Problemen met opstappen & opstijgen / zadel scheef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:20

franka75 schreef:
om te voorkomen dat je beugels ongelijk worden moet je ze van kant verwisselen dat komt door het opstijgen dat je andere beugel langer word

Of gewoon wisselen met aan welke kant je opstapt. Veel makkelijker en beter uiteindelijk omdat je paard je dan aan 2 kanten gewend is.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:44

Bowen schreef:
franka75 schreef:
om te voorkomen dat je beugels ongelijk worden moet je ze van kant verwisselen dat komt door het opstijgen dat je andere beugel langer word

Of gewoon wisselen met aan welke kant je opstapt. Veel makkelijker en beter uiteindelijk omdat je paard je dan aan 2 kanten gewend is.

Inderdaad van twee kanten op en afstappen mbv een krukje.

Solmyrkvi

Re: Problemen met opstappen & opstijgen / zadel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:54

Laat sowieso je zadel na kijken, daar lijkt al een probleem te zitten. Maar kijk vooral eens naar het opstappen zelf. Kost dat je moeite? Houd je je vast aan de achterkant of voorkant van het zadel? Trek je je op of zet je je van de grond af? Stap je met of zonder krukje op?

Veel mensen realiseren zich niet wat voor belasting opstappen eigenlijk is voor een paard. Om het zo makkelijk mogelijk te maken stap je op met een krukje en houd je beiden handen aan de voorkant van het zadel. Zodra je voet van het krukje af is verplaats je je gewicht naar het middelpunt, zodat je geen gewicht hebt aan een kant van het paard en dan ga je rustig zitten.

Een tijdje geleden heb ik veel paarden getraind met een hartslagmeter, en je zag bij allemaal dat het opstappen even een piek was, ondanks dat ik op deze manier opstap. Ik heb ook wel eens resultaten gezien van een ruiter waarvan ik weet dat ze niet zo voordelig opstapt, en dat was helemaal schrikken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:08

kaatje77 schreef:
Inderdaad van twee kanten op en afstappen mbv een krukje.

Dat is ook nog eens beter voor de rug, dat opstappen met een krukje.

Kan je ook nog eens gelijk aan samenwerken doen met het paard, jij op het krukje en hem naar je toe laten bewegen. Goed voor je skills en de relatie!

Gamova

Re: Problemen met opstappen & opstijgen / zadel scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 10:32

Waar is de eigenaar in dit verhaal? Ik zou er absoluut niet blij meen zijn als een verzorger zo zou doortobben met opstappen als ik er niet bij was. Het is nu al gevaarlijk en ik zou als ik jou was eerst eens overleggen met de eigenaar voordat ik advies op bokt zou zoeken. Is dit bekend gedrag voor de pony?

Als eigenaar zou ik dit echt willen weten. Als ik hier dan zelf achter zou moeten komen dat het zo erg was hoefde je van mij niet meer te komen.