Wanneer is iemand 'klaar voor een strandrit'?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Wanneer is iemand 'klaar voor een strandrit'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:58

Op een stal die geschikte paarden heeft, is het geen enkel probleem. De ruiters kennen de beweging van stap, draf en galop, en zullen er dus niet zomaar naast liggen als het paard begint te bewegen, en als de stal geschikte paarden voor beginners heeft (kortom paarden die gewoon doen wat hun voorganger doet en er niet in hun eentje vandoor schieten), dan zal het allemaal wel goed komen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:02

xKimss schreef:
Sheran schreef:
Ik heb altijd buitenritten gedaan op Ameland, en daar gjngen gewoon mensen zonder rijervaring mee. Niet in galop overigens. Maar dat was daar heel normaal.

Ben je toevallig ook een keer op Texel geweest? Of daar ervaringen over gehoord? :D

ik was er in de meivakantie, voor een strandrit moest je een zeer gevorderde ruiter zijn

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:34

Ik weet in elk geval dat manege Kikkert geen onervaren mensen mee neemt met de strandrit. Strandritten zijn speciaal voor de gevorderde ruiter met recente rijervaring en buitenrijervaring. Wel organiseren ze in het hoogseizoen dagelijks bosritten voor mensen met minder ervaring. Hierbij zal er gestapt en gedraafd worden en onderweg krijgt iedereen uitleg.

Irisdane1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:48

Ik zou eens rondsnuffelen op websites waar ze op buitenritten gaan, meestal staat daar bij vermeld of ze mee kunnen of niet en ik zie ook wel eens dat het allebei kan

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:07

Als het paarden zijn die dit vaak doen en gewoon betrouwbaar en braaf zijn voor ook onervaren ruiters, kan het best denk ik :)

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:44

Hoi zie het topic net voorbij komen en ben werkzaam op manege Kikkert en wij gaan alleen met zeer ervaren ruiters naar het strand dit omdat we van stap in rengalop gaan en er dan ook gewoon nog gestuurd en stevig moet worden gezeten . Dat wil niet zeggen dat we geen lieve en betrouwbare paarden hebben maar deze weten dan ook dat ze hard mogen en gaan echt niet in een hand galopje over het strand. Voor beginners maken we bosritten en leggen daarin ook uit hoe of wat das meestal voor de onervaren ruiter al een mooie ervaring voor de meer ervaren ruiters maken we ook bosritten met galop maar dit moet je dan al wel gewoon kunnen . Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:49

als je twijfelt kun je altijd bij de betreffende stal een les doen en de instructie op basis daarvan laten bepalen of je goed genoeg kunt rijden.

Draksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:09

Ik vind wel dat je redelijk moet kunnen rijden voor een strandrit. Het is gevaarlijk wanneer je je paard niet kan inhouden of sturen.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:45

Ik ben een aantal keer op strandrit geweest bij verschillende maneges. Daarbij heb ik gemerkt dat de kwaliteit van de strandritten erg kan verschillen. Zo heb ik bijvoorbeeld eens op een paard gereden dat persé voorop moest (voor de begeleiding uit dus), terwijl er gewoon mensen op het strand waren die je nog moest ontwijken. Daar ga ik dus niet meer naar terug. Aan de andere kant heb ik ook wel eens een strandrit gemaakt waar wel eerst gekeken werd naar de ervaring van mensen en waar ook de rengalop gewoon beheersbaar bleef.

Het lijkt me inderdaad verstandig vooraf goed te informeren over het hoe en wat van de strandrit, zodat er geen gevaarlijke situaties zullen ontstaan :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:03

Ik vind als je niet de galop goed kan en vooral als er onverwacht een rengalop bij komt niet mee kan.Je weet toch niet wat er gebeurt en als 1paard in rengalop gaat gaat de rest er achteraan.Ik ga dus ook niet mee met buitenritten met galop.Ook omdat de rest van de groep die bv 40 euro betalen daar niet blij mee zijn.Ik doe alleen bejaarden ritten. :)
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 25-06-15 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:05

Een ruiter is pas klaar voor een strandrit met draf en galop als degene een goede beheersing heeff van alle gangen .

