Hoe ziet een goede advertentie er uit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:20

Ik zie knotten niet als een meerwaarde, zeker omdat het niet om een sportpony gaat.
Wel zou ik je verhaal wat gestructureerder en duidelijker maken.

Je begint met de reden van verkoop. Voor een koper is het goed om te weten waarom je je paard verkoopt, maar niet het belangrijkste onderdeel: eerst moet het paard goed zijn. Begin dus met je pony. Vertel dat het een leuke/leergierige/enthousiaste/veelzijdige pony is (kies wel iets dat op jouw pony slaat, maar je mag best iets positiefs neerzetten). Beschrijf daarna waarom je pony dat is (bijv veelzijdig: word dressuur geleerd, maar houd ook van springen en kan aan de hand mee naar buiten). Wees positief, verkoop je pony! (niet onrealistisch worden natuurlijk)
Je hoeft hierbij niet te noemen dat jij de pony niet rijd, maar je instructrice. Wel kun je vermelden dat er regelmatig gereden wordt en evt een eigenschap van de huidige ruiter noemen. Is jouw instructrice bijvoorbeeld echt een doorpakker? Of is ze eigenlijk een "gewone" ruiter, en heb jij niet genoeg durf? In het eerste geval is het goed om te melden dat de pony een ruiter nodig heeft die kan doorpakken.

Daarna is het verstandig om te vermelden dat je pony eczeem heeft en dat dat met de deken goed gaat. Vermeld dat de overige spullen (niet alle spullen, dan lijkt het of de eczeemdeken er ook onder valt) met het paard mee mogen/overgekocht kunnen worden.

Als laatste vertel je dan waarom je je pony weg doet en dat inruil evt mogelijk is.

Op deze manier creëer je structuur en een duidelijk beeld. Nu is je advertentie een beetje warrig.

LadyMadonna

Re: Hoe ziet een goede advertentie er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:11

Duidelijk verhaal mirriezz.
Hoe bedoel je het instructrice verhaal? Mijn instr is een ZZ-licht amazone, die heeft haar ook ingereden en rijdt haar nog twee x oer week

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:28

Zelf heb ik altijd een hekel om lappen tekst door te moeten spitten.

Ben duidelijk en zo kort mogelijk.
Pijn in mijn hart en dat soort zinnen heeft bijna elke particulier wel.
Lange verhalen over karakter zit ik ook niet op te wachten.

Kort
loopt op dit niveau.
Is braaf op vreemd terrein / buitenrit / verkeersmak.
Is braaf voor minder gevorderde ruiter of juist niet natuurlijk :)

Zinnen als komt bij de smid enz. Ga ik standaard vanuit :)

Inderdaad een gebrek melden.
En ook een vraagprijs.
Anders krijg je ook mensen die het budget missen. Is verloren tijd.

Belangrijkste duidelijk beeld materiaal.
Je ziet soms de raarste dingen.
Loopt fijn nageeflijk en dan vol de slof er aan. Dan lees je de tekst niet eens meer verder.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:31

Ok, pony wordt dus niet geknot. Wel wit dekje en witte beschermers? (Rij zelf in het blauw ;) )
Smid is vandaag geweest, dus ze kan netjes op de foto ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:34

Wit is sjiek.
Maar heb je er netjes ander setje is dat ook mooi.
Zou wel even met de ruiter kortsluiten wat ze aan heeft. Zodat jij geen blauw dekje op legt en zij paars aanheeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:36

Zelf zie ik eigenlijk ook liever een prijs of in elk geval een prijsindicatie.

Verder zou ik er niet bij zetten dat je haar zelf niet durft te rijden. Althans, uit je verhaal maak ik dat op en dan met het voorwaartse en de instructrice er bij komt ze op mij over als een paardje wat een meer ervaren ruiter nodig heeft.

Dat in combinatie met de basissport is misschien wat lastig.

Een paar keer in de springles zegt mij ook niet zoveel. Hindernissen kunnen op 30 cm. hebben gestaan of op 1m. om maar wat te zeggen.

Ik kan de bouw van jou Haflo niet zien op de foto's die er nu bij staan maar wij hadden een Haflo die wel degelijk een echte sportpony was en gemakkelijk 1.30m. sprong.

Zakelijker zijn inderdaad, meer alinea's en korter in de info maakt dat een advertentie in zijn geheel gelezen wordt.

Wit lijkt mij niet nodig (dekje bedoel ik).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 17:56

Percy, niet zo zeer meer ervaren, maar geen echte beginner of onzekere ruiter. Mijn buurmeisje van 15 rijdt er zo mee weg. Zolang je maar los laat en niet gaat lopen trekken is er niks aan de hand

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:05

Sonja schreef:
Ik zeg 'niet alles' en geef de toelichting dat ik aftekeningen ed zelf wel zie.
In mijn post kun je lezen dat de RELEVANTE informatie natuurlijk de 'opening' van een advertentie is.

