Verschillende theorieën bij schrikreactie paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:55

tamary schreef:
Aan het werk zetten. Zowel om schrikken onaantrekkelijk te maken (vermoeiend) als om spanning af te laten vloeien als om weer controle te krijgen door paard weer aan de hulpen te krijgen.

1. Geruststellen bevestigd dat er iets is om bang van te zijn.
2. Negeren is optie mits paard gewoon blijft staan. Bij onrust moet je controle hebben over waar die voeten naar toe gaan, anders heb je ongelukken.
3. Stilzetten is als paard luistert een optie om aan te leren als gewoonte bij enge dingen. maar dan moet je dat niet midden op een kruising/andere gevaarlijke plek overkomen.

Over het stil zetten: je zegt als het paard luistert. Maar als je paard zich omdraait, of je voelt dat het om wil draaien, je zet je paard direct stil en telt tot 3 en draait dan weer terug.(dit iedere x herhalen als je voelt dat ie om wil draaien) Als hij weer een pasje in de goede richting loopt beloon je. Dan leer je toch dat hij door moet lopen ipv stil staan?

Of als je voelt dat hij links om wilt draaien,
Je rechter stelling vraagt en tempo wisselingen doet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 06:56

AmoorM schreef:
ellepel schreef:
Nou, mijn pony kan best vaak schrikken.
ligt er aan wat er is, kijk een witte streep op de weg is ook raar, dus als hij dan wat twijfelt geef ik hem de tijd.
dan negeer ik dus.
maar merk ik aan hem dat hij iets echt eng is,dan stel ik hem gerust,en vertel hem hoe knap hij is als hij er toch langs durft :D en al snapt hij geen snars van wat ik zeg...ik praat lekker toch zodat mijn ademhaling gelijk blijt en hij daar niet op reageren kan :)

Boos worden doe ik nooit,werkt niet,word het probleem ook alleen maar erger van :j

Maar als je pony echt iets eng vind en jij gaat je pony gerust stellen dan bevestig je toch dat iets eng is?

Ja, als iets eng is dan is dat toch eng??

Ik ken mijn pony, als hij zich aanstelt dan mag hij gewoon doorlopen,maar als iets echt eng is dan is dat zo en dan is het wel veiliger dat ik hem geruststel, en als hij dan ontspant en ziet dat het mee valt we weer doorlopen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 08:30

Bij paarden die omdraaien is het heel handig om zijgangen in de bak te installeren puur op been. Als ze bang zijn negeren ze je hand veel sneller dan je been.
Dus als je paard atijd naar links draait zet je wijken,renvers, travers, appuyement, iets daartussen in met hoofd naar rechts. Als hij dan toch nog wilt draaien, moet hij al een grotere afstand ronddraaien, en een stuk meer moeite doen om uit die zijgang te komen.
Paarden die altijd omdraaien weg van het enge, kun je dan de zijgang met het hoofd naar het enge toe doen. Paarden die altijd naar het enge toe draaien met het hoofd van het enge weg.

Wel belangrijk dat je hierin je paard leert kennen, want als je je paard naar zijn draairichting stelt, dan wordt het bijvoorbeeld in een schouderbinnenwaarts net gemakkelijker om om te draaien.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 09:54

AmoorM schreef:
claudiadvx schreef:
Ik men dan. Gister schrok mijn pony van schapen _O- net lekker aan het draven en bats boem vol op de rem en rechtsom keert gegaan. Ik haar weer omgedraaid en gewoon even 'aangepakt' mijn pony stelt zich tot nu toe altijd aan dus negeer haar en rijd gewoon verder

Daarna wou ze er wel langs? En wat als ze moeilijk blijft doen? Je hebt haar al aangepakt, gerustgesteld etc etc

Jahoor daarna wou ze er wel langs. Wel vol spanning maar daarna is ze weer rust zichzelfde gek beest. Als ze er echt niet langs wil en het word gevaarliijk (1 keer gehad) dan probeer ik eerst door te zetten dat ze doorloopt. (Zelfs van de sulky afgestapt) Wil ze echt niet dan ga ik terug naar huis. En probeer ik het een andere keer weer.

