Bruin paard door zon voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:33

Waarom TS zo afbranden? Er staat toch nergens dat het paard ergens in the middle of nowhere zet en er 2 weken niet naar omgekeken wordt?
LadyKim schreef:
In die 2x 2 weken staat ze bij een vrouwtje die haar normaal ook rijdt , ze mag daar dan op het land en wordt ook gereden .

Een uv-werende deken lijkt me wel fijn tijdens de warme zomerdagen. Zwarte paarden blijven een stuk koeler onder zo'n deken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:37

Volgens mij was het gewoon een vraag omdat TS hier benieuwd naar was, omdat ze haar paard toch al onder een vliegendeken wilde gaan zetten.
En als je dan toch een goede vliegendeken aan gaat schaffen, waarom dat niet gelijk eentje die UV werend is en je zwarte paard zwart houdt, 2 vliegen in 1 klap! :D

996981

Re: Bruin paard door zon voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:02

In het noorden staan veel Friezen overdag binnen in de heerlijk koele schuur en gaan ze snachts naar buiten. Dit om de vacht mooi te houden voor keuringen en tegen de hitte.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:04

Ander scheer je die bruinen haren er toch af :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:20

Koper schreef:
soof14 schreef:
Whaha dat een paard bruin word van de zon hoort dan toch gewoon bij zijn vacht ? Is juist leuk toch !

Dat is genetisch bepaald. Sommige zwarte paarden worden bruinig. Andere paarden (de paarden die zomerzwart zijn) blijven ook in de zon zwart.

TS waarom heb je dan niet de juiste kleur zwart gekocht? Ik vind het ook te gek voor woorden dat je je hier druk om maakt. Ik begrijp het gewoon niet. Maar dat komt dan vast door mijn eigen, blonde, haarkleur :o?

Genetisch heeft er maar een deel mee te maken, zweet in combi met de zon bleekt ook is mijn ervaring.
Die van mij staat dus ook altijd onder deken, tegen de zon, het zwart blijven en tegen de vliegen, zoals heel veel andere Friezen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:44

Mijn fries was gitzwart, zweette altijd veel (spoot haar dan af) en stond onder een Buzz off want ze werd gek van de vliegen. Paard was altijd pikzwart!

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 21:26

Dee_Es schreef:
Waarom TS zo afbranden? Er staat toch nergens dat het paard ergens in the middle of nowhere zet en er 2 weken niet naar omgekeken wordt?
LadyKim schreef:
In die 2x 2 weken staat ze bij een vrouwtje die haar normaal ook rijdt , ze mag daar dan op het land en wordt ook gereden .

Een uv-werende deken lijkt me wel fijn tijdens de warme zomerdagen. Zwarte paarden blijven een stuk koeler onder zo'n deken.

Nouvel schreef:
Volgens mij was het gewoon een vraag omdat TS hier benieuwd naar was, omdat ze haar paard toch al onder een vliegendeken wilde gaan zetten.
En als je dan toch een goede vliegendeken aan gaat schaffen, waarom dat niet gelijk eentje die UV werend is en je zwarte paard zwart houdt, 2 vliegen in 1 klap! :D

Nou precies dat dus ! Ze is gitzwart en als ze bruin wordt jammer dan .

Even voor de zeurende mensen hierzo die mij een raar mens vinden ...
Mijn paard komt bij een vrouw AAN huis te staan op het land. Ze wordt elke dag gevoerd en evt ook paar dagen in de week Gereden. Ik koop een vliegendeken omdat ik het sneu vind dat ze al die vliegen haar irriteren . Dus ja , inderdaad liever een halve dag ingepakt ( of wat langer , drama denk ik ? ) dan dat ze helemaal chagerijnig wordt van de vliegen , dazen en muggen.

Jammer dat ik zo afgebrand wordt , maar heel fijn dat er ook nog mensen zijn die wat verder lezen en zien dat ik het beste met m'n paard voor heb . Heel fijn , en bedankt voor de tips !

Er zijn dus vliegendekens die ook uv werend zijn ? Welke raden jullie aan ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:30

Paard gaat echt niet dood aan een vliegendeken in de zomer, erger nog.. zonder worden ze soms knettergek van de vliegen en steekbeesten.

Hier staan zomers alle 3 onder deken, geeft ze tenminste rust ipv hele dag vliegen weg te moeten stampen en slaan.

En tja.. mijn zwarte wordt met deken gewoon nog steeds bruin.
Maar who cares! Bruin of zwart hij is gewoon leuk!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:48

Volgens mij zijn de vliegendekens van Rambo en Bucas UV werend, meestal staat het er wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:52

Nou, ik kan je wel zeggen; wij zouden een moord doen om onze Fries zónder deken te kunnen laten staan.
Tien x liever een bruine Fries dan een ingepakte Fries als dat niet nodig is.
Dus tenzij ze zomereczeem heeft, zou ik er niks opgooien. :n

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:54

als ze helemaal gek worden van de vliegen of dazen, of er enorme bulten van krijgen zijn ze ook vaak best blij met een goede vliegendeken

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:10

Nog even een keer , ze mag bruin worden hoor , want ze wordt toch voor de winter geschoren maar het was maar een vraag . Dit mede omdat ik toch al een deken ging kopen tegen de vliegen , wil dat ze een fijne eerste weide ervaring heeft zonder vliegen enz .

