Beoordeling hanetred in de ring

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:32

Ik heb er één die erg atactisch is en twee krampbenen heeft, waardoor hij ook wel eens wil trekken in stap. Onder het zadel vrijwel niet, maar het kan een keer gebeuren. Het is maar zo. Ik ken zijn beperkingen. Hij kan niet vervoerd worden, dus we kunnen alleen naar wedstrijden op loopafstand, maar dan ben ik juist benieuwd naar het oordeel van de jury (zonder kennis van zijn beperkingen).
Als de jury niet meer beoordeelt wat hij/zij ziet, dan is het einde zoek, denk ik. :P

Tuhan

Re: Beoordeling hanetred in de ring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:44

Afgelopen week geschreven bij een ZZ-lichtjury.

Zij gaf aan dat als je de oefening goed en zoals gevraagd uitvoert je daar minimaal een 6 voor moet krijgen. Is het hele plaatje goed en dus ook de beweging dan kun je dus een hoger cijfer krijgen.

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:49

Ik heb ook een paard met twee krampbenen, linksachter wat erger dan rechtsachter. Onder het zadel is het een stuk minder dan aan de hand, maar met name in de vrije stap zie je het wel. In arbeidsstap en middenstap doet hij het meestal niet maar een enkele keer trekt hij wel eens met zijn been dus in mijn proeven zal het ook heus wel eens gebeurd zijn/ gebeuren. Ik heb vaak genoeg 7'ens voor de stap onderdelen en die keer dat hij het dan wel toont en we terecht een 5 of 6 krijgen, tja.. Zat andere oefeningen in de proef waar we dat weer mee kunnen ophalen :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 12:53

Tuhan schreef:

Zij gaf aan dat als je de oefening goed en zoals gevraagd uitvoert je daar minimaal een 6 voor moet krijgen. Is het hele plaatje goed en dus ook de beweging dan kun je dus een hoger cijfer krijgen.

Maar om te bepalen of een oefening goed uitgevoerd wordt hebben we als jury het skala als 'meetlat'. Takt is daarbij het allereerste beoordelingspunt. Als een paard niet taktmatig loopt kost dat punten. Ik kan, zonder de combinatie te zien, niet direct zeggen hoeveel punten. Maar om hoog te scoren moet een paard gewoon taktmatig correct door de oefeningen lopen.

Een paard met hanetred kan taktfouten vertonen, en daardood lagere punten scoren. Hoeft niet bij ieder onderdeel een taktfout te zijn natuurlijk, dus als je kan compenseren met bv een goede galop, dan kan je best een eind komen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:34

Tuhan schreef:

Als een paard niet regelmatig of onzuiver is kan het nóóit een voldoende opleveren.
Takt is de eerste voorwaarde.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:41

Mijn ervaring is dat het afgestraft wordt op het onderdeel waar de onzuiverheid waargenomen wordt. (en bij de gangen)

Al voer ik het onderdeel goed uit, dan nog krijg ik daarvoor een 5. (heel veel lager gaan ze niet, of het onderdeel moet slecht uitgevoerd zijn ed)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:43

Mijn vorige paard deed het ook in stap vooral bij wegstappen en ook wel in stap. Heb er nooit commentaar opgehad en naar mijn idee ook nooit lagere cijfers voor gehad.
Nou had die van mij het niet extreem dus niet bij elke pas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:59

mylittlejoy schreef:
Dispensatie voor paarden? Alsjeblieft niet! Dan is het wachten op de dispensaties voor de fjorden die niet zo goed kunnen strekken, de friezen die minder galopperen, "maar ze doen allemaal ze doen allemaal zo hun best". Weet je, als je paard een beperking heeft waardoor je de proeven niet doorkomt, moet je lekker thuis blijven rijden en niet op wedstrijd gaan. Dit klinkt misschien hard, maar dat gezever van mensen altijd dat jury's maar rekening moeten houden met de beperkingen van hun paarden. Een jury moet beoordelen wat ze zien, eerlijker dan dat kan het niet worden.

Iemand die beter gebouwd is om sneller te zwemmen wordt makkelijker eerste in een zwemwedstrijd, een paard dat beter gebouwd is voor de dressuur, wordt makkelijker eerste bij dressuurwedstrijden.

Edit: Ik zie dat het er wat gefrustreerd staat nu :') , dat was niet helemaal de bedoeling. Ik heb vanmorgen iets teveel "het is niet eerlukh" topics gelezen denk ik.
...als een jury punten geeft "op wat hij/zij ziet" dan lijkt me, dat de jury ziet, dat de Fries geen KWPN'er is en dit gegeven meeweegt.
Maar dat een Fjord niet goed zou zijn in het uitstrekken...? (Zo staan ze bij ons niet op stal, juist die wat zwaardere rassen zijn vaak goed in uitstekken en verzamelen, kijk maar naar die 17e eeuwse plaatjes.)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:15

Bij een onzuivere stap of dat nu door de tact komt ( lateraal stappen, kort/lang hanetred spanning) of iets anders is onvoldoende.