Hoe beter door verharing helpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Hoe beter door verharing helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 10:40

Olie helpt NIET geeft alleen een glans aan de vacht en werkt bij de spijsvertering.
De fjord heb ik maar 2x geborsteld en voor de rest heeft hij zichzelf geholpen door veel te rollen want gisteren kwam er niks meer vanaf. De haflinger heeft ook nog wintervacht maar olie helpt echt niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:56

MD >> SV

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:58

wij gaven altijd lijnzaadolie of lijnzaadbrok, werkte prima!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:07

Tja, dan is het toch echt tijd voor de zaag. Okee, dat klinkt niet goed, let me explain: je kunt een zaag (een gewone houtzaag, je weet wel, met z'n oranje handvat vaak) gebruiken als een soort van mega-furminator. Gewoon als een zweetmes over z'n lijf halen. Niet te hard drukken natuurlijk, want dan heb je ineens twee halve paarden, maar gewoon zachtjes. Bij mijn paard was dat zo effectief dat ik genoeg haar eraf kreeg om een heel nieuw paard mee te bekleden. Succes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:10

goede voeding en goede ontworming wil meestal wel helpen.Mijn fries van 21 is gewoon al een maand in zijn zomervacht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:36

Babbelientje schreef:
Tja, dan is het toch echt tijd voor de zaag. Okee, dat klinkt niet goed, let me explain: je kunt een zaag (een gewone houtzaag, je weet wel, met z'n oranje handvat vaak) gebruiken als een soort van mega-furminator. Gewoon als een zweetmes over z'n lijf halen. Niet te hard drukken natuurlijk, want dan heb je ineens twee halve paarden, maar gewoon zachtjes. Bij mijn paard was dat zo effectief dat ik genoeg haar eraf kreeg om een heel nieuw paard mee te bekleden. Succes.

Een zaag is nog niet half zo effectief als een gekarteld zweetmes en dat is weer half zo effectief als een furminator (of diens dupe), die halen gewoon veel meer haren weg zelfs op een kleinere oppervlakte.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:02

Heb vandaag zo'n wannabe Furminator besteld bij de EJ!
Benieuwd hoe die bevalt :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:24

Ik heb er ook 1 bij EJ vandaan vanmiddag :j Heb hem al even over mevrouw shettie gehaald
en het haar komt er flink af :j :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:29

als het mooi weer is (of net als hij al natis van de regen). Zorg ik voor een lekkere natte vacht en dan neem ik een metale roskam. Alle vacht komt er mooi af en doordat i nat is zit ie niet overal!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:35

Ik heb 2 weken havervrij en force van marstall gevoerd, lijnzaadolie erover en in 2 weken verhaard en glanzende vacht. Verder hooi en lucerne

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:54

IJslandszeewier en natuurlijk poetsen tot je er bij neervalt :D

Mijn shet, die dit jaar voor het eerst goed verhaarde, heb ik wel weer geschoren.
Mijn paarden staan het hele jaar buiten en hebben dan ook een giga vacht, maar bij die shetten lijkt het altijd een drama te zijn, wat verharen betreft.
Als ze zelf alles verliezen zijn ze het pas kwijt eind juni en begin augustus beginnen ze alweer aan hun wintervacht.
Ik scheer haar dan ook 3 keer.
De eerste keer alleen hals en buik en daarna gaat de rest eraf.
De derde keer meestal half augustus en van daaruit kan ze weer een lekker teddybeertje worden.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:29

Mijn oudere paard (ong. 23 jaar) verhaart ook zeer traag. Bovenop zijn rug komt zijn zomervacht er eindelijk door, maar verder is hij echt nog een teddybeer.

Ik borstel hem zo vaak mogelijk, er komt dan altijd wel wat haar los, maar nooit grote hoeveelheden. Hij wordt om de 3 maanden ontwormd, heeft tijdens de winter altijd hooi gekregen (mengeling van voordroog en droog), krijgt goede kwaliteitsvoer (bietenpulp, zemelen en muesli), en staat nu sinds 2 weken overdag op gras. Ik heb hem al een kuurtje lijnzaad gegeven, maar dat lijkt mij weinig effect te hebben.

Ik ben echt aan het denken hoe ik het volgend jaar anders kan doen. Zou het helpen om hem heel de winter lijnzaadolie te geven? Met dekens wil ik niet beginnen, in de winter rij ik heel weinig, en het lijkt me voor hem veel aangenamer om gewoon "bloot" buiten te staan.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:42

Lijnzaadpap.
Lijnzaad koken (buiten doen!!!!) totdat het een soort van slijmerige pap wordt. Stinkt verschrikkelijk, maar paard is er dol op en het helpt goed bij het verharen. Friesje is haren binnen korte tijd kwijt en glimt mooi!