Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Jolene85 schreef:hmm..naar voor je dat je veulen zo 'lastig' doet nu.
Het is wel normaal gedrag voor een wat dominanter hengstje en hem wellicht een keer goed op zijn plek zetten door echt boos te worden kan helpen.
Misschien nu de zomer eraan komt kun je hem in een groep hengsten of ruinen zetten, deze voeden hem dan wel goed op. Als je hem naar de opfok doet zou ik letten op een opfok waar het jonge grut samen staat met oudere wijzere paarden zodat ze wel manieren krijgen aangeleerd. Anders bestaat de kans dat als hij dominant is hij in een 'jonge' kudde alleen maar dominanter wordt. Of als hij juist wat onderdanig is juist nog onderdaniger wordt.
Veel succes met je keuzen en hoop dat alles goed uitpakt!
Sizzle schreef:Als je thuis plek hebt zou ik persoonlijk de wintermaanden ook eerder thuis overbruggen.
Ik ben pro opfok, maar in de winter is het bij vele minder optimaal dan veel mensen thuis voor elkaar hebben.
Een groep aan de zeedijk bijvoorbeeld is geweldig (ook voor foto's), ontzettend veel ruimte, niet te vet gras maar dat kan natuurlijk alleen in de zomer. Mijn merrie kwam daar ook geweldig tot haar recht als jaarling.
Zo zijn er echter verschillende plekken die veel ruimte aanbieden.
In de herfst haal je ze dan weer op.
Het voorjaar erna kun je hem dan weer op vakantie sturen.
Dan heb je het beste van beide.
Het voordeel is dat je dan het castreren nog heel even uit kan stellen zonder dat je er last van hebt.
RoyceMack schreef:Iedereen roept altijd gelijk 'ballen eraf' maar ik ben daar niet zo van.
Natuurlijk is het link wat het veulen doet, en vervelend dat dit al zo jong gebeurt.
Maar ik zou dit eerst op proberen te lossen met discipline, beloning en uitdaging.
En inderdaad, een opfok kan een optie zijn. Al moet ik eerlijk zijn dat ik niet blij zou zijn als er zoon druk/dominante hengst bij mijn hengst in de opfok kwam te staan.
Het zou een optie zijn als je een kleinschalige opfok kunt vinden waar jouw hengst met een 3-tal andere hengsten het land op kan. Die het liefst een beetje onderdanig zijn(Dan krijg je niet van die gevechten).
Ballen eraf kan altijd nog, als het echt de spuigaten uitloopt. Maar als je dat doet als hij eigenlijk nog volop moet gaan groeien, dan kan het zijn dat hij straks wat body mist.
Ikzelf zou dat heel zonde vinden.
RoyceMack schreef:Iedereen roept altijd gelijk 'ballen eraf' maar ik ben daar niet zo van.
Natuurlijk is het link wat het veulen doet, en vervelend dat dit al zo jong gebeurt.
Maar ik zou dit eerst op proberen te lossen met discipline, beloning en uitdaging.
En inderdaad, een opfok kan een optie zijn. Al moet ik eerlijk zijn dat ik niet blij zou zijn als er zoon druk/dominante hengst bij mijn hengst in de opfok kwam te staan.
Het zou een optie zijn als je een kleinschalige opfok kunt vinden waar jouw hengst met een 3-tal andere hengsten het land op kan. Die het liefst een beetje onderdanig zijn(Dan krijg je niet van die gevechten).
Ballen eraf kan altijd nog, als het echt de spuigaten uitloopt. Maar als je dat doet als hij eigenlijk nog volop moet gaan groeien, dan kan het zijn dat hij straks wat body mist.
Ikzelf zou dat heel zonde vinden.