Maar het hele gedoe met eigenlijk 'om het paard heen' beschrijven heeft wat mij betreft 0,0 toegevoegde waarde.

Je vergeet dat sommige paarden ook voor de fok worden verkocht, daarbij lijken kleur en aftekeningen mij toch wel handig :j

Foto's zijn naar mijn mening het belangrijkst. Sowieso 1 rijfoto, 1 foto van de voorkant van het hoofd, 1 stand foto. Een mooi blauw setje kan prima, als de kleuren bij elkaar passen lijkt het sowieso al netter dan wanneer je verschillende kleuren gebruikt. Wit geeft wel de indicatie sport, dus persoonlijk zou ik het achterwege laten.

Dan de titel (voorbeeldje); Veelzijdige E pony Haflo-Arabier merrie. Neem wat basis info waarvan je denkt dat mensen ernaar zoeken (e pony, merrie, ras etc.) maar plak daar een pluspunt aan waarom deze nou zo uniek is (veelzijdig, werkwillig, met uitstraling, aparte kleur etc). Probeer niet iets standaards te zeggen wat subjectief kan overkomen, zoals je nu 'zeer lieve' hebt, maar ook 'prachtige' bijvoorbeeld want jij weet niet wat ik mooi vind :). Klinkt ook maar heel voorzichtig positief, probeer iets te vinden wat sterker over komt.

Zelf vind ik filmpjes niet zo'n must, hoe ze loopt kan je veel beter zien als je langskomt. Met een Z pony zou ik het misschien wel van tevoren willen zien als ik sportgericht zou willen zoeken, maar hier zou ik het niet nodig vinden.
Inderdaad vertellen of ze verkeersmak is, of ze kinderen eventueel is gewend en of die er ook op kunnen, dat ze geen sportpony zal zijn maar best op B niveau zou kunnen rijden. Ik zie ook graag een prijs, als je gewoon wacht op het goede bod zet dan een prijs neer en zeg dat deze te onderhandelen is. Nooit zeggen dat ze mogen bieden naar waarde, daar krijg je vaak niet veel goede biedingen van. Mede omdat je aan wat foto's, info en een eventueel filmpje nooit kan zien wat een paard nou eigelijk waard is.

Zet eventuele wensen die je hebt (mocht ze bijv. bitloos gereden worden, niet 24/7 op land/stal +reden ervan) onderaan de advertentie.

Ik zie je heel vaak haar naam herhalen, ik zie zelf liever dat je na een of twee keer ze of zij gaat zeggen omdat het zo nogal stijf staat

Succes met je verkoop!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:13

Thesserd schreef:
In jouw advertentie valt me gelijk op dat de stokmaat boven in het lijstje niet klopt met wat in je verhaal staat.

Verder zou ik het meer puntsgewijs doen, vooral bovenaan de advertentie. Het is nu nogal een verhaal waardoor mensen denk ik snel geen zin hebben om het helemaal te lezen. Dit in combinatie met niet echt sprekende foto's (sorry), en het feit dat je zelf te onzeker bent om haar te rijden... (dat zou ik weg laten bijv.)

Laat eens een amateur fotograaf komen die graag een portfolio shoot wil doen bijv. :D

Hoezo klopt dat niet?

Ik zou ook meer puntgewijs werken, dit is een nogal langdradige advertentie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 19:37

Ayasha, ik had haar 148 gegokt, en dat in de advertentie gezet. Van t weekend gemeten, bleek ze 151. Dit had ik wel bovenaan aangepast, maar niet in de advertentie. Dat is inmiddels gefixt ;)

Wat een behulpzame reacties! Zodra ik foto's heb ga ik er zéker mee aan de slag.

Over de vraagprijs: die stond er eerst bij, heb ik nu weg gehaald om te zien of er dan misschien wel reactie kwam (niet dus ;) )

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:06

@LadyMadonna: ik kom even terug op het instructriceverhaal, omdat je daarom vraagt. Hierboven is ook al gezegd dat het verhaal over dat jij te angstig bent en dat je dus je instructrice erop laat rijden niet bevorderlijk is. Daarnaast voegt het niets toe, een potentiële koper hoeft niet te weten dat jij angstig bent, het gaat om het paard.

Je geeft het niveau aan van je instructrice, maar in je latere reactie over je buurmeisje van 15 die ook zo met je paard weg rijd, blijkt dat het niveau niet bepalend is of je dit paard kunt rijden. Ik denk dat het goed is te vermelden welke eigenschappen een ruiter nodig heeft om het paard te kunnen rijden. Dit zegt iets over het karakter van het paard én de kans dat de combinatie goed uit zal vallen.

