Zijn er mensen die enkel stappen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:27

[***] schreef:
Ok, bedankt :)

Ga de vraag ook iets anders stellen: zijn er mensen die regelmatig lange ritten maken & enkel stappen?
Met lang bedoel ik minstens 10 km, maar liever nog 15+ of 20+ .. Dus dat je echt zo'n 2-3-4-5u in het zadel zit .. Of vindt iedereen dat te saai? :Y)

Mijn paard vindt dat eerder saai :+ Die wil na een paar kilometer wel wat meer actie :D

Ik maak weleens stapritjes maar dat is hooguit een paar kilometer, niet echt een antwoord op je vraag dus.

Anoniem

Re: Zijn er mensen die enkel stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:30

Ik kan gerust hele ritten stappen ja, lekker aan een los teugeltje een beetje ronddwalen, heerlijk!!
En nee ik heb geen oud paard of paard met "beperking", gewoon een fris jong sportpaard van 6 :D

Hier in de directe omgeving maar één ruiterpad, dus verder rijden wij op het asfalt wat dus 9 vd 10 keer stappen is. Af en toe was draf, maar meestal blijf ik dan lekker stappen :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:30

Paard is herstellende van een peesblessure, hebben eerst een maand aan de hand gestapt en zijn nu sinds een week onder het zadel aant stappen. Onze ritjes wisselen tussen kwartiertje en een uur, maar net naar wat we de dag ervoor hebben gedaan en hoe druk mijn dag is.

Nu voor eeuwig hou ik (en mijn merrie) niet vol, wij draven en galloperen veel liever.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:46

Regelmatig 2 a 3 uur buitenritjes met alleen stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:24

Heb je ook een idee wat voor afstand je dan aflegt? En merk je wat speciaals aan je paard tov ook draf/galop (als je dat doet natuurlijk) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:25

Als ik alleen blijf stappen (vooral aan los teugeltje dus) blijft ze rustiger. Draf valt ook nog wel mee, maar als ik echt een stuk galoppeer is ze wat heter, en duurt het ook wel even voordat ik weer aan dat losse teugeltje kan rijden.

Afstand verschilt enorm, van een rondje van 5 km tot een rit van 15.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:44

[***] schreef:
Maar is echt letterlijk een paar meter dan voldoende? Want dat is niet veel natuurlijk ;) Kan je daar iets preciezere cijfers op plakken? (afstand/tijd). En hoe vaak zou dit dan moeten op een rit van pakweg 25 km/5 uur om goed te zijn? (pauzes even niet meegerekend, dus 5 uur rijden en daarbuiten nog pauzes).

Nee, sorry. Ik heb geen nummers.
Het zal ook afhangen van de bespiering van je paard en je gewicht.
Zolang de spieren maar de kans krijgen goed te pompen.
Ik heb ooit een keer een extreem voorbeeld gezien.
Paard heeft passend dressuurzadel, gaat daar al jaren goed (hogere dressuur) mee. Ruiter ging regelmatig naar buiten, maar normaal zeer actief. Na een keer een lange staprit gemaakt te hebben was de huid rond het zadel volledig opgezwollen. Het zadel lag in feite in een soort zwembandje.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:06

afstanden variëren heel erg van 3 km naar 15 a 20 km. maar bij de langere ritten van 2 a 3 uur zit ik er toch wel tussen de 10 en 20 km op.

Als ik alleen stap blijft hij rustig. Zodra ik gedraafd heb of gegaloppeerd wordt hij wat heter, en wat drammeriger. Wat ik overigens niet erg vindt, kan hem met stem dan wel in stap houden. Hij doet alleen een aantal passen harder.

Ik controleer bij terugkomst wel altijd de zadelplek. Daar zie ik nooit echt verschil in met alleen stappen, of wanneer we ook gedraafd/gegaloppeerd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:06

sanne1992 schreef:
Ik controleer bij terugkomst wel altijd de zadelplek. Daar zie ik nooit echt verschil in met alleen stappen, of wanneer we ook gedraafd/gegaloppeerd hebben.

