes echt geen jasje meer aan wil. Ik ga werkelijk bijna van m'n graatje als ik hem aan hou boven de 25 graden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 23:07

Ik heb morgen een wedstrijd en ik zag op weeronline.nl dat het ongeveer 26 graden is als ik moet starten. Als ik dat bij de inschrijving al had geweten, dan had ik me niet opgegeven. Maar nu staan we net als alle andere deelnemers voor een voldongen feit en daardoor werd ik benieuwd wat anderen op Bokt vonden van de temperatuurgrens om in zomertenue te mogen starten.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:09

Officieel vanaf 23? Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat het 27-30 graden was en de organisatie weigerde om mensen in zomertenue te laten starten. :n

QuarterHors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:10

vanaf 30 graden als ik het goed heb

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:28

Ik heb het over de LRV in België dames :)/

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:37

Vanaf 20 of 25. Bij 30+ ben ik niet van plan om vrijwillig dood van mn paard te vallen en nog belangrijker mijn lieverd op te sluiten in een trailer.....

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 03:07

In dameszadel start ik nooit in zomertenue omdat dat er niet uitziet.
voor gewoon zadel heb ik een speciaal shirt voor als er zomertenue gestart mag worden :)
Want het shirt waar ik normaal mee rij ziet er niet uit.
Die aparte houd ik netjes zodat ik alsnog netjes in de ring verschijn.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 04:02

Ik reedd nooit met zomertenue, en bij hoge tempraturen boven 30 graden rijd ik niet, en dan kost t maar geld..

Ik vind t triest dat sommigen zomertenue rijden...jezelf niet in t zweet jagen, maar je paard wel!

En ik vind t ook lelijk, en t hoort gewoon bij de sport, rijjasje!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 08:41

Als ik nu naar de uitslag van de poll kijk vindt 62% van de Bokkers het toch beter om de grens naar 25 graden terug te brengen.
Slechts 8% vindt dat de huidige 30 graden grens goed is.
(99 stemmers)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:50

Sizzle schreef:
Jammer dat het zo asociaal geworden is.
Ik ben ongeveer 8 jaar geleden voor het laatst in NL gestart en toen legde ik mijn rugzakje nog gewoon naast de ingang van de losrij ring.

Doe ik ook nog gewoon. Ben altijd alleen op wedstrijd. Leg mijn papieren dan vaak bij de ringmeesters neer.
Van mij mag er vanaf 25 graden gestart worden in zomertenue.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:16

Myca schreef:
Ik heb morgen een wedstrijd en ik zag op weeronline.nl dat het ongeveer 26 graden is als ik moet starten. Als ik dat bij de inschrijving al had geweten, dan had ik me niet opgegeven. Maar nu staan we net als alle andere deelnemers voor een voldongen feit en daardoor werd ik benieuwd wat anderen op Bokt vonden van de temperatuurgrens om in zomertenue te mogen starten.

Niet om t een of ander, maar met 25 ga je wel en met 26 wil je zonder problemen kunnen afmelden, al is het een dag van te voren. Welke tthermometer is dan bindend? Of welke weerapp is bepalend? En wat moet de vereniging met de al besproken juryleden, vrijwilligers etc?

Je hele verhaal draait wel erg om specifiek jouw wedstrijdrijden en hoe jij het graag helemaal naar jouw wens geregeld zou zien.
Uit eigen jury ervaring weet ik dat zelfs met de hittegolf dagen bijna alle ruiters Met jasje hun proef reden. Soms zelfs vlak na hun barragerit bij het springen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 10:26

Ik was benieuwd of ik de enige was die zo dacht CharleyT, maar als ik naar de poll kijk dan zie ik dat de meeste Bokkers de huidige grens te hoog vinden. Het gaat dus niet alleen om mijn wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:36

Myca schreef:
@Amiigo, 10 Minuten?
Zonder extra support is het aan proefjes al zoiets en dan nog zeker 20 min. tussen de proefjes en voor mij 40 min. daarvoor. Voor meerderen gaat het om ruim een uur. En dan hebben we het alleen nog maar over de ruiters, voor veel paarden is het zeker zwaarder dan voor hun berijders.