Ik blijf zelf rustig door diep adem te blijven halen. Zo heel veel geduld heb ik niet af entoe

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:39

AmoorM schreef:
tamary schreef:
Aan het werk zetten. Zowel om schrikken onaantrekkelijk te maken (vermoeiend) als om spanning af te laten vloeien als om weer controle te krijgen door paard weer aan de hulpen te krijgen.

1. Geruststellen bevestigd dat er iets is om bang van te zijn.
2. Negeren is optie mits paard gewoon blijft staan. Bij onrust moet je controle hebben over waar die voeten naar toe gaan, anders heb je ongelukken.
3. Stilzetten is als paard luistert een optie om aan te leren als gewoonte bij enge dingen. maar dan moet je dat niet midden op een kruising/andere gevaarlijke plek overkomen.

Over het stil zetten: je zegt als het paard luistert. Maar als je paard zich omdraait, of je voelt dat het om wil draaien, je zet je paard direct stil en telt tot 3 en draait dan weer terug.(dit iedere x herhalen als je voelt dat ie om wil draaien) Als hij weer een pasje in de goede richting loopt beloon je. Dan leer je toch dat hij door moet lopen ipv stil staan?

Of als je voelt dat hij links om wilt draaien,
Je rechter stelling vraagt en tempo wisselingen doet?

Stilstaan = stilstaan en net zo lang het enge ding bestuderen totdat paard er langs durft. Niet draaien, niet achteruit en niet flierefluitend in de rondte kijken, enkel het enge object bekijken. Werkt dus niet met bewegende dingen, maar wel met bv die rare bult aarde langs de weg of die roosters van zeg de paddenoversteek.

@Seltje : Paard wegdraaien van enge dingen geeft de vluchtroute aan, en dat is niet de bedoeling. Net als dat versnellen naast of na het enge ding juist weer vluchtmodus geeft. Beide bevestigen toch dat het enge ding gevaarlijk is.

Anoniem

Re: Verschillende theorieën bij schrikreactie paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 11:59

Het stilstaan Wat ik bedoel is als een correctie en rustmoment voor het omdraaiien. Dus niet als geruststelling om naar het enge te kijken. Als ze bijv om wil draaiien, zet ik haar stil, tel tot 3 om rust te bewaren en stuur haar weer terug. Als ze weer een paar pasjes vooruit is gegaan belonen. Maar dit is maar een theorie.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:13

Als het aanstelleritus is (strepen op de weg, verkeersbord, een vreemd bosje oid), dan geef ik been en zeg ik dat ze door moet lopen. Als ik kan begrijpen dat het wel een beetje eng is (grasmaaier) dan praat ik haar erlangs, ook met been geven, maar vooral lief en rustig blijven doen. Als het écht eng is, zoals aanhangers met blaffende politiehonden of onder een viaduct door waar aan gewerkt wordt, met alle machines, zeilen, hekken en pionnen e.d., waardoor ze van schrik om wil keren, dan stap ik af en leid ik haar er aan de hand langs terwijl ik tegen haar blijf praten. Die situatie had ik laatst namelijk, dat werkte goed. Op de terugweg kon ik er op blijven zitten en liep ze gewoon door, al bleef ze wel een beetje blazen en briesen. Ik heb het zelfs gefilmd met de GoPro :+