Ik ook niet nee!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:28

[***] schreef:
Ok, bedankt :)

Ga de vraag ook iets anders stellen: zijn er mensen die regelmatig lange ritten maken & enkel stappen?
Met lang bedoel ik minstens 10 km, maar liever nog 15+ of 20+ .. Dus dat je echt zo'n 2-3-4-5u in het zadel zit .. Of vindt iedereen dat te saai? :Y)

Las in de bokkers Bokaal dat je graag een trektocht wilt maken. Wij hebben enkele jaren geleden een vijfdaagse gereden, wel met een minimum aan voorbereiding, maar met jonge, gezonde paarden. Denk dat onze afstanden waren per dag: 15 km, 40 km, rustdag, 10 km, 25 km (even uit m'n hoofd)

Ook met kortere afstanden is trektochten leuk! Vooral het onderweg zijn, ijsje eten, terrasje doen maakt het leuk! Persoonlijk zou ik een trektocht in stap variabel houden qua afstanden, dus niet elke dag standaard mikken op die 20 km. Maar da's maar mijn insteek he :)

(edit: dit was ons topic erover, met de juiste afstanden in: [RIJ-ITP] Rij mee op onze vijfdaagse trektocht! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:44

Klopt :j Heb die droom altijd gehad en ieder jaar ga ik voorbereiden, en ieder jaar komt er wat tussen :+ Vandaar dat ik nu gezegd heb "dan desnoods maar enkel stappen".. Het hoeft van mij ook geen week te zijn, maar gewoon 2 daagjes er eens tussenuit zou ik al super vinden. En dan kan ik nog zien of het aantal dagen uitgebreid kan worden ..

Maarja, pony in kwestie is niet de meest gezonde die er rondloopt .. en dus zijn er altijd wel twijfels. Daarom dat ik als optie wil overhouden om eventueel alles te stappen (en zit er meer in is dat alleen maar mooi meegenomen ;) ) maar vraag me dus af of dat wel een optie is :+

Afstanden zullen ook niet altijd mooi 20 of 25 km zijn, het hangt er vanaf hoe de route loopt, waar de pauzeplaatsen zijn en waar de overnachtingsplek is natuurlijk. Maar ik wil wel graag "een dag" onderweg zijn .. want als je bv. 10 km of 15 km gaat doen ben je zelfs in stap zo uitgereden en zit je nog niet ver ;) Maar moest het ooit zijn dat we wel langer kunnen (dus bv. 4-5-.. dagen) dan kan je er natuurlijk altijd een kort stukje insteken, of eens een vrije dag ofzo :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:47

Sizzle schreef:
[***] schreef:
Maar is echt letterlijk een paar meter dan voldoende? Want dat is niet veel natuurlijk ;) Kan je daar iets preciezere cijfers op plakken? (afstand/tijd). En hoe vaak zou dit dan moeten op een rit van pakweg 25 km/5 uur om goed te zijn? (pauzes even niet meegerekend, dus 5 uur rijden en daarbuiten nog pauzes).

Nee, sorry. Ik heb geen nummers.
Het zal ook afhangen van de bespiering van je paard en je gewicht.
Zolang de spieren maar de kans krijgen goed te pompen.
Ik heb ooit een keer een extreem voorbeeld gezien.
Paard heeft passend dressuurzadel, gaat daar al jaren goed (hogere dressuur) mee. Ruiter ging regelmatig naar buiten, maar normaal zeer actief. Na een keer een lange staprit gemaakt te hebben was de huid rond het zadel volledig opgezwollen. Het zadel lag in feite in een soort zwembandje.

Dat is wel heel extreem ja ... Ook nog nooit gehoord :+

Nu, die van mij is gewend van buiten te lopen (heeft nooit veel anders gedaan) en we hebben de laatste jaren altijd veel stappen gedaan, tot routes met enkel stappen .. Dus ik denk als dit zou voorvallen bij die van mij dat het tot nu toe al gebeurd zou zijn, en zijn rug is pas nog volledig gecontroleerd (naja, volledige pony natuurlijk) en die was meer dan prima .. was het beste onderdeel van hem :+ Dus denk dat ik op dat gebied niet zoveel schrik moet hebben :)

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:33

normaal wissel ik af, de ene dag een korter (5-15km) ritje met relatief veel draf en enkele galopjes. En soms pak ik 20-30km hoofdzakelijk stappen. Soms even een kort stukje draf voor de afwisseling en de doobloeding (mens en paard).
Maar als je op trektocht bent met bepakking is draven niet echt fijn, dan worden het echt kleine stukjes van een paar honderd meter.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:39

Soms vind ik heerlijk om alleen maar te stappen :j Maar dat zijn dan geen grote rondjes, meestal een uurtje.

Als mijn pony een opstandige periode heeft en op de terugweg te snel naar huis wil (dat gedrag komt af en toe eens opzetten) dan stappen we een tijdje de hele rit of de hele terugweg. Helpt heel goed maar altijd of heel vaak alleen stappen vind ik te saai :D (en mijn pony ook)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:46

Op trektocht is af en toe een opfris drafje erg prettig. Het verteld je ook of pony moe is of enkel bla/slaperig van het langdurige stappen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 13:46

als wij vanuit huis in het 'kleine' bos gaan rijden stappen we ook alleen maar . kunnen we een beetje kletsen , en de paardjes vinden het ook wel lekker rustig. duurt meestal ook maar een uurtje ofzo , dus lekker met de barebackpad naar het bosje op zondagochtend , helemaal top !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:34

