Buitenrit: mensen met loslopende honden..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:09

MayDayParade schreef:
Of gewoon gezond instinct zoals bijna elk paard.

Ik vind dat hondeneigenaren hun hond onder controle moeten hebben voor ze hem loslaten in het bos, maar ook dat paardeneigenaren wat minder moeten miepen:P

9 van de 10 keer is het de ruiter die verkrampt gaat zitten omdat ze bang is dat haar paard schrikt, waarvan het paard schrikt, en niet de hond die een beetje rond loopt te snuffelen.

dat dus :P

Je kan je paard gewoon leren niet bang te zijn van honden hoor. Net als elke hond gewoon kan leren niet op paarden te reageren.

Als dat niet gedaan wordt is dat het probleem van de eigenaar die het dier heeft wat 'verkeerd' reageert.

Ik heb nog nooit last gehad van honden ter paard, maar mijn paard/pony's zijn dan ook honden gewend ( mijn eigen hond loopt er immers los om heen).
Meeste honden eigenaren die ik tegen kom zijn doodsbang voor die paarden en roepen angstvallig hun hond bij, en dan ben ik degene die zegt, ah joh, van mij hoeft dat niet hoor!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:17

Ja, ik heb dit ook wel eens hoewel de honden die op mij afgekomen zijn niet ronduit agressief zijn maar meer nieuwsgierig en enigszins brutaal.

Het enige dat helpt is als je een hond op je af ziet komen: op hem af gaan met je paard. Heeft bij mij tot nu toe altijd geholpen. Soms zie je ze kijken en komen ze op je af, maar zodra je je paard hun kant op draait en je paard er recht op af stuurt zie je die verwarring op hun gezichtjes ( :') ) en ze draaien allemaal snel om en gaan terug naar de baas :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:20

Normaal gaat het altijd wel goed.. Maar pas is het paard van mijn Rijmaatje aangevallen door een hond.. Wij stonden stil zodat de eigenaar zijn honden kon pakken, maar deed geen aanstalten tot het aanlijnen... De hond kwam achter het paard en sprong omhoog tegen de kont van het paard en probeert hem te pakken.. Paard er in galop vandoor en de hond erachteraan....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:22

De reden waarom ik amper meer buiten rijd.. Voelt ook nogal ongemakkelijk om zo irritant te worden gevonden steeds. En ik ben als de dood als er weer eens een baasje zijn agressieve grote hond amper kan houden omdat deze zo graag mijn paard aan wil vallen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:27

Een keer meegemaakt tijdens een fotomeeting. Hond bleef blaffen en rennen waardoor het paard het ook op een rennen zette en wel degelijk uithaalde.

Wij als groep de eigenaren aangesproken (ze riepen de hond wel maar luisterde totaal niet, hond is iets van 6x achter het paard aan gerend)

Wij moesten maar rekening houden met de mensen met onze paarden. Uitgelegd dat het strand van iedereen is en we dus rekening moeten houden met elkaar. Zij vonden echter dat wij fout zaten en gingen een partij tekeer. Dus hebben het er maar bij gelaten want was met het paard gelukkig verder niks maar sommige mensen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:28

Paar weken terug zag ik in de drunens duinen een gast die het er volgens mij om deed. Zijn jonge herdershond daar los laten en wachten op ruiters. De speelse hond dus ook niet terugroepen terwijl het duidelijk uit de hand begon te lopen bij een groep ruiters met paarden. Hij zat er gewoon lekker naar te kijken en ondertussen gaven de ruiters duidelijk aan dat het niet meer leuk was.
Ik was daar dus zonder paard zodoende dat ik van het begin tot het einde heb gezien. Heb hem overigens aan gesproken en ondanks zijn normale uiterlijk vond ik een vreemde blik in zijn ogen. Ook reageerde hij anders dan een "normaal" persoon.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:33

