Voor en nadelen eczeemdeken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Voor en nadelen eczeemdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:05

De kap (heb er ondertussen heel veel uitgeprobeerd) is in een paar uur gesloopt en mijn eczemers hebben helaas allebei wel jeuk aan de binnenkant van en tussen de voorbenen, in de liezen, rond de navel, dijen..
Helaas wonen we hier in het knuttenparadijs :( Pas was het zo erg dat ze door de ventilatiegaten in je cap kropen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:12

Dan is een Snuggy hood een goede oplossing :j dat is een eczeemdeken met goed, buik, lies en beenbescherming.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:27

Daar heb ik ook wel eens naar gekeken. Ik wil eerst meer ervaringen van gebruikers horen of het wel veilig en comfortabel voor het paard is. Het lijkt me dat de vacht nog minder kan isoleren als onder een gewone deken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:50

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:25

De Rambo sweet itch hoody bevalt hier super.

Als allen andere paarden lopen te zwiepen en rennen, hebben de mijn met deze deken op nauwelijks last.
Nadelen zijn dat het bij 30 graden natuurlijk warm is, maar dan zet ik ze sowieso niet buiten in de zon.
Ik laat ze wel bloot rollen, maar daarna gaan de dekens gelijk weer op, evenals de vliegenmuts met neusflap en oren.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 16:50

Dankjulliewel voor alle reacties, ik heb besloten om haar geen deken om te doen.
Niet alleen omdat ze maar lichte eczeem heeft, maar ook omdat ze drachtig is (waardoor ik volgend jaar dan een nieuwe moet gaan kopen omdat de eerste dan niet meer zal passen) en het veulen zal waarschijnlijk de deken slopen. Dat zou dan dus erg zonde zijn van mijn geld.
Ik heb wel jeuk en schuurgel wat al deels helpt, gelukkig :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 06:50

Sammyoo schreef:
Daar heb ik ook wel eens naar gekeken. Ik wil eerst meer ervaringen van gebruikers horen of het wel veilig en comfortabel voor het paard is. Het lijkt me dat de vacht nog minder kan isoleren als onder een gewone deken.

Misschien een iets late reactie, maar hier goede ervaringen met snuggy, heb er een complete deken van gehad(paard is niet meer van mij) en dat was de meest fijne deken ever.
Niet trekken, lubberen, schuren of schuiven, wat me bij andere dekens wel gebeurde, ook bij de boett wat toch ook de minste niet is.
Ook fijn qua sluitingen, geen bakken vol klipjes en banden maar goed geplaatst sterk klitteband etc.
Als er hier ooit weer een deken of halsdeken nodig gaat zijn, ik bestel direct weer een snuggy

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:05

Ik kan me vinden in alle reacties die al zijn geplaatst. Ik heb een ijslander gehad met zomerexceem. Zij is bij mij gekomen omdat ze bij haar vorige eigenaar bij een bos stond met ontzettend veel mugjes. Ze moest dan ook altijd een deken op, anders kreeg ze schuurwonden. Wij wonen in de polder met veel wind en hier kon ze vanaf het tweede jaar zonder dek.
Waar ze ook tegen opliep was discriminatie door de weidegenoten. Het was opgevallen dat ze in de winter rustig tussen de rest van de kudde stond, maar als ze haar deken ophad werd ze getrapt.
Dit gebeurde ook bij twee andere paarden met dek.
Herkent iemand dit?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:01

Mijn merrie heeft ook een lichte vorm van zomereczeem. Zijn draagt alleen een vliegendeken als de dazen nogal aanwezig zijn zeg maar. Voor de rest staat zij regelmatig in haar blootje. Ik smeer 1x per week een klein beetje Derfen in de manen en staart, maar vaak genoeg volstaat wekelijks wassen met groene zeep ook bij ons.
Uiteraard hou ik haar eczeem met een scheef oog in de gaten, maar tot nu toe heeft bovenstaande goed geholpen :-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:11

@ Femia

Paarden en of pony's communiceren met lichaamstaal. Het dragen van een deken kan hierin storen...als je begrijpt wat ik bedoel ;-)

Mijn merrie wordt ook vaak wat sceptisch ontvangen in de groep/kudde als zij haar "jurkje" draagt :-)

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:04

Ja, helemaal gelijk Icrack. Sommige hebben er wat meer moeite mee zo'n jurkenpaard te snappen dan andere.