Paard met HKO klasse 3 verkopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: Paard met HKO klasse 3 verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:32

Jola heeft ook HKO 3 op 1 van haar voorbenen, de ander is HKO 1. Zij is na bijna hoefbevangenheid stok kreupel geworden. Op de foto kwam de HKO eruit. Ze heeft eerst 50 dagen op de buut gestaan met speciaal beslag. Nu gaat het goed en is ze te berijden, ik heb alles wel heel langzaam en secuur opgepakt. Ik rijd ook op dit moment nog alleen recht uit. Ze wordt niet gelongeerd. (we zijn nu een jaar bezig)

Met speciaal beslag kan het paard nog prima lopen, vooral als ze nog niet kreupel is geweest. Persoonlijk als het paard mij zou aanstaan en er zou een fijne klik zijn zo ik het paard zo kopen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:37

Het hangt ook wel van de hoeveelheid kanaaltjes af. Mijn paard heeft bijvoorbeeld maar 3 kanaaltjes in het straalbeen. Een beschadigde pees zal niet heel snel gebeuren. Als een paard 13 kanaaltjes heeft dan heeft de pees veel meer te verduren. Zo'n paard zou ik dan ook niet kopen.

Mijn paard staat gewoon op blote voeten ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:35

Met klasse 2 wordt een paard gewoon nog PROK trouwens.

Foto's zijn een lijdraad maar als een paard klinisch goed is moet je niet gelijk gaan overdrijven en meteen het paard uit de sport halen.
Gewoon voor minder te koop zetten.
Het is onzin dat een paard dan ineens een beter plekje verdient dan een 100% vlekkeloos paard. Die gaat bij overbelasting net zo goed kapot.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:46

Sizzle schreef:
Met klasse 2 wordt een paard gewoon nog PROK trouwens.

Foto's zijn een lijdraad maar als een paard klinisch goed is moet je niet gelijk gaan overdrijven en meteen het paard uit de sport halen.
Gewoon voor minder te koop zetten.
Het is onzin dat een paard dan ineens een beter plekje verdient dan een 100% vlekkeloos paard. Die gaat bij overbelasting net zo goed kapot.

Is ook, maar wat vind jij dan een prijs voor een paard met zulke foto's?
Om eerlijk te zijn, zou ik voor zo'n paard niet heel veel betalen (tenzij deze al aantoonbare sportresultaten gehaald heeft). Als zo'n paard pas B/L dressuur loopt, 9 jaar oud is, dan worden ze tegenwoordig met "goede" foto's al voor rond de 2000 euro verkocht.
Dus met zulke foto's, mag je blij zijn als je rond de 1200-1500 euro gaat krijgen (tenzij paard bijv. al Z loopt).

Tevens loop je dan nog altijd de kans, dat iemand het paard doorverkoopt voor rond de 3000 euro, en dan niks over de "slechte" foto's zegt.

Dat risico loop je natuurlijk overigens altijd. Alleen hangt het er natuurlijk vanaf hoe de foto's er precies uitzien en of de merrie nog geschikt is voor hogere sport. (en of je zelf het risico wilt lopen dat de merrie in de handel terecht komt).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:51

Tja, doorverkopen is altijd een issue. Daar moet je je niet te veel mee bezig houden anders moet je gewoon helemaal geen paarden meer willen verkopen.
Een kerngezond paard kan bij herverkoop net zo goed dramatisch terecht komen.

Maar inderdaad zo'n 1200 euro zou een bedrag zijn dat daar evt voor zou betalen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:52

Tuurlijk, zeg ik er ook bij. Alleen zo'n paard loopt net iets meer risico omdat deze in een makkelijke prijsklasse valt waar snel winst in te behalen valt....
Ik zeg ook niet dat je niet moet verkopen, alleen wel van te voren de risico's bedenken en kijken of je dat wilt.....
(omdat ik het zelf van dichtbij mee gemaakt heb, en weet hoe vervelend zoiets af kan lopen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:56

Als de foto's niet gemaakt waren dan had je het niet geweten.
Bij een klinisch beeld is het een ander verhaal, maar als hij klinisch 100% was zou ik me persoonlijk echt niet druk maken over in de handel raken.
Maar dat is slechts mijn mening.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:03

Ja en bij ons juist niet.
Een paard via via verkocht met een 3/4 op straalbeen voor weinig (onder het motto, goed tehuis etc.).
Want als je een topsportpaard zoekt, is de keuring waarschijnlijk wel van belang.

