Oudere hengst ruinen of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:55

Ik ken er twee die op latere leeftijd zijn gecastreerd. Eentje van 8 jaar en de andere was 12.
Bij beide is het goed gegaan en zijn ze er qua gedrag echt op vooruit gegaan. Veel makkelijker, hanteerbaar en al die punten die de bijrijder opnoemt herken ik absoluut niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:02

Als jullie de eigenaar zijn is er een risico dat een verzekering bij jullie aan komt kloppen als er iets ernstig fout gaat. Zowel de financiële aansprakelijkheid als het niet op je geweten willen hebben als er iets gebeurt zouden voor mij ook argumenten voor ruinen zijn.

Natuurlijk worden risico's niet nul, maar je hebt dan wel het mogelijke gedaan om die risico's te verkleinen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 14:07

Rex_Rolfo schreef:
Als jullie de eigenaar zijn is er een risico dat een verzekering bij jullie aan komt kloppen als er iets ernstig fout gaat. Zowel de financiële aansprakelijkheid als het niet op je geweten willen hebben als er iets gebeurt zouden voor mij ook argumenten voor ruinen zijn.

Natuurlijk worden risico's niet nul, maar je hebt dan wel het mogelijke gedaan om die risico's te verkleinen.

Weet je dat we daar de afgelopen 5 jaar nog niet eens aan gedacht hebben? Dat is echt een hele goede!
Nu weet ik niet precies of de verzekering überhaupt aan zal komen, want er is al wel een keer iets ernstigs fout gegaan (tenminste, ik vind een vingerkootje afbijten toch wel ernstig), maar daar hebben we toen verder niets over gehoord.

veranadautje

Re: Oudere hengst ruinen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 14:49

als zij daar een schade vergoeding voor eisen komen ze inderdaad bij jou uit

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:10

Nu ik dat laatste stukje van je lees....
Ik snap echt niet waarom je hem niet direct oplaad en castereerd.
Anders gezegd, wat is het plezier wat je nu nog hebt met hem?? En wat voor een plezier heeft hij nog, lijkt mij dat hij op dez3 manier alleen maar gefrustreeder word.
Kevelear heeft deze operatie 2000x uitgevoerd en 1% daarvan is t fout gegaan, fout bij hem is een paard wat terug komt, of idd overlijden/niet meer uit narcose komen.

Ik haalde mijn "ruin" op en sinds die dag heeft hij niet meer gebulkt of gescheeuwd naar andere dieren. Hij kijkt er geneens naar, ok zijn "eigen" meisjes was toch even duidelijk mkn dat hij er weer was, maar je ziet met de dag dat zn intresse daarin verdwijnd

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:19

stalnijmegen schreef:
Anders gezegd, wat is het plezier wat je nu nog hebt met hem?? En wat voor een plezier heeft hij nog, lijkt mij dat hij op dez3 manier alleen maar gefrustreeder word.
Kevelear heeft deze operatie 2000x uitgevoerd en 1% daarvan is t fout gegaan, fout bij hem is een paard wat terug komt, of idd overlijden/niet meer uit narcose komen.

Ik haalde mijn "ruin" op en sinds die dag heeft hij niet meer gebulkt of gescheeuwd naar andere dieren. Hij kijkt er geneens naar, ok zijn "eigen" meisjes was toch even duidelijk mkn dat hij er weer was, maar je ziet met de dag dat zn intresse daarin verdwijnd

Omdat ik daar helaas de mogelijkheid niet voor heb.
Dat incident was ook een fout van het meisje zelf, het was ook niet op haar gericht. Was trouwens toen hij nog wel gelukkig was :)

Het is dit jaar alleen veel erger geworden, vandaar dat we het nu wel gaan doen waarschijnlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 15:22

LoveBodin schreef:
stalnijmegen schreef:

