Rijden zonder chaps gevaarlijk.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Haunting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:13

bliver schreef:
Het is zeker wel gevaarlijker! De kans dat je in je beugel blijft hangen als je valt is groter. Daarnaast is het gevoel met je paard minder en het komt niet ten goede van je houding

Mag ik vragen waar je dit op baseert? De kans is met rijlaarzen net zo groot als met jodhpurs.

Ik rij zelf alleen maar met jodhpurs zonder chaps. Mijn rijbroek is ook een jodhpur broek en valt er dus mooi overheen. Nog nooit ergens last van gehad van blijven haken of minder gevoel. Heb wat duurdere jodhpurs en die beschermen mijn enkels net zo goed als rijlaarzen. Ligt ook aan het gestel van je benen of deze snel breken of niet etc.

Dus is het gevaarlijk? Niet aantoonbaar gevaarlijker of minder gevaarlijk.

Nynkster

Re: Rijden zonder chaps gevaarlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:15

Ik rijd eigenlijk altijd zonder chaps.. Vind het verschrikkelijk zitten :o
Nog nooit problemen gehad dat ik ergens bleef haken of wat dan ook. Mijn enige probleem is dat het water je schoenen in loopt als het regent :')

riemkje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:22

Voor zo ver ik weet is het omdat je anders kan blijven haken in je beugel, je hebt van die rubberen jophurs, en die zijn erg wijd aan de bovenkant en die kunnen in de beugel blijven steken maar ik heb het nooit gezien, mijn jophurs sloten altijd mooi aan of hadden 1 vinger tussen mijn been en jophur. heb er zelf nooit last van gehad en vind het alleen maar fijner. het enige nadeel is dat je sokken sneller slijten hih +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:46

Ik heb gevoerde dikke rijschoenen met veters en die blijven heel makkelijk bij de lip onder veters hangen in de beugel zonder chaps.
Het ligt gewoon heel erg aan je type schoen.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:03

Ik rij al jaren met en zonder chaps, met gympen en jodphurs of met laarzen, en ik vind het allemaal even prima rijden. Als je nog geen onafhankelijke zit hebt en met springen nog niet stabiel zit kan het handig zijn om wat extra steun te hebben, maar verder zie ik niet echt voordelen aan het rijden met chaps

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:05

bliver schreef:
Het is zeker wel gevaarlijker! De kans dat je in je beugel blijft hangen als je valt is groter. Daarnaast is het gevoel met je paard minder en het komt niet ten goede van je houding

Dan zou ik wel willen weten wat voor bijzondere chaps jij dan hebt :Y)

bonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:08

Ik zelf rijd meestal met maar bij het paard wat ik een tijdje heb getraind reed ik zonder. Ik vind het af en toe fijner, voelt wat vrijer.
Ik zie er ook niet echt gevaar in. Dat ik blijf hangen als ik val is volgens mij niet groter zonder chaps dan met .....

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:49

Of het gevaarlijker is durf ik niet te beweren. Ik weet wel dat ik een heel stuk beter (vaster, stabieler) in het zadel zit mét chaps. Ben ze een keer vergeten, maar dat was een wiebelig ritje toen. Niet prettig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:55

In Groot Brittannië rijden hele volksstammen zonder chaps, maar wel met jodhpurs, je kunt kinderen zelfs zien springen op wedstrijden in zo'n outfit.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:59

Idd Zoolgangster, ik wilde het net typen. Je hebt in Engeland ook speciale jodhpurrijbroeken waar je dus geen chaps overheen doet. Ik rijd in de zomer vaak alleen met jodhpurs, of zelfs met halfhoge nubucklaarsjes als het heel koud is (want die zijn veel warmer dan mijn jodhpurs). Volgens mij moet ik met beide echt heel veel moeite gaan doen wil ik bij een val vast komen te zitten :=

Edit: Als je wiebelig zit zonder chaps moet je volgens mij wel iets aan je evenwicht doen :j
Laatst bijgewerkt door Sparkles op 30-04-15 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:00

Als je jodphur niet goed aansluit zou ik het niet heel veilig vinden, aangezien je dan kan blijven haken. Maar heb je jodphurs die goed aansluiten, is het geen probleem :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:02

Nooit bij stilgestaan dat het gevaarlijk kan zijn eigenlijk. Ik draag wel chaps bij een gewone rijbroek maar dat is gewoon omdat zonder zo'n gek zicht is. En met een jodhpur rijbroek heb je geen chaps nodig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:09

Zoolgangster schreef:
In Groot Brittannië rijden hele volksstammen zonder chaps, maar wel met jodhpurs, je kunt kinderen zelfs zien springen op wedstrijden in zo'n outfit.

Wilde ik ook al opmerken, nu nog en zeker "vroeger" was de jodhpur broek en jodhpur laarzen de belangrijkste outfit van de paard rijdende Engelse bevolking, hoge rijlaarzen zag je daar veel minder en de korte chaps zijn nog niet zo heel lang in gebruik, toen ik begon met rijden waren die dingen er nog niet en toen ze "in de mode" kwamen werden ze in 1e instantie half of mini- chaps genoemd. Chaps zijn nl. normaliter de leren overbroeken die door cowboys gebruikt worden..........

