Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Rex_Rolfo schreef:Als jullie de eigenaar zijn is er een risico dat een verzekering bij jullie aan komt kloppen als er iets ernstig fout gaat. Zowel de financiële aansprakelijkheid als het niet op je geweten willen hebben als er iets gebeurt zouden voor mij ook argumenten voor ruinen zijn.
Natuurlijk worden risico's niet nul, maar je hebt dan wel het mogelijke gedaan om die risico's te verkleinen.
stalnijmegen schreef:Nu ik dat laatste stukje van je lees....
Ik snap echt niet waarom je hem niet direct oplaad en castereerd.
Anders gezegd, wat is het plezier wat je nu nog hebt met hem?? En wat voor een plezier heeft hij nog, lijkt mij dat hij op dez3 manier alleen maar gefrustreeder word.
Kevelear heeft deze operatie 2000x uitgevoerd en 1% daarvan is t fout gegaan, fout bij hem is een paard wat terug komt, of idd overlijden/niet meer uit narcose komen.
Ik haalde mijn "ruin" op en sinds die dag heeft hij niet meer gebulkt of gescheeuwd naar andere dieren. Hij kijkt er geneens naar, ok zijn "eigen" meisjes was toch even duidelijk mkn dat hij er weer was, maar je ziet met de dag dat zn intresse daarin verdwijnd
LoveBodin schreef:stalnijmegen schreef:Nu ik dat laatste stukje van je lees....
Ik snap echt niet waarom je hem niet direct oplaad en castereerd.
Anders gezegd, wat is het plezier wat je nu nog hebt met hem?? En wat voor een plezier heeft hij nog, lijkt mij dat hij op dez3 manier alleen maar gefrustreeder word.
Kevelear heeft deze operatie 2000x uitgevoerd en 1% daarvan is t fout gegaan, fout bij hem is een paard wat terug komt, of idd overlijden/niet meer uit narcose komen.
Ik haalde mijn "ruin" op en sinds die dag heeft hij niet meer gebulkt of gescheeuwd naar andere dieren. Hij kijkt er geneens naar, ok zijn "eigen" meisjes was toch even duidelijk mkn dat hij er weer was, maar je ziet met de dag dat zn intresse daarin verdwijnd
Omdat ik daar helaas de mogelijkheid niet voor heb.
Dat incident was ook een fout van het meisje zelf, het was ook niet op haar gericht. Was trouwens toen hij nog wel gelukkig was![]()
Het is dit jaar alleen veel erger geworden, vandaar dat we het nu wel gaan doen waarschijnlijk.
Citaat:Met een hengst kan alles goed zijn, totdat:
Hij een merrie ziet.
Jij in zijn weg staat.
Jij zijn dominantie ter discussie stelt, ook al is het slechts met het spelen van de games. Zelfs als je hengst vriendelijk schijnt, laat je alstublieft niet voor de gek houden. In een gewone situatie kan hengsten gedrag in een fractie van tijd veranderen in een killer....
Begrijp hengsten gedrag.
....dat het de taak van een hengst is, om zich voort te planten en te vechten voor dominantie. Als het libido van een hengst is gewekt, dan wordt hij een superpaard. Zijn hormonen gemixt met testosteron en adrenaline is net “raket brandstof”, dit zal zijn vastberadenheid en kracht vertienvoudigen. Niks staat hem in de weg om een gevecht op leven en dood aan te gaan “als een vuurspugende draak”.
Opvoeding is ook van invloed op het hengstengedrag. Gewoonlijk, hoe onnatuurlijker het milieu, hoe perverser het hengstengedrag. Veel hengsten worden geïsoleerd gehouden van andere paarden. Hengsten hunkeren naar contact met andere paarden, dus isolatie maakt zijn gedrag alleen maar erger. Niet in staat om hun werk te doen, worden gescheiden hengsten extreem opgefokt. En dan, als ze blootgesteld worden aan andere paarden, vertonen ze extreem agressief gedrag en worden ze zeer moeilijk om mee om te gaan. Aan de ander kant, als hengsten opgroeien met andere paarden, leren ze beleefd te zijn. Als ze onbeleefd zijn, komen er een paar tanden of hoeven zijn kant op.
Daar kan je altijd wat aan doen door strookbegrazing, meer in het werk zetten of een graaskorf of een minder rijk weiland.Varekaj schreef:Een hengst die echt bloednuchter en bomproof is laat zich niet zo snel imponeren, en als je die zou castreren is het helemaal om zeep. Of dat zou toch de redenering zijn. Dat je dus hun hormonen moet gaan gebruiken om wél voor jou aan de slag te gaan, en dat kan niet als ze die kwijt zijn. Ze zeggen niet voor niets dat een hengst op wedstrijd nét dat tikje meer heeft, net omdat hij het doet omwille van zijn aard om te imponeren en showen en zich te laten zien. Een ruin mist dat.