Ik heb goede en minder goede ervaringen met honden. Mijn merrie vindt honden prima, zolang ze maar niet al te erg jagen en stuiteren. Toen ik haar nog aan de rand van een park had staan, ging ik daar vaak met haar wandelen. In het park wandelden uiteraard ook mensen met honden, vaak liepen honden ook los buiten het losloopgebied. Ik zorgde er wel altijd voor dat ik ruim om de meest populaire hondenplek (bij een zwemvijver) heen liep, maar ik heb toch eens bijna een Hector (zo heette hij echt...) in staart van ponylief gehad. Mijn tactiek is nog altijd om het paard met de hond mee te draaien en ze altijd face to face te houden, met mezelf er tussen. Als ik in hetzelfde park ging rijden, nam ik altijd een lange dressuurzweep mee. Voor pony echt niet nodig, maar als verdedigingsmiddel just in case. Overigens in hetzelfde park gehad dat een eigenaresse met drie kalver-formaat honden liep te bleren dat we moesten "opt**ffen met die k*tknollen", want zo riep ze: haar honden aten de mest van onze paarden en door het ontwormmiddel wat dan ongetwijfeld in die mest zat, zouden de honden dood neervallen. Uh, tja.

In het bos waar onze paarden vlakbij stonden, was ook een losloopgebied. We hebben daar eerst een paar keer gewandeld om drukkere / populaire stukken te ontdekken en te kijken hoe de paden waren. Daarna zorgden we altijd dat we dat stuk in stap aflegden. Toch hebben we hier wel een minder goede ervaring opgedaan; drie loslopende honden, drie kletsende eigenaren op een bankje. Twee riepen hun hond bij zich en hielden ze even vast, de derde liet haar hond gewoon lopen zonder met ons te checken of we er last van hadden. Hond is onder mijn Quarter doorgegaan (die een beetje verbaasd keek, maar geen krimp gaf), rakelings achter mijn merrie langsgehuppeld en heeft vervolgens 100 m stuiterend naast de shet afgelegd. Oh, de hond was bijna net zo groot als de shet.

Een hele goede ervaring met hond en eigenaar was in hetzelfde stuk bos. De eigenaar had een keer gehad dat zijn hond achter paarden aanging. Het was nog een vrij jonge hond, maar de eigenaar vond dat het beest toch moest leren loslopen tussen / bij paarden. Dus hebben wij ons als vrijwilligers aangemeld. Elke zaterdag startten we op de centrale parkeerplaats in het bos voor een rondje wandelen. Hond aan de lijn, pony's mee en dan steeds in verschillende opstellingen lopen. Hond voorop, hond achterop, hond ertussen enzovoort. Uiteindelijk wilde de eigenaar de hond wel los laten; hond deed na 100 meter precies wat hij niet moest doen: hij stuiterde met iets te veel energie achter mijn merrie langs, die keurig getimed en gemikt zachtjes een achterbeen tegen hem aantikte. De hond had geen schrammetje en is de rest van de wandeling zonder lijn naast zijn baas blijven lopen. En de reactie van de eigenaar: "bedankt! ik denk dat hij dat precies nodig had!"

smurffie

Re: Buitenrit: mensen met loslopende honden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:38

Ik heb altijd een zweep bij me buiten, komt er een hond aan stormen geef ik eerst een flinke brul en anders een zwiep met mijn zweep. Mocht dat ook niet werken krijgt hondlief toch echt een tik. ik heb al 2 maal een hond bij de achterbenen/in de staart van mijn paard gehad en die hebben allebei een trap gekregen van mijn merrie, dan liever een tik van mijn zweep.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:48

Vind inderdaad dat het van twee kanten moet komen.
Hondeneigenaren die hun honden niet onder controle hebben, ruiters die de regels van het buiten rijden aan hun laars lappen en of hun paard ook niet onder controle.

De een kaffert naar de ander en de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Als we eerst even naar ons zelf kijken en dán pas naar een ander zou de wereld een stuk vriendelijker zijn.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:00

Gisteren kwam vanaf 50 meter afstand een grote hond met blote tanden recht op mn paard afrennen. Ik ben snel afgestapt, t kon nog, dus ik dacht naast mn paard kan ik beter de hond op afstand houden dan op mn paard.
En ja hoor, blaffen en rennen rond mn paard. De twee eigenaren riepen de hond, maar hond luistert niet.
Ik roep naar hun (ze blijven gewoon op afstand staan) of ze de hond niet bij kunnen houden. Reactie: ik roep m toch? Ja, maar hij luistert niet! Waarop ze zeggen dat ze daar dan toch ook niks aan kunnen doen. Nou ja zeg! Dus alleen roepen is voldoende? Nee, natuurlijk niet! Hond moet gewoon luisteren. Net als mijn paard ook braaf moet zijn in t bos en niet andere mensen in gevaar mag brengen.
T probleem is natuurlijk niet de hond. De eigenaren zijn t probleem....

