Jonge zojuist beleerde merrie met karakter.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 15:55

sigrid1182 schreef:
Als je je paard respecteert en zich laat ontwikkelen zoals ze zelf wil kwa karakter....krijg je van deze paarden t meeste terug...

Mijn ouwe merrie was een natuurlijke leider, temprament en karakter, als je dat respecteerde, gaf je je 300. % aan liefde en werk terug!

En als je dat niet deed was en je ff ging bepalen wat zij moest doen, dan werd ze pislink.

En omdat ik haar respecteerde, wou ze voor mij alles doen! Als ik zei, kom we doen dit, dan deed ze dat! En kwa rijden had ze ook haar typische dingen, alles op gevoel en hoe minder groot de hulp, hoe stiller je zat, hoe harder zij ging werken...een paard waar je op gevoel moet rijden, en ook je gevoel ontwikkeld en hoe minder je doet, en je op correcte gevoels manier africht. Geeft je t beste gevoel ever!

Ik heb er een gouden tijd mee gehad, en ik mis dr nog elke dag.

En zon paard tref je 1 x in je leven, en dan wil je nooit weer anders. Tenminste zo ervaar ik t, andere paarden vind ik leuk, maar als ik weer een ander paard wil hebben, dan minimaal t zelfde gevoel wat ik ervaren heb in 12 jaar bij dit paard, voor minder doe ik t niet....ik ben gewoon verwend met zon paard in mn leven en ben niet meer tevreden met minder!

Er waren genoeg die zeiden je bent gek, met zon paard....maar toen ze na 4 jaar stilstaan, 2 mnd weer onder zadel, was, en ze op 22 jar leeftijd in de m1 drs prijs en wp pakte, en al dr jongere sportpaarden die al jaar op m nivo waren getraind achter zich liet. Waren mensen zwaar verbaasd...hoe kan een paard dat? Was een talentvol harmonieus paard, wat zichzelf super los hield in t lijf , ze gymnastiseerde zichzelf op de goede manier, automatisch, inbuigen alles deed ze...als je op gevoel reed en haar respecteerde...

Mijn paard was zo zelfverzekerd en natuurlijk ledinggevend paard met goed kuddegevoel, dat ze haar veilige stal niet nodig had, waar zij was, was t goed!

En sommige mensen hebben t niet in zich om om te kunnen gaan met temprament leiding gevend paard.

Die willen een onzeker paard, die een leider zoekt....dat past beter bij ze! En kunnen ook met boven genoemd paard niet overweg...want veel mensen komen op dieren over als niet natuurlijk leider zijn, en zal een paard wat van zichzelf leidinggevend is, zichzelf boven de mens zetten.

En mijn ervaring is dat veel mensen mij niet begrijpen....en voor mij zegt dat meer over andere mensen dan over mezelf!

En moe rijden...is geen oplossing bij een karakter paard! Het karakter zit dr in, en ze gaan nog liever dood, dan dat iets doen wat tegen hun gevoel is!

Mijn merrie was heel heet bij vorige eigenaar....dus paard geen bix en weinig ruwvoer geven, dan houdt dat tempramentvolle lopen wel op....nou nee dus, 24/7 luchtzuigen, maar ze werd nog extremer..niet happy is nog geirriteerder, en helemaal vechten. Haha.

Ben het helemaal met je eens.
Over het moe rijden, heb ik ook niet gedaan en was meer sarcastisch bedoeld.

Heb hier boven al eea over mijn oude merrie verteld en daar is nog veeeel meer over te vertellen, maar zal je daarmee niet lastig vallen.
Het punt is dat ik nu weer zon dominant geval heb, maar ook weer anders... :P
Het heeft zo moeten zijn, dat weet ik zeker.

Het opvoeden is van een baby, pre-puber en nu puber met een behoorlijk karakter is nog net effe lastiger dan een merrie van 9 met mishandelingen trauma's (een hoefsmid die haar voor zijn dochter had gekocht en haar gedrag er wel effe dacht uit te slaan...)
Kan je vertellen dat je je leven niet zeker bent als je het bij haar verpest hebt....

