12 jaar te oud voor paard om hoger niveau te halen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:30

Inderdaad laten kletsen! Maar het is wel jammer dat de echte amateurs in de basissport steeds minder worden gewaardeerd. Natuurlijk is het mooi als je vanaf dat een paard 4 is, ieder jaar een klasse of een niveau verder komt. Maar dat is niet voor iedereen weg gelegd. Niet voor ieder paard, niet voor iedere ruiter. En soms heb je pech, of rijd je gewoon weinig wedstrijden, of begin je met een paard van 12, zoals TS. Gewoon doen dus, wedstrijden rijden hoort ook gewoon leuk te zijn, ongeacht de klasse en de leeftijd van je paard!

Irene_S

Re: 12 jaar te oud voor paard om hoger niveau te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:34

Ik ben okt 2013 gestart met wedstrijden. Mn paard was toen 17. Inmiddels zijn we M1. Kan best dus als jullie het kunnen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:08

Tazzey: Ja je hebt gelijk, vaak zijn die in GP ook niet altijd even jong meer.
En tegenhouden laat ik me zeker niet! We trainen samen lekker door, en we zien waar we uitkomen. Of het nu M is of LT(zoals jij begrijpt) maakt mij uiteindelijk niet uit. Als we er maar plezier in hebben, toch?
Tyke: Precies dat, ik dacht ook eigenlijk meteen wat een ontzettende onzin maar ik hield m'n mond wijselijk even dicht :p.
friesiszwart: Dankjewel en ga ik zeker doen :D .
Kendra: Ja dat is inderdaad erg jammer.. Ja maar niet iedereen kan het aan om een paard vanaf z'n vierde te gaan rijden enz.(ervaring mee :P) dus dan heb je dat weer..
Dan liever starten met een 12-jarige en wel ergens komen dan met een 4-jarige niet eens durven op te stappen oid. En inderdaad, wedstrijden zijn ook hartstikke leuk!
Irene_S: Dat doe je goed! We gaan keihard ertegenaan :D

LoveLSWS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:33

Het is echt onzin
12 is juist (vind ik) een mooie tijd om dat te gaan doen

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 17:39

LoveLSWS schreef:
Het is echt onzin
12 is juist (vind ik) een mooie tijd om dat te gaan doen

In dat geval ben ik heel goed bezig :D

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:46

Ik heb er zelf eentje die eind van deze maand alweer 21 word maar nog lang niet zo voelt en uitziet. Ik zou der zo in de Z1 kunnen starten als ik dat zou willen en ze heeft in januari nog een B indoor cross gelopen en er staan er nog een paar op de planning. Belangrijkste is dat je zelf goed naar je paard kijkt en luistert. Goed opwarmen en een goed cooling down doen en verder veel paard laten zijn dan komt het helemaal goed! Laat je door andere niet in de twijfel brengen en vooral lekker genieten van je paardje

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:08

reneemontana schreef:
Ik heb er zelf eentje die eind van deze maand alweer 21 word maar nog lang niet zo voelt en uitziet. Ik zou der zo in de Z1 kunnen starten als ik dat zou willen en ze heeft in januari nog een B indoor cross gelopen en er staan er nog een paar op de planning. Belangrijkste is dat je zelf goed naar je paard kijkt en luistert. Goed opwarmen en een goed cooling down doen en verder veel paard laten zijn dan komt het helemaal goed! Laat je door andere niet in de twijfel brengen en vooral lekker genieten van je paardje

Ja inderdaad, maar als ze niet meer wilt dan voel ik dat ook(gisteren was ze na een half uur wel klaar, maar dat kwam door de warmte) dus toen ben ik ook gestopt. Opwarmen en cooling down vind ik zelf echt heel belangrijk, dus daar let ik goed op.
En wat betreft dat laatste, ik ga zeker genieten!

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:24

Helemaal niks mis mee hoor! 12 is een mooie leeftijd. :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:41

Ach wat een onzin. Ga toch lekker lessen en wedstrijden rijden en heb plezier al is je paard 20 als je in het Z mag starten als jou paard dat dan aankan moet je dat gewoon doen!

Dan kan ik ook net zo goed stoppen die van mij is 11 maart 13 geworden en start nu pas 2 keer in t B..

Edit: ik heb btw 2 weken geleden in het M1 gestart met mij haffie.. Joris is inmiddels 23. Hahaha

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:45

Ik beb zelf ook met een 13 jarige begonnen en tot M gekomen. Toen werd ie verkocht.Nu heb ik een jong paard en heb moeite met de B. Dus gewoon lekker gaan rijden en je ziet wel waar je uit komt. Het zal in ieder geval heel leerzaam zijn!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 11:22

Bente(zoef): Hoe oud is Zoë eigenlijk? :D Bedankt voor je lieve reactie.
Kozbi: Ga ik zeker doen! En ja, als ze 20 is en ik in het Z mag starten en ze volledig gezond is, ga ik dat zeker doen! Ja echt wat een onzin over die leeftijd, dat heeft dit topic toch weer mooi even bewezen.
En haha wat leuk, zo te horen heb je er nog voldoende plezier in en dat is waar het om gaat!
Suzan_bobar: Ja dat betwijfel ik niet, dat het leerzaam zal zijn! Ik ga het zeker zien, misschien redden we het wel helemaal niet maar dat geloof ik eigenlijk niet :o .

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:28

12 is een hele nette leeftijd om te beginnen!