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:23

Ik heb vaak bij mijn paarden; kom op niet zo aan stellen gewoon door lopen. Bij eigenlijk alles. Laatst remde een fietser achter me wat een knarsend geluid maakte. Mijn paarden sprongen naar voren maar daarna was het eigenlijk ook al direct goed. Ze vliegen er mij niet zomaar vandoor. Gister middag moesten we over een brug heen. Normaal neem ik die van de andere kant dus mijn paard die stond er toch vreemd naar te kijken en wou niet graag haar voet er op zetten ''hup'' aandrijven, niet aan stellen van deze kant is de brug nog steeds het zelfde. En met dingen waar ze kijkerg op is dan kriebel ik haar op de schoft waardoor haar aandacht naar het gekriebel toe gaat en het verder niet eng is. En is het wel eng dan is het nog steeds ''hup doorlopen''

Ik zou mijn paard overigens nooit stil zetten bij een eng iets. Heeft ze alleen maar meer tijd om te kijken naar het enge ding, meer tijd om te bedenken waarom het eng zou kunnen zijn waardoor ze zich zelf nog meer gaat op fokken. Als ze andere dingen aan haar hoofd heeft door dat ze op mij moet letten hoeft ze niet op het enge te letten en moet ze dus wel gewoon doorlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:04

Gydja schreef:
Ik heb vaak bij mijn paarden; kom op niet zo aan stellen gewoon door lopen. Bij eigenlijk alles. Laatst remde een fietser achter me wat een knarsend geluid maakte. Mijn paarden sprongen naar voren maar daarna was het eigenlijk ook al direct goed. Ze vliegen er mij niet zomaar vandoor. Gister middag moesten we over een brug heen. Normaal neem ik die van de andere kant dus mijn paard die stond er toch vreemd naar te kijken en wou niet graag haar voet er op zetten ''hup'' aandrijven, niet aan stellen van deze kant is de brug nog steeds het zelfde. En met dingen waar ze kijkerg op is dan kriebel ik haar op de schoft waardoor haar aandacht naar het gekriebel toe gaat en het verder niet eng is. En is het wel eng dan is het nog steeds ''hup doorlopen''

Ik zou mijn paard overigens nooit stil zetten bij een eng iets. Heeft ze alleen maar meer tijd om te kijken naar het enge ding, meer tijd om te bedenken waarom het eng zou kunnen zijn waardoor ze zich zelf nog meer gaat op fokken. Als ze andere dingen aan haar hoofd heeft door dat ze op mij moet letten hoeft ze niet op het enge te letten en moet ze dus wel gewoon doorlopen.

Maar als je paard zich omdraait en weg wilt lopen dan moet je toch eerst de controle terug krijgen? Of zou jij je paard dan direct terug sturen? Maar als ie dan continu de andere kant op wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:06

Hoe kun je er voor zorgen dat je paard zich veilig voelt bij jou (jij zegt dat het veilig is, oke dan kunnen we erdoor heen)? Kun je daar al in de bak iets aan doen? Of op de grond?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:37

Als mijn paard wil om draaien, mijn paard heeft dan niets te willen. Ik wil daar langs en ik ga mijn paard in dat geval niet haar zin geven. Met stil staan los je daar dan niets mee op als je er dan weer langs wil zal je paard precies het zelfde weer doen. Ik wil er langs dus we gaan er langs.

Mijn paard vertrouwt mij en zal er dus niet zomaar van door gaan. Hoog uit een keer aan de kant springen maar zal zich niet omdraaien en er van door gaan. Op het schrik moment zelf (het moment van aan de kant springen) heb ik haar even niet onder controle maar op het moment na de schrik reactie heb ik direct weer controle. Mijn paard zal dus ook niet omdraaien en terug rennen maar rent eerder vooruit dan omdraaien en terug racen. En als ze ergens niet langs wil gaat ze stil staan.

Mijn shet heeft er wel een handje in om om te draaien als ze ergens geen zin in heeft. Is geen angst maar gewoon eigenwijsheid. In dat geval is het gewoon door zetten dat ze wel door moet lopen en dat ze in dat geval ook niets te willen heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:16

AmoorM schreef:
En wat doen jullie om zelf rustig te blijven? Dat je zelf niet boos wordt, maar ook geen angst reactie gaat geven. Of dat als je paard schrikt, jezelf ook niet nog eens schrikt?

