Trailer trekken met een trekgewicht van 1200 kg?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:46

liesjeee schreef:
Het word in Nederland idd gedoogd als dit niet klopt maar.. De kans is groot dat je auto het niet aan kan en je niet stabiel op de weg bent. Hierdoor kun je ongelukken krijgen met de gevolgen van dien. Ook is de kans groot dat je bij een ongeluk niet verzekerd bent omdat je in overtreding bent.

Dus mijn advies.. koop een auto die het maximale gewicht van de trailer kan trekken. Ook al heb je er maar 1 paard of bij wijze van spreken een konijn in staan..

Hier word het niet gedoogd en krijg je een bon voor 'geen juist rijbewijs' en moet je iemand regelen die je komt helpen want je mag niet verder.

Dat komt doordat hier redelijk wat ongelukken gebeuren :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:47

Liesjeee wat jij zegt is niet waar; geldt alleen bij B-rijbewijs.

Bij E mag je de MTM van de trailer hoger zijn dan trekvermogen auto. Je mag alleen niet daadwerkelijk over dat gewicht heen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:48

DeMolenhoek schreef:
Siesjuh: Dan ben jij echt wel niet in orde. Het gaat er niet om wat je er in doet qua gewicht maar wat de aanhanger kan hebben qua gewicht. Een 2 paards mag al snel 1500 kilo laden + 600 kilo gewicht van de trailer zelf. Jij zit bij beide auto's er flink boven en hoop dat ze jou nooit aanhouden.

Edit: Nee hoor, echt niet. Kennis van mij is aangehouden en ze mocht niet verder rijden. Mtm mag nooit hoger zijn dan de auto mag trekken.

Ik ben prima in orde, dank je.

De TMM heeft alleen te maken met de toegestane maximale belading voor de aanhanger. Meer mag er gewoon niet in. Ook met het feit of je een B of BE of B+ rijbewijs nodig hebt, is dat van toepassing. Dat je auto dat niet mag trekken, is totaal niet relevant, zolang je maar belaadt tot maximaal Technische Maximum Massa ahw en je houdt aan de regels die gelden voor de desbetreffende rijbewijzen.

Dat die kennis dus om die reden van de weg is gehaald, is onmogelijk, tenzij deze met een verkeerd rijbewijs rond reed...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:51

terug on topic: ik zou het niet aandurven denk ik.

Je zou dan zelf een lichte trailer moeten kopen en als je er zonder E mee wil rijden terug laten keuren naar lager MTM. Ik zou voordat je een trailer koopt dan sowieso controleren wat ie dadwerkelijk weegt. Is meestal meer als op papier.

Ik reed met een diesel die 1350 kilo mocht trekken een pony van 500 kilo, dat ging net. Nu een mondeo die 1800 mag trekken en dat is toch een stuk prettiger rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:52

Het is ook niet onbelangrijk om naar de kogeldruk te kijken. Klopt deze niet en je krijgt een ongeluk(je) ben je totaal niet verzekerd...

Welk type heb jij gaucho van je mondeo? Wij hebben een 1.8 diessel deze mag 1600 trekken. Maar nu twijfel ik, of ik me niet vergis.

Anoniem

Re: Trailer trekken met een trekgewicht van 1200 kg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:57

Mensen halen hier 2 dingen door elkaar heen.

Voor een B rijbewijs tel je de maximaal toegestane massa van auto + trailer bij elkaar op. Blijft dit onder de 3500 dan mag je hiermee rijden.

De auto moet het werkelijke gewicht wel kunnen trekken. Dit heeft he-le-maal niks te maken met de maximale toegestane massa.

In jouw geval dus. Trailer weeg 1440 dus je auto mag maximaal 2060 kg wegen om met je B te mogen rijden.