Binnen 2/3 maanden stond paard te koop voor het 5/6 voudige.
En degene die dat paard gekocht heeft, heeft het waarschijnlijk als gezond sportpaard gekocht. (maar net in een prijsklasse dat röntgen keuring niet vanzelf sprekend is).

Was toen gewoon erg vervelend, zeker omdat oude eigenaresse haar in geval van verkoop terug wilde kopen.
Maar nogmaals, als je er geen problemen mee hebt, voor een mooi passend bedrag verkopen.
Wil je het risico niet lopen, evt. verleasen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:06

Het is een verhoogd risico, verder niets. Degene die hierboven roepen dat het paard een blessure heeft of een gebrek praten echt onzin. Als dat dier klinisch goed is, dan is er niets aan de hand. Klinische beeld is altijd bepalend.

Helaas is het zo, dat als het paard niet buitenproportioneel veel kwaliteit heeft je in de groep kopers zit, die alles perfect willen hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:13

Slecht terecht komen kan in elke prijsklasse gebeuren toch?
Ik heb een paard van 1000 euro een jaar later ook voor 3000 verkocht.
Helaas is dit paard door slechte rijderij enkele jaren later uiteindelijk in de staak gereden en in de handel beland.

Er is geen reden om aan te nemen dat een paard met klasse 3 straalbeen niet meer in de basissport kan meekomen.
Ik zie dus ook niet in waarom het een probleem is als het via via bij een sportruiter komt.
Met 9 jaar en L komt hij hoe dan ook niet meer bij een topruiter.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 14:49

Babootje, duidelijk verhaal! Ik snap er iets meer van. Heb zelf overigens geen flauw idee hoe de foto's eruit zien dus dat is voor mij wat lastig in te schatten verder.

Ariatje, het paard is momenteel echt niet kreupel, compenseert ook niet. Zou dat trouwens niet naar voren zijn gekomen tijdens de keuring of denk ik nu te makkelijk?

Het hele begrip zenuwsnede ken ik niet (wel van gehoord natuurlijk, maar dat is ook alles) dus daar ga ik me even over inlezen.

Joolien, dat is inderdaad een goed idee, je weet nooit wat een andere dierenarts zegt!

No_No en Kirri, in ieder geval toch nog wat 'succesverhalen', goed om te horen :D

Sizzle en Sky_As, ik kan me in jullie beide standpunten wel vinden. Doorverkopen blijft inderdaad altijd een ding maar inderdaad, zo kun je nooit een paard verkopen want zekerheid krijg je toch niet... Punt is gewoon dat er klinisch in principe niets aan de hand is, maar we weten hier nu vanaf en moeten het dan toch melden bij verkoop, anders komt er alleen maar gedonder van. 't Is jammer, want het schrikt waarschijnlijk veel mensen af terwijl er zonder foto's niks aan de hand geweest zou zijn, op dit moment in ieder geval niet.

Paard is trouwens alleen op basisniveau gereden, dus niet helemaal het type sportpaard. Dat ligt niet aan haarzelf maar puur aan het feit dat ze eigenlijk nooit echt serieus is opgepakt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:58

Ik zou haar in lagere prijsklasse te koop zetten met het eerlijke verhaal of een bruikleenconstructie als verkoop toch niet lukt ondanks lagere prijs.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:16

Een 3 op het straalbeen op de foto moet altijd gecombineerd worden met het beeld uit de klinische keuring. Is het paard rad dat heeft hij er om dit moment geen last van. Er is alleen een verhoogd risico op het ontwikkelen dan bij gradatie 1 en 2.

Ik ben het er niet mee eens dat het paard alleen maar geschikt zou zijn voor de recreatie. Als het paard correct gereden wordt in de dressuur hoeft hij hier geen last van te krijgen. Immers het doel is om een paard het gewicht op de achterhand te laten nemen in de training. Maar ja wil iemand dat risico nemen?