Lol als mijn paard uit het niets schrikt, dan schrik ik me daardoor juist de pleuris :') Maar dat is enkel op dat moment, de reflex.

Mijn paard kan iets eng vinden en er daardoor niet langs willen enzo, maar ook op zo'n manier dat hij gaat 'passageren' en uiteindelijk 'piafferen', steigeren en doen wat ie zelf wilt, echt een kolder. In het eerste geval word ik uberhaupt niet bang of boos.
In het tweede geval word ik wel angstig zodra hij begint. Maar ik MOET wel op een bepaalde manier reageren omdat het anders fout afloopt, dus daar heb ik geen moeite mee gelukkig. Wat ik dan overigens doe is boos naar hem roepen, schopjes, rukjes en tikjes. Alles om een beetje controle over hem te blijven houden.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:17

tamary schreef:
@Seltje : Paard wegdraaien van enge dingen geeft de vluchtroute aan, en dat is niet de bedoeling. Net als dat versnellen naast of na het enge ding juist weer vluchtmodus geeft. Beide bevestigen toch dat het enge ding gevaarlijk is.

Ik zeg toch niet wegdraaien van het enge object, ik zeg anticipeer op je paard om te verkomen dat het paard kan wegdraaien, dat anticiperen kun je doen door je paard aan het werk te zetten in een zijgang, bijvoorbeeld met het hoofd naar het enge ding toe. Maar bij andere paarden werkt het net om het paard er niet naar te laten kijken en een zijgang in te zetten weg van het enge, uiteindelijk kan je je paard er in een zijgang voorbij iets engs sturen zonder dat het paard het enge heeft kunnen zien. Of net andersom: er voorbijgaan maar toch het paard continu naar het enge laten kijken, elk paard is daarin anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:23

AmoorM schreef:
Het stilstaan Wat ik bedoel is als een correctie en rustmoment voor het omdraaiien. Dus niet als geruststelling om naar het enge te kijken. Als ze bijv om wil draaiien, zet ik haar stil, tel tot 3 om rust te bewaren en stuur haar weer terug. Als ze weer een paar pasjes vooruit is gegaan belonen. Maar dit is maar een theorie.

Dit hebben wij vanmiddag gedaan en het ging veel beter! Als ze wou weg draaien dan zette ik haar gewoon stil en na een kleine 3 sec draaide ik haar terug en proberende we het op nieuw. We hadden nog wel een paar keer discussie bij iets engs maar geen ruzie meer. :D

Wat we ook nog wel hadden, dan wil ze zich niet omdraaien maar amper voor uit en dan loopt ze te zigzaggen over de weg omdat we van de manege af rijden en al een eind van de manege vandaan zijn.
Wat ook opvalt is hoe ver je ook bent als je weer richting de manege gaat hebben ze dat altijd door!

Met mijn eigen spanning ging het gelukkig ook stukken beter, maar het is nog niet op en top, het blijft altijd wel een beetje spannend een lange buitenrit. Het heeft ook met het weer te maken denk ik, als het koud is, het waait dan is het heel anders dan dat het lekker warm is, het zonnetje schijnt en de lucht is blauw... haha
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-15 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:24

Geryon schreef:
AmoorM schreef:
En wat doen jullie om zelf rustig te blijven? Dat je zelf niet boos wordt, maar ook geen angst reactie gaat geven. Of dat als je paard schrikt, jezelf ook niet nog eens schrikt?

Lol als mijn paard uit het niets schrikt, dan schrik ik me daardoor juist de pleuris :') Maar dat is enkel op dat moment, de reflex.