Ik ga nu een beetje speculeren, en het is dus aan jou om de juiste eigenschap te zoeken. Maar van wat ik hier lees, maak ik op dat het paard niet geschikt is voor een beginnende, of angstige ruiter. Als je het zo neer zet, klinkt het niet zo positief. Je kunt het evt omschrijven naar: paard heeft behoefte aan een ruiter die leiding geeft. Of misschien juist vertrouwen, of misschien duidelijkheid, of misschien moet de ruiter vooral consequent zijn? Ga na welke eigenschappen op je paard zijn ruiter van toepassing zijn en kijk waar je paard het meeste baat bij heeft.
Als je iets in deze trant in de advertentie meld, heb je meer kans dat een geschikt persoon komt kijken. Een beginner of onzekere ruiter zal al weten dat hij/zij niet zal passen bij jouw paard.

Een verhaal waarin duidelijk blijkt wat het paard nodig heeft, is positiever én duidelijker voor een toekomstige koper dan jouw verhaal over dat je zelf niet rijd.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:31

mirriezz schreef:
@LadyMadonna: ik kom even terug op het instructriceverhaal, omdat je daarom vraagt. Hierboven is ook al gezegd dat het verhaal over dat jij te angstig bent en dat je dus je instructrice erop laat rijden niet bevorderlijk is. Daarnaast voegt het niets toe, een potentiële koper hoeft niet te weten dat jij angstig bent, het gaat om het paard.

Je geeft het niveau aan van je instructrice, maar in je latere reactie over je buurmeisje van 15 die ook zo met je paard weg rijd, blijkt dat het niveau niet bepalend is of je dit paard kunt rijden. Ik denk dat het goed is te vermelden welke eigenschappen een ruiter nodig heeft om het paard te kunnen rijden. Dit zegt iets over het karakter van het paard én de kans dat de combinatie goed uit zal vallen.

Ik ga nu een beetje speculeren, en het is dus aan jou om de juiste eigenschap te zoeken. Maar van wat ik hier lees, maak ik op dat het paard niet geschikt is voor een beginnende, of angstige ruiter. Als je het zo neer zet, klinkt het niet zo positief. Je kunt het evt omschrijven naar: paard heeft behoefte aan een ruiter die leiding geeft. Of misschien juist vertrouwen, of misschien duidelijkheid, of misschien moet de ruiter vooral consequent zijn? Ga na welke eigenschappen op je paard zijn ruiter van toepassing zijn en kijk waar je paard het meeste baat bij heeft.
Als je iets in deze trant in de advertentie meld, heb je meer kans dat een geschikt persoon komt kijken. Een beginner of onzekere ruiter zal al weten dat hij/zij niet zal passen bij jouw paard.

Een verhaal waarin duidelijk blijkt wat het paard nodig heeft, is positiever én duidelijker voor een toekomstige koper dan jouw verhaal over dat je zelf niet rijd.

Dat bedoelde ik dus ook inderdaad :P goed omschreven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 15:16

Nog even een vraag: moeder (leeft niet meer) is ca 20 jaar geleden res. kampioen van België geweest (keuring). Wel of niet vermelden?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:18

Lijkt mij niet zo relevant tenzij het interessant is om met haar te gaan fokken maar dan nog.

Heb een buurman die Haflingers fokt en wat 20 jaar geleden als geweldig werd gezien is nu niet meer interessant. Als er een ras is geëvolueerd in de afgelopen 20 jaar is het de Haflinger wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:35

Ik vind het zelf het prettigste lezen als er eerst puntsgewijs wat duidelijke informatie staat, en daaronder een 'verhaaltje' met het karakter van betreffende pony, wat voor trekjes deze heeft en of er nog andere noemenswaardige dingen zijn. Ik denk dat het belangrijk is om vooral eerlijk te zijn. Je zegt al dat het geen sportpony is maar dat iemand met doorzettingsvermogen en motivatie misschien nog wel de basissport in zou kunnen. Dat zou ik gewoon zo eerlijk en nuchter mogelijk verwoorden. Is blijkbaar een echte allrounder, en die worden de laatste tijd wel meer gewild :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:44

En zo zie je maar dat iedereen een andere wens heeft, want ik haak juist af bij verhaaltjes. Gewoon kort en bondig weergeven wat je verkoopt. Karakter kan je ook wel in drie woorden samenvatten om mensen een idee te geven.
Daarnaast de feitelijke informatie zoals: leeftijd, geslacht, schofthoogte,....
En vraagprijs, ja, advertenties zonder een richtprijs klik ik bij voorbaat al niet aan. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen wel ongeveer weet wat die voor zijn/haar paard wilt vangen. Ik vind het principe 'ik wil iets actief verkopen, maar ik zeg de prijs nog lekker niet' heel gek. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 14:20

