Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:49

Meave schreef:
Best erg he? Ik heb echt bijna al jullie voorstellen al geprobeerd, pff...

Ik denk dat het dan aan je timing ligt, de tip die je in je OP noemde (touwhalster + basis grondwerk) lukt nl. z.g.a. bij alle paarden, als je timing maar goed is ;)
Ik zou toch eens naar een (ervaren!) instructeur voor een paar grondwerk lessen, zou jammer zijn als je zo weinig plezier hebt aan het diertje! En meelopen moet toch wel een van je basis oefeningen zijn, als er wat met haar is wil je ook niet het land door gesleurd worden omdat mevrouw er geen zin in heeft in dierenartsen.. ;)

En, heb je haar wel eens laten checken, is ze wel helemaal gezond? Dat narrige gedrag en opdringerig gedoe, kan natuurlijk "in" het beestje zitten, maar er kan bv. ook op hormonaal vlak iets niet helemaal lekker zitten...

Jouw schuld of niet, dat doet er niet toe hoor, en met 4 jaar krijg je dat gedrag er nog wel uit! Shetten zijn behoorlijk slim en leergierig, met een beetje goede instructie lukt het je echt wel.. Ik heb dat soort rotgedrag zelf mijn (toen 28 jarige) shet af kunnen leren, die probeerde eens zijn voorbenen in mijn nek te leggen toen ik met voer rondliep, dat deed 'ie maar 1x :')
Ga je nog even pb-en :)

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 13:01

_l_amanda_l_ schreef:
Meave schreef:
Best erg he? Ik heb echt bijna al jullie voorstellen al geprobeerd, pff...

Ik denk dat het dan aan je timing ligt, de tip die je in je OP noemde (touwhalster + basis grondwerk) lukt nl. z.g.a. bij alle paarden, als je timing maar goed is ;)
Ik zou toch eens naar een (ervaren!) instructeur voor een paar grondwerk lessen, zou jammer zijn als je zo weinig plezier hebt aan het diertje! En meelopen moet toch wel een van je basis oefeningen zijn, als er wat met haar is wil je ook niet het land door gesleurd worden omdat mevrouw er geen zin in heeft in dierenartsen.. ;)

En, heb je haar wel eens laten checken, is ze wel helemaal gezond? Dat narrige gedrag en opdringerig gedoe, kan natuurlijk "in" het beestje zitten, maar er kan bv. ook op hormonaal vlak iets niet helemaal lekker zitten...

Jouw schuld of niet, dat doet er niet toe hoor, en met 4 jaar krijg je dat gedrag er nog wel uit! Shetten zijn behoorlijk slim en leergierig, met een beetje goede instructie lukt het je echt wel.. Ik heb dat soort rotgedrag zelf mijn (toen 28 jarige) shet af kunnen leren, die probeerde eens zijn voorbenen in mijn nek te leggen toen ik met voer rondliep, dat deed 'ie maar 1x :')
Ga je nog even pb-en :)

Oke bedankt voor je reactie. Ik heb al heel veel avonturen met haar beleefd. Ik ben blij om te horen dat er nog wat aan haar gedrag te doen is. ik heb erg veel moeite met een grondwerk instructrice te vinden die ervaring heeft met zon duiveltjes, en dan nog hier in de buurt. :)Verder weet ik niet of het hormonaal is. Maar ik denk dat het ook wel een beetje normaal is dat ze dit gedrag vertoont, want ze is niet echt opgevoed.
Laatst bijgewerkt door Meave op 23-04-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Re: Help! Dominant gedrag shetlander! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:03

TS hebben je ouders ook geen ervaring met (jonge) pony's? Anders kunnen die je misschien helpen?

Vaak is er wel wat aan te doen hoor ongeacht de leeftijd, al was ze 20. Vind het al super dat je hulp wilt zoeken !

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 13:05

Mioux schreef:
TS hebben je ouders ook geen ervaring met (jonge) pony's? Anders kunnen die je misschien helpen?

Vaak is er wel wat aan te doen hoor ongeacht de leeftijd, al was ze 20. Vind het al super dat je hulp wilt zoeken !

