Buitenrit met schrikkerig paard, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:30

Miss ook slim om een hoevenkrabber mee te nemen op een buitenrit.
Heeft verder niks met het paard te maken maar als er een steentje in zijn hoef zit ofzo is een hoevenkrabber op een buitenrit altijd handig.
Veel succes en plezier!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:30

RianneH schreef:
Ik vraag me af hoe handig het is dat je zelf erop gaat de eerste keer, als je al aangeeft dat jij schrikachtiger bent dan het paard. Jij moet juist de stabiele factor zijn die het paard aan geeft dat er niets aan de hand is. Als jij loopt te stressen omdat je bang bent dat het paard gaat schrikken, dan kan je er donder op zeggen dat ze gaat schrikken.

Overigens is schrikken ook helemaal geen probleem, dat mag gewoon. Maar je moet de initiële reactie, het wegrennen, als het ware uitschakelen. Hier mogen ze altijd schrikken, meestal zie je het zelf wel aankomen waar ze van kunnen schrikken. Soms schrik je allebei. Maar ze mogen niet wegrennen. Ze mogen kijken, snuiven, nadenken, wachten tot het dapperste paard er langs durft. Echter zit je daar ook weer met een risico, want mijn paard mag bijvoorbeeld niet stil staan midden op de grote weg die we over moeten. Maar als de situatie het toe laat, geeft ze vooral de tijd.

Eerste keer dat we met ons jonge paard naar buiten gingen hadden we een touwhalster onder het hoofdstel en was ik op de fiets, zodat ik hem kon pakken wanneer het nodig was. Touwtje mee mocht hij wat langer begeleiding nodig hebben. Als het werkelijk de allereerste keer is dat je naar buiten gaat houdt het dan leuk en kort. Liever nog, ga eerst even normaal in de bak trainen en sluit af met 10 minuutjes naar buiten.
Kies ook een moment van de dag dat het nog rustig is en ga ook niet in de hittegolf op pad.

Ik begrijp overigens Bralindy wel. Als je namelijk een dag vast zet, dan leef je er naar toe, je bent bezig met plannen enz. en als het paard op die dag net niet in de juiste 'state of mind' is, dan wordt het vaak juist nog doorgezet waardoor het een net verkeerde ervaring mee krijgt. Is het paard bijvoorbeeld die dag gewoon heel fris, dan zal de spanning hoger zijn dan wanneer ze er met een lekker ontspannen insteek in gaan. Dit aanpassen op het moment pas ik ook toe in het dressuurwerk, dus ik begrijp het zeker.

Ik zeg misschien ben ik wel schrikachtiger, dat weet ik niet want ik ben nog niet met haar naar buiten geweest met haar. Aan de hand is dat niet het geval geweest.
Ik wil er wel zelf op de eerste keer, want daar leren we allebei meer van

Ik vind het ook niet erg als ze schrikt, dat is gewoon iets wat dieren doen maar het wegrennen etc moet inderdaad niet daarom laat ik haar ook gewoon kijken :)
Het is niet dat er nu al een buitenrit gepland staat, in de OP staat over een week of 2, maar dat kan ook volgende week, of over 3 weken. Ik kijk gewoon wanneer het goed voelt :)
Ik had een week of 2 getypt omdat ik eerst meer wil gaan oefenen met schriktraining en grond werk :)

RianneH

Re: Buitenrit met schrikkerig paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:47

Maar besef je wel dat het niet handig is als jij ook/meer spanning hebt? Wanneer ben jij voor het laatst op buitenrit geweest? Misschien verstandig dus ook jezelf hierin weer even te trainen en eens op een ander paard het pad voor de eerste keer rijden.

Let er wel op dat 'gewoon laten kijken' geen garantie is voor niet weg rennen. Je moet zelf scherp zijn en duidelijk blijven, de juiste hoeveelheid ruimte geven om je paard op haar eigen iets uit te laten zoeken, maar ook genoeg begeleiding geven dat ze niet in een gat wordt gegooid.

Dat allemaal gezegd hebbende, het kan ook heel goed zijn dat je je druk maakt om helemaal niets. Zolang je zelf rustig en ontspannen blijft heb je het halve werk al klaar.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 12:50

Jaa dat besef ik mij wel hoor, ik denk alleen niet dat dat het geval is. De laatste keer dat ik op buitenrit was geweest is vorig jaar, maar dat paard is niet te vergelijken met Kaya :)
Misschien is wel een idee om eerst op een ander paard te gaan..