Ik zou ook een second opion doen, kan zomaar schelen in de beoordeling.

Je kan idd kiezen voor verkopen met de aantekening erbij, maar dan is het paard echt weinig waard. En het zal lastig worden iemand te vinden die het risico wil nemen.
Andere optie is het niet vermelden en de klinische keuring als leidraad nemen. In de prijsklasse tot 4500 euro neemt te verzekering paarden aan zonder rontgenologische keuring en worden veel paarden bij aankoop alleen klinisch gekeurd. En ja als die daar goed is... Maar ja als de koper er wel achter komt heb je iets verzwegen en kan er hommelus van komen. Ik denk overigens dat veel paarden in die prijsklasse aangeboden niet helemaal top op de foto zijn.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:19

Ik zou het paard verkopen met de melding dat er een rontgonologische bemerking is en dat de prijs daar dus ook naar is. Verder zijn er nog steeds veel koper die hun onderzoeksrecht niet gebruiken. Ik ken ook iemand die vindt opmerkingen aan de botten etc helemaal niet belangrijk, die wil graag paarden die iig geen peesblessures hebben gehad....

En.... er hoeft maar 1 persoon op de wereld te zijn die 'm wil kopen dus met een beetje geduld kan dit paard gewoon verkocht worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:35

Een paard als dit paard gaat waarschijnlijk ook gewoon veel langer goed mee met iemand die leuk recreatief rijd als bij iemand die hem zwaar belast.

Bij een 2 krijg je idd een bemerking maar geen afkeuring vertelde een dierenarts mij bij de keuring van een paard.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:48

Ik wil toch ook nog wel even reageren. Ik zie dat een aantal mensen reageren met alleen geschikt voor recreatie. Maar hier ben ik het niet mee eens. Tuurlijk moet je er rekening mee houden en kijken tot hoe ver je kan gaan.

Mijn paard heeft ook HKO 3 en heeft hier speciaal beslag voor gekregen en daar doet die het vanaf het begin goed op. Ik ben ondertussen M2 met hem en heb morgen weer wedstrijd. Hij is dit jaar 13 jaar geworden.

Ik zou overigens zelf niet zo snel kiezen voor een paard met HKO ontsteking. Het beperkt je toch wel en het speelt altijd in je achterhoofd mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:51

beatje schreef:
Ik vind het heel dubbel,paard is nog maar 9 en een 3 is niet de zwaarste beoordeling maar wel al zwaar.Dus het is wel waarschijnlijk dat het paard er last van gaat krijgen.
Zelf zou ik zo'n paard laten staan.
Verkopen vind ik ook heel moeilijk, ik denk dat dit probleem toch een rol gaat spelen in de toekomst en dit soort paarden belanden vaak bij een wat louche soort handelaars en gaan van hand tot hand.Ook dit zou ik voor mijn paard niet willen.
Persoonlijk vind ik dit een moeilijk dilemma,als het zou kunnen zou ik ze denk ik houden en haar laten hemelen als de tijd daar is.

Bij een andere dierenarts is het zo weer een 2.

Die hele classificatie zegt niets, er lopen paarden met een 4 op het hoogste niveau.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:52

M2 valt bij mij eigenlijk nog onder de recreatie sport :o .En 13 is ook nog niet zo oud.
Ik zou toch ook graag een gezonde 16 jarige willen.En een 13 jarige met een uitslag 3 die je zwaar traint heeft toch een kleinere kans gezond 16 te worden.Hoewel ik mensen ken die met veel trucs dit ook kunnen met hun HKO paard ,de vraag is moet je dit willen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 22:54

janderegelaa schreef:
beatje schreef:
Ik vind het heel dubbel,paard is nog maar 9 en een 3 is niet de zwaarste beoordeling maar wel al zwaar.Dus het is wel waarschijnlijk dat het paard er last van gaat krijgen.
Zelf zou ik zo'n paard laten staan.
Verkopen vind ik ook heel moeilijk, ik denk dat dit probleem toch een rol gaat spelen in de toekomst en dit soort paarden belanden vaak bij een wat louche soort handelaars en gaan van hand tot hand.Ook dit zou ik voor mijn paard niet willen.
Persoonlijk vind ik dit een moeilijk dilemma,als het zou kunnen zou ik ze denk ik houden en haar laten hemelen als de tijd daar is.