Meeste hondeneigenaren zijn okee. Net als de meeste ruiters in t bos....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:31

Heb er gelukkig nog nooit problemen mee gehad. En dat terwijl het gebied waar ik regelmatig rij stikt van de hondeneigenaren, helemaal met mooi weer.
Ja honden die er aan komen rennen, maar verder niks. Scheelt natuurlijk wel dat het paard waar ik op rij niks om honden geeft. Is ze wel gewend, een hond die om dr heen loopt.
ook nooit problemen gehad met hondeneigenaren op dat punt. Scheelt ook dat ik honden op dat stuk mijlen van tevoren al kan aan zien komen, dus tegen de tijd dat het stipje zo dichtbij is dat ik een ras en of grootte kan bepalen ik allang in stap ben.

Omgekeerd maar een keer meegemaakt dat ik een paard tegenkwam. Was met vorige hond toen we in Havelterberg aan het wandelen waren. Was op een recht breed pad en had de ruiter al ruim van te voren gezien. Gelijk hond bij me geroepen en even aan de lijn gedaan. Was er 100 % zeker van dat ze niks kwaadwillens had gedaan, maar ze kende paarden niet + dat iedereen met een hoop enthousiasme werd begroet..iets waar paarden niet zo van gecharmeerd zijn(over het algemeen), dus uit voorzorg hond aangelijnd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:26

bonny123 schreef:
Gisteren kwam vanaf 50 meter afstand een grote hond met blote tanden recht op mn paard afrennen. Ik ben snel afgestapt, t kon nog, dus ik dacht naast mn paard kan ik beter de hond op afstand houden dan op mn paard.
En ja hoor, blaffen en rennen rond mn paard. De twee eigenaren riepen de hond, maar hond luistert niet.
Ik roep naar hun (ze blijven gewoon op afstand staan) of ze de hond niet bij kunnen houden. Reactie: ik roep m toch? Ja, maar hij luistert niet! Waarop ze zeggen dat ze daar dan toch ook niks aan kunnen doen. Nou ja zeg! Dus alleen roepen is voldoende? Nee, natuurlijk niet! Hond moet gewoon luisteren. Net als mijn paard ook braaf moet zijn in t bos en niet andere mensen in gevaar mag brengen.

en wat hadden die eigenaren dan precies moeten doen volgens jou? Een verdovingspijltje schieten? Ik neem aan dat ze aan kwamen lopen natuurlijk.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:35

smurffie schreef:
bonny123 schreef:

en wat hadden die eigenaren dan precies moeten doen volgens jou? Een verdovingspijltje schieten? Ik neem aan dat ze aan kwamen lopen natuurlijk.

Het probleem is een beetje dat heel veel hondeneigenaren hun hond benaderen met kreten als ''Kom nou Woeffie, kooommmm nou toch....'' En daar gaat het vaak mis met honden en paarden.. Die honden snappen niet wat hun baasje wil en hebben dus (logisch) ook nooit geleerd om te luisteren.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:37

Ik heb laatst een hond een flinke tik met de zweep gegeven. Hij luisterde niet naar de baas en wilde even aan de "achterkant" van mijn paard snuffelen. Hij was snel weg :P

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:39

Ik ga stappen als ik honden zie, stilstaan als ze naar me toe komen. Dan vraag ik vriendelijk of de hond onder appèl staat en of ik weg kan rijden. Meestal wacht ik dan nog even met draven of galopperen tot de hond uit zicht is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:51

In dit soort situaties is het geven en nemen in mijn ogen. Niemand moet het op willen zoeken.
Als eigenaar van de hond hoor je deze bij je te roepen en ga je netjes wachten tot de ruiter/menner voorbij is en dan kan iedereen zijn pad weer vrij en blij vervolgen.
Als ruiter/menner doe je je best om je paard onder controle te houden, eventueel op een afstand halt houden zodat de eigenaar wat meer tijd/ruimte heeft om zijn hond aan te lijnen.
Zijn mensen erg hardleers en de hond wordt te vrijpostig en luisterd niet naar zijn baas dan kan deze van mij een tik verwachten met de zweep. Wordt de baas boos dan zeg ik altijd beter een tik met mijn zweep die je hond na kan vertellen dan een trap van een hoef...

