Mag dit wel? 0 als cijfer krijgen op een onderdeel in de B

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: Mag dit wel? 0 als cijfer krijgen op een onderdeel in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:17

In principe had die je ook een 0 gegeven, aanspringen tussen x en c is niet getoond , je zat immers al in galop. Had je ook nog -2 moge geven, maar dan had je wel een hele vervelende jury :))

daroosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:22

Heeft de schrijver/schrijfster die naast de jury zit geen foutje gemaakt. Dat het een 6 moet zijn maar lijkt op een 0?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:19

Jasmijn159 schreef:
Check even de info voorin je proevenboekje. Nul staat voor 'niet uitgevoerd'. Technisch gezien klopt dit: je hebt immers het aanspringen in galop tussen de juiste letters niet laten zien.

De meeste juryleden in de B zullen je eerder een onvoldoende geven dan een nul, maar het mag dus wel.

Toch mag je hier geen 0 op geven, immers heb je het wél uitgevoerd, alleen te vroeg. Dit neem je dus mee in het cijfer. Een 0 mag je alleen geven als je totaal niets van het gevraagde laat zien, dus stel je rijdt een volte in draf ipv in galop, dan mag je nog geen 0 geven omdat je de volte wel rijdt. Of wanneer het halthouden een apart onderdeel is en het paard totaal niet stilstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:22

elenaMM77 schreef:
Scum schreef:
Nee, je had zeker geen 0 mogen krijgen. Volgens mij is de oefening een grote volte, waarbij je op het tweede deel van de volte in galop moet aanspringen. Je bent nog altijd wel op de lijn van de volte geweest, dus alleen daar al voor zou je punten moeten krijgen.
En voor het te vroeg of te laat aanspringen kun je iemand wel een lager punt geven, maar niet een 0.

de volte is vrijwel altijd losstaand van de overgang in het protocol?

hier even een voorbeeld uit een andere b proef (proef 3 knsh), waarin je ziet dat de overgang een los onderdeel is.

11 E-B-E Grote volte, doorzitten
12 Op de volte
tussen B en E
Arbeidsgalop rechts aanspringen
13 C Grote volte
14 Tussen C en M Overgang arbeidsdraf

als je dus niet op de volte tussen b en e aanspringt heb je officieel dat onderdeel (voor azijnzijkende juryleden die net voor B dan niet meenemen als getoond) niet getoond.. het feit dat je wel op de volte reed telt dan niet mee, want het onderdeel volte is 11 al, punt 12 is het aanspringen naar de galop..

Je hebt echt geen gelijk.. :n Zodra je ook maar iets van het gevraagde laat zien, mag je geen 0 krijgen :n Je laat de overgang wel zien, alleen te vroeg of te laat. Het feit dat je op de volte rijdt telt wel degelijk mee, je reed immers wel de lijn die gevraagd werd, ook al was het een ander onderdeel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:30

Helemaal eens met Relaxed. Zo hoort het beoordeeld te worden. Sla je de volte gewoon helemaal over, dan heb je dat niet getoond en een 0 waard. Zoals het nu beschreven wordt, had het geen 0 mogen zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:31

Ik vraag me dan altijd af...
Met welk gevoel, met welk idee zou zo'n jurylid daar dan zitten? Zou hij/zij denken dat er een Grand Prix proef beoordeeld moet worden? :D

Hoop dat er dan in ieder geval nog wel netjes commentaar stond bij geschreven bij het onderdeel waar je de nul op scoorde _O-

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:32

Tja Punz, de enige manier om daar achter te komen is eht aan de jury navragen na afloop. Er zijn veel te weinig ruiters die dat echt doen, maar ondertussen wordt er wel volop geklaagd over ons juryleden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:33

Relaxed schreef:
elenaMM77 schreef:

de volte is vrijwel altijd losstaand van de overgang in het protocol?

hier even een voorbeeld uit een andere b proef (proef 3 knsh), waarin je ziet dat de overgang een los onderdeel is.

11 E-B-E Grote volte, doorzitten
12 Op de volte
tussen B en E
Arbeidsgalop rechts aanspringen
13 C Grote volte
14 Tussen C en M Overgang arbeidsdraf

als je dus niet op de volte tussen b en e aanspringt heb je officieel dat onderdeel (voor azijnzijkende juryleden die net voor B dan niet meenemen als getoond) niet getoond.. het feit dat je wel op de volte reed telt dan niet mee, want het onderdeel volte is 11 al, punt 12 is het aanspringen naar de galop..