Overigens bestaan er in landen als Portugal en Spanje al "half-chaps" lang voordat ze hier kwamen........daar wordt nog vaak in een "gewone" broek gereden met korte ( jodhpur) laarsjes en daar worden dan, soms, stevige leren of suede"chaps" bij gebruikt.

https://www.jannetjepietertje.nl/data/a ... s_26_0.jpg
http://saddles4sale.com/416-large_defau ... rjoman.jpg

De Engelse jodhpur broek en laarsjes :
http://i764.photobucket.com/albums/xx28 ... lebony.png

http://image.equestrian.com/images/pdp/ ... ua_v01.jpg

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:16

Ik heb wel geleerd dat je je onderbenen (inclusief voet) makkelijker in de juiste houding houdt als je rijlaarzen draagt, omdat deze niet (ver) naar buiten en of binnen kunnen draaien tijdens het rijden. Je kunt dus je enkel minder draaien. Daarbij zorgt het voor meer grip aan het zadel waardoor je onderbeen stiller ligt. Mijn kennis is dus dat rijlaarzen vooral goed zijn voor je houding.

Daarnaast, als je veel op buitenrit gaat (zoals ik), werkt een laars ook goed als je door dichtere begroeiing moet. Zo blijven takjes makkelijker haken aan je sokken, terwijl ze langs een laars (of leren chaps) gewoon schaven en niet blijven hangen.
Heb ooit één keer gehad dat ik een halve tak mee sleepte met mijn sok en dat mijn paard daarvan in paniek raakte.

Sindsdien rijd ik alleen nog maar met laarzen. (En ook omdat ik zo mijn eigen houding beter kan controleren ;)

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:01

Ik rijd ook met jodhpurs, maar dan wel met chaps.
Dat alleen met les en wedstrijden, als ik naar mijn leasepony ga dan rijd ik zonder chaps..
Eerlijk gezegd vind ik met chaps beter rijden ;)
(ook veiliger)

iris120

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:04

Dankjulliewel voor alle duidleijke reacties ♡

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:18

Sparkles schreef:
Edit: Als je wiebelig zit zonder chaps moet je volgens mij wel iets aan je evenwicht doen :j

True :j Ik ben ook nog druk aan het oefenen ;)
Mijn benen liggen in ieder geval een stuk rustiger aan het paard als ik wel chaps of laarzen draag. Alleen met schoenen vliegen ze alle kanten op.

Dat er van alles aan je sokken kan blijven hangen, herken ik ook wel. Alleen gelukkig niet zo heftig dat het paard ervan op de loop ging.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:24

Volgens mij is het gevaar, dat je met de voorkant achter de beugel kan blijven haken. Maar hier moet je best wel je best voor doen, om dat voor elkaar te krijgen volgens mij!
Ik vind het gevaar niet zo groot haha

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:39

Ik denk dat het best gevaarlijk kan zijn, het lusje kan heel goed ergens achter blijven haken , verder heeft iedereen wel gelijk

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:46

Mijn instructrice heeft mij een keer gezegd dat ik niet meer zonder moet rijden omdat je niet per se aan je stijgbeugel kunt blijven hangen (kan wel) maar ook aan andere onderdelen van het zadel en omdat het minder stevig is kun je ook sneller je enkels breken als je valt.

Enjoyit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:02

Ik heb gelezen dat als je door de beugel schiet en je paard gaat ervandoor je voet niet terug kan trekken doordat de voor en achterkant haken aan je beugels! (Rubberen) bij leren heb je meestal goed aangesloten dan heb ik geen idee!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:59

Mij werd vertelt dat je idd met de voorkant kan blijven hangen, dit zou hartstikke gevaarlijk zijn. Ik snapte niet helemaal wat de verkoopster bedoelde, dus ze ging het bij mij voordoen. Ze kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Dus ik rijd nog fijn met hoge jodhpurs zonder chaps. :D

PoekieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:41

wat heeft het haken van de voorkant nou weer met Jodhpurs te maken? Ik rijd wel met, omdat als we zonder rijden in de les terug moeten om onze chaps te halen, en ik heb wel eens verhalen gehoord enzo, maar het rijdt toch wel fijner met vind ik. :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:58

Angelique_94 schreef:
Ik rij al jaren met en zonder chaps, met gympen en jodphurs of met laarzen, en ik vind het allemaal even prima rijden. Als je nog geen onafhankelijke zit hebt en met springen nog niet stabiel zit kan het handig zijn om wat extra steun te hebben, maar verder zie ik niet echt voordelen aan het rijden met chaps

gympen, je zou bij ons op stal echt weggestuurd worden, dat vind ik wel gevaarlijk. Ivm ontbreken van hak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:07

karuna schreef:
PoekieX schreef:
wat bedoel je met schieten?

Dat je voet door de beugel naar voren schiet en je met de bovenkant van je schoen aan de verkeerde kant van de beugel kunt komen vastzitten. Vooral als je eraf valt is dat levensgevaarlijk. Dan blijft je voet haken in de beugel terwijl je ernaast ligt. %)

Het kan wel bij wat ruimere beugels.

En de gevolgen hiervan kunnen idd desastreus zijn. Zo heb ik gehoord van een geval van vastzitten met voet in beugel en een paard dat op hol dat tot de dood van de berijdster heeft geleid.
Niet rijden zonder deugdelijke kledij. Geen korte broeken, slippers, gympies, uggs etc. Waarom zou je het risico nemen?