Een goede voorlezer zijn.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Een goede voorlezer zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:35

Twee keer voorlezen zou ik wel even afstemmen, ik vind dat bv verschrikkelijk.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:13

Giolli schreef:
Maar... wat te doen als amazone verkeerd rijd?

Als ze bijvoorbeeld rechts moeten en ze gaan links dan roep ik altijd, 'andere rechts!' dan kijken ze zelf maar of ze nog een keer de oefening rijden of niet, dat zie je snel zat of ze dat doen.
Maar dat is inderdaad iets wat je even met de ruiter af kan spreken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:43

Teken beide proefjes een keer op papier. Dan weet je waar de onderdelen relatief snel achter elkaar komen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:55

Ik heb toen ik de allereerste keer een proef moest voorlezen (en dat was ook nog eens een M2 proef) de proef op youtube opgezocht en zelf meegelezen met de proef, onderdeel voor onderdeel. Later nog een keer ''geoefend'' met het geluid eraf.

Ik ga regelmatig met een vriendin mee op wedstrijd en lees van te voren 1-2x het proefje door (ook ideaal, de dressuur-app! Heb je alle proeven bij de hand) en probeer rechterhand en linkerhand iets te benadrukken tijdens een onderdeel.

Het komt wel goed zaterdag, succes!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:04

Als ze echt zodanig verkeerd rijdt dat de voortgang van de proef in het geding komt, dus bijvoorbeeld rechterhand ipv linkerhand, dan zal de jury de proef stilleggen en aangeven hoe en bij welk onderdeel je verder moet gaan. Hoef jij je dus niet druk over te maken.

Martine schreef:
Niet denken dat als je verkeerd leest dat het jouw schuld is. De ruiter hoort gewoon de proef te kennen.

Dit is het beste advies van allemaal! Het staat zelfs letterlijk zo in de reglementen. De verantwoordelijkheid ligt bij de deelnemer, niet bij de voorlezer. Ik heb wel eens een deelnemer de les gelezen die haar voorlezer na de proef afsnauwde wegens verkeerd voorlezen }> .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:10

Je gaat toch automatisch op de voorlezer vertrouwen, heb ik zelf gemerkt. Ook al ken je de proeven uit het hoofd. Vorig jaar zelf nog meegemaakt, voorlezer zei iets anders dan moest. Zat zelf te twijfelen. En toen toch maar de voorlezer gevolgd. Wat dus fout was.
Nu geen voorlezer meer nodig, want ik rijd de proeven uit het hoofd.

Ga met de tip over youtube mee. Kijk de proeven daar een aantal keren, zodat je weet wat er gaat gebeuren. En probeer dan mee voor te lezen.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:10

Inderdaad gewoon lekker doen! De ruiter heeft nog 2 dagen om zelf de proeven ook een beetje te leren dus dan kan er weinig mis gaan! En anders is dat niet jouw schuld, jij doet haar een gunst door voor te lezen, als ze bang is dat je verkeerd leest moet ze de proef maar uit haar hoofd leren zeg ik altijd!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:14

Eigenlijk is alles al gezegd, maar wat ik vooral fijn vind is de onderdelen zo kort mogelijk houden. Dat is voor zowel ruiter/amazone als voorlezer erg handig, omdat je meer tijd overhoudt tussen de onderdelen om als voorlezer zijnde even te kijken en als ruiter/amazone hoor je wat je moet horen. Dus alle "na enkele passen" weglaten ("MXK van hand veranderen middendraf", "BEB grote volte halsstrekken"), maar ook overgangen zo kort mogelijk. Dus bijv. "Tussen FAK overgang arbeidsdraf" -> "Tussen FAK (overgang) draf" en "Tussen C&M galop links/rechts" ipv "Tussen C&M arbeidsgalop links/rechts aanspringen". Dat het de arbeidsgang moet zijn is in deze klasses vanzelfsprekend.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:20

Dat zou ik dus niet doen, enkele passen etc weglaten. Sommige Ruiters doen braaf wat gezegd wordt uit automatisme en dan zou de ruiter nog wel eens de hele lijn bijv middendraf kunnen doen. Je kàn dingen weglaten maar daar zou ik wel selectief in zijn. Op zich heb je tijd zat voor de oefeningen in de B.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:38

Zoals al eerder is gezegd ben je als ruiter/amazone verantwoordelijk voor de proef en hoor je dus te weten wat er gevraagd wordt.
Wat ik beschreven heb is puur als tip bedoeld en om alles eenvoudig/duidelijk te houden voor amazone en voorlezer.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur! ;)

Edit: met name in L1 hoor ik veel mensen struikelen over het wijkonderdeel. Ik spreek met mijn voorlezer af dat "wijken (voor het) linker-/rechterbeen" genoeg is. Als ik "A afwenden, na enkele paardlengtes minimaal 5 meter wijken voor het rechterbeen richting E-H" aan moet horen, zou ik daar niet blij van worden zeg maar :') En dan moet je het ook al weet ik t hoever van te voren noemen

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:23

Klopt, dat onderdeel lees ik hetzelfde als jij. Maar dingen als "na enkele passen" of "tussen" weglaten is imo volstrekt onnodig. Je hebt echt tijd zat hoor.

