Poll: hoe staat jouw paard in de trailer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe staat jouw paard in de trailer?

Zonder beenbescherming
243 (28%)
Met peesbeschermers
75 (8%)
Met bandages rond om
7 (0%)
Transportbeschermers rond om
86 (10%)
Aan een touw met veel bewegingsruimte
95 (11%)
Aan twee touwen lang
100 (11%)
Aan een touw kort
116 (13%)
Aan twee touwen kort
88 (10%)
Touw(en) een slag om de borst stang
12 (1%)
Paard staat los
20 (2%)

Totaal aantal stemmen: 842

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:05

Poll zo goed mogelijk ingevuld, maar ik wijk qua methode wel iets af van de richtlijnen.
Mijn paard heeft altijd iets aan bescherming aan rondom.
Meestal voor gewoon peesbeschermers en achter een semi-eventingboot en achter ook springschoenen.
(het paard heeft nu tot 3x toe een achterijzer op de trailer afgetrapt en zo lang het een ijzer is, nu ja vervelend, maar een kroonrand, brrr). Met langere ritten rondom springschoenen en transportbeschermers (deze zijn niet heel stevige, daarom de extra springschoenen, maar de beschermers gaan wel over de knie en hak, dat zijn de kwetsbaarste punten), voor zowel veiligheid en ook wel om vieze benen tegen te gaan.
(Wij rijden trouwens extreem voorzichtig, maar soms hij wat onrustig en bochten naar links geven een probleem)
Het paard staat aan een ketting met plastic er om heen (uiteraard met een paniekhaak), want een touw is fijn om op te kauwen aldus dit paard. Tussen de ketting en de ring van trailer zit een strotouwtje, dit is gedaan zodat met een haal met een mes het paard los is mocht dat om wat voor reden dan ook nodig zijn.
Hij staat links, interessante opmerking was dat trouwens. Nooit zo over nagedacht.
De beschermers zijn er naar mijn mening niet alleen voor tijdens het transport, maar ook voor het laden en met name afladen. Ik heb al een aantal keer nare situaties gezien tijdens het afladen en de schade daarvan. Natuurlijk is het niet altijd te voorkomen, maar het is altijd te proberen.

Horseproblem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:05

[quote="Horseproblem"] love is in you're self, do you love horses than you must love those beautiful things in life /3

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 12:14

AaronYve schreef:
Ik mis eigenlijk nog iets, 2 paards trailer links of rechts

Meeste mensen weten wel dat je links beter kan laden ivm wegafloop maar zie er nog genoeg toch nog rechts staan.

Daar heb ik inderdaad nog wel aan gedacht. Maar ik vond het dan wel heel lang worden.. Vandaar dt ik deze heb weggelaten

Yontheke

Re: Poll: hoe staat jouw paard in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:18

Mijn paard staat altijd met bescherming op de trailer omdat die nog wel eens schuin de klep durft afkomen. Voor lange ritten altijd transportbescherming en als we in de winter naar de binnenbak een kwartiertje verder gaan rijden durf ik hem er ook wel met zijn gewone peesbeschermers opzetten.
Hij staat altijd aan 1 touw vast en redelijk kort. Ik heb een 1,5 paard trailer waar hij veel fijner op laad dan op een tweepaards. Het trouw blijft trouwens altijd in de trailer hangen en ik laad en los hem met een ander touw.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:24

mijn paard staat in een 2 paardstrailer zonder tussenschot. hierdoor kan ze schuin gaan staan zodat ze beter evenwicht heeft. met tussenschot breekt ze de boel af. ze staat vast aan alle 2 de kanten van de trailer met een half lang touw. zodat ze gewoon naar links en recht kan bewegen met der hoofd. verder heeft ze bij lange ritten peeskappen om.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:44

Zonder beenbescherming en vrij kort vast met 1 touw, bevalt ons uitstekend.
Jonge en/of onervaren paarden zetten we met 2 touwen vast en altijd naast een ervaren paard.
Ik vind het volledig inpakken van de benen tijdrovend en ik zie het nut er niet zo van in, bovendien lijkt het mij niet comfortabel voor het paard. Kans op te warme benen, kans op afzakken of juist te strak, kans op kriebel en irritatie. Het zal misschien meespelen dat wij nog nooit een verwonding voor-na of tijdens het transport hebben meegemaakt. Belangrijker vind ik een veilige trailer, een goede chauffeur en het met verstand op en afladen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:53

MelissaV schreef:
Mijn grote pony draagt niks op de trailer, buiten een staartbeschermer. Ze staat vast met een trailerketting met panieksluiting die vooraan aan een oog vast zit (Over de stang).

