Nieuw paard, hoe aan de slag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celestus

Re: Nieuw paard, hoe aan de slag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:55

Dag 1 lekker laten wennen en dag 2 evt. longeren of meteen erop. Zo heb ik het toen gedaan.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:00

Ik heb mijn paard de dag van aankomst laten wennen, maar na een half uur in de kudde gezet.
De dag er na zijn we op een buitenritje geweest, heerlijk ontspannen ritje.

Mijn paardje was net 4 en werd daarvoor 1x per week gereden. Ben expres gelijk met hem buiten gaan rijden. Bak werk had hij de balans nog niet voor dus zijn gelijk veel rechte lijnen gaan rijden, daarbij kwam dat onze bak ook niet recht was dus voor hem eigenlijk niet echt geschikt.

Ook heb ik mijn paard 2x verhuisd. de eerste keer verhuizen gewoon de dag er na gaan rijden (pensionstal), na de 2e keer verhuizen heeft hij een paar dagen vrij gehad ivm ik wat minder tijd had en hij en de nieuwe kudde erg moesten wennen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:03

Zo gauw paard van de trailer komt, vaak jonge paarden, gooien we ze direct los in de bak.

Kunnen ze de stress en energie even kwijt.
Daarna gaan ze rustig op stal, 1/2 dagen alleen buiten en op stal en daarna mee aan het werk.
Jonge paarden moet je opbouwen.
Paarden welke al onder het zadel zijn worden ook direct na 1 dag rust weer fatsoenlijk opgepakt.
Mate van werj hangt af van het paard zelf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:06

Wij hebben er eerst op stal een stukje op gereden, en toen dat safe voelde is hij dezelfde avond mee naar de camping gegaan. De dag erop een rustig bosritje met een klein groepje. De dag erop alleen, met iemand ernaast op de fiets. Waarschijnlijk niet wat de meesten hier gedaan zouden hebben maar het ging allemaal prima en heel relaxed. Paard was toen 7.

countrygirl4

Re: Nieuw paard, hoe aan de slag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 11:37

Nou ze is gearriveerd hoor dag van aankomst gewoon laten wennen. Dag erna grondwerk en gelongeerd en vanavond er maar op