Nee mijn moeder houdt van dieren, maar heeft nooit iets gedaan met paarden ofzo. Ik was de enige die geïnfecteerd was met het paardenvirus :+ & dankjewel!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:09

Ik mis hier een hele essentiele vraag: hoe is je eigen houding?
Juist met die dominante verwende krengen is je eigen houding echt cruciaal. Zonder zelfverzekerde leidershouding blijft ze zo doen, al sla je dr schedel in. Ik ben zeker niet tegen een goed getimede correctie, maar als je dit met een onzekere houding doet schiet je er nog niks mee op.
Dus ben jij in staat haar leiding te geven? Zo nee, zoek dan iemand die je dit kan leren. Al het andere is imo symptoombestrijding. Paarden zijn gevoelig en moet je kunnen sturen op lichaamstaal, niet met allerlei hulpmiddelen. En in je verhaal klink je wel onzeker, of iig bang om harder aan te pakken. En dat is met die dominante beestjes soms gewoon ff nodig.
Sowieso is terugtrekken totaal zinloos, dan zit je in een eindeloos gevecht zoals je zelf al hebt gemerkt. Qua kracht winnen we het niet eens van een shet, dus moeten we slimmer zijn. De tip met een zweepje kan helpen, gebruik ik zelf ook als verlengde arm. Maar ook hier telt: als je eigen houding niet klopt, gaat dat zweepje ook niet helpen.

Ik heb ook zo'n tank staan. Als je hem niet juist benadert, krijg je hetzelfde gedrag. Laatst was ik zelf weer iets te makkelijk geweest, teveel dominant gedrag toegstaan. Toen wilde hij mij dus wegsturen, waar ik niet in mee ging. Toen hij mij aan de kant wilde duwen, kreeg hij dus ook doodleuk klomp maatje 41 tegen zn borstkas. Meneer mocht even flink in de achteruit, dat gedrag is niet acceptabel. 1 x aanpakken en hij is weer maandenlang het braafste jongetje van de klas. Doe je dit niet? Dan wordt het erger en erger. Uiteraard hoort het niet zo ver te komen, maar das mijn gebrek. Hij is zo lief en dan trap ik er toch elke keer weer in. Gelukkig komt het zelden tot zulke acties, meestal ben ik veel eerder bewust van zn toenemende dominantie.

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 13:22

Zwerte schreef:
Ik mis hier een hele essentiele vraag: hoe is je eigen houding?
Juist met die dominante verwende krengen is je eigen houding echt cruciaal. Zonder zelfverzekerde leidershouding blijft ze zo doen, al sla je dr schedel in. Ik ben zeker niet tegen een goed getimede correctie, maar als je dit met een onzekere houding doet schiet je er nog niks mee op.
Dus ben jij in staat haar leiding te geven? Zo nee, zoek dan iemand die je dit kan leren. Al het andere is imo symptoombestrijding. Paarden zijn gevoelig en moet je kunnen sturen op lichaamstaal, niet met allerlei hulpmiddelen. En in je verhaal klink je wel onzeker, of iig bang om harder aan te pakken. En dat is met die dominante beestjes soms gewoon ff nodig.
Sowieso is terugtrekken totaal zinloos, dan zit je in een eindeloos gevecht zoals je zelf al hebt gemerkt. Qua kracht winnen we het niet eens van een shet, dus moeten we slimmer zijn. De tip met een zweepje kan helpen, gebruik ik zelf ook als verlengde arm. Maar ook hier telt: als je eigen houding niet klopt, gaat dat zweepje ook niet helpen.

Ik heb ook zo'n tank staan. Als je hem niet juist benadert, krijg je hetzelfde gedrag. Laatst was ik zelf weer iets te makkelijk geweest, teveel dominant gedrag toegstaan. Toen wilde hij mij dus wegsturen, waar ik niet in mee ging. Toen hij mij aan de kant wilde duwen, kreeg hij dus ook doodleuk klomp maatje 41 tegen zn borstkas. Meneer mocht even flink in de achteruit, dat gedrag is niet acceptabel. 1 x aanpakken en hij is weer maandenlang het braafste jongetje van de klas. Doe je dit niet? Dan wordt het erger en erger. Uiteraard hoort het niet zo ver te komen, maar das mijn gebrek. Hij is zo lief en dan trap ik er toch elke keer weer in. Gelukkig komt het zelden tot zulke acties, meestal ben ik veel eerder bewust van zn toenemende dominantie.

Toen ik nog paardreed toen kreeg ik ook vaak de opmerking dat ik te braaf was. Ik laat me eigenlijk gewoon doen. Ik probeer dat niet te doen, maar onbewust gebeurd het toch. Ik denk dat het ook komt doordat ik juist niet weet hoe ik haar gedrag moet aanpakken. Dat als ze dat doet ik haar wil straffen of juist iets wil doen wat je hoort te doen in die situatie maar ik dan niet weet wat ik moet doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:28

Dan heb je daar de oorzaak van het probleem dus. Die onzekerheid kunnen ze slecht tegen. Iemand moet de leider zijn en als de mens dat niet doet, dan nemen zij het wel over. De mijne is dus precies zo! Echt een brave sukkel met de juiste houding en een lompe tank zonder respect als je te onzeker bent.
Grondwerkles kan je hier echt heel veel bij helpen. Het gaat niet zozeer om wat het paard doet, maar wat jij doet. Bijv iets kleins zoals de stand van je voeten kan al verschil maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:30

Meave schreef:
Mioux schreef:
Touwhalster zou ik ook niet gebruiken, vind ik voor dit soort dingen ook zeker niet geschikt...een bit met ketting ook zeker niet...