Dus begrijp heel goed wat je bedoeld.
Neemt niet weg dat ik soms tegen iets aanloop waarvan ik niet goed weet hoe op te lossen. Op een correcte manier waardoor we samen alleen maar sterker van worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:59

jes_sira schreef:
Ritje van 3 kwartier is bijna 4 uur!!! geworden.

jes_sira schreef:
Nou, morgen wordt het een lange rit! Ik ga haar zo moe rijden dat wanneer we bijna thuis zijn, ze graag naar huis wil.

Hoe moet ik dit anders lezen dan?

Ik zag (in je profiel) dat je vader ook paarden heeft en ment. Menners zijn in het algemeen ervaren no-nonsence types die hier wel raad mee weten. Heb je je vader al om advies gevraagd?

senna21

Re: Jonge zojuist beleerde merrie met karakter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 01:46

Ideetje: stil gaan staan en wachten te ze het spelletje zat is. Geen strijd, geen winnaar, geen verliezer.
Het kan even duren, maar vaak werkt dat.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 16:17

Sleeper schreef:
ikke schreef:
Ergens mis je iets. Ik weet niet welk signaal je mist of wat het paard je duidelijk wil maken, maar ze wil je blijkbaar iets vertellen wat jij tot op dit moment nog niet begrepen hebt.

Sluit ik me bij aan. Hier is meer aan de hand dan gewoon eigenwijs zijn en niet meer naar stal willen. Stal zou de veilige haven moeten zijn.

Net wat ik dacht...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 13:08

Was het topic een beetje vergeten door de drukte...

Mijn vader en ik zitten totaal niet op 1 lijn wat paarden houden betreft......
Hij zou het hard en kordaat aanpakken....

Stilstaan en gewoon wachten heb ik ook geprobeerd.... Een half uur bijna....

Ik moet zeggen dat ik geen problemen meer met haar gehad heb als die ene keer.

Mijn instructrice zegt dat ze zelden zon koppig paard heeft meegemaakt in al die jaren (30 ong...) dat ze les geeft.

Maar goed, het gaat goed en in enge situaties vertrouwd ze me ook veel meer (ernaast, dus moet dan wel afstappen) terwijl ze niet vertrouwd op het paard dat erbij is met buitenrijden die wel haar maatje is en leider van de groep is. Nog, want met haar 4 jaar probeert ze hem al de baas te zijn. Ze wordt wel keihard afgestraft na zon actie van d'r, want dat pikt ie echt niet! Dan houdt ze zich weer een paar weken rustig om het dan toch weer te proberen. :o

Ach, het zal nooit saai worden met haar. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:06

jes_sira schreef:
Mijn vader en ik zitten totaal niet op 1 lijn wat paarden houden betreft......
Hij zou het hard en kordaat aanpakken....

Nog, want met haar 4 jaar probeert ze hem al de baas te zijn. Ze wordt wel keihard afgestraft na zon actie van d'r, want dat pikt ie echt niet! Dan houdt ze zich weer een paar weken rustig om het dan toch weer te proberen. :o

Een kordate en harde aanpak is dan misschien wel de beste aanpak voor deze dominante merrie.
Op dezelfde manier als de paarden elkaar onderling behandelen. Dat haar maatje haar keihard afstraft en ze zich dan weer een poosje schikt in haar mindere rol, zegt toch eigenlijk al genoeg?
Een softe aanpak bij dit paard, dat erin resulteert dat je hem niet de baas bent, kan jou en je omgeving in gevaarlijke situaties brengen. Zou je je vader misschien niet toch eens de kans moeten geven?

Ellis1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:03

neem iemand mee die haar aan de hand mee kan nemen terwijl jij er op zit

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 12:18

Ik ben er een beetje meer achter hoe ze in elkaar steekt en het gaat vele malen beter. :+
Heel anders dan mijn inmiddels hoogbejaarde, zeer dominante merrie...

