Gedragsverandering bij mijn paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Gedragsverandering bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:00

Kan er ergens stroom op staan in zijn box?
Ratten misschien?

Kun je hem eens wisselen van stal om de oorzaak vanuit de box in elk geval uit te sluiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:05

liefmeisje15 schreef:
Hij komt iedere dag gewoon vijf á zes uur per dag in de wei.
Dan staat hij dus 18 á 19 uur per dag op stal! :wow:
Dat zou ik niet voor mijn paard willen en ik vind het helemaal niet gek dat hij daar chagerijnig van wordt.
Lekker naar buiten met dat dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:06

love_animals schreef:
mischien voelt hij zich opgesloten ?
Dat issie ook. :+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:12

als hij normaal ook zo weinig buiten komt, lijkt het me sterk dat hij dààr ineens zo van veranderd is..

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:23

Ik zou proberen hem meer naar buiten te doen en kijken of zijn gedrag hierdoor verbetered zo niet zou ik toch een DA naar hem laten kijken

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 21:36

ohjajoh6 schreef:
In ulcer gold zit ook omeprazole net als bij de gastroguard. Maar maar 3 dagen geven is zo te lezen op hun site bij lange na niet afdoende...kweet niet hoeveel dit kost maar anders adviseer ik je abprazole is stukken goedkoper en net zo goed als gastroguard...

Nee klopt hoor, dat heeft de DA ook gezegd dat drie niet voldoende is. Hij zei dat je na drie pasta's verschil moet vernemen aan het paard. Als hij geen verschil vertoont is het geen maagzweer. Als hij wel goed op de pasta's reageert dan moet hij er inderdaad meer hebben om de maagzweer te verwijderen. Aangezien de DA het niet kan onderzoeken of hij daadwerkelijk een maagzweer heeft, zei hij dat dit de beste methode is om erachter te komen.

Dit zijn geen hele goedkope pasta's. Voor drie iets van €150 betaald.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 21:46

Wat het aantal weide uren betreft... Dit ritme heeft hij al zo lang als ik hem heb. Het lijkt me dan ook sterk dat hij hier na zoveel jaren ineens last van heeft. Hij gaat naar buiten tegen 11.00 uur en tegen 17.00 uur weer naar binnen. Dan wordt hij gevoerd, en daarna nog training van ongeveer 45 minuten. Hij heeft naar mijn mening dan meer dan genoeg vrijheid gehad. Tegen 17.00 uur staat hij voor het hek en wil hij ook wel graag weer naar binnen.

Het betreft hier wel een sportpaard die ook energie moet hebben voor zijn training. :-)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:48

Als jij het voor jezelf kan verantwoorden om je paard zoveel uur op stal wil hebben is dat jouw zaak, maar dan moet je hier niet gaan vragen waar zijn STALondeugden vandaan komen. En dat je paard om 5uur voor het hek staat is niks anders dan gewenning. Ga jij hem maar eens elke dag om 1uur voeren aan de andere kant van de weide. Durf er geld op in te zetten dat hij elke dag om 1uur naar de andere kant toe komt rennen. Paarden zijn gewoontedieren.

En wat betreft een sportpaard... tja, meningen verschillen.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 21:55

MarlindeRooz schreef:
Als jij het voor jezelf kan verantwoorden om je paard zoveel uur op stal wil hebben is dat jouw zaak, maar dan moet je hier niet gaan vragen waar zijn STALondeugden vandaan komen. En dat je paard om 5uur voor het hek staat is niks anders dan gewenning. Ga jij hem maar eens elke dag om 1uur voeren aan de andere kant van de weide. Durf er geld op in te zetten dat hij elke dag om 1uur naar de andere kant toe komt rennen. Paarden zijn gewoontedieren.

En wat betreft een sportpaard... tja, meningen verschillen.

Dit vind ik dan weer een beetje jammer, dat mij aangepraat wordt dat door mij mijn paard stalondeugen krijgt terwijl je nog niet eens een heel klein stukje van het hele verhaal kent.

Ik heb hem namelijk onder het zadel gekregen toen hij het lucht happen al deed(!) omdat hij voordat hij bij mij kwam op zijn zachtst gezegd niet zo leuk is behandeld.

Dit vind ik dan ook een behoorlijk trieste opmerking. Maar goed.