Edit :
Ze wordt altijd heel chagerijnig van vliegen en heeft er veel last van , dit zelfs al staat ze in de bak of wanneer ze aan het werk is . We zitten dan allebei onder de knoflook maar dat helpt ook niet echt

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:32

Koper schreef:
Twee weken aan een stuk een deken, halsstuk en vliegenkap op maakt een paard niet uit??

Nee hoor, echt niet. Ik heb wel eens een topic van iemand gezien die haar Shet in wintervacht een deken oplegde tegen het nat/inregenen. Dat leek ook niet zo'n logisch iets, gezien de constructie van een Shetlander-vacht, maar blijkbaar was dat de beste keuze....
In dit geval: TS, laat je niet gek maken door "reaguurders", je hebt al mooie tips gekregen voor je vliegen/verkleurings-issue.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 22:49

Loe_Loe schreef:
Koper schreef:
Twee weken aan een stuk een deken, halsstuk en vliegenkap op maakt een paard niet uit??

Nee hoor, echt niet. Ik heb wel eens een topic van iemand gezien die haar Shet in wintervacht een deken oplegde tegen het nat/inregenen. Dat leek ook niet zo'n logisch iets, gezien de constructie van een Shetlander-vacht, maar blijkbaar was dat de beste keuze....
In dit geval: TS, laat je niet gek maken door "reaguurders", je hebt al mooie tips gekregen voor je vliegen/verkleurings-issue.

Inderdaad , bedankt .

Ga het zeker even onderzoeken welke het dan moet worden . Vind die met zebra namelijk erg leuk . Heeft wel een hals ... Weet niet of dit de manen kapot maakt ?

Laat ik ook niet , alleen is toch jammer . Maar dat blijf je houden , gelukkig zijn er genoeg die wel normaal reageren .

Kan iemand mij vertellen of een hals op de vliegendeken schadelijk is voor de manen ? Want dat zou wel zonde zijn

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:07

Mijn importer heeft de hele zomer een Rambo Sweet Itch op, vind ze geen probleem en word juist onrustig als ik hem een middagje aflaat. Dus die 2 weken lijken me geen probleem.
Met deze deken geen enkel probleem met de manen gehad, na 5 maanden deken had ze nog steeds een dikke bos :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:26

UV deken op en linamix gaan voeren. Halve schep per dag.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 23:43

Thokkadisje schreef:
Mijn importer heeft de hele zomer een Rambo Sweet Itch op, vind ze geen probleem en word juist onrustig als ik hem een middagje aflaat. Dus die 2 weken lijken me geen probleem.
Met deze deken geen enkel probleem met de manen gehad, na 5 maanden deken had ze nog steeds een dikke bos :)

Die sweet itch heb ik ook nog liggen ! Van het vorige paard . Proberen waard dus :)
Goed om te lezen , ze zal ook wel rijden of ritjes maken maar inprincipe vakantie ....... Onder toezicht :P

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 00:05

Mijn merrie verkleurt niets. Ze blijft zwart maar wordt gek van de vliegen. Dus in het hoogseizoen als t tevens heel warm is, heeft mijn dame een zebra deken. Dus zo erg is een vliegendeken niet denk ik :)

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 00:27

Hier geen problemen met een hals. Manen bleven heel. Had een zwart paard en had een buzz.f.zebra deken

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 21:05

Anouk1605 schreef:
Mijn merrie verkleurt niets. Ze blijft zwart maar wordt gek van de vliegen. Dus in het hoogseizoen als t tevens heel warm is, heeft mijn dame een zebra deken. Dus zo erg is een vliegendeken niet denk ik :)

Guess_NH schreef:
Hier geen problemen met een hals. Manen bleven heel. Had een zwart paard en had een buzz.f.zebra deken

Top ! dan ben ik er uit , wou inderdaad ook al de zebra vliegendeken met hals (:

Dankjulliewel !

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:15

Een deken met hals op, als de hals ruim genoeg zit dan schuurt het geen manen af. Van rollen zonder hals zien de manen vaak meer af.

En als ze gezweet hebben goed afspoelen en koper bijvoeren helpt ook.

Bucas en Rambo zijn inderdaad uv werend.

MindyFinesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:44

Nee nee hoor dat werkt niet :D Dat ligt genetisch vast

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:46

Ik heb jarenlang een fries gehad, en die werd niet bruin. Ligt beetje aan je paard/genen

Maar....alsjeblieft. Laat je dier lekker bloot buiten lopen (mits hij geen exceem heeft of extreem in paniek raakt of last heeft van vliegen).

Bruin worden is vaak ook het effect van een hele zomer buiten staan. Daarnaast....zou ik op zoek naar een andere stal....want niet buiten komen vind ik echt een no go

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:54

Wat is er mis mee om een paard in de zomer een vliegendeken om te doen? Beter een vliegendeken om dan helemaal niets. Bovendien krijgt hij het minder warm met een wit deken om dan zonder als het warm weer wordt.
Vind het erg dat mensen het er niet voor over hebben een vliegendeken te kopen en hun paard gek laten worden door de vliegen.
Ik merk dat mijn paarden een stuk rustiger worden als ze een vliegendeken om hebben 's zomers.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:59

Die van mij ook vanaf dazen periode gehele seizoen een deken op. Een maal niet opgehad. Resultaat spierbevangen paard..van het op en neer joekeren door de beesten.