kimberly1995 schreef:MayDayParade schreef:
Maar in dit geval was het gewoon duidelijk. Kraan maakt raar geluid, paard schrikt en wil er niet meer staan. Geen diep verstopt trauma, geen verleden van zware mishandeling, gewoon paard dat in de kudde opgegroeid is en nu aan alles moet wennen.
Wat vind jij er dan zielig aan om hem er te laten staan? Want weghalen is belonen, voer geven is belonen en er een beetje koetjie koetjie bij gaan staan helpt echt niet. "in zijn sop gaat laten koken" Is hierin een prima methode, op het moment dat hij zich gedraagt beloon je dat gedrag door hem weg te halen. Zo leert het dier dat er op die plek niks aan de hand is en hoe sneller hij braaf is hoe sneller hij er weg mag.
Tegenwoordig lijkt het wel mode om een paard te hebben wat een trauma heeft of mishandeld is. Een paard mag niet meer een keertje iets eng vinden zonder dat daar een diepe onderliggende reden achter zit.
Ik zeg nergens dat ik het zielig vind. Ik geef alleen aan dat ik zou willen weten waarom het paard het gedrag vertoond, doen ze niet zonder reden. Ik denk gewoon graag na over de waarom bij alles en ik heb het idee dat ik daar veel verder mee kom dan sommige mensen die hun paard enkel op de botte boeren manier aanpakken.
Maar wat vind je dan een botte boeren manier aan het paard het zelf uit laten zoeken. En zeggen dat ik er op deze manier niet verder mee kom vind ik raar, aangezien ik toch echt op een trainingsstal werk waar ik paarden train. Denk dat ze me er niet zouden laten werken als ik 'niet verder kom' met paarden.
Dit paard heeft een duidelijke reden waarom hij doordraait op de poetsplaats. Hij wilt bij zijn vriendjes zijn. Wat voor onderliggende reden verwacht jij dan dat de reden is dat het paard van TS niet stil wilt staan op de poetsplaats?