Paard vervelend met opzadelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DianXX

Re: Paard vervelend met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:54

Maar wat doet ze dan precies? Bijvoorbeeld zoals je zegt dat je met het halstertouw komt aanlopen? gaat ze dan weglopen, kijkt ze boos?

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 19:57

DianXX schreef:
Maar wat doet ze dan precies? Bijvoorbeeld zoals je zegt dat je met het halstertouw komt aanlopen? gaat ze dan weglopen, kijkt ze boos?

Als ze je met een halstertouw ziet lopen rent ze meteen weg. Ze kijkt daarbij niet boos.

Met geduld en rust kom ze na je toe, kun je haar vastklikken.
Simpele dingen zoals naast me lopen gaat goed, als je dan wil stil staan gaat het ook nog wel maar het moment dat je dan weer aanloopt draait ze gewoon haar hele voorkant naar rechts zodat je niks meer te zeggen hebt en rent weg.

Ze toont absoluut geen respect, in de kudde ook niet. Ze gaat bij de andere paarden ook "net wat te ver" waardoor ze regelmatig wat trappen oploopt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:40

Of het paard heeft nog nooit GELEERD hij ze moet wijken voor druk. Ik zou doorgedreven werken met haar aan wijken voor druk en als dat zeker snapt, doorgedreven schriktraining geven.
Nog een tip, als je haar wil vangen, ga er dan niet achter lopen, maar gebruik de techniek van druk te laten wegvallen op de juiste momenten. Als je niet volgt wat ik bedoel, kan je mss een kijkje nemen op mijn blog waar ik een stukje heb geschreven over het vangen van een paard.
https://paardenproblemen.wordpress.com/niet-te-vangen/
Als ik ooit nog tijd heb, zou ik hem willen afmaken, maar voorlopig is hij dus verre van af.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 20:28

Ik vind het moeilijk om te oordelen vanaf de computer.
Ik weet niet of je iemand hebt die het zou kunnen filmen.
Want ik zou wel graag willen weten hoe dat eruit ziet. (lichaamstaal van paard etc.)
Of je kan er hulp bij halen van een ervaren iemand.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:33

Ziet ze wel goed?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:04

TS, hoe gaat het er nu mee?
Is er al iets van verbetering of ergens een verandering?

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:36

Als het echt niet vanwege pijn is, zou ik haar behandelen als een "groen" paard dat nog niets gewend is. Immers moet ze ook een vertrouwensband met je krijgen. Ik zou niets als vanzelfsprekend zien, maar haar rustig benaderen en een beetje spelen met het harnachement. Beginnend met het halster, haar eraan laten snuffelen, zo ook met het zadeldekje. Dan het zadeldekje een beetje over haar hoofd wrijven, laten zien dat het niet eng is. Rustig het dekje wat over haar hoofd trekken en dan kan je het langzaam naar haar rug trekken. Met als beloning dat het dekje eraf wordt gehaald als ze braaf stilstaat. Zo heb ik het vroeger aangepakt met mijn kleine en die is echt niet bang voor dekjes of rammelende singels, omdat ik alles met haar spelenderwijs heb geoefend. En die van mij krijgt nog steeds voor ieder beetje aansingelen een snoepje, is eigenlijk helemaal niet meer nodig, maar dat vind ik gewoon leuk om het te blijven belonen :) ook na het opstijgen krijgt ze een snoepje, zodat ze tijdens het opstijgen netjes blijft staan hihi