Dank jullie wel voor de reacties nog. Ik heb nu de laatste 2 ritten wat meer gedraafd/gegaloppeerd en pony liep als een trein :D Dus misschien is het allemaal zo hopeloos nog niet.. Zat inderdaad te denken aan 'wat met zadeltassen' maar af en toe een stukje draven moet wel kunnen en als dat dan voldoende is voor alles is iedereen blij natuurlijk :Y)

De mensen die (lang) stappen.. gaan jullie eigenlijk alleen? Of altijd met iemand erbij?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:47

Hier plannen om het komende jaar eigenlijk hoofdzakelijk nog maar te stappen (buiten). Heb een jong paardje van net 5 jaar, ben sinds februari bezig met zadelmak maken en heb er nu net 9x opgezeten. Vanaf 6jr wil ik pas iets zwaarder werk onder het zadel met hem gaan oppakken.

Zodra hij buiten onder het zadel oke is, is het plan om op te bouwen naar 20-30km 'ritten', waarbij ik enkel stap, maar ook hoofdzakelijk nog er naast loop en dit afwissel met verschillende sessie's van 10/15minuten erop en dit opbouwend. Zo kan hij lekker rechte lijnen lopen, mentaal veel ervaring opdoen, gewend raken aan de km's en vooral spieren kweken die nodig zijn om langere periode iemand op zijn rug te dragen.
Momenteel wandel ik ook vaak genoeg 10km met hem, met af en toe eens stukjes draven ertussendoor en verschillende terreinen (duinen, strand, asfalt).

De echte kracht spieren ontwikkel en onderhoud ik met longeer en grondwerk in de bak en enkele keren per maand (nu nog) max 15min onder het zadel in de bak met stap, draf, galop.

Overigens stapte ik bij endurance gerichte trainingen met mijn vorige paardje ook regelmatig even 10minuten af en ging ernaast lopen. Merkte aan haar dat dit haar mega deed oppeppen in energie en voor je eigen bips is het ook echt wel even fijn :Y)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:35

Ik rij nooit alleen door 2 ongelukken. Vertrouw het niet meer.

Rij overigens wel met zadeltassen af en toe. Zelfs met de trektocht waar ik toch aardig bepakt was ook gewoon gedraafd. Als je ze goed vast maakt klepperen ze niet en liggen ze gewoon stabiel en stil op de rug. Heb we een westernzadel, dus mijn zadeltassen lagen op de achterkant zadel en nog een gedeelte op de pad. Dus niet direct op zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:46

Afstappen er ernaast lopen voor de afwisseling kan wel :j Erop geraken is dan weer een ander verhaal :')

Qua zadeltassen zal het testen zijn :j Ik wil tassen vooraan het zadel dus dat zal toch anders zijn, maar heb er al goede ervaringen over gehoord dus wie weet valt het nog wel mee met wel/niet kunnen draven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:04

Ik ga altijd alleen. Paard staat bij iemand aan huis en er is simpelweg niemand om mee te gaan :')
Wel altijd telefoon mee en er weten altijd mensen dat ik weg ben, en ongeveer waarheen en hoelang.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:06

In een heel oude Bit stond eens een interview met een buitenlandse Grand Prix amazone die bijna alleen maar stapte. De rest nam ze wel 'even' mee, maar van een uur stapte ze ong 45 min.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:36

Erop stappen halverwege de rit gewoon een bankje/boomstronk/heuveltje gebruiken :)

Ging met mijn vorige paard 9 van de 10x alleen weg. Wel altijd met telefoon mee. Nu met me jonkie nog niet, maar hoop snel ook alleen weer op stap te kunnen. Heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:44

Zijn jullie dan ook lang alleen weg? En houden jullie pauze tussenin ofzo?

Ik vraag dit naar die grotere ritten/tochten toe .. mijn "trektochtpartner" ziet het volgens mij niet meer zo zitten .. Zelf ben ik nu een paar keer alleen geweest (deed ik daarvoor ook al dus dat is niet speciaal) maar pony loopt de laatste tijd echt een enorm pak beter.. Zit me af te vragen of die alleen op stap niet fijner vindt, al klinkt dat misschien raar (maar vanuit zijn karakter gezien zou het wel kunnen) :+

Maarja, wil dus ook 20/25 km rijden en eens dingen als naar een pannenkoekenhuis en daar pauzeren etc. .. Maar om zo'n dingen nu alleen te gaan doen ... Is toch wel lang, zo'n uurtje (of 2) is nog leuk, maar verder ... Zijn er mensen die dit wel doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:55

Mijn voorkeur is juist alleen op pad, al is dat wel eens lastig als je ergens wat wil drinken oid.