Niets is zo vervelend als je strand rit verpest hebben door eem stel beginners die zichzelf overschatten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:14

Ik zou de groep splitsen om irritatie te voorkomen. Helemaal omdat je aangeeft dat de ervaren ruiters niet een flinke klap geld willen uitgeven, wat dat is het natuurlijk, aan een beginnersrit. De minder ervaren ruiters kunnen toch prima met elkaar gaan rijden? En als ze dat niet gezellig genoeg vinden moeten ze misschien lekker ergens bij een strandtent koffie gaan drinken en jullie maar op de foto zetten in knoertharde rengalop. Dan heeft iedereen toch plezier?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:20

Ik heb 2x een strandrit gemaakt, bij scheveningen en in de buurt van Julianadorp. Bij beide wilde ze dat je al ervaring had, en ik merkte dat dat toch wel handig is. Want zelfs de paarden die gewend zijn het strand op te gaan worden er vaak wel druk van als ze merken dat ze hard mogen.

Inderdaad zou ik dan voor de onervaren mensen een beginnersrit uitzoeken, want stappen kan iedereen wel.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:20

Inderdaad,je moet als ruiter zelf zo wijs zijn.Je weet zelf heel goed wat wel en niet kan.Draf is geen probleem en een rustig galopje ook niet.Maar wat ik net schreef bij iets onverwachts is er twijfel of ik blijf zitten.Ik denk het wel hoor zo slecht ben ik ook weer niet na 8 jaar les.Maar toch maar de wijste zijn.En ook nog een vreemd paard.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:22

Vroeger veel op een ranch in spanje meegedraaid als hulpje van de begeleiding op 4uurs ritten. Deze gingen dwars door de wijngaarden, kiezelpaden,rivieren en over het strand. Hier werd geen normale galop gedaan, enkel stap en rengalop over de kiezels (dus die keihard rondvlogen en je onder de blauwe zat als je meer achterin reed :+ ) en het strand.

Jan en alleman kon daar mee, paarden waren braaf, volgde elkaar, maar zeker niet altijd haha. Tevens lag het tempo in galop echt gigantisch hoog.
Aantal ongelukken gezien, maar toch verbaasd het me hoeveel complete touristen die nog nooit op een paard hebben gezeten, toch 4u lang erop konden blijven zitten.

9 van de 10 keer ging het daar altijd wel goed. Dus ik denk, op een manege met brave paarden en een rustige galop, ze prima meekunnen hoor. Ze zijn al iets gewend van paardgevoel.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:27

In Frankrijk heb ik 2 jaar terug een strandrit gemaakt met mijn dochter (10) Ze hadden daar de ritten opgedeeld in 4 niveaus.
1- een rit door de duinen en stukje stap op strand (1 uur)
2- een rit door de duinen en stap/draf op strand (1,5 uur)
3- rit door de duinen en stap draf galop op strand (2 uur)
4- rit door duinen en alles als punt 3 + rengalop (2 uur)

Dat vond ik op deze manier heel goed geregeld. elke avond vertrokken er minimaal 2 groepen.
Mijn dochter had op dat moment 2 jaar echte rijervaring op eigen paard, veel de bossen in, en daarvoor alweer 3 jaar leservaring 1 keer per week op verschillende paarden. Wij hebben rit 3 gedaan en ging heel goed.

Ik denk dat je zelf moet kijken wat je aan durft en kan! en wel zo eerlijk zijn, om de groep niet te belasten met jou onkunde..

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:27

Ik heb op texel bij De Jan plezier een strandrit gemaakt, op Belgen was dat.

En het is moeilijk te zeggen of ze er klaar voor zijn...mijn nicht had een paar buitenritjes gemaakt en ging toen ook met mij mee op strandrit..maar daar zat niet veel galop in, en dat ging prima..maar zo is natuurlijk iedereen anders