Bij deze wil ik dan ook de mensen bedanken die een NUTTIGE bijdrage hebben geleverd. Maandag bel ik de DA voor een volledige check.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:57

Ik kan nog wel andere dingen opnoemen die triest zijn, heel jammer dat er zo gereageerd wordt. De oplossing is simpel. Je kan symptomen wel gaan bestrijden dan stopt hij er vanzelf wel mee.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:05

liefmeisje15 schreef:
Wat het aantal weide uren betreft... Dit ritme heeft hij al zo lang als ik hem heb. Het lijkt me dan ook sterk dat hij hier na zoveel jaren ineens last van heeft. Hij gaat naar buiten tegen 11.00 uur en tegen 17.00 uur weer naar binnen. Dan wordt hij gevoerd, en daarna nog training van ongeveer 45 minuten. Hij heeft naar mijn mening dan meer dan genoeg vrijheid gehad. Tegen 17.00 uur staat hij voor het hek en wil hij ook wel graag weer naar binnen.

Het betreft hier wel een sportpaard die ook energie moet hebben voor zijn training. :-)

En als je hem na het eten nog even naar buiten laat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:08

Ik ben het eens met Marlinde, een sportpaard heeft niet minder vrijheid nodig dan een Shetlander of welk ander paard dan ook!
Zes uurtjes vrijheid en daarna 18 uur in een klein hokje gestopt worden en dat al járen!
Ik snap werkelijk niet dat je dat over je hart verkrijgt. :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:09

Hoe oud is hij?

En als je hem eens een week op pijnstillers zet. Even kijken of z'n gedrag dan verandert.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:13

Focussed schreef:
Hoe oud is hij?

En als je hem eens een week op pijnstillers zet. Even kijken of z'n gedrag dan verandert.

dat is denk ik niet zo goed voor het paard eerst DA contacteren voordat je medicijnen toedient

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:18

Ik rij ook een sportpaard en die gaat 's ochtends na zijn voer lekker naar buiten en komt pas tegen 8 uur 's avonds weer binnen. Staat lekker zo'n 12 uur buiten dus en als het straks warm genoeg is 's nachts blijft hij buiten en krijgt hij zijn brok in de wei.

Vorig jaar geen enkel probleem gehad met energieverlies, dus dat vind ik een beetje kort door de bocht dat hij dan zijn energie zou verliezen. Het zal eerst even wennen zijn inderdaad, maar ik kan gewoon wedstrijden pakken zonder problemen. Hij staat om 17.00 voor het hek omdat hij dat gewend is. Als ik elke dag om stipt 08.00 en stipt 17.00 zou voeren zou mijn paard dan ook bij het hek komen wachten op me met zijn voer..

Je zegt dat hij om 17.00 voer krijgt en daarna nog een training van 45 minuten.
Zit er wel minstens 2 uur tussen voordat je met hem gaat trainen?
Anders raakt hij dus elke keer tijdens de training verzuurd.. Lijkt me ook niet prettig als paard zijnde.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:19

Granen zijn ook een oorzaak van maagzweren, evenals stress.

Maar ik begrijp dat het om een sportpaard gaat, dus meer naar buiten, geen muësli of biks meer voeren, zal waarschijnlijk niet tot de opties behoren?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:21

Maagcompositum als supplement?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:25

Bij verdenking van een maagzweer zeker niet orale pijnstilling geven.
Bij Abler in de USA kun je goedkoop omeprazole bestellen.
De tabletten zijn het goedkoopste,dan ben je voor een maand zo'n 120 dollar kwijt.
Een maand moet je zeker behandelen,daarna afbouwen.
Er kan natuurlijk nog meer aan de hand zijn,dus als dit geen verbetering geeft dan nader onderzoeken.
Een paard veranderd niet ineens zonder reden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:34

ambre schreef:
Bij verdenking van een maagzweer zeker niet orale pijnstilling geven.
Bij Abler in de USA kun je goedkoop omeprazole bestellen.
De tabletten zijn het goedkoopste,dan ben je voor een maand zo'n 120 dollar kwijt.
Een maand moet je zeker behandelen,daarna afbouwen.
Er kan natuurlijk nog meer aan de hand zijn,dus als dit geen verbetering geeft dan nader onderzoeken.
Een paard veranderd niet ineens zonder reden.

Als hij dan chaggerijniger wordt heb je wel meer bevestiging dat het maagzweren zijn.
Ik zou zelf in een acute situatie niet gaan wachten op Abler en dan maar diep in de buidel tasten voor Gastrogard. En dan Abler bestellen zodat je dat daarna altijd in huis hebt.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 22:38

Ik heb respect voor ieder zijn of haar mening. Iedereen doet het anders en dat is ook prima.