Mijn paard kan iets eng vinden en er daardoor niet langs willen enzo, maar ook op zo'n manier dat hij gaat 'passageren' en uiteindelijk 'piafferen', steigeren en doen wat ie zelf wilt, echt een kolder. In het eerste geval word ik uberhaupt niet bang of boos.
In het tweede geval word ik wel angstig zodra hij begint. Maar ik MOET wel op een bepaalde manier reageren omdat het anders fout afloopt, dus daar heb ik geen moeite mee gelukkig. Wat ik dan overigens doe is boos naar hem roepen, schopjes, rukjes en tikjes. Alles om een beetje controle over hem te blijven houden.

Ja ik ook haha! Dan voel ik het in m'n tenen steken ineens van de schrik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:46

Maar het hoeft natuurlijk niet alleen onder het zadel te zijn of voor de men kar.

Hoe reageren jullie op schrikreacties aan de hand?

Ik ben nu met soort schriktrainingen begonnen om mijn paard meer vertrouwen te geven in mij en in de omgeving. Eerst werk ik met een paraplu en als dat helemaal goed gaat wil ik met ballonnen proberen.
Alleen nu is het best wel moeilijk inschatten hoe je zelf moet reageren.
Wat ik doe is als volgt:

1. Ik leg de paraplu op een afstandje in de paddock.
2. Ik loop met mijn paard rondjes, niet gelijk naar de paraplu en ik blijf zelf altijd tussen de paraplu en mijn paard.
3. Ik loop steeds dichter naar de paraplu heen.
4. Ik laat mijn paard snuffelen/bijten aan de paraplu.
5. Ik de til de paraplu langzaam op, maar laat het achter mij.
6. Ik til de paraplu naast mij.
7. Ik laat de paraplu besnuffelen aan mijn paard. (ze vind het maar een grappig ding die je lekker stuk kunt maken, bijten en die spaken er uit trekken :') )
8. Ik til de paraplu boven mijn paard.
9. Ik draai met de paraplu.

8 en 9 doe ik pas als de rest bevestigd is. Alleen bij 8 gaat mijn paard vaak met haar achterhand draaien zodat ze met haar hoofd naar de paraplu komt. Vervolgens gaat ze hem besnuffelen en bijten. Ze heeft dan geen angstige of gestreste lichaamshouding, dus misschien draait ze zich om omdat ze het leuk vind om dat ding te slopen?
Maar als ik merk dat ze het eng vind en zich wegdraait, dan stap ik met haar mee en probeer weer de paraplu naast of boven haar te houden. Is dit een goede reactie of kan ik dan beter zelf een stapje naar achteren doen of de paraplu even uit haar ruimte halen?

Uiteindelijk kon ik de paraplu boven haar laten draaien terwijl ze lekker op rust ging staan. :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:56

De paraplu bij haar weg halen is een beloning. Je haalt de druk weg. Dat moet je dus alleen doen zodra ze die verdient, rustig wordt. Paraplu dus bij haar blijven houden tot dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:59

Geryon schreef:
De paraplu bij haar weg halen is een beloning. Je haalt de druk weg. Dat moet je dus alleen doen zodra ze die verdient, rustig wordt. Paraplu dus bij haar blijven houden tot dan.

En dan gewoon rustig met haar mee lopen met de paraplu als ze bijvoorbeeld achter uit loopt of zij waarts gaat?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:01

AmoorM schreef:
Geryon schreef:

En dan gewoon rustig met haar mee lopen met de paraplu als ze bijvoorbeeld achter uit loopt of zij waarts gaat?

Jep! Soms wel even tricky :P maar anders blijven ze bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:18

AmoorM schreef:
Geryon schreef:

Jep! Soms wel even tricky :P maar anders blijven ze bang.[/quote]

Maar push ik haar dan niet?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:36

Jawel, maar dat zal altijd moeten daar een paard iets engs altijd zal ontwijken (is de natuur).
De paraplu weghalen als zij ervoor vlucht, zal het vluchten in stand houden. Ze leert dan namelijk niet dat het niet eng is en ze wordt beloond voor het vluchten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:43