Bedankt voor de tips verder, heb ik wat aan! :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:58

Neem iemand mee die haar evt kan vastpakken mocht nodig zijn, ga lekker vroeg bijv op zondagochtend 8 uur, dan is er nog niet zoveel verkeer en kan er dus weinig gebeuren(denk aan paard op de weg e.d.). Doe een klein rondje en bouw dat langzaam uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:17

Mijn jonge paard was ook heel erg angstig in het verkeer en erg onzeker alleen.
Ik ben van de winter begonnen met buiten rijden, heel rustig aan opbouwen en altijd samen met een iemand met een rustig en braaf paard dat 100% verkeersmak is.
We gaan nu standaard elke week, zaterdagochtend rond 8 uur, zodat het nog rustig is overal en hij overal rustig aan kan wennen.
Het begint nu steeds beter te gaan, maar dat heeft echt tijd nodig.
De regelmaat in het gaan en een betrouwbaar maatje zijn hierin wel heel belangrijk heb ik gemerkt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 11:26

BP is gister binnen gekomen :)

Bedankt Nouvel, fijn dat het ook echt beter gaat :)
Ik heb met die gene, waar mee ik op buitenrit ga afgesproken dat we eerst samen een paar keer in de bak gaan rijden. Zodat Kaya dat paard al een beetje kent en het geen vreemd paard voor haar is :)
Paard dat mee gaat is 100% verkeersmak dus dat komt wel goed :)

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:40

Kan je niet komende weken vast na het rijden een blokje om gaan doen met iemand er bij? Dat je op de weg gaat uitstappen. Dan is je paard al moe en is het ook wat minder een big deal ineens

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 17:31

Vandaag voor de 2e keer naar buiten geweest, ze doet het heel braaf :) elke keer een klein stukje verder :D
Afbeelding

Heb mij nog geen 1 moment gespannen gevoeld, Kaya vind sommige dingen wel heuuuul spannend maar ze in nog geen 1x weggerend :)
Voel mij er erg vertrouwd bij

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:43

Lekker door oefenen, volgens mij zit je aardig op de goede weg. Zou alleen wel de tijdsduur een beetje op de schop zetten, het gaat zoals het gaat, denk je dus dat jullie nog niet geheel klaar ervoor zijn, verzet dan gewoon die afspraak. Ga er geen moetje van maken met het angstzweet op je voorhoofd en een paard waarvan je denkt dat er ellende van komt. Dat is zonde voor al het werk wat je erin gestoken hebt. Set up for succes!

Zelf vind ik het trouwens prettig om een touwhalster onder het hoofdstel te hebben en een leadrope eraan die ik onder mijn broekriem steek(op zo'n manier dat mocht er wat gebeuren die er zo weer uit trekt, niet vast blijft zitten). Mocht er dan wat aan de hand zijn dan ben ik zo van het paard af en heb ik iets in handen waarmee ik ook echt wat kan. Daardoor kan ik eventuele problemen echt goed aanpakken op die plek en voel ik me een stuk veiliger.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 17:59

Bedankt voor je reactie! Er staat ook nog geen datum vast hoor :D
Pas als ik er echt klaar voor ben, gaan we een datum plannen :)
We zijn nu heel erg rustig bezig, niks met haast en als die eerste rit er in de herfst pas komt, dan komt hij pas in de herfst :)

Bedankt voor je tip :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:18

Huh ik snap m ff niet meer...ben je nu wel of niet al op buitenrit geweest? Omdat 2 posts hierboven staat 2e x naar buiten en hieronder dan voor de datum vast leggen???

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 18:21

Ik ben wel op buitenrit geweest, maar dat noem ik niet echt een buitenrit omdat ik niet echt de bossen in ben gegaan, dit was enkel met het uitstappen en niet ver.. Dus dat vind ik niet onder een echte buitenrit vallen
Een echte echte buitenrit staat nog niet vast, snap je? :))

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:28

Ah zo haha, maar t begin is er dus en dat ging goed ;) Dan gaat bos vast ook prima. Bij mij liep t precies zo, eerst eens keer een stukje na t rijdne, toen paar x met ander paard in bos, en inmiddes alleen in bos...en nog steeds braaf. Alleen galop is de rem nog wat moeilijk te bedienen soms...:+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 18:46

Ja begin ging inderdaad super! :D

Ik wacht nog even met na het bos gaan, dat doe ik echt alleen met een ander braaf paard erbij want ik moet namelijk langs een blaffende herders hond die altijd heel agressief over komt :=

Maar we doen gewoon lekker rustig aan, ik haast niks :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:14

Fijn dat het begin goed ging, dat is hoopvol!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:54

Doe bij alles alsof er totaal niets gebeurt, negeer dingen waar ze van kan schrikken. En vertel je beest wat ze ziet: "Dat is een stenen hond, daar hoef je niet van te schrikken en hij is nog lelijk ook"Al vertel je onzin verhalen voor je paard is het geruststellend als je praat, begin daar mee op het moment dat ze iets ziet en je voelt haar spanning op bouwen.
Schikt je paard toch, draaf een paar stappen naar voren en neem terug. Ik zie dat je al veel aan het oefenen bent, goed bezig!!! Veel plezier met je ritje.