Omdat ik daar helaas de mogelijkheid niet voor heb.
Dat incident was ook een fout van het meisje zelf, het was ook niet op haar gericht. Was trouwens toen hij nog wel gelukkig was :)

Het is dit jaar alleen veel erger geworden, vandaar dat we het nu wel gaan doen waarschijnlijk.

is hij lastig in omgang,of gevaarlijk?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 15:33

Vooral lastig in omgang, vanwege agressiviteit naar andere paarden. Hij is altijd al lastig geweest met anderen. Probeerde altijd de baas van z'n kudde uit te testen, zat ook altijd onder de kleine wondjes. Maar het is nu dus sinds een jaar geëscaleerd.
Het meisje stond tussen hem en het andere paard in en probeerde hem tegen te houden door haar handen uit te steken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:31

Maar hij staat nu al een jaar op stal? ook al bewijs je iemand een vriendendienst, het paard had je een jaar geleden al wat aan moeten doen, sorry , maar iedereen weet toch dat je een dier geen jaar op stal zet alleen maar omdat hij niet te handelen is!! Zorgen dat hij zsm gecastreerd word en ja, als het dan misgaat dan moet dat maar, dit is ook geen leven voor dit dier.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:56

LoveBodin schreef:
Nu weet ik niet precies of de verzekering überhaupt aan zal komen

Al is het maar een argument om de boeman niet bij jezelf te leggen maar bij iets anders ;)
Vooral zoiets ongrijpbaars als "de verzekering" is daarvoor héél geschikt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:19

staat hij echt een jaar op stal?Dit is toch niet zo hoop ik?
Vind je het gek dat hij moeilijk is?(ik begrijp dat TS daar niets aan kan doen,ik mopper even in het niets)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 18:39

Ballen eraf. In z'n kop zal hij misschien niet helemaal 'ruin' worden maar omdat hij geen testosteron meer aanmaakt zal hij beslist hanteerbaarder worden.

stukje tekst van deze link:

(ik ben het niet overal mee eens, maar het schets wel een beeld)

Citaat:
Met een hengst kan alles goed zijn, totdat:

Hij een merrie ziet.
Jij in zijn weg staat.
Jij zijn dominantie ter discussie stelt, ook al is het slechts met het spelen van de games. Zelfs als je hengst vriendelijk schijnt, laat je alstublieft niet voor de gek houden. In een gewone situatie kan hengsten gedrag in een fractie van tijd veranderen in een killer....

Begrijp hengsten gedrag.

....dat het de taak van een hengst is, om zich voort te planten en te vechten voor dominantie. Als het libido van een hengst is gewekt, dan wordt hij een superpaard. Zijn hormonen gemixt met testosteron en adrenaline is net “raket brandstof”, dit zal zijn vastberadenheid en kracht vertienvoudigen. Niks staat hem in de weg om een gevecht op leven en dood aan te gaan “als een vuurspugende draak”.

Opvoeding is ook van invloed op het hengstengedrag. Gewoonlijk, hoe onnatuurlijker het milieu, hoe perverser het hengstengedrag. Veel hengsten worden geïsoleerd gehouden van andere paarden. Hengsten hunkeren naar contact met andere paarden, dus isolatie maakt zijn gedrag alleen maar erger. Niet in staat om hun werk te doen, worden gescheiden hengsten extreem opgefokt. En dan, als ze blootgesteld worden aan andere paarden, vertonen ze extreem agressief gedrag en worden ze zeer moeilijk om mee om te gaan. Aan de ander kant, als hengsten opgroeien met andere paarden, leren ze beleefd te zijn. Als ze onbeleefd zijn, komen er een paar tanden of hoeven zijn kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:53

Beste TS,

Ik heb er hier eentje staan die ik begin mei heb laten castreren op de leeftijd van 6 jaar en 7 maanden. Dit paard is als veulen van 8 maanden oud in mijn leven gekomen, heb er dagelijks mee voor gezorgd en op de leeftijd van 2,5 jaar heb ik 'm overgekocht van de vorige eigenaar. Hij heeft een degelijke opvoeding gehad, bijna altijd in het land kunnen staan (en bijna altijd 24/7) met ofwel merries vlakbij waar hij niet bij kon maar wel sociaal contact, ofwel met een vriendje. Vanaf 2011 heeft hij steeds met ofwel een shethengst een stuk land gedeeld, ofwel met mijn tinkerruin. Beide zijn 1 of 2 jaar ouder en dominanter.