Je hebt echt geen gelijk.. :n Zodra je ook maar iets van het gevraagde laat zien, mag je geen 0 krijgen :n Je laat de overgang wel zien, alleen te vroeg of te laat. Het feit dat je op de volte rijdt telt wel degelijk mee, je reed immers wel de lijn die gevraagd werd, ook al was het een ander onderdeel.

volgens een eerdere reactie werd de lijn echter niet genoemd, slechts het aanspringen.
blijkbaar heeft deze proef een andere beschrijving. vind dat in dit stukje ook opvallend, want blijkbaar vinden ze het in deze overgang noodzakelijk om te bevestigen dat je nog steeds op die volte zit waar je volgens 11 al op zou horen te zitten. betekent dat je volgens jouw redenatie dus 15 punten voor de volte alleen al zou kunnen krijgen als je het perfect zou doen zonder galop.. 10 voor de volte en 5 voor de lijn op de volte maar dan zonder galop.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:36

Het doel van de oefening is dat de ruiter het paard in een regelmatige arbeidsdraf doorzitten de volte instuurt. Wat ik heel vaak zie is dat zodra de ruiter gaat doorzitten, het paard al aan galop denkt en gaat dribbelen, zelf aanspringt ed. Daarna is het de bedoeling dat de ruiter op de volte in galop gaat, zonder daarbij af te wijken van de volte. Ook dat lijkt makkelijk, maar veel paarden vallen naar binnen op het moment dat het buitenbeen doorkomt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:40

@kleinvosje: Op zich helemaal met je eens hoor. En eerlijk: ik klaag zélden over juryleden, ben in het algemeen tevreden over het jurygilde, en kan me meestal wel vinden in het commentaar wat er op mijn protocollen staat. ( wat niet wil zeggen dat ik het altijd even léuk vind om het te lezen :D ) Maar ben iha juist van mening dat veel ruiters nét even iets te weinig zelfreflectie hebben en net te makkelijk klagen over juryleden..

Maar een núl...

Omdat een paard anticipeert op een te goed geoefend proefje....

In de B...

Daar zou ik ook achteraf geen gesprek meer aan wagen hoor... Ik bedoel, ik weet zélf dan ook wel dat ik te vroeg aangesprongen ben, en als iemand dan vind dat dat een nul is... tja.... daar ga in dan niet meer over discussiëren..Kansloos

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:43

Mee eens Punz. Helaas valt hier niet veel aan te doen. Toch even met de jury praten kan wellicht helpen voor beide partijen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:44

LOL...Ik zou in dit geval niet durven.. _O- _O-

(geintje natuurlijk.. .maar zou wel concluderen dat onze werelden dan kennelijk zo ver uit elkaar liggen dat ik niet verwacht dat er zinvol gepraat kan worden...)
Laatst bijgewerkt door Punz op 09-04-15 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:44

Ik heb al jaren geen wedstrijden meer gereden, maar ik herinner me wel dat ik bij mijn eerste B proefje tussen de A en de F moest aangalopperen, maar ponylief sprong te vroeg aan (ongeveer toen haar hoofd net bij de A was, ik had het proefje iets te vaak geoefend dus ze deed het al voor ik de hulp gaf :+). Ik had toen een onvoldoende voor dat onderdeel, maar geen nul.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:17

Punz schreef:
LOL...Ik zou in dit geval niet durven.. _O- _O-

(geintje natuurlijk.. .maar zou wel concluderen dat onze werelden dan kennelijk zo ver uit elkaar liggen dat ik niet verwacht dat er zinvol gepraat kan worden...)

ik zou geloof ik niet het gesprek aan gaan maar met mijn liefste glimlach een pakje maandverband aanbieden aan de jury.. ja ook als het een man is :')

Weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:24

elenaMM77 *\o/* _/-\o_

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:27

:D
Soms mis ik hier zó de "like!" knop!

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:56

Whahahaha dat is een goede! :D ~~}>

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:22

Interessante discussie :D

Ik lees in reactie dat het gevraagde onderdeel niet is getoond en dus als onvoldoende wordt berekend. Begrijp ik!