Aangeboden:
Leuke allround haflo-Arabier E merrie.
Geslacht: merrie
Leeftijd 5
Hoogte 151.
Stamboek: NRPS REG. A
vader: Bas Safari (AVS)
Moeder: Tiffany van 't Leefdalhof (v. Apollo van Schafferden) (haflinger)
Pony is makkelijk en vriendelijk in de omgang. Onder het zadel braaf maar voorwaarts. Ze is nog jong en heeft een ruiter nodig die haar leiding geeft. Erg mensgericht, sociaal naar andere paarden, maar niet onderdanig.
Gaat graag mee wandelen in het natuurgebied hier, is nog niet onder het zadel buiten geweest. Wel een paar keer mee gesprongen, wat ze ook erg leuk vind.
Pony heeft licht maaneczeem, maar dit is met mee geleverde (??) deken goed onder controle.
Vp 2000 euro, toebehoren zijn in overleg over te nemen.
Wegens overstap naar mensport met kleinere pony. Inruil braaf betuigde merrie rond de 6 jaar tussen de 105 en 120cm bespreekbaar.

*nog niet tevreden*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:32

Aangeboden:
Leeftijd 5
Hoogte 151.
Pony is makkelijk en vriendelijk in de omgang. Onder het zadel braaf maar voorwaarts. Ze is nog jong en heeft een ruiter nodig die haar leiding geeft. Erg mensgericht, sociaal naar andere paarden, maar niet onderdanig.
Gaat graag mee wandelen in het natuurgebied hier, is nog niet onder het zadel buiten geweest. Wel een paar keer mee gesprongen, wat ze ook erg leuk vind.
Pony heeft licht maaneczeem, maar; dit is met mee geleverde (??) deken goed onder controle.
Wegens overstap naar mensport met kleinere pony. Inruil braaf betuigde merrie rond de 6 jaar tussen de 105 en 120cm bespreekbaar.

Paar goede foto's erbij en je hebt een prima advertentie hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:38

Sonja schreef:
Aangeboden:
Leeftijd 5
Hoogte 151.
Pony heeft licht maaneczeem, maar; dit is met mee geleverde (??) deken goed onder controle.

Paar goede foto's erbij en je hebt een prima advertentie hoor.

Deze veranderingen zou ik niet maken, een héél klein beetje gevoel meegeven aan je advertentie mag volgens mij best.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 14:40

Het is zomereczeem ipv maaneczeem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 14:43

Dat is opzich hetzelfde, en de heeft t alleen in d'r hals/manen, dus tja....

Tnx voor de adviezen weer. Standfotos vanmorgen gemaakt maar staan nog op de camera ;)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:54

Ik zou er nog van maken; maar dit is met een deken (die ik heb, en met haar mee mag) goed onder controle te houden
Het bovenste zet je dan niet in de advertentie zelf toch? Want dat kan je bij de boktmarkt gewoon bij de gegevens invullen.
En dan "wel een paar keer gesprogen" het wel veranderen in Al en dan en dat lijkt ze erg leuk te vinden omdat je nog niet zo vaak gesprongen hebt (lijkt imo beter), dus "Al een paar keer mee gesprongen en dit lijkt ze erg leuk te vinden"
Zijn suggesties opvolgen hoeft natuurlijk niet, maar ik geef graag advies :)

Verder ziet het er netjes uit hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:50

Loopt wel lekkerder idd :j (de zinsbouw bedoel ik dan ;) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:06

Ok, zaterdag pony gewassen, vandaag lekker opgepoetst, shoot ;)
Welke wel/niet?
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding

Rijfotos moeten nog maar instr is erg druk

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:45

Voor stand zou ik 1 of 2 foto's kiezen uit 1, 3 en 5. 2 spreekt me niet zo aan en 4 in vergelijking met 3 vind ik minder mooi. 5 vind ik vooral mooi omdat ik daar een beetje karakter in zie, iets minder net qua hoofd maar het staat haar liever :j
En voor los draaf foto 6, 9 of 11, maar ik denk dat iemand met meer verstand van beweging je daar beter op kan adviseren. Ik vind foto 6 namelijk vooral mooi omdat hij dichterbij is dan de rest denk ik :') 11 zit ik denk ik wel beter bij, ik dacht eerst 12 maar toen zag ik 11 en daar lijkt ze een stuk meer ontspannen.