sigrid1182 schreef:Als je je paard respecteert en zich laat ontwikkelen zoals ze zelf wil kwa karakter....krijg je van deze paarden t meeste terug...
Mijn ouwe merrie was een natuurlijke leider, temprament en karakter, als je dat respecteerde, gaf je je 300. % aan liefde en werk terug!
En als je dat niet deed was en je ff ging bepalen wat zij moest doen, dan werd ze pislink.
En omdat ik haar respecteerde, wou ze voor mij alles doen! Als ik zei, kom we doen dit, dan deed ze dat! En kwa rijden had ze ook haar typische dingen, alles op gevoel en hoe minder groot de hulp, hoe stiller je zat, hoe harder zij ging werken...een paard waar je op gevoel moet rijden, en ook je gevoel ontwikkeld en hoe minder je doet, en je op correcte gevoels manier africht. Geeft je t beste gevoel ever!
Ik heb er een gouden tijd mee gehad, en ik mis dr nog elke dag.
En zon paard tref je 1 x in je leven, en dan wil je nooit weer anders. Tenminste zo ervaar ik t, andere paarden vind ik leuk, maar als ik weer een ander paard wil hebben, dan minimaal t zelfde gevoel wat ik ervaren heb in 12 jaar bij dit paard, voor minder doe ik t niet....ik ben gewoon verwend met zon paard in mn leven en ben niet meer tevreden met minder!
Er waren genoeg die zeiden je bent gek, met zon paard....maar toen ze na 4 jaar stilstaan, 2 mnd weer onder zadel, was, en ze op 22 jar leeftijd in de m1 drs prijs en wp pakte, en al dr jongere sportpaarden die al jaar op m nivo waren getraind achter zich liet. Waren mensen zwaar verbaasd...hoe kan een paard dat? Was een talentvol harmonieus paard, wat zichzelf super los hield in t lijf , ze gymnastiseerde zichzelf op de goede manier, automatisch, inbuigen alles deed ze...als je op gevoel reed en haar respecteerde...
Mijn paard was zo zelfverzekerd en natuurlijk ledinggevend paard met goed kuddegevoel, dat ze haar veilige stal niet nodig had, waar zij was, was t goed!
En sommige mensen hebben t niet in zich om om te kunnen gaan met temprament leiding gevend paard.
Die willen een onzeker paard, die een leider zoekt....dat past beter bij ze! En kunnen ook met boven genoemd paard niet overweg...want veel mensen komen op dieren over als niet natuurlijk leider zijn, en zal een paard wat van zichzelf leidinggevend is, zichzelf boven de mens zetten.
En mijn ervaring is dat veel mensen mij niet begrijpen....en voor mij zegt dat meer over andere mensen dan over mezelf!
En moe rijden...is geen oplossing bij een karakter paard! Het karakter zit dr in, en ze gaan nog liever dood, dan dat iets doen wat tegen hun gevoel is!
Mijn merrie was heel heet bij vorige eigenaar....dus paard geen bix en weinig ruwvoer geven, dan houdt dat tempramentvolle lopen wel op....nou nee dus, 24/7 luchtzuigen, maar ze werd nog extremer..niet happy is nog geirriteerder, en helemaal vechten. Haha.
Ben het helemaal met je eens.
Over het moe rijden, heb ik ook niet gedaan en was meer sarcastisch bedoeld.
Heb hier boven al eea over mijn oude merrie verteld en daar is nog veeeel meer over te vertellen, maar zal je daarmee niet lastig vallen.
Het punt is dat ik nu weer zon dominant geval heb, maar ook weer anders...
Het heeft zo moeten zijn, dat weet ik zeker.
Het opvoeden is van een baby, pre-puber en nu puber met een behoorlijk karakter is nog net effe lastiger dan een merrie van 9 met mishandelingen trauma's (een hoefsmid die haar voor zijn dochter had gekocht en haar gedrag er wel effe dacht uit te slaan...)
Kan je vertellen dat je je leven niet zeker bent als je het bij haar verpest hebt....
Dus begrijp heel goed wat je bedoeld.
Neemt niet weg dat ik soms tegen iets aanloop waarvan ik niet goed weet hoe op te lossen. Op een correcte manier waardoor we samen alleen maar sterker van worden.