En leuk dat een deelnemer de proef moet kennen, ben ik t mee eens, maar als je zenuwachtig ben vergeet je wel s wat. Dan wordt ik niet blij als ik wordt afgerekend omdat ik zo goed naar mijn voorleZer geluisterd heb die "FXH van hand veranderen middendraf" zei ipv enkele passen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:08

Nou, deze kort ik ook liever af:

Tussen A-F-B Overgang arbeidsdraf

B-E-B Grote volte en na enkele drafpassen paard de
hals laten strekken

Tussen B en M Teugels op maat maken

- > Grote volte, na enkele passen halsstrekken

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:16

friendly schreef:
Klopt, dat onderdeel lees ik hetzelfde als jij. Maar dingen als "na enkele passen" of "tussen" weglaten is imo volstrekt onnodig. Je hebt echt tijd zat hoor.

En leuk dat een deelnemer de proef moet kennen, ben ik t mee eens, maar als je zenuwachtig ben vergeet je wel s wat. Dan wordt ik niet blij als ik wordt afgerekend omdat ik zo goed naar mijn voorleZer geluisterd heb die "FXH van hand veranderen middendraf" zei ipv enkele passen.

Sorry hoor, maar dat jij dingen vergeet wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Het was een gewoon een tip, die voor mij en vele anderen goed werkt.
En die enkele passen of een hele lijn gaat een jury echt niet over vallen. Als je meerdere passen een goede middendraf kan laten zien krijg je daar sowieso een hoger cijfer voor dan "slechts" enkele pasjes.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:17

Ik verwacht altijd van een combinatie dat ze zelf wel enig idee van de proef hebben, hem dus zelf ook hebben geleerd. Tuurlijk kunnen beide partijen fouten maken, kan gebeuren. Ik heb er nog al een handje van om niet te luisteren, mijn lezer speelt daar altijd op in door te kuchen en het onderdeel heel duidelijk opnieuw te lezen, zodat ik mijn lijn terug kan zoeken.

Diana1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:59

Toen onze dochter begon en er geen voorlezer voor handen was ben ik zelf thuis met haar gaan oefenen.
Dan ontdek je ook wat je zelf het fijnste vind.
Ik herhaal ook altijd nog een keer en lees alles op wat er staat.
Inmiddels loopt ze de L1 proeven en lees ik regelmatig voor bij andere.

oefening baart echt kunst, Komt helemaal goed !
Heb vertrouwen in jezelf !

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:04

Hard roepen en duidelijk praten. Echt de nadruk leggen op de eerste letter van de oefening. Minstens 2 letters voor de oefening de eerste keer roepen. En 1 letter voor de oefening herhalen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 10:06

We zijn op weg, amazone EN ik trillen als een rietje. :D :D :D

Ik weet trouwens helemaal niet wat ik moet doen als ik langs de ring sta. Eerst naar Jury, naam van amazone en paard zeggen? En krijg ik een seintje? Moet ik na die tijd nog naar de jury?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:15

Giolli schreef:
We zijn op weg, amazone EN ik trillen als een rietje. :D :D :D

Ik weet trouwens helemaal niet wat ik moet doen als ik langs de ring sta. Eerst naar Jury, naam van amazone en paard zeggen? En krijg ik een seintje? Moet ik na die tijd nog naar de jury?

Eerst naar de jury ruiter melden, dan naar je post gaan en wachten op een seintje

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 12:52

Ik heb het overleefd en het ging goed. :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:53

Ik moet volgende week nu _O-
Tips Giolli? <<)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:57

Tips genoeg gegeven. Vinger bij punt houden waar je bent en op tijd lezen. Kijk voorzichtig mee.

Maar ben ook van mening dat de amazone haar proef moet kennen. Tuurlijk zal ze misschien van zenuwen niet alles weten. maar daar is de lezer voor.
Maar als ze verkeerd rijd vind ik het niet jou fout als je het goed gelezen heb.
Heb het vaak genoeg gezien dat de lezer een vreselijke uitbrander kreeg. Terwijl deze goed las.

Heb zelf ook een keer verkeerd gereden toen lezer wel verkeerd voorlas. Ik begon toen te twijfelen en deed wat lezer zei. Heb ik ook wel terug gekoppeld.
Maar heb ook gehad dat lezer te laaat was met lezen en dat ik onverstoorbaar verder reed en lezer het weer oppakte.

Kortom ruiter hoort proef te kennen. Lees nu net dat het goed ging dus super