Las het inderdaad, 3 jaar was ze al bij TS :) las dat gedeelte verkeerd.

TS hoe reageer je verder als ze wat doet wat niet mag? Krijgt ze dan wel een correctie ?

Ik weet niet of ik goed reageer, maar wat ik doe is mijn stem verheffen. En als ze echt stout is dan krijgt ze wel een tik meestal op de neus.

Je stem verheffen heeft helemaal geen zin als het dier niet weet wat je ermee bedoelt.
Pak haar eens een keer goed aan, duidelijk zijn, op haar plek zetten. Niet zwiepen met een touwtje en met fluwelen handschoenen aanpakken. Ze moet nog zeker 20 jaar mee, liever nu streng dan de rest van haar leven mutsen.

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 13:43

Oke bedankt voor je reactie! Ik ga proberen strenger te zijn en duidelijk!

funidreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:13

Ik zou zeker proberen wat de anderen hierboven zeiden :j dit heb ik ook gedaan met mijn dominante pony en nu (in combinatie met andere oef.) luistert hij supergoed! :D zeker de moeite! succes TS

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:29

Misschien helpt het om voor jezelf een aantal regels op te stellen, zoals:
- Pony mag niet op eigen uitnodiging binnen een straal van 1 meter bij mij komen
- Pony mag niet bijten, niet dreigen, niet schrapen
- Pony mag niet doordrammen als ik hem vast heb
- Pony mag geen andere kant op kijken / de aandacht ergens anders hebben als ik met hem bezig ben
- etc

Ik merk voor mezelf dat het helpt als ik duidelijk heb wat voor mij wel en niet mag, waar precies de grenzen liggen. Dan kan je ook snel reageren in plaats van je eerst af te vragen of een eventuele reactie wel terecht is of niet!

Meave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 16:16

Hoi iedereen even een update voor de nieuwsgierige lezer! Bokker JensVl is langsgekomen aangezien hij niet van ver moest komen en hij is een tijdje aan de slag geweest met mijn pony. Het heeft heel erg goed geholpen en ze stapt in ieder geval al fatsoenlijk mee en ze is veel minder stout, het ondeugende zit er nog wel in, maar niet meer het gemene. En voor mij is dat al voldoende! Ik ben echt heel blij dat ze nu goed mee loopt en dat ze goed luisterd!

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:45

Wat ik altijd doe met mijn 4-jarige hengst shet en ongelofelijk schuwe merrie van 10 (verzorgponys), is klappen daar luisteren ze goed naar zelfs hun 26 jaar oude leidmerrie die ook nog wel eens duidelijk laat merken dat ze niet wil. Ik pak Julia (schuwe merrie) bij haar voorpluk en doe haar halster om. Als ik dit niet eerst doe is het ook er achteraan sloffen... :Z

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:38

Ik geef hulp ook bij dit soort situaties en kom regelmatig in jouw regio, als je wilt kunnen we eens een sessie inplannen, dan zal het zeker opgelost gaan worden. Voor meer info stuur maar pb.
Groetjes Sandra

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 18:20

MissesDon schreef:
Ik geef hulp ook bij dit soort situaties en kom regelmatig in jouw regio, als je wilt kunnen we eens een sessie inplannen, dan zal het zeker opgelost gaan worden. Voor meer info stuur maar pb.
Groetjes Sandra

Ik mag hopen dat TS inmiddels al lang een oplossing heeft, het topic is namelijk al anderhalf jaar oud.

Kwestie van lezen ;)

MissesDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:07

waarom staat dit dan bovenaan? beetje vreemd ja, haha

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:34

LilyMedley heeft t omhoog gehaald. .