Bij een andere dierenarts is het zo weer een 2.

Die hele classificatie zegt niets, er lopen paarden met een 4 op het hoogste niveau.

Die ken ik ook hoor,maar niet op een manier die ik zou willen voor mijn paard.Maar goed ik ben een trut op dat vlak :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 07:16

Het hangt ook helemaal van de hoeveelheid kanaaltjes af.

Ik koop liever een paard met twee kanaaltjes die op lolly's lijken en dus een 3 heeft dan eennpaard met 9 inkepingen die maar een 2 heeft.
Het paard met de lolly's (3) zal beduidend minder snel een ontsteking krijgen dan het paard met een 2tje
En afkeur op de straalbeenderen zonder dat er een ontsteking is, is geen hoefkatrolontsteking. De hoefkatrollen zijn aangetast, de ontsteking is er niet maar kan wel komen.

Ts, mijn paard was klinisch ook goedgekeurd maar op rontgen dus niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 07:58

Ook ik zou eerst nieuwe foto's willen , desnoods beoordeeld door de professoren in Utrecht.
Maar een slechte foto kan verkeerd beoordeeld worden.

Qua pijn.. je schrijft dat ie n half jaar loopt nu, dat is relatief weinig.
Dus het kan zijn dat er nog geen overbelasting gaande is, die er in de toekomst wel zou kunnen komen.
Maar goed, mijn eerste stap zou zijn foto's door eigen dierenarts.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:21

Wat was er te zien op de foto's? Of lees ik daar overheen? Lollypops, botopbouw of een cyste? Want dit zegt veel over de prognose.
Als het paard al die tijd gewoon in training was geweest zou ik me er niet te druk om maken. Maar dit is niet zo begrijp ik. En aan beide voorbenen een 3 creëert een bepaald evenwicht alhoewel als ze echt kreupel was dit er op de keuring wel uit gekomen was.
Wanneer er kreupelheid ontstaat zijn er nog genoeg mogelijkheden qua speciaal beslag.
En een zenuwsnede is ook een optie dan.
Ik wil nog even rechtzetten dat een zenuwsnede absoluut niet verboden is. En nog wat recreatief rijden met je paard in geen dierenmishandeling zoals eerder geschreven werd. Je moet wel je paard goed monitoren en je kop erbij houden, dat ik het belangrijkste.
Maar bij het paard van de te in een zenuwsnede volgens mij nog helemaal niet aan de orde.

Verkopen vind ik wel een lastige, wat gebeurd er uiteindelijk met zo'n dier. En de kans dat ze voor veel eer geld door verkocht wordt is groot

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 14:02

Bedankt voor de reacties weer! Ik reageer morgenochtend even op iedereen, gaat via de telefoon niet zo makkelijk :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:10

Een zenuwsnede is dan ook de laatste optie. En het is idd niet verboden, het is aan het oordeel van de DA of het verantwoord is of niet. Het is wel zo dat het paard in dat geval niet meer in de sport mag lopen. Maar geloof me, geen hond die dat checkt. Misschien op het allerhoogste niveau, maar in de basis sport heb ik nog nooit een keuringsarts in de voet zien prikken.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 13:41

Weer even een update.

Over de foto's, die heb ik zelf niet gezien. Ik weet alleen dat er op de basis van de foto's een 3 is gegeven. De foto's laten herbeoordelen is zeker een goed idee.

Het laatste wat ik van de verkoper heb gehoord gaat het paard waarschijnlijk naar een handelaar. Die zal haar wel voor de dubbele prijs verkopen maar hopelijk komt ze dan bij een goed tehuis. Ze zit niet op de schopstoel maar het moet ook geen maanden meer duren. Bruikleen is geen optie. Ik zeg er meteen bij dat ik verder nergens zeggenschap over heb wat dat betreft.