Echter mag je de trailer niet met meer belasten dan (1200 - 580 ) 620 kg. Simpele manier hiervoor is met paard in de trailer naar de weegbrug blijf je hieronder dan mag je er mee rijden. Zo simpel is het.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:58

Ik rij een auto(kleine suv)die 1200kg geremd mag trekken,mn trailer weegt 580kg en mn shet +\- 150kg dus ik kom lang niet aan het gewicht van 1200kg.
Maar merk dat mn auto het toch echt wel zwaar heeft om een tunnel uit te rijden.
Ligt natuurlijk ook echt aan je wagen maar merk en hoor dat theorie en praktijk nogal verschillen.
Dus met mijn ervaring zou ik met een kwpner zeggen ,niet doen.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:58

Volgens mij mag je met deze combinatie ( trailer 580 kilo + paard max. 620 kilo ) gewoon de weg op met een B rijbewijs. De regels voor een E rijbewijs zijn enige tijd geleden vereenvoudigd ( zie site RDW ). Het is wel fijn als er een vrij sterke motor in de auto zit b.v. 1.8 of 2.0 liter.
Wij hebben zelf een trailer van 650 kilo, onze KWPN van 1.68 is vrij slank gebouwd en zal dus niet over de 650 kilo heen gaan. Onze auto mag 1300 kilo trekken en heeft een 1.8i motor. Deze combinatie ligt prima op de weg en rijdt prima op zowel snelweg als in de stad. Mijn dochter rijdt er altijd mee en heeft alleen een B rijbewijs. Dit gaat perfect al moet ik wel zeggen dat zij ook al ervaring had met het rijden met een Iveco veewagen.
Natuurlijk moet de totale combinatie onder de 3500 kilo blijven, maar als je trailer beladen 1200 kilo weegt heb je nog 2300 kilo over voor de auto en daar zal je met deze auto makkelijk onder blijven.
Laatst bijgewerkt door charmante op 19-08-15 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 11:59

Pff ik word helemaal gek van al die cijerstjes :Y) Fijn dat jullie zoveel reacties geven :j

Kan iemand uitleggen wat kogeldruk precies inhoudt?

maar @yvank zou ik dan wel of niet met B rijbewijs mogen rijden, mocht het kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:00

nynke1995 schreef:
Pff ik word helemaal gek van al die cijerstjes :Y) Fijn dat jullie zoveel reacties geven :j

maar @yvank zou ik dan wel of niet met B rijbewijs mogen rijden, mocht het kunnen?

Dat ligt eraan wat de gewichten van jouw auto zijn? De maximaal toegestane massa van je auto mag niet meer dan 2060 kg zijn.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:02

Yvank_ schreef:
nynke1995 schreef:

Dat ligt eraan wat de gewichten van jouw auto zijn? De maximaal toegestane massa van je auto mag niet meer dan 2060 kg zijn.

Gewicht 1096 kg
Inhoud bagageruimte 443-1380 liter
Trekgewicht 1200 kg

Motorinhoud 1.461 cc
Brandstof diesel
Vermogen 90 pk / 4000 tpm
Koppel 220 Nm / 1750 tpm
Aandrijving voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:03

Is dat het ledig gewicht of de maximale massa? Staan als het goed is 2 of 3 gewichten op kentekenbewijs.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:04

Ik lees dat je een Clio Estate hebt. Toen ik op zoek was heb ik daar ook naar gekeken, maar durfde het niet aan. Ik vind het niet fijn trekken, zo net aan. Het is wel je kortsbaarste bezit dat er achter hangt.

Daarom ben ik uiteindelijk voor een Megane gegaan. Deze mag 1300kg trekken. En ik heb een 2.0 motor, dat gaat echt heel goed met trailer en paard (trailer = 600, paard is een haf van 475kg). Ik hou zo nog over én heb met de motor echt genoeg over om 'm op snelheid een tunnel uit te trekken. Zelfs met een paard van 550kg en dezelfde trailer trekt hij 'm zo vanuit stilstand de dijk op.