Ik heb altijd gezegd: hij mag hengst blijven zolang het veilig en verantwoord is. Dat wil voor mij zeggen: geen agressiviteit, geen bijten/slaan/drammen, geen gel*l. Manieren houden zoals IK het zeg en niet anders. Helaas is dat begin dit jaar toch de andere kant op beginnen gaan: 2x mijn shethengst gegrepen en tegen de grond gedrukt, heb de stumperd moeten redden en 1x geprobeerd om aan de kletter te gaan op wedstrijd. Dat laatste is op een zondag gebeurd, en de dag erna stond de afspraak.

De argumenten die jouw bijrijder aandraagt, die had ik ook. Sterker nog, ik ben best vaak op verplaatsing geweest waar mensen niet eens gemerkt hadden dat hij hengst was. Ik kon hem wel gewoon in vertrouwen aan iemand meegeven die ervaring had met paarden, ik kon hem laten poetsen door een kind zolang iemand het in de gaten hield als er een ander paard kortbij kwam. Ik kon hem aan een lange losse teugel tussen andere paarden rijden, met een lang touwtje op pad. Heb er zelfs nog bitloos een cross-stage mee gereden met merries bij.
Die ene uitval was écht eenmalig, en dan nog lang niet zo erg als wat de jouwe doet.

Hij is gecastreerd via de lies onder volledige narcose op de kliniek. Helaas was er toch een complicatie en is de boel alsnog open gemaakt zoals bij open castratie. Ipv half mei weer in het werk heeft hij nu nog revalidatie/rust tot einde juni.
Maar ik ben zo ontzettend blij dat ik het gedaan heb.

- karakter: hij is nog steeds de vrolijke knul die hij ervoor was. Niks slappe, luie zak in omgang. Hij is nog steeds speels maar de scherpe kantjes zijn er vanaf.
- gewicht: ja, hij is wat verdikt. Wat wil je met 24/7 gras à volonté :+ Daar kan je altijd wat aan doen door strookbegrazing, meer in het werk zetten of een graaskorf of een minder rijk weiland.
- uiterlijk: die bespiering, ja die is een stukje weg. Maar goede training en dan kan je daar al veel mee onderhouden.

Hoe bang ik er vroeger ook voor was dat ik mijn grote pretvogel zou verliezen en een lamme, slome trapzak in de plek zou krijgen, zo blij ben ik nu dat ik uiteindelijk toch de stap heb gezet. Als ik lees hoe jouw hengst zich gedraagt en dat ze van plan zijn om er mee in groep te gaan rijden, dan kan ik je maar 1 grondig advies geven: ballen eraf, en wel zo snel mogelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:01

Ruinen zijn toch zelden dikke luie trapzakken? Ik snap niet waar dat idee vandaan komt eigenlijk?
In de topsport lopen immers voor het grooste deel ruinen mee.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:12

IK zou hem persoonlijk wel ruinen, aangezien je er niet mee wilt gaan fokken en je zelf al zegt dat het jou niet uitmaakt of hij ruin of hengst is.

Het brengt natuurlijk wel wat risico's met zich mee omdat hij al wat ouder is en zou het dan wel in een kliniek laten doen.

