Hond mee op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christina

Re: Hond mee op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:57

Hoe doen degenen dat die de hond meenemen als ze gaan mennen in het bos? Als ik met de kