welk ras/ type paard is het ultieme bospaard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:34

mrie schreef:
Het is hier vast al gezegd, het ras doet er niet zo toe, je hebt een cool karakter nodig, een werkwillig en nieuwsgierig paard én wat mij betreft het allerbelangrijkst een goede opvoeding. Een opvoeding die het dier van jongs af leert er alleen op uit te gaan, die het dier leert elk terrein aan te gaan, die verkeerd en hond mak heeft gemaakt, di er voor zorgt dan je je paard aan kunt binden waar nodig is, die er voor zorgt dat je een paard hebt wat kan wachten tot je uitgekletst bent met dees of gene. Treinen, spoorwegovergangen, de zee, hellingen, over de paden of juist door het ruige, met vreemde paarden en desnoods met koeien en een bepakking.
Alles moet het paard al geleerd hebben voor je er op klimt. En daarna in en doorrijden, overal op elk terrein, in stands, links rechts, achteruit, obstakels nemen en alles aangaan wat je tegenkomt.
Nooit er af stappen want daar krijgt hij geen zelfvertrouwen van..

En dat soort paarden bestaat, ik heb er zo een.

Maar de kans dat dat soort paarden te koop aangeboden worden is weer een stuk kleiner.

Overigens is het ook zo dat héél veel doen zorgt dat het paard nagenoeg bomproof blijft.
De mijne ziet wekelijks meermaals allerlei rare dingen. Of toch in ieder geval dingen die de meeste paarden raar vinden. Voor hem is het zo normaal om nieuwe dingen te zien, dat hij er dus niet door in de stress raakt.

Dus een bomproof paard kopen is 1, het daarna bomproof houden is dan nog deel 2...

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:48

Ik zou het niet aan een ras ophangen. Ik rijd zelf met een KWPN-er mijn stalgenoten hebben Quater Horse, Fjord, Haflinger, Welsh Cob en meer KWPN-achtige paarden maar dan zonder papieren. Alle paarden zijn geschikt.
Als ik een paard zou kopen zou ik het zoeken in stokmaat D/E pony. Het paard wat ik rijd is 1.73 hoog, ik moet veel bukken voor takken. Puur om mijn eigen bouw en gewicht zou ik een stevig paardje kiezen zoals een Quater maar is ik lichter was zou ik misschien wel een Arabier kiezen.
Fijne vlakke gangen zijn belangrijk. Een paard met mooie gangen maar die hoog opgooit is bij een dressuurproef prima vol te houden. Maar met lange ritten zijn vlakke gangen veel plezieriger.

Western paarden zoals Quarter, paints, Criollo, en Appaloosa zijn heel geschikt.
Stoere paarden zoals Haflinger, Fjorden, Fell Pony's Highland Pony's, Merens en Tinkers.
En gangenpaarden zoals IJslandsers.

Ook leuk maar in Nederland nauwelijks te vinden Cheval Henson, Carmargue paarden, Bosnisch bergpaard en Huzule.
Laatst bijgewerkt door Annoya op 20-07-15 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:52

Hierboven staat een ware uitspraak.
Bomproof kopen is een ding, maar bomproof houden is een tweede.

Belangrijk is dat je een paard zoekt dat qua karakter bij jou past. Druk, rustig, brutaal, afwachtend. Ga op zoek naar wat bij jou goed voelt.
En dan is ras niet belangrijk.

Wasrschijnlikk kom je wel op een sober ras uit, omdat ze gewoon wat minder vlug zijn.
Ik heb een welsh cob, kan er mee lezen en schrijven, maar dat geldt zeker niet voor iedereen want hij is dominant en gruwelijk eigenwijs. Ik moet om hem lachen maar als je zelf wst bang bent dan loopt hij ovrr je heen.

Voor iedereen anders dus.
Succes