Is het geen optie om de auto in te ruilen voor een Megane?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:04

Yvank geeft inderdaad het juiste antwoord, wil je met B rijbewijs de weg op dan mag de max. massa auto en max. massa trailer samen niet meer zijn dan 3500. Heb je echter een BE rijbewijs dan hoef je hier geen rekening mee te houden wel met wat je werkelijk trekt, als de auto bv. maar 1200 mag trekken dan mag de lege trailer + de lading samen niet meer zijn dan 1200 ook al zou je de trailer mogen laden tot bv. 2000. Dit nog na gevraagd bij een (BE) examinator van het RDW, mag toch aannemen dat die weten waar ze het over hebben. :P

In jou geval vind ik 1200 wel erg krap, je zit dan wel continu aan de max van wat de auto kan en mag trekken en dat is vaak ook niet echt bevorderlijk voor je auto eigenlijk. Een 1,5 paards trailer + paard zal al gauw op 1200 of meer zitten... Liever houd je wat over, alleen nadeel met een zwaardere auto die meer mag trekken is wel dat je al snel een BE nodig hebt omdat je dan weer over die 3500 komt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:06

charmante schreef:
Volgens mij mag je met deze combinatie ( trailer 580 kilo + paard max. 620 kilo ) gewoon de weg op met een B rijbewijs. De regels voor een E rijbewijs zijn enige tijd geleden vereenvoudigd ( zie site RDW ). Het is wel fijn als er een vrij sterke motor in de auto zit b.v. 1.8 of 2.0 liter.
Wij hebben zelf een trailer van 650 kilo, onze KWPN van 1.68 is vrij slank gebouwd en zal dus niet over de 650 kilo heen gaan. Onze auto mag 1300 kilo trekken en heeft een 1.8i motor. Deze combinatie ligt prima op de weg en rijdt prima op zowel snelweg als in de stad. Mijn dochter rijdt er altijd mee en heeft alleen een B rijbewijs. Dit gaat perfect al moet ik wel zeggen dat zij ook al ervaring had met het rijden met een Iveco veewagen.
Natuurlijk moet de totale combinatie onder de 3500 kilo blijven, maar als je trailer beladen 1200 kilo weegt heb je nog 2300 kilo over voor de auto en daar zal je met deze auto makkelijk onder blijven.

Voor B rijbewijs gaat het om de max massa's niet om wat het daadwerkelijk weegt.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:07

Als ik het nu lees mag het wel met b rijbewijs.
Maar precies wat hierboven nogmaals beschreven staat...of je auto het daadwerkelijk redt dat vraag ik me af.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:08

Amanda schreef:
Ik lees dat je een Clio Estate hebt. Toen ik op zoek was heb ik daar ook naar gekeken, maar durfde het niet aan. Ik vind het niet fijn trekken, zo net aan. Het is wel je kortsbaarste bezit dat er achter hangt.

Daarom ben ik uiteindelijk voor een Megane gegaan. Deze mag 1300kg trekken. En ik heb een 2.0 motor, dat gaat echt heel goed met trailer en paard (trailer = 600, paard is een haf van 475kg). Ik hou zo nog over én heb met de motor echt genoeg over om 'm op snelheid een tunnel uit te trekken. Zelfs met een paard van 550kg en dezelfde trailer trekt hij 'm zo vanuit stilstand de dijk op.

Is het geen optie om de auto in te ruilen voor een Megane?

Deze hadden wij inderdaad en dat ging prima, maar het is een lease en deze hebben we sinds januari gekregen, omdat de megane op z'n km zat.. Helaas geen optie dus. :(

Yvank_ schreef:
Is dat het ledig gewicht of de maximale massa? Staan als het goed is 2 of 3 gewichten op kentekenbewijs.

Ik heb helaas het kenteken zo niet en dit is de enige info die ik op internet kan vinden..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:08

Als je met deze combinatie wilt rijden, moet je de trailer wel terug laten keuren tot 1200kg.
Waarschijnlijk zit je dan net binnen de grenzen, maar dan mag je paard met trailer ook echt niet meer wegen dan 1200kg.

Ik heb ook een trailer die teruggekeurd is naar 1200kg en dat gaat prima, onze auto mag 1300kg trekken (Renault Scenic). Gewoon op de weg heb ik nergens last van, maar ik durf geen zompig grasveld op te rijden, want dan komen we nooit meer weg.