Hij zal zijn hengstengedrag kwijt zijn maar wat jouw bijrijder zegt dat hij lui en dik wordt heeft daar niks mee te maken hoor,

Ik rijd een ruin en die is alles behalve lui, ook zijn bewegingen maakt hij mooi correct af.
En dat hij dan dik wordt heeft ermee te maken hoe hij zijn voer krijgt en hoeveel beweging hij krijgt dat heeft niks met het ruinen te maken.

het zou toch zoveel fijner zijn als je paardje gewoon lekker buiten kan staan, hoeveel hij veranderd is natuurlijk niet in te schatten maar hij is al zolang hengst dat ik niet denk dat hij in ene compleet veranderd in zijn gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:13

Een hengst die echt bloednuchter en bomproof is laat zich niet zo snel imponeren, en als je die zou castreren is het helemaal om zeep. Of dat zou toch de redenering zijn. Dat je dus hun hormonen moet gaan gebruiken om wél voor jou aan de slag te gaan, en dat kan niet als ze die kwijt zijn. Ze zeggen niet voor niets dat een hengst op wedstrijd nét dat tikje meer heeft, net omdat hij het doet omwille van zijn aard om te imponeren en showen en zich te laten zien. Een ruin mist dat.

De mijne was zo'n type thuis "liever lui dan moe" en "normaal is al gek genoeg". Had een hoop werk om hem bijvoorbeeld bij dressuur bij de les te houden, terwijl de spanning op wedstrijd nét dat tikje meer gaf wat ik thuis ontbrak. Verandering van omgeving deed zijn hormonen werken (nouja, een beetje) en die alertheid maakte het allemaal makkelijker. Zijn luiheid verdween en de werklust verscheen.
Het idee achter castratie was bijgevolg dat hij dan op wedstrijd even lui en amper te porren zou zijn op wedstrijd.

Ik kan dus bevestigen, of toch wat omgang betreft omdat hij nu nog op rust staat, dat dat niet altijd waar is. Hij is nog steeds hetzelfde paard, maar die scherpe kant is eraf. En dat maakt het een stuk gezelliger.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:22

Ze krijgen er zo veel meer rust van in hun lijf als je ze castreer.

Mijn mannetje heeft altijd pony lesjes tussen de merries gelopen, hij heeft bergen kinderen vanaf een jaar of 6 leren rijden. Liep altijd in een groepje (jonge hengsten of drachtige merries). Als 13 jarige toch gecastreerd. Via de lies op tafel op de kliniek.
Hij ziet niet meer alles wat beweegt, hij kon echt op zn tenen lopen om zijn land in de gaten te houden. En dat geeft hem zo veel meer rust.
Merries worden wel soms nog gedekt, maar alleen de knetter hengstige vervelende merries en alleen de eerste overdreven hengstigheid van het seizoen (als hengst was hij al super netjes en voorzichtig, en is dat nog dus ben niet bang voor verwondingen).
Met rijden is hij zelfs wat wakkerder en vlotter geworden, het was een mega luie trapzak.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:43

Voor mij is het topprioriteit dat ze lekker paard kunnen zijn in een weide met vriendjes. Ik zou hierom alleen al voor castratie kiezen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 07:44

Varekaj, dankjewel! Ik denk dat dat nuchtere ook één van de redenen is dat ze bang zjin. Hij is echt nergens van onder de indruk. Bedankt ook voor je ervaring, fijn om te horen dat hij niet lui geworden is!

Geerke, klopt, gelukkig is z'n stal 12x5 oid, en hij komt er vaak genoeg uit (voglens de bijrijder), maar gebrek aan contact vind ik echt heel erg.
Maar hij was al agressief voordat hij op stal kwam, want juist agressiviteit tegen de anderen was de reden dat hij weer op stal moest. Hij heeft 8/9 jaar buiten gestaan met minimaal 2 anderen, meestal met 5 of 6. Maar nadat hij dus een aantal maanden boxrust moest van de dierenarts, viel hij de anderen steeds maar weer aan. Dus moest hij ertussen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:56

De mijne is helemaal hetzelfde gebleven, nog steeds heel nieuwsgierig en van de dood nog niet bang. Als dat in hun karakter zit zal dat ook aanwezig blijven. Maar de tegenaanval inzetten vanuit de hormonen is dan normaal verminderd of zelfs weg.