Bij mij ook, alleen dan gebruik ik een touw al hangt die de laaste tijd na de rit steeds los. Of wel ze staat af en toe los :o
Voor rest staat ze in ander half waardoor ze schuin kan staan.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:37

Ik heb gekozen voor peesbeschermers, omdat als ik naar les ga ze dan al om doe. Maar naar andere plekken staat ze meestal gewoon zonder iets. Staat met een elastische trailerlijn vast in een 2 paards.

Edit; mijn paard staat meestal ook rechts in de trailer omdat ze dan beter staat. Maar bijna alle keren gaat de pony ook mee. En die staat dan links

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:46

Mijn paard staat zonder beenbescherming in de trailer. Ze is ook geen beenbescherming gewend, ook niet met rijden.
Ze staat dan vast aan 2 halstertouwen en kort, maar wel lang genoeg om bij het hooi te komen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 01:24

Mijn paard staat links in een 2 paards trailer. Dus met tussenschot.
Ik zet haar vast aan de 2 touwen in de trailer. Zo Kan ze gemakkelijk hooi eten.
Qua been bescherming: voor heb ik peesjes om en achter bandages met springschoenen. Ze vind bochten erg vervelend waardoor ze in de bochten gaat stampen en haar achterbenen soms beschadigd. Transport beschermers trapt ze dus af en peesjes achter beschermd niet genoeg. Vandaag deze keuze.
Ik heb in de winter mijn winter/staldekens op in de trailer en bij weer boven 0 een dikke wollendeken of 2 en in de zomer een fleecedeken of "bloot".
Mijn paard is geschoren dus ik wil geen kou op de spieren als ze lang stil moet staan op de trailer.

Ook heb ik nog een camera in de trailer hangen waardoor ik haar altijd in de gaten kan houden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 06:47

Gebruik alleen beschermers als ik de voetjes wit moet houden onderweg. Zijn van die beschermers met ingebouwde springschoenen, vrij stevig en zakken niet af. Maar als ik gewoon naar het bos ga gebruik ik niets.
Wat vaststaan betreft heb ik 2 middellange kettingen in de trailer.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:14

Afzakkende transportbeschermers zijn vaak gewoon niet passend. Veel paarden zouden met cob maat beter uit komen. Mijn beschermers zakken nooit af. Ik doe ze altijd om, mijn pony staat niet stil in de trailer en ik heb ook regelmatig een beschadiging op de beschermers.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:25

Ik heb ze altijd in de peesbescherming, strijklappen en springschoenen. Lange ritten in hun crossbescherming.
Verder ruim aan 1 touw in een tweepaards, maar niet zo dat ze degene naast zich kunnen pesten := . In 1,5 staan ze zo lang dat ze net niet kunnen draaien en aan 2 kanten vast.

Als een paard over de voorstang wil gaan ze dat,en je touw eromheen maken kan zorgen dat je in dat geval een mooie knoop.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:28

ik heb ze altijd zonder bescherming gehad iig mijn echte eige paard. Aan 1 touwtje en knoop eigenlijk gewoon vast. Niet te lang maar zeker niet te kort. Langste dar ze op de trailer gestaan heeft is half uurtje ofzo. Over 50 dagen ga ik op kamp en dat is 100 km ik twijfel nog over wat ik ga doen.

Mijn andere paard heeft paar jaar geleden wel transport beschermers en deken op in trailer hij kwam er zeiknat uit. Daaarna hebben we zonder alles gedaan, hij komt nog steeds zeiknat uit de trailer.
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 23-05-15 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:29

Ik heb zonder beschermers meestal vooral in de zomer. Soms als ik hem thuis voor wedstrijd zadel wel bescherming om. Transportbeschermers loopt ie of niet mee of hij laat zich vallen ermee, vind ie helemaal niks :=

Verder in een 1,5 paards trailer aan elastische touwen vrij kort aan beide kanten :j

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:33

Die van mij is al moeilijk de trailer op te krijgen, en dan nog van die beschermers om.. Nee hij staat gewoon zonder, ik heb er nog niks mee opgelopen _/-\o_

Hij staat wel vast, is verder zo rustig dat je hem niet voelt verstappen. in een 1, 1/2 paards trailer.

