Back to Basic – Trektocht door Drenthe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:22

Wieke schreef:
Ik ben er weer :D
Heerlijk weekje Frankrijk gehad en nu tijd om verder te gaan met de plannen.

Inmiddels heb ik een heel licht tentje, 1,4 kg en erg makkelijke op te zetten en klein in te pakken.
Slaapzak en een zelf opblaasbaar matje liggen ook klaar, dus ik kan de nachten doorkomen.

Verder wil ik qua eten voor 's ochtends en 's middags broodjes mee in een rugzak met wat drinken.
Voor 's avond dacht ik er aan een klein gasbrandertje mee te nemen met een klein pannetje en dan wat pasta zakjes, noodles en zulke dingen mee te nemen.

Dan blijf ik nog met de overnachtingen zitten. Eigenlijk wil ik niet te veel plannen, maar wordt al wel een beetje zenuwachtig bij het idee dat ik niet weet hoe het gaat lopen. Als ik de controle verlies dan gaat het fout :o . Mooie manier om dit los te laten haha.

Heeft iemand nog tips voor overnachtingen? Gewoon onderweg zien waar ik uit kom en dan een boer lief aanvragen of ik voor een paar euro een hoekje gras mag gebruiken? Campings regelen?

Dit is het enigste wat ik nog even uit moet zoeken en dan wil ik eigenlijk wel gaan!

Wij zoeken een lijst met mogelijkheden bij elkaar om vervolgens heel ergens anders uit te komen :')
Zoek dus uit welke mogelijkheden er zijn binnen het gebied waar je wil gaan reizen en van daaruit ga je gewoon beginnen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:32

Bel anders ook eens met Dorine en Rob, van Stichting Hippisch Toerisme Nederland, DE paarden-vvv van Nederland. Die kunnen je ook van heel veel nuttige informatie, kaarten etc voorzien.
http://www.hippisch-toerisme.nl/
Tel. 0523 681 984

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:03

Het voordeel van campings is dat ze ook gewoon sanitair enzo hebben :D
Kijk naar campings van SVR en/of Vekabo, dat zijn boerencampings, vaak kleinschalig en vaak met nog een draaiend boerenbedrijf erbij. Veel van deze campings hebben wel een stukje wei beschikbaar (soms is dat "stukje" best wel groot :P )

Wieke

Re: Back to Basic – Trektocht door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:22

Thanks voor jullie reacties!
Het enigste wat mij nog tegenhoud is echt de onzekerheid van de overnachtingen maar dat moet ik echt even loslaten.

Moet ik dan eerst de route uitstippelen en dan de campings waar ik langs kom gegevens opschrijven?
Of al vast vragen of de mogelijkheid er is?

Straks heb ik al 20 km gelopen, zijn we moe, maar wil de camping ons niet en moeten we nog verder haha

Heb net alles (tent, slaapzak, matje, zadeltassen enz) op mijn zadel gebonden om te kijken hoe dat gaat. Lukt prima!
Kan in principe bijna alles wel op zadel kwijt, hoef ik zelf alleen nog een rugzak met eten/drinken/mobiel en nog wat dingen die ik nodig heb.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 07:52

Er bestaan ook camper plaatsen eigenlijk bedoeld voor campers/caravans maar daar mag je vast met ne tentje wel een nachtje verblijven en hoef je doorgaans niks te boeken. Is vaak een toilet en soms ook douches.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:14

Heb je hele topic gelezen waarom niet bij een boer aankloppen als je moe bent voor een slaapplaats en een plekje voor je paard? Ik hoor wel vaker dat dat gedaan wordt. Nee heb je, Ja kan je krijgen. Veel plezier met de voorbereidingen en de reis zelf.

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:21

Leuk idee! Gewoon gaan idd.

Lijkt me toch handig van te voren contact op te nemen met bv boerencampings zoals hierboven al gezegd, zodat je weet waar je terecht kunt. Geeft waarschijnlijk wel een stukje rust overdag tijdens het lopen voor je.

Weet niet of je er aan gedacht hebt dazenspray en vliegendeken bijv. mee te nemen? Zeker als je ook in de bossen wandeld?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:45

Misschien een rare vraag anno 2015 maar heb je internet op je telefoon?
Je kunt natuurlijk als je ergens bent en moe bent of om welke reden ook, een plek zoeken waar je eventueel terecht kunt. Dan kun je meteen bellen of ze plek hebben.

Verder zou ik, mocht je idd met een tent op pad gaan en zelf gaan koken enzo, eens langs gaan bij een outdoor zaak of een leger-dump. Hier hebben ze vaak genoeg keus aan reis kookstellen, pannen, bestek en noem maar op. Het is ook allemaal gemaakt om in een tas te passen dus dat is ook makkelijk.

Denk voor jezelf ook aan genoeg water om mee te nemen.
Je paard kan eventueel wel uit een sloot ofzo drinken maar voor jezelf zou ik dat toch afraden in Nederland ;)
Maar 1 liter water is ook weer meteen een kilo extra gewicht, dat zul je dus goed moeten balanceren hoeveel je nodig hebt plus een beetje extra.