Maar ik kreeg van de reactie van zonet een beetje het gevoel dat ik hier wordt weggezet als één of andere dierenmishandelaar. Dat ik ervoor zorg dat mijn paard stalondeugden krijgt terwijl hij dit al deed voordat ik hem uberhaupt kende. Ik word daar gewoon een beetje verdrietig van omdat achter de werkelijke reden namelijk een triest verhaal zit. Iedereen heeft het beste met zijn of haar dieren voor, en doet er alles voor. Ik ken ook plekken waar paarden gewoon helemaal niet buiten komen of minder. Daarbij komt dat we nog tien paarden hebben staan die allemaal hartstikke vrolijk zijn en geen stalondeugden hebben.

Met de zieke figuren die tegenwoordig rondlopen zie ik het niet zo zitten om de paarden 's nachts buiten te zetten.

Uiteraard stem ik de trainingen af op de voertijd.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:46

Focussed:dan zou gewoon even scopen een betere oplossing zijn.
Maar idd,Abler duurt een tijdje dus dan zul je toch eerst aan de Gastrogard moeten.

TS:verdiep je verder ook nog in de voeding.Dommelsche watermolen heeft ook speciaal voer voor maagpatienten.
Verder is het bijvoeren van Lucerne een goede keuze,krachtvoer minimaliseren en liever hooi dan kuil voeren.
Stress vermijden,dus geen intensieve training of op de trailer.
Wil je het echt zeker weten,scopen is zo duur niet.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:48

liefmeisje15 schreef:
Ik heb respect voor ieder zijn of haar mening. Iedereen doet het anders en dat is ook prima.

Maar ik kreeg van de reactie van zonet een beetje het gevoel dat ik hier wordt weggezet als één of andere dierenmishandelaar. Dat ik ervoor zorg dat mijn paard stalondeugden krijgt terwijl hij dit al deed voordat ik hem uberhaupt kende. Ik word daar gewoon een beetje verdrietig van omdat achter de werkelijke reden namelijk een triest verhaal zit. Iedereen heeft het beste met zijn of haar dieren voor, en doet er alles voor. Ik ken ook plekken waar paarden gewoon helemaal niet buiten komen of minder. Daarbij komt dat we nog tien paarden hebben staan die allemaal hartstikke vrolijk zijn en geen stalondeugden hebben.

Met de zieke figuren die tegenwoordig rondlopen zie ik het niet zo zitten om de paarden 's nachts buiten te zetten.

Uiteraard stem ik de trainingen af op de voertijd.

Mensen oordelen veel te snel ik vind jou totaal geen dierenmishandelaar en er zou heust wel een reden zijn voor het gedrag wat jouw paard nu vertoon en mensen op bokt moeten hun grote waffer houden en eerst even naar de feiten kijken +:)+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:49

En scopen brengt ook weer verhoogd risico op maagzweren met zich mee, dus zo is voor alles wel wat te zeggen :D

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:53

Je hoeft je niet te verantwoorden ben je gek. Ik slaap 8 uur fiets 2 per dag en zit 9 uur op kantoor en de rest van de uren vaaak ook binnen. Mijn bijrijdpaard staat non stop op stal. Die van jou heeft het nog goed en beter dan ik :') . Paard moet ook pitten dus die gedramatiseerde uren mag je er wel vanaf trekken. Mensen met paarden weten het altijd beter stuk voor stuk -O- . Doe wat jij denkt wat goed is.

En voor wat betreft alle adviezen goedbedoelde middelen. Laat maar aan je eigen dierenarts over.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 22:55

Horsy83 schreef:
Je hoeft je niet te verantwoorden ben je gek. Ik slaap 8 uur fiets 2 per dag en zit 9 uur op kantoor en de rest van de uren vaaak ook binnen. Mijn bijrijdpaard staat non stop op stal. Die van jou heeft het nog goed en beter dan ik :') . Paard moet ook pitten dus die gedramatiseerde uren mag je er wel vanaf trekken. Mensen met paarden weten het altijd beter stuk voor stuk -O- . Doe wat jij denkt wat goed is.

En voor wat betreft alle adviezen goedbedoelde middelen. Laat maar aan je eigen dierenarts over.

Kijk dit in nou eens goed advies trek je niets aan want andere doen het toch altijd beter en hun eigen kwaaltjes wegen het zwaarst zo is het altijd al geweest zo zal het altijd blijven jamer genoeg +:)+ :D