Als ze teveel indrukken krijgt (alles is nieuw en spannend) dan kan ze nogal raar gedrag vertonen.
Ze vindt nieuwe dingen leuk, maar als het haar teveel wordt reageert ze op een manier die ik niet goed kan plaatsen zoals dat niet naar huis willen bijvoorbeeld terwijl we er bijna zijn en ze de weg weer goed kent.
En ze is heel dominant en verdomd koppig, dus dan kan ik op mijn kop gaan staan, maar ze doet gewoon helemaal niets meer...

Met andere paarden of ik naast haar, boeit haar niets. Maar als ik alleen ben onder de man, is ze heel onzeker. Zelfs een meerkoet in het water die piept is raar en eng.

Ik probeer ook echt te voorkomen dat we in een situatie komen die haar teveel is en ze weer compleet in verzet/staakmodus gaat.

Ze is echt een merrie waarmee je moet onderhandelen.
Als ze iets eng vind, moet ik haar de tijd geven dat ze er zelf van overtuigd is dat het oke is. En dat moment komt meestal ook wel en steeds sneller.
Maar als ik haar dwing toch door te lopen bijvoorbeeld, dan doet ze niets meer....
Geduld is een must in dat soort gevallen. Niet mijn sterkste punt, dus moet geregeld tot 10 tellen :o .

Gisteren eerste duinrit met de trailer en van voor tot achter ging het super. Trailer in was eng, maar vrij snel had ik haar in de trailer. Gewoon met rust, geduld en overtuiging. iemand wilde een zweep gaan pakken, maar ik wist dat het dan alleen maar langer zou gaan duren.
Daarbij was mijn belangrijkste doel dat het een goede en leuke ervaring voor haar is.
En ze heeft heel erg genoten! Kwam ook mijn vader nog tegen op zijn paard in de duinen..
Ik ben super trots op haar en we gaan zo goed vooruit samen.

Met rijden gaat het ook veel beter. Ze vindt het allemaal wel moeilijk, maar ze doet nu wel haar best.
Vorig jaar had ze echt een instelling van, ik snap het niet of ik wil het niet, dus ik doe het niet!
Mijn instructeur zei vorig jaar dat ze zelden zon koppige pony had meegemaakt maar nu gaat het top.

In alles is vooruitgang. Onze band, vertrouwen over en weer, het rijden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:30

Ik heb pas nu je topic gezien ts en ik zie dat een vriendelijke oplossing voor alles gaat. Ik vind het heel goed dat je zo je best doet om te luisteren naar je paard en er rekening mee te houden. Op deze manier ga je nog veel plezier aan je paardje kunnen hebben. Ga zo voort een nog veel succes toegewenst.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 19:53

Ja, mij. Voorkeur gaat uit naar een "lieve" aanpak.
Sterker nog, na 2,5 jaar had Indyra juist geen respect voor me omdat ik veel te lief was in corrigeren en leiderschap. Heb toen hulp ingeschakeld en heb echt mij. Houding naar haar moeten veranderen. Hierdoor is ze me gaan respecteren in leiding hebben. En nog steeds moet ik sterk in mijn schoenen staan.
Het is echt zoeken naar de juiste aanpak en ik we gaan goed vooruit in het samenwerken.
Het is heel duidelijk dat mijn houding/gedrag invloed heeft op haar handelen/reactie.
Inmiddels laat ze zich steeds sneller overtuigen ook al vind ze het heel erg eng.
Alleen als ik erop zit nog niet zo goed, maar heb alle vertrouwen dat dit helemaal goed komt!

Inmiddels is ze en jaar onder het zadel en in alles gaan we goed vooruit!
Gaat dus top! Ben ook zo trots op d'r!

Met Layla (die toch heel moeilijk was, maar zo anders) ben ik vergroeit en heb veel moeten aanpassen aan mezelf/leren omdat Indyra een heel andere aanpak nodig heeft.