Paard met voernijd 24\7 in groep?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:52

Ik weet hoe de plek eruit ziet. Voordat zij verhuisde met haar paard stond hij samen met mijn ruin en dit ging gewoon goed.

Er was op de oude plek ook genoeg ruimte bij de hooibak om er om heen te staan en om indien nodig snel weg te komen.

Op de nieuwe stal staan de hooibakken inderdaad in een schuilstal, direct grenzend aan de schuilstal is de omheining van de paddock. Zelfde bij het afdak. Hierdoor is er niet veel ruimte voor een paard om weg te komen mocht er een gaan trappen.

Qwa plek en ligging is het ideaal alleen de voerplekken zijn niet op de meest handige plaats gemaakt.

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:15

Zo is het ongeveer.

Afbeelding

joyce B

Re: Paard met voernijd 24\7 in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:33

wellicht eerst splitsen in de paddock (alleen of met paard wat hij niet de tent uit slaat) en de rangorde in de wei laten uitzoeken? Als het paard er nog niet zo lang staat is een paddock niet zo'n handige plek vanwege de beperkte ruimte om te eten en uit te wijken. Een wei met voldoende gras geeft afleiding en als na een aantal weken het daar beter gaat en de paarden meer aan elkaar gewend zijn is de paddock al minder een probleem. En ivoldoende voerplekken blijft belangrijk. ik heb er 1 meer dan aantal paarden waarvan deel in schuilstal, deel onder afdak en deel buiten. Ze wisselen zelf regelmatig van plek en zonder voer (als het op is) staan ze wel vredig samen in de inloopstal.

smurffie

Re: Paard met voernijd 24\7 in groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 23:01

Het klinkt mij niet of dit oplost gaat worden. Er is te weinig ruimte rond het voeren en dat roept strijd op. Voeren op een plek in het midden, niet in de schuilstal, die is om te schuilen niet om te eten.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 09:32

Ze hebben rustig aan elkaar kunnen wennen. Rangorde is volgens mij niet het grootste probleem. Zoals eerder benoemd, in de weide gaat het goed. Het zijn nog niet de beste vriendjes, maar dat hoeft ook niet. Zolang ze elkaar maar tolereren.

Waar ik persoonlijk erg vervelend is dat hij direct begint te slaan, en dan niet 1 keer. Dat is voor mijn gevoel wachten totdat het echt mis gaat. Wordt er een beetje gejaagd en gedreigd dan zou het voor mij een minder groot probleem zijn.

Bedankt voor het delen van de ervaringen. Gelukkig hebben we een fijne stalbaas, zij probeert voor iedereen een goede oplossing te vinden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 09:41

Is het een optie om voorlopig niet in de schuilstal te voeren? Zo kan de kudde zich opnieuw vormen zonder dat er een stress situatie 'gecreeerd' wordt (door het eten in de schuilstal).

Het voeren in de schuilstal lijkt me met name iets dat noodzakelijk is bij extreme hitte en bij veel regen. Ik zou dus proberen om zo lang mogelijk die voerplek niet te gebruiken (en dan denk ik in weken zo niet maanden) totdat de kudde zijn draai gevonden heeft en het nieuwe paard echt een plek in de kudde heeft waardoor deze niet meer zo overspannen reageert.