En ik wil je niet bang maken, maar met alle paarden mishandelingen etc, zou ik zeker voor het paard een goed plekje zoeken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:59

Op tijd beginnen met zoeken is de oplossing. Niet wachten tot je 20 km gelopen hebt en moe bent, maar al bij 15 km bijvoorbeeld beginnen met kijken.
Je neemt je mobiel wel mee zeg je, zet daar de campingapp, dan heb je al een beetje een richtlijn waar campings zitten.

Ik doe het zonder paard, dus met alles op mijn eigen rug. Voor mij geld dus echt elke gram, maar aan de andere kant is de overnachting makkelijker. Hoewel ze in Drenthe zo aan paarden en huifkarren gewend zijn, dat ik daar nog nooit problemen mee gehad heb.
Geen overnachtingen gepland hebben geeft een stuk vrijheid, ik kan namelijk van mijn route afwijken. Aan de andere kant geeft het ook wat onrust, want inderdaad, vind je wel een plekje waarvoor je niet nog tig km extra moet lopen? Een tussenweg zou zijn 's ochtends op je kaart te kijken (en al dan niet je app) en dan de camping bellen of je daar terecht kan. Hoef je niet van tevoren je hele route vast te leggen, kan je per dag kijken hoe je je voelt (en wanneer je je rustdag wilt) en heb je toch de zekerheid van een plekje.

Ik heb hier nog een klein gastankje met pitje liggen, tussendoor los te koppelen. Ik sta op het punt hem te koop aan te bieden, maar als je wilt mag je hem gebruiken. Ik weet echter niet hoe vol het tankje nog is. Andere optie (de reden dat ik het gaspitje niet meer gebruik, maar iets wat ik niet uitleen) is de kellykettle. http://www.zwedenrelax.nl/Kelly-Kettle

Heb je voor jezelf wel een goede rugzak?

Als je het leuk vind, gezien je startpunt zit je redelijk bij mij in de buurt, wil ik wel een keer met je naar je materiaal kijken en zien of ik nog ergens bij kan springen. En misschien, als het uitkomt qua werk, ook een stukje met je meelopen als je dat gezellig vind.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:36

Je kunt je overnachtingsadressen vaak het handigst de avond tevoren even bellen. Zorg dat je op internet al hebt gekeken welke campings goede kans bieden op ruimte voor je pony. Dan weet je bij welke campings je goede kansen maakt.
Een 1-persoons tentje is altijd wel ergens tussen te frommelen, dus zelfs bij een "volgeboekte" camping is dan vaak wel een hoekje te regelen. Geef gewoon duidelijk aan dat je in je eentje een trektocht doet met je pony, dan krijg je vast en zeker sympathieke reacties.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:35

Voor een overnachting in Lhee kan je www.twas-tweerd.nl benaderen. Is nog net Dwingeloo, op de grens naar Lhee. Zijn vrienden van mij, met een prachtig bedrijf. Wie weet kan je daar overnachten, of bij hun overburen 'manege de drift'.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:51

Ik heb heel lang geleden een trektocht door drenthe gedaan met twee anderen.
Ik was een jaar of 16 geloof ik, was nog geen internet, via een oproep in de krant twee mensen gevonden die mee wilden. Voor de rest heb ik alles zekf geregeld.
Ik zat trouwens wel op onze fjord.
Ik weet de details niet meer maar daar kan ik wel achterkomen.
Dus daar kom ik nog op terug.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:21

Hi ik ben net terug van een 8-daagse trektocht alleen met mijn paard en ik vond het heel prettig dat ik vooraf adressen had gereserveerd. Ik deed wel 25 tot 40 km per dag en ben één keer halverwege gestopt vanwege slecht weer. Ik had er toen al 25km op zitten en ben in hoenderloo gestopt die dag. Helemaal prima.
De stress van zoeken naar een plek om te overnachten wilde ik niet.
Maar dat kun je alleen maar zelf beslissen, het geeft wel vrijheid
Succes en zorg in ieder geval dat je geniet, het is geen wedstrijd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:28

Zilandra schreef:
Hi ik ben net terug van een 8-daagse trektocht alleen met mijn paard en ik vond het heel prettig dat ik vooraf adressen had gereserveerd. Ik deed wel 25 tot 40 km per dag en ben één keer halverwege gestopt vanwege slecht weer. Ik had er toen al 25km op zitten en ben in hoenderloo gestopt die dag. Helemaal prima.
De stress van zoeken naar een plek om te overnachten wilde ik niet.
Maar dat kun je alleen maar zelf beslissen, het geeft wel vrijheid
Succes en zorg in ieder geval dat je geniet, het is geen wedstrijd

En wat deed je dan met al die opvolgende adressen die je besproken had?

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:45

Een heb ik afgebeld en daar had ik een rustdag gepland. Dat geeft ruimte in het schema. Toen was ik weer op de oorspronkeloorspronkelijke route