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:49

Je pakt de pony onder het kinnetje, kijkt hem diep in de ogen en zegt....BEN JE NOU HELEMAAL BESODEMIETERD KLEINE OPDONDER!!
Dan ga je gewoon consequent met hem aan de gang, en als hij dan nog liet luistert of naar je trapt geef je hem een schop onder zijn shetlanderbillen...
Kom op TS, het is een shet! Hij gedraagt zich zo omdat hij er mee wegkomt. Stel regels voor hem op en hou je eraan. Zo moeilijk is het allemaal niet...
Nog een tip: Hoe meer je leest en hoe meer je gaat nadenken en hoe langer het duurt voor je ingrijpt omdat je eerst gaat nadenken of je dat ergens gelezen hebt. Gewoon boerenverstand en een consequente aanpak is mooi genoeg!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:03

jeetje,wat een dingen komen hier voorbij....

pony weet gewoon niet waar der plaats is.
dat is het grote probleem hier.

met snokken aan een hengstenketting en constant met snoep voor der neus lopen ga je daar ook geen verandering inbrengen.

TS,ik zou me eens een goeie lesgever grondwerk zoeken.
met enkele lesjes krijg je behoorlijk wat basisdingen onder de knie die ervoor zorgen dat je pony haar plaats weet.

zolang ze zo'n gedrag vertoont,zou ik er ook helemaal niet mee gaan wandelen.
wat heb je daaraan?(behalve de kans dat ze er ooit eens helemaal vandoor gaat)

dit is zo'n pony die vooral moet leren dat ze ACHTER je moet blijven,liefst op minstens een halve meter.
alles wat ze dichter komt moet ze terug op haar plaats gezet worden(achteruit gezet worden dus).

maar dit moet je goed aanpakken en weten hoe eraan te beginnen.

vandaar,zoek je een lesgever die je enkele goeie lessen grondwerk kan geven en je gaat een heel eind komen.

verder aanmodderen met zwepen en hengstenkettingen,snoepjes,hoofdstel,......
halen niets uit.

je pony moet gewoon leren waar haar plaats tov jou is.

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:26

Grondwerk, daarmee wek je ook respect op.
VD is altijd grondwerk, maar grondwerk is niet altijd VD.

Wat ook kan, is een join-up. Ik raad dit niet echt aan maar dit KAN wel. Ik heb dit gedaan met mijn mishandelde shet, en dit lukte en dit hielp haar. Ze weet dat ik de leider ben, ze moest blijven doorrennen totdat ik mijn rug tot haar keerde en naar me toe mocht komen. Wanneer ze zich overgaf mocht ze naar binnen komen.
Maar er zitten hier ook veel risico's aan. Je pony kan getraumatiseerd raken, pony kan dit negatief opvatten.

Als je een join-up wil doen zou ik dit toch met een prof gaan doen. Natuurlijk eerst in overleg of dit wel noodzakelijk is.

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 01:05

Goof schreef:
MissesDon schreef:
Groetjes Sandra

Ik mag hopen dat TS inmiddels al lang een oplossing heeft, het topic is namelijk al anderhalf jaar oud.

Kwestie van lezen ;)

Hahaha dat wilde ik ook al schrijven.
Maar wie weet heeft een ander wat aan de tips

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 01:34

Ik heb ook zo'n 'leuk' draakje.

Kan een enorme kroel zijn, braaf en ideale kinder pony maar kan opeens omslaan bijten, gericht trappen en je mee sleuren. (Pony is 2,5 jaar en 85cm hoog)

Werk met hem standaard met het monty robberts halster, hier kan ik duidelijkere en fijnere ophoudingen mee geven op de neus.
Ben absoluut niet van het slaan, maar als hij gericht trapt krijgt het echt een rake klap met de zweep (paarden onderling doen dit ook, degene die de laatste klap uitdeeld is de baas). Uiteraard zie ik de signalen aankomen en waarschuw eerst met mijn stem. Verder zijn we bezig met de basis, meelopen (hij stopt graag), begin longeren, pasje achteruit en kleine grondwerk oefeningen.

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 01:37

Mijn shetlander kan inderdaad ook soms een draak zijn.
Het is de aller liefste.
Maar voor de volle 100% vertrouwen doe ik hem niet...hihihi

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 01:40

Als ik straks weer beter ben wil ik ook meer gaan doen met onze beide shetlanders.
Misschien dat ze dan ook wat minder drakerig (leuk woord) worden.
Ik denk dat een van de 2 nu zo is uit verveling.

Knoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 01:47

Billy schreef:
Je pakt de pony onder het kinnetje, kijkt hem diep in de ogen en zegt....BEN JE NOU HELEMAAL BESODEMIETERD KLEINE OPDONDER!!
Nog een tip: Hoe meer je leest en hoe meer je gaat nadenken en hoe langer het duurt voor je ingrijpt omdat je eerst gaat nadenken of je dat ergens gelezen hebt. Gewoon boerenverstand en een consequente aanpak is mooi genoeg!

Niks meeraan toe te voegen!