Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikki schreef:Wauw wat een super tips weer allemaal!
Ik ga hier zeker mee aan de slag! Ik zal zodra hij bij mij is, zeker zo nu en dan updates plaatsen!
Ik wil graag leren, en helaas horen daar ook fouten bij. Maar ik doe zeker mijn best.
Het enige punt is, waar hij nu nog staat, tot hij bij mij komt, heeft hij al een halster om, (geen idee hoe ze die er ooit om hebben gekregen)... aanraking is geen probleem als je hem aan de hand hebt... punt is alleen zodra je hem los gooit, hem dan weer vangen.
Is het een optie om hem aan de longe te houden, en hem af en toe vragen dichterbij te komen... en dan weer laten gaan etc...?
Heike schreef:Barley Queen kwam bij mij toen ze bijna twee was en kwam uit Wales. Daar had ze ook vrij rond gelopen. Ik heb gekozen om haar de eerste periode op stal te houden met natuurlijk dagelijks weidegang. Ze ging met een groepje naar buiten en kwam makkelijk met een groepje naar binnen.
Ik had geen halster om maar had een halsband gekocht. Ze kon ik haar rustig laten wennen aan alles maar kon ze niet meteen weglopen. Ik wilde haar niet leren dat weglopen een oplossing was. Ze kon echt nog helemaal niets. Ook aanraken was haar onbekend.
Ik vond het een groot voordeel want ze had ook eigenlijk geen nare ervaringen opgedaan. Doordat ik iedere dag veel met haar bezig was is ze vrij snel aan aanrakingen en poetsen gewend. En met vrij snel bedoel ik ongeveer een half jaar. Toen kon ze eigenlijk alles wat een twee jarig paard zou moeten kunnen. Dus meelopen, poetsen, hoefsmid etc.
Wat mij heel erg opviel is hoe afgestompt onze paarden eigenlijk zijn. De veulens die bij ons geboren worden leren al snel dat mensen van alles doen maar dat dat eigenlijk niets betekend. Bij Barley moest ik leren dat echt alles iets betekende en dat ze daar op reageerde. Als ik met mijn handen over elkaar stond dan reageerde ze al op mijn hand. Als ik mijn vingers opende dan keek ze al. Zij moest leren dat mensen dingen doen die niets betekenen, en ik moest leren dat mijn houding, stem, gebaren etc allemaal invloed hadden op haar.
Verder heb ik uren bij de wei gezeten om te kijken hoe zij zich gedroeg in de 'kudde' zeker in het begin gedroeg zij zich nog als wild paard. Bijv iedereen stond gras te eten en dus stond zij met haar hoofd omhoog om op te letten. Maar als zij wilde grazen nam niemand de taak over om op te letten. Dat heeft enkele weken geduurd voordat ze rustig durfde te grazen.
Maar ook de positie in de kudde...
Ik heb zo veel geleerd van haar. Zo veel dingen die ik als vanzelfsprekend was gaan vinden waren helemaal niet zo vanzelfsprekend. Bijv het welbekende klopje op de schouder...helemaal fout...
ellepel schreef:Oh ik lees even mee en ik heb vorig jaar een klein ponietje in handen geehad die het helemaal niet leuk vond als je al naar zijn benen keek, dan werd hij boos!
tot de knie aaien ging prima maar verder was dus een probleem.
daar heb ik de oude truuk met de stok toegepast.ik nam een vrij lange stok met daar om het einde een zachte lap gewikkeld.
eerst aai je het paard daar me zodat het er vertrouwd mee raakt.
daarna kun je die stok dus gebruiken om het tegen de benen te houden. Je gebruikt het als hand zeg maar![]()
Je kunt net iets meer doorzetten zonder dat je een trap krijgt en je staat veiliger doordat je recht kunt blijven staan![]()
kon na een aantal dagen er al mee tussen de benen onder de buik, heel fijne oplossing.
succes!!