Bralindy: heb jij soms ook je rijlessen in de speeltuin gehad. Je kunt toch niet verwachten dat een paard op het erf verkeersmak wordt??? Hele rare opmerking maakte je daar, zal wel even een senioren momentje geweest zijn :7

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 22:19

Bedankt mrie! Ik heb mij er zelf op betrapt dat ik ontzettend veel tegen Kaya praat omdat een voorbijganger mij raar aan keek :+
Maar liever te veel dan helemaal niks zeggen.. :)
Ze is wel eens geschrokken, maar dan maakt ze zeg maar een noodstop ( ja ook in stap :+ ) en dan gaat ze er heel uitgebreid naar staan kijken en heel hard blazen. Als ze het ok vind, loopt ze weer rustig verder :) Ze is tot nu toe nog niet weg gerent of gesprongen :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 08:03

Als iemand het leuk vind, ik heb een volgtopic die kan je volgen.. :)
[PP] [Volg topic] Kaya
Anders word het steeds wel erg dubbel :)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:41

Ik heb nog een tip. Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het al gezegd. Doe een flueriserend veiligheidshesje aan. Dan val je meer op. Ik heb die ook altijd aan. Ook in het bos als er ooit motorcrosser komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:27

Dit is misschien wel een ideaal topic voor mijn vraag. Als je paard schrikt, wat is dan de reactie van de ruiter? Negeren en doen alsof er niks aan de hand is of stoppen, aaien en gerust stellen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:37

Hangt van de situatie af. In principe rijd ik erna gewoon door alsof er niks was, omdat je anders eigenlijk de schrikreactie beloond. Maar vind ie iets heel eng, stopt ie om te kijken dan aai ik hem wel. Ik heb namelijk liever dat hij stopt en kijkt, dan weg rent ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 14:37

Nou vandaag was het zo ver! Ben echt met haar op buitenrit geweest!
vanaf 11 Augustus heb ik les op de manege, ik kan daar met de trailer heen maar wil er ook wel een lopend met haar heen.
Dus vandaag gingen we dat doen! De manege is geheel onbekend terrein voor haar dus was super benieuwd hoe ze er op reageerde!
Ik had mijn moeder en mijn zus bij mij, ze liepen er allebei naast zodat we genoeg gesprek stof hadden en dat het voor Kaya wat relaxter was.
Stiekem hoopte ik dat we bij de manege kwamen, maar als Kaya halverwege niet meer wou gingen we terug.

Nou toen was het zo ver! Op naar de manege, ik was best gespannen maar dat waren eigenlijk maar de eerste stappen.
In het begin deed Kaya het super braaf totdat er een badkuip in de wei stond '' WAAAAAAAAAAH '' en ze ging zo de weg op.
En natuurlijk kwamen er net een auto en een scooter aan, gelukkig had ik mams op de weg lopen en die zeinde dat ze zachter moesten. Ondertussen probeerde ik rustig te blijven wat best ging lukte! :)
Na even kijken wou Kaya zo weer verder lopen. Maar opeens een put in de weg '' AAAAAAAAAAAAH ''
noodstop!
Maar ook naar even kijken liep ze er min of meer goed langs!
Auto's, vrachtwagens, trekkers, grasmaaiers no big deal, maar drinkbakken, brievenbussen, of putten DOODENG!
Maar goed, als dat het enige was vond ik het prima.
Zonder kleerscheuren bij de manege aangekomen! Ze deed het prima, totdat ze op het erf kwam en er 3 honden op haar af kwamen gerent. Toen raakte ze erg in paniek.. Ze wou niet meer voor of achteruit.. Gelukkig had mijn zus haar aan het halstertouw geklikt met de hoop dat ze vooruit wou komen maar helaas. Ze ging alleen de lucht in, ik zag geen andere optie dan om af te stappen, het was grindweg dus zag het echt niet zitten om daar er af te vallen.
Toen ik er naast stond vond Kaya het ineens niet meer eng en liep zo met ons mee de bak in.
In de bak er weer opgestap en even een paar rondjes gereden, deed ze super! :D
Veel hinneken want ja, ze kende geen andere paarden..
Na die paar rondjes zijn we weer naar huis gegaan wat ook super goed ging.
Kortom, een hele geslaagde rit! Ze raakte alleen van de honden in paniek, wat ik degelijk begrijp!
Kijk uit naar onze volgende rit, hier wat foto's! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:03

Leuk! Fijn dat ze het zo goed oppakt al! :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 17:12

Ja ontzettend fijn, had dit lang niet verwacht!