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:08

Zoe is 11 jaar. ik start nu M dus dat scheelt maar een jaar met Vera ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 14:48

Bente: En dezelfde vader, dus dat komt wel goed met Veer :D.
Rosalie: Bedankt voor je reactie, ik vind het ook helemaal niet oud en iemand anders zei dat 9 jong paard word genoemd, en dat scheelt bijna niks met 12.

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:55

precies ;)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:37

Kennisje van mij heeft een paard, die nu 21 is en die loopt nog vrolijk M met de bijrijdster en zijn heel goed bezig. Ik verwacht dat zij eind van het jaar/volgend jaar nog wel Z dressuur rijdt met hem.

Paard heeft er nog plezier aan en ze zijn nog maar 2 jaar een combinatie (of zelfs korter..) dus moet je nagaan ;)
Paard zal wellicht de ZZ-licht niet meer kunnen, maar hij is netjes door de B en L gevlogen en de eerste punten in de M waren ook in de prijzen :)

Met goede begeleiding kom je een heel eind, en een paard van 12 zit lekker in de bloei van zijn leven.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:42

Onzin, merrie die ik heb gereden reed nog een mooi 1.50 parcour op 17 jarige leeftijd.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:44

Mijn moeder rijd haar zelf gefokte KWPN'er nogsteeds, 27 jaartjes jong maar je merkt er werkelijk niks van!

Een grote onzin dus! Heel veel plezier met je paardje!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:44

TOTALE onzin, 12 is in de eerste plaats niet oud, een correct gereden paard kan mits goed opgeleid en begeleid (gereden) nog vele jaren mee en er zijn nog genoeg levensjaren om ene leuk niveau er mee te halen!

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:52

Complete onzin, jaaaaaaren geleden toen mijn toenmalige bijrijdpaardje 21 was schudden we samen heel wat interessante oefeningen uit onze mouw. Hij zat fantastisch in zijn spieren en werd regelmatig flink jonger geschat. Net als bij mensen, leeftijd is slechts een getal! Laat je niet gek maken...

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:52

Zo als vele al zeggen, ik vind het echt onzin. Ik ben begin januari begonnen met wedstrijden met een 14 jarige die vooral in het weiland had gestaan. A.s. zaterdag gaan we voor het eerst starten in het M1.

En dit is niet mijn eerste "oudere" paard die op latere leeftijd zijn sportcarriere gaat maken.

Dus het kan wel zeker!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 14:53

Draai het eens om:) Wij beginnen te vroeg met onze paarden;) Te jong. Ze moeten vaak jong al zoveel doen en lopen en allemaal voor maar een ding het geld. Het kost geld;) Leuk als je een stal vol jonge paarden hebt maar niet als je heel lang met 1 paard door wil. We rijden ook relatief vroeg in vaak ook omdat het paard geld kost en anders staat hij daar maar;)

En de goede paarden zijn vaak toch al wat ouder en uitgegroeid voor ze echt de zware oefeningen kunnen. Ligt ook wel aan de training. Zijn ze jonger en heel talentvol en laten zich goed zien gaat het vaak eerder mis op latere leeftijd.

Gemiddeld paard in de sport welke vroeg gereden is is op 7 jaar vaak al kapot. Alleen deze paarden zie je niet terug in de sport daarna maar ze zijn er in overvloed. Dus uitgegroeid en dan doorrijden is beter:)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:01

Het is natuurlijk wel zo dat e.e.a afhangt van de te leveren prestaties. Net als bij mensen die, ik noem maar wat, wedstrijd of marathonschaatsen, is er een piekmoment in hun presteren. Dat ligt tussen hun 18e en 25ste levensjaar. Daarna neemt de fysieke kracht af tot rond het 35ste levensjaar. Records zijn dan niet meer te verwachten maar (top)prestaties wel.
Zo ook bij paarden. Een paard van 14 zal absoluut nog jaren in de sport op hoog niveau meekunnen, maar absolute records halen zal er niet meer inzitten, tenzij het paard van jongs af aan getraind is en wat geluk heeft.
En daarnaast is het een kwestie van talent hebben voor iets (als springpaard gefokt zijn bijvoorbeeld) en bij springwedstrijden speelt bij winnen natuurlijk ook de 'geluksfactor' mee. (dwz fouten van een ander)
Bij dressuur ligt dat iets anders. En in de rensport ook.
Kortom; met een iets minder jong paard kun je een heel eind komen. ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:01

Dat is gewoon waar 7-8 jaar is het gemiddelde sportpaard, van de rest hoor je niets meer... ooit. Veel te vroeg mee begonnen doorgaans, door de klassen heen "geragd"" en als ze dan bij de hogere klassen zijn en het wordt auw en kreupel (en er komen sponsors) dan komen ook de spuiten pijnstiller en steroiden tevoorschijn.
Gebeurt maar al te vaak.

Maar mag je dan weer niet hardop zeggen, WANT Bonfire, Salinero.. etc zijn ook zo-en-zo oud geworden, dus zal het toch wel goed zijn? Daar zit een strikt kennisbeleid achter en niet te vergeten een smak DA-controle, verzorging en management.

Dat zijn druppels op de gloeiende plaat. De meeste slachtoffers onder de paarden vallen juist in alle klassen t/m Z. Onder diegenen, die de top nog WILLEN halen maar er nog niet zijn. Dáár vindt de echte race en de echte selectie plaats. Waarbij de meeste paarden afvallen. Die hebben zich dan ook nog niet in de kijker gereden. Dat valt dan ook niet zo op als die namen opeens "wegvallen".

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:09

Ik heb mijn pony op 9 jarige leeftijd gekregen en die heb ik naar het Z1 gereden op z'n 14e, dikke onzin dus :)