Leg jouw jasje voor jou op het zadel? Hebben wij nog gedaan met jassen/truien op buitenrit. Je kan toch ook gewoon afstappen, jasje aan/uit en weer opstappen?

Van mij mag de grens ook gerust naar 25° graden, maar voorlopig denk ik dat dit de beste oplossing is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:41

Ik merk tijdens het rijden niets van de warmte met een jasje aan. En ik heb echt een warm jasje.
Maar als ik het gisteren had geweten, was ik wel in zomertenue gegaan. Ik heb juist een nieuw showshirt gekocht. Inderdaad wit op wit vind ik ook heel lelijk, daarom blij dat je nu een showshirt mag dragen! Top!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 10:47

Tijdens een buitenrit zou ik wel een jasje voor op het zadel kunnen leggen, alleen zo'n wedstrijdjasje wordt daar niet mooier op.

Weer af- en opstappen zou op sommige wedstrijden wel kunnen, maar soms staan de trailers wel een heel eind verderop.

Als ik nu naar de poll kijk vindt bijna driekwart eigenlijk ook dat de grens naar 25 graden mag.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat wit op wit niet zo fraai staat, maar als je zeker weet dat de kans groot is dat je in zomertenue mag starten, dan kan je best een speciaal zomer-shirt kopen wat wel mooi staat zonder jasje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:58

Dat doorbijten in je jasje heb ik vroeger ook vaker gehoord.. Maar als t boven de 30 graden is train ik niet en wedstrijden start ik dan ook niet. Vind t gewoon niet leuk als paard na 10 min eigenlijk al op is. Vroeger toen k jonger was wel gedaan maar mwoh.. Zo belangrijk vind ik t niet.

Het weer is bijv al hele zomer zo afwisselend dat mn paard constant verhaard. Je kan me niet vertellen dat zon beest t niet bloedheet heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:05

S_en_Z schreef:
Dat doorbijten in je jasje heb ik vroeger ook vaker gehoord.. Maar als t boven de 30 graden is train ik niet en wedstrijden start ik dan ook niet. Vind t gewoon niet leuk als paard na 10 min eigenlijk al op is. Vroeger toen k jonger was wel gedaan maar mwoh.. Zo belangrijk vind ik t niet.

Het weer is bijv al hele zomer zo afwisselend dat mn paard constant verhaard. Je kan me niet vertellen dat zon beest t niet bloedheet heeft.

Hoewel paarden vanaf 21 graden als last kunnen krijgen van hitte-stress, heeft de mijne er nog geen last van gehad. 5 juni bijvoorbeeld, boven de 30 graden. Zijn gegaan in de hoop dat ik voor het onweer kon rijden. Dat kon ik, maar het koelde niet veel meer af. Paard bleef ondanks een beetje losrijden superfris en ik kon twee keurige proeven neerzetten. Vergeet ik bijna te melden dat het paard na een korte trailerrit al zeiknat van de trailer af kwam! Goed koelen doet gelukkig wonderen :)

Kampioenschappen waren ook erg warm. En gisteren ook weer... Paard was geen enkele keer op door de hitte....

Laat staan dat hij de hele zomer al haar los laat, dat is iets van de laatste week. Het bruin verkleurde haar gaat er nu tussenuit en maakt plaats voor winterhaar. Het feit dat het af en toe koud is moet geen invloed hebben op de verharing van de vacht. De lengte van dagen doet daar het meest tegen. En hoe koud is het nu daadwerkelijk geweest? Ik neem aan dat jouw paard in april, toen het amper 15 graden wilde zijn ook al uit het haar was?
Als je paard de hele zomer door blijft verharen zou ik toch even verder kijken dan het weer. Want vanaf half juni is het eigenlijk geen moment echt koud geweest. En bij dat beetje kou zetten ze het haar wel omhoog ter isolatie.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:15

Vanaf 20 graden zonder toestemming.