En ja sorry hoor, maar als je een ongeluk krijgt.. Ja weetje, dan kan hij wat aan zn benen krijgen, maar dat kan ook aan zijn hoofd rug en ga zo maar door. dan kun je hem beter inpakken met bubbeltjes plastic :Y)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:39

Heb tot nu toe nog maar 1x met mijn paard vervoert, toen stond ze zonder bescherming maar wel met het touw vast aan een haak. Ze vond het erg spannend maar ze was aardig rustig. Heb zelf geen trailer dus ik vervoer haar niet vaak.(binnenkort misschien iets vaker omdat we op wedstrijd gaan maar dat duurt nog wel even). Toen ze hier kwam gebracht door de vorige eigenaar had ze wel transportbeschermers om en staartbeschermer om.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:48

Altijd beenbescherming en dat heeft al een keer flinke meerwaarde gehad tijdens een ongeluk.
Als ze geen been bescherming had gedragen had ze haar benen flink beschadigd, nu alleen schroeiplekken in de beenbeschermers door schuren over het asfalt.

Geen leuke foto's maar ik hoop dat hierdoor ogen open gaan, het kan jou ook gebeuren!
Het paard was tijdens het openknippen van de trailer plat gesedeerd, daarom na het verlaten van het wrak meteen op straat gaan liggen...

Afbeelding

Afbeelding

En lopend en rad! naar een dichtbij gelegen manege....
Afbeelding

edit; Overigens hulde aan de mevrouw van de 144 dierenpolitie! Zij heeft gedurende het hele proces bewaakt dat er geen extra gevaar voor mijn paard kwam door uitstekende delen aan de ontmantelde trailer.

En hulde aan mijn paard die gewoon weer de trailer opgaat om mee te gaan, nu met nog hogere, dikkere, sterkere beenbeschermers.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:25

Tessebes schreef:
Afzakkende transportbeschermers zijn vaak gewoon niet passend. Veel paarden zouden met cob maat beter uit komen. Mijn beschermers zakken nooit af. Ik doe ze altijd om, mijn pony staat niet stil in de trailer en ik heb ook regelmatig een beschadiging op de beschermers.

Maat cob past niet omdat ik een koudbloed heb, die kunnen niet dicht. En daarnaast zorgt hij wel dat ze afzakken, hij vindt ze gewoon echt niet fijn zitten.
Hij staat zonder beschermers veel rustiger dan met, men name in het geval van wel of niet iets om zijn achterbenen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:27

Ik zet hem altijd zonder bescherming om de benen en kort aan 2 halstertouwen. Tot nu toe geen problemen mee ondervonden. Al denk ik wel binnenkort transportbeschermers aan te gaan schaffen, ze zijn niet voor niks gemaakt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:50

Die van mij staat in de trailer met transportbeschermers, of peesbeschermers. Hij staat aan één touw, best lang, hij houdt van rondkijken. Soms staat ie ook los, want hij loopt zelf de trailer op en soms vergeet ik hem nog vast te maken :+

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 16:56

Mijne staat kort aan twee touwen (eigenlijk van die kettingen die dan in de trailer hangen) en zonder beenbescherming. Ik zet hem voortaan denk ik vast aan het touwhalster, middel lang. Zodat hij wat rond kan kijken en beter bij het hooi kan voor afleiding. Vervelend vind hij het niet om te trailer rijden, maar leuk is ook niet het juiste woord. Hij doet het altijd netjes, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het is natuurlijk ook niet zoals de natuur het bedoeld heeft.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:13

Ik begin nu toch wel te twijfelen..

Mijn shetlanders staan altijd zonder bescherming op de trailer voor shows. Mijn haflinger is laats 2x mee geweest , toen hij uit de trailer kwam had hij allemaal krassen in zijn hoeven, ik vermoed door zijn evenwicht dat hij op zijn eigen hoeven is gaan staan, dit ook bij de achter hoeven. Ik heb nu spring schoenen en transport beschermers voor hem besteld, is dit dan wel goed i.v.m warm worden van de pezen..?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:20

Paarden houden zichzelf recht met hun hoofd, als je ze dus kort zet hebben ze veel minder evenwicht.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:30

Dooor dit topic begin ik toch te twijfelen om strak met 80 km wel beschermers om te doen, ga namelijk eerst clinics volgen en daaarna op kamp en dan zou je net zien dat ze zich zelf verwond