tamary schreef:Aan het werk zetten. Zowel om schrikken onaantrekkelijk te maken (vermoeiend) als om spanning af te laten vloeien als om weer controle te krijgen door paard weer aan de hulpen te krijgen.
1. Geruststellen bevestigd dat er iets is om bang van te zijn.
2. Negeren is optie mits paard gewoon blijft staan. Bij onrust moet je controle hebben over waar die voeten naar toe gaan, anders heb je ongelukken.
3. Stilzetten is als paard luistert een optie om aan te leren als gewoonte bij enge dingen. maar dan moet je dat niet midden op een kruising/andere gevaarlijke plek overkomen.
Over het stil zetten: je zegt als het paard luistert. Maar als je paard zich omdraait, of je voelt dat het om wil draaien, je zet je paard direct stil en telt tot 3 en draait dan weer terug.(dit iedere x herhalen als je voelt dat ie om wil draaien) Als hij weer een pasje in de goede richting loopt beloon je. Dan leer je toch dat hij door moet lopen ipv stil staan?
Of als je voelt dat hij links om wilt draaien,
Je rechter stelling vraagt en tempo wisselingen doet?
en al snapt hij geen snars van wat ik zeg...ik praat lekker toch zodat mijn ademhaling gelijk blijt en hij daar niet op reageren kan

net lekker aan het draven en bats boem vol op de rem en rechtsom keert gegaan. Ik haar weer omgedraaid en gewoon even 'aangepakt' mijn pony stelt zich tot nu toe altijd aan dus negeer haar en rijd gewoon verder
Maar dat is enkel op dat moment, de reflex.
maar anders blijven ze bang.