Hoe oudbollig zijn wij paardensporters om nog in 2 lagen (meestal ook nog zweterige stof iig geen high tech anti zweet kleding) gaan sporten boven de 20 graden....
Tijd voor verandering! Helaas zie je vaak "zij rijdt met jasje dan trek ik hem ook aan kleed mooier af", als de KNHS de regels versoepeld is het voor merken ook interessant om nieuwe dingen te gaan ontwerpen... Momenteel is daar reglementair gezien geen ruimte voor.... En wie koopt nu iets wat op wedstrijd toch niet mag..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:19

Ashley5760 schreef:

Hoe oudbollig zijn wij paardensporters om nog in 2 lagen (meestal ook nog zweterige stof iig geen high tech anti zweet kleding) gaan sporten boven de 20 graden....
Tijd voor verandering! Helaas zie je vaak "zij rijdt met jasje dan trek ik hem ook aan kleed mooier af", als de KNHS de regels versoepeld is het voor merken ook interessant om nieuwe dingen te gaan ontwerpen... Momenteel is daar reglementair gezien geen ruimte voor.... En wie koopt nu iets wat op wedstrijd toch niet mag..

Genoeg hi-tech te krijgen toch? Als ik even kijk naar Animo bijvoorbeeld. Niet dat ik het geld er voor over heb ofzo :P
Maar dan krijg je toch weer het verschil tussen zomer en winterkleding?

Daarbij, het idee was toch altijd dat iedereen er zoveel mogelijk hetzelfde uit zag op wedstrijd, om de beoordeling zo eerlijk mogelijk te houden?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij het ziet, zou de KNHS de regels nog verder versoepelen? Ik heb nu namelijk een beetje het beeld van de superhippe hardloopkleding van tegenwoordig. :') Zal wel niet jouw bedoeling zijn...

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:06

Waarom niet meteen afschaffen? Het is duidelijk dat het enkel met extreme temperaturen, wanneer het eigenlijk niet meer verantwoord is om te rijden, wordt toegestaan.
Bij de LRV wordt het zomeruniform zeer snel toegestaan. Zelfs in de ochtend al wanneer het best nog fris is met een kort mouwtje.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:12

Janine1990 schreef:
Ashley5760 schreef:

Genoeg hi-tech te krijgen toch? Als ik even kijk naar Animo bijvoorbeeld. Niet dat ik het geld er voor over heb ofzo :P
Maar dan krijg je toch weer het verschil tussen zomer en winterkleding?

Daarbij, het idee was toch altijd dat iedereen er zoveel mogelijk hetzelfde uit zag op wedstrijd, om de beoordeling zo eerlijk mogelijk te houden?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij het ziet, zou de KNHS de regels nog verder versoepelen? Ik heb nu namelijk een beetje het beeld van de superhippe hardloopkleding van tegenwoordig. :') Zal wel niet jouw bedoeling zijn...

Er is Indd al wat op de markt... Maar (in vergelijking tot andere sportkleding heel weinig).
Qua gelijkheid heb je gelijk.
Ik zou liever zien dat dus vanaf 20 graden "vrij" wordt en dat je mag rijden in een (bijvoorbeeld) polo die over de broek gedragen mag worden (als je geen maat 36 hebt vind ik in de broek (wat volgens mij officieel moet) geen porum terwijl eruit toch aansluit en net kleed).
Qua shirts is er al veel ontwikkeling aan de gang, maar het gevoel van "zij doet een jas aan dus dan doe ik het ook maar anders val ik uit de toon" bij dressuur daar moeten we een beetje vanaf.
Waarom geen witte broek met een zwart/dblauw shirt kan net zo net zijn, en een stuk luchtiger!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 21:25

Dat lijkt me ook een goed idee.
Een dry-tex shirt, wat er keurig uit ziet, maar ook lekker koel is.