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:59

Ik vermijd altijd losloop gebieden, vind het zelf ook vervelend als ik met mijn hond loop haha.
Niet omdat ze iets doet, maar omdat ze zo enthousiast is, en niet oplet. .
En niet snapt dat alle paarden zoals mijn pony is.

Maar inderdaad de honden eigenaren kunnen er ook wat van. Wat ik heel irritant vind als ze op het ruiterpad gaan wandelen, het is toch niet voor niks een ruiterpad?

Ik roep mijn hond ook altijd gelijk bij me, alleen soms zie ik het echt net te laat, en huppelt ze er gelijk vrolijk naast, maar ik doe er idd wel alles aan om haar bij me te houden.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:18

1 keer meegemaakt dat een hond ponylief wou aanvallen.
Moet ik eerlijk zeggen dat die hond alles wat los en vast zit aanvalt wat voor het erf langs loopt, slecht opgevoed, heeft die man al meerdere keren waarschuwingen voor gehad maar hij trekt zich er niks van aan.

Maargoed, die hond viel pony dus aan. Ik bedenk me niet en heb die hond een flinke opdonder met zweep gegeven op zijn kop en flank. Sindsdien kruipt hij weg als ik langs rijd.

Hoorde van eigenaar van mijn verzorgpony dat die hond hun hond ook al eens heeft aangevallen. Ook zonder reden, omdat ze voor het erf langs liepen (over openbare weg)

Een paard is een vluchtdier en zal in zo'n situatie willen vluchten, ik vind dat je je als eigenaar van een hond je hond behoort te leren bij je te houden en anders aangelijnd te houden. Kom nog te vaak slecht opgevoedde honden tegen, zo jammer.

Ik rijd in een gebied waar veel paarden en honden 'wonen' dus ja, kwestie van tijd voordat het flink misgaat.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:22

Als hondeneigenaar snap ik er echt niets van dat mensen wiens hond niet luistert hun hond los laten := Altijd als ik (in de verte) paarden aan zie komen sla ik een ander pad in of lijn ik mijn hond aan. Ookal zal hij geen paarden lastig vallen, alleen voor de rust van de ruiter doe ik het al. Ik vond het met mennen ook vervelend, blaffende honden om de kar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:32

Mijn paarden zijn goed 'hondmak' gemaakt. En als ik uit mijn ooghoeken zo'n ongeleid projectiel aan zie komen, dan draai ik mijn paard er heen zodat zij het ook ziet. Weet ze maar dat 'ie er aan komt, en hoeft ze er niet meer van te schrikken.
Mocht de hond echt op het paard afkomen, dan zal ik steeds de voorkant van m'n paard richting hond houden. Dat voorkomt dat de hond gekke dingen achter mijn paard/bij de achterbenen kan doen, en ik heb gemerkt dat het honden ook behoorlijk van hun stuk brengt als het paard niet wegloopt maar naar hem blijft kijken en naar 'm toe draaien.

Als mensen hun hond bij zich roepen als wij er aankomen, bedank ik ze altijd vriendelijk en zeg ik wat aardigs. Kan even een opmerking over het mooie weer zijn, of een complimentje over hoe de hond luistert of wat een leuk beest het is.

Wie goed doet, goed ontmoet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:33

smurffie schreef:
Ik heb altijd een zweep bij me buiten, komt er een hond aan stormen geef ik eerst een flinke brul en anders een zwiep met mijn zweep. Mocht dat ook niet werken krijgt hondlief toch echt een tik. ik heb al 2 maal een hond bij de achterbenen/in de staart van mijn paard gehad en die hebben allebei een trap gekregen van mijn merrie, dan liever een tik van mijn zweep.

Dit dus! Altijd rijden met zweep. Ook handig voor enge mannen ;)

Mensen zonder paarden snappen het hele paard vaak ook niet. Die denken gewoon "ach mijn hond wil spelen" en lopen op het gemakje verder. Ook stokken gooien richting een paard is heel normaal?? Die mensen denken daar gewoon niet bij na. Het zou fijn zijn als hierover meer voorlichting is. Natuurlijk moet je paard luisteren, maar een beetje begrip van andere bosgebruikers zou prettig zijn.

Maar wanneer een hond hapt naar het paard? Tik met de zweep. Dan hoeft paard zich ook niet te gedragen.