Nou wonen wij in Nederland natuurlijk in een vlak land, maar als je door heuvelachtig terrein moet rijden zou ik er liever een zwaardere auto voor hebben.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:09

Ik rijd met een citroen C4 mag 1550 trekken, ik heb een aluminium 2paards trailer maar neem dan maar 1 klein paard/ grote pony per keer mee.. Hij moet het makkelijk kunnen trekken, maar het kost hem zeker moeite!! Trailer weegt 750 pony/paard gemiddeld 550 is dus 1300 kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:10

Myca schreef:
Als je met deze combinatie wilt rijden, moet je de trailer wel terug laten keuren tot 1200kg.
Waarschijnlijk zit je dan net binnen de grenzen, maar dan mag je paard met trailer ook echt niet meer wegen dan 1200kg.

Ik heb ook een trailer die teruggekeurd is naar 1200kg en dat gaat prima, onze auto mag 1300kg trekken (Renault Scenic). Gewoon op de weg heb ik nergens last van, maar ik durf geen zompig grasveld op te rijden, want dan komen we nooit meer weg.

Nou wonen wij in Nederland natuurlijk in een vlak land, maar als je door heuvelachtig terrein moet rijden zou ik er liever een zwaardere auto voor hebben.

Helemaal niet lees de regels er maar op na... Voor de berekening van het rijbewijs pak je maximale gewichten en voor de berekening of de auto het mag trekken de werkelijk..

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:11

Het hangt heel erg van de auto af. Er zijn auto's die op papier weliswaar 1600 mogen trekken maar hier niet de "power" voor hebben dus een tunnelbak uit of een dijk op zal moeilijk kunnen. Een onrustig/ziek paard kan ook bij de sterkste auto's voor problemen kunnen zorgen. Zo ben ik op zoek nu naar een golf of een seat leon die mijn heja 5 sterren mag trekken. (1,5 paards)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:13

Waar zit ik dan mis Yvank_?

Met een B rijbewijs mag je 3500kg totaal trekken, daar zit TS lang niet aan als ze de trailer terug laat keuren. Ze mag deze trailer nu niet trekken omdat hij boven het max. trekgewicht van de auto zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:15

Je rekent voor het B rijbewijs met de maximale gewichten van de auto zelf (niet het trekgewicht! en de maximale massa van de trailer)

De trailer is maximaal 1440 de auto mag dus maximaal 2060 wegen dan zit ze op die 3500 kg.
De trailer mag vervolgens niet meer als 1200 werkelijk wegen omdat de auto niet meer dan 1200 mag trekken. Dat de trailer maximaal 1440 mag wegen doet er dan niet toe, je mag hem alleen niet tot 1440 beladen. Maar terugkeuren is dus onzin.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:16

Volgens mij heb je dat niet goed...
de politie kijkt als je zonder E rijdt naar het totale gewicht van je trailer + je auto
dus als je trailer op die 1440 zit maar je mag zonder E maar die 1200 omdat je auto dat weegt krijg je wel een bekeuring
ook al vervoer je er een konijn in

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:17

smileydees schreef:
Het hangt heel erg van de auto af. Er zijn auto's die op papier weliswaar 1600 mogen trekken maar hier niet de "power" voor hebben dus een tunnelbak uit of een dijk op zal moeilijk kunnen. Een onrustig/ziek paard kan ook bij de sterkste auto's voor problemen kunnen zorgen. Zo ben ik op zoek nu naar een golf of een seat leon die mijn heja 5 sterren mag trekken. (1,5 paards)

Ja precies. Ik merkte dat een auto met max 1200 trekgewicht er echt wel meer moeite mee had. Zat ook een 1.6 motor in, dat scheelt ook enorm. Ook een Megane 1.6 had er veel meer moeite mee dan mijn 2.0. Grote kans dat jouw Clio met een 2.0 beter trekt dan een Megane met een 1.6.

Myca: als zij BE heeft en de trailer + paard in werkelijk gewicht niet boven die 1200 uitkomen mag ze deze gewoon trekken. De trailer hoeft niet teruggekeurd te worden. Dit zou wel het geval zijn als ze alleen B heeft.