Het kan natuurlijk perfect dat hij zelfs na castratie nog zo'n monster blijft. Er zijn er altijd die hun streken houden, maar hij kan op zijn minst al niet meer ongewenst dekken. In het slechtste geval verandert er na castratie niks en moet je alsnog een andere oplossing zoeken. In het beste geval wordt het een heerlijke ruin die weer van het leven kan genieten in groep, zonder dat jij als baasje (of eender wie) zich zorgen moet maken of er een dag komt dat er misschien een dode of weer een zwaargewonde valt. JIJ hebt verantwoording over je paard als er wat gebeurt, het komt altijd bij jou terecht. Al wil je hem knalroze met paarse stippen verven, daar heeft niemand wat op aan te merken als dit ten voordele is van het welzijn van je paard.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:57

Naar de kliniek gaan en laten ruinen.

Ik lees nérgens het belang dat dit paard hengst moet blijven, en eigenlijk is dit dan "paardje pesten."
De dochter van de stal eigenaar snap ik al helemaal niet.....
Menige stal zou een gat in de lucht springen om eindelijk van "het probleem "verlost te zijn.

Dikker worden???
Voer en trainingsschema in de gaten houden.
Lui????
Ook dat is helemaal afhankelijk van het karakter, de conditie en de training van het paard.

Het zal even duren voor de hormonen uit het lichaam van je nu nog hengst zijn verdwenen, maar dán zie ik een mooie toekomst voor hem in het verschiet.

Heerlijk paard wezen tussen de paarden, zonder constant overdonderd te worden door gierende hormonen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:20

Varekaj schreef:
Een hengst die echt bloednuchter en bomproof is laat zich niet zo snel imponeren, en als je die zou castreren is het helemaal om zeep. Of dat zou toch de redenering zijn. Dat je dus hun hormonen moet gaan gebruiken om wél voor jou aan de slag te gaan, en dat kan niet als ze die kwijt zijn. Ze zeggen niet voor niets dat een hengst op wedstrijd nét dat tikje meer heeft, net omdat hij het doet omwille van zijn aard om te imponeren en showen en zich te laten zien. Een ruin mist dat.

Mijn hengst was voor zijn castratie onberekenbaar, sloeg met zijn voorbenen en beet. Na de castratie was dat snel over en was hij minstens zo levendig en vrolijk als daarvoor.

Wat betreft dat 'beetje meer'; mijn ruin showde altijd enorm als hij elders kwam. Hij was dan erg indrukwekkend. Hij zette ondanks zijn enorme showgedrag geen stap verkeerd en bleef luisteren. Ik denk dat al dit soort dingen erg van het individuele dier afhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:17

Ik ga met jou akkoord hoor Hevonen, ik wou gewoon aanhalen dat dat soort dingen nogal vaak gebruikt worden als excuus om niet te castreren. Op zich mag een hengst van mij best een beetje de macho uithangen, zolang hij maar luistert en niets of niemand in gevaar brengt en de ruiter weet waar hij mee bezig is en welke mogelijke risico's erbij komen kijken.

Toen de mijne zijn uitval kreeg op wedstrijd had ik 'm ook nog steeds onder controle, ik kon 'm nog steeds rondsturen al stond hij op knallen van de spanning. Hij heeft me gerespecteerd en is bij me gebleven, maar ik vond het risico persoonlijk te groot om dit nog een keer te moeten ondervinden. Voor hetzelfde geld lig je er de volgende keer naast of gaat hij volledig tegen je in, en dan?

Zo'n krachtmeting en die risico's, dat moet je er niet voor lief bijnemen "omdat ie dan zo lekker loopt".