Maar wat nou als ts wel tussen de letters was aangesprongen en haar paard direct hadterug genomen naar een andere gang (dus niet door galopperen) wat dan? Er staat namelijk niet dat je moet door galopperen maar we weten dat dit wel de bedoeling is!
Ts heeft dus een half onderdeel laten zien wat dus ook half beoordeeld zou moeten worden (in min beleving) :o niet aanspringen maar wel door galopperen.

Of denk ik nu te simpel?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:35

Als je nou de volgende keer je protocollen terug krijgt en je een aantal dingen ziet die je niet begrijpt zoals die 0 nu.
Ga dan naar de jury en vraag of ze je uit kunnen leggen wat ze er mee bedoelen.
Echt jury's zijn ook gewoon mensen.
Ze eten je niet op als je iets vraagt (mits je het op een normale manier doet natuurlijk)
En daarnaast vinden de meeste het juist fijn als je dingen vraagt.
Juist omdat je dan laat zien dat je dingen wil leren

jesicaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 09:33

Amiigo schreef:
In principe had die je ook een 0 gegeven, aanspringen tussen x en c is niet getoond , je zat immers al in galop. Had je ook nog -2 moge geven, maar dan had je wel een hele vervelende jury :))

Nou de jury vond ik eigelijk helemaal niet vervelend want ik had nog 186 punten ondanks de 0

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:40

Kijk..... Dat maakt het al weer anders : je had dus kennelijk een jurylid die écht durfde te punten.
Daar moet je dan weer heel zuinig op zijn, eigenlijk ( zijn de juryleden waar je het meest van leert!!)

jesicaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 11:41

Punz schreef:
Kijk..... Dat maakt het al weer anders : je had dus kennelijk een jurylid die écht durfde te punten.
Daar moet je dan weer heel zuinig op zijn, eigenlijk ( zijn de juryleden waar je het meest van leert!!)

Van deze dingen leer ik zeker.

Op mijn protocol staan allemaal 6en, 7en en 8en. Dus ik mag niet klagen :Y)

Sinds dat ik wedstrijden heb ik dit nog nooit eerder dit mee gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 21:06

elenaMM77 schreef:
Relaxed schreef:

volgens een eerdere reactie werd de lijn echter niet genoemd, slechts het aanspringen.
blijkbaar heeft deze proef een andere beschrijving. vind dat in dit stukje ook opvallend, want blijkbaar vinden ze het in deze overgang noodzakelijk om te bevestigen dat je nog steeds op die volte zit waar je volgens 11 al op zou horen te zitten. betekent dat je volgens jouw redenatie dus 15 punten voor de volte alleen al zou kunnen krijgen als je het perfect zou doen zonder galop.. 10 voor de volte en 5 voor de lijn op de volte maar dan zonder galop.

Natuurlijk niet, als een paard niet in galop aanspringt dan kan je gewoon een heel laag cijfer geven voor het aanspringen, vervolgens kun je voor de overgang van galop naar draf dan ook een 1 kwijt, aangezien er geen overgang terug wordt gereden. Een volte die (deels) in de verkeerde gang wordt gereden is ook een 1 of dikke onvoldoende. Zoals Kleinvosje ook aangeeft, pas als je een volte niet rijdt, dan is het pas een 0.

Volgens de redenering van sommigen hier, incl jou, zou je voor een overgang die je te vroeg of te laat rijdt een 0 moeten krijgen, dat is natuurlijk onzin. Dan zou in de praktijk de 0 de nieuwe 6 worden :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:10

Relaxed schreef:
Volgens de redenering van sommigen hier, incl jou, zou je voor een overgang die je te vroeg of te laat rijdt een 0 moeten krijgen, dat is natuurlijk onzin. Dan zou in de praktijk de 0 de nieuwe 6 worden :+

dan heb je mijn reactie en die van anderen niet goed gelezen. niemand zegt dat je het met een nul moet beoordelen.. sterker nog, ik zou dat jurylid een pakje maandverband gaan geven.. de vraag was 'mag' het, niet moet het.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:12

Ach, dat is mij ook wel eens overkomen in de B. Mijn paard is een echte zenuwpees en alles ging in sneltreinvaart. Toen ook te vroeg aangesprongen en een 0 ontvangen, omdat ik het niet op de plek waar het moest liet zien. Ik vond die jury toen onwijs streng.
Later nog een keer een proef gereden bij die jury, toen wel een winstpuntje gereden, dus ik was blij dat hij ook de vooruitgang zag...