MayDayParade schreef:Of gewoon gezond instinct zoals bijna elk paard.
Ik vind dat hondeneigenaren hun hond onder controle moeten hebben voor ze hem loslaten in het bos, maar ook dat paardeneigenaren wat minder moeten miepen:P
9 van de 10 keer is het de ruiter die verkrampt gaat zitten omdat ze bang is dat haar paard schrikt, waarvan het paard schrikt, en niet de hond die een beetje rond loopt te snuffelen.
dat dus

Je kan je paard gewoon leren niet bang te zijn van honden hoor. Net als elke hond gewoon kan leren niet op paarden te reageren.
Als dat niet gedaan wordt is dat het probleem van de eigenaar die het dier heeft wat 'verkeerd' reageert.
Ik heb nog nooit last gehad van honden ter paard, maar mijn paard/pony's zijn dan ook honden gewend ( mijn eigen hond loopt er immers los om heen).
Meeste honden eigenaren die ik tegen kom zijn doodsbang voor die paarden en roepen angstvallig hun hond bij, en dan ben ik degene die zegt, ah joh, van mij hoeft dat niet hoor!
) en ze draaien allemaal snel om en gaan terug naar de baas
Altijd als ik (in de verte) paarden aan zie komen sla ik een ander pad in of lijn ik mijn hond aan. Ookal zal hij geen paarden lastig vallen, alleen voor de rust van de ruiter doe ik het al. Ik vond het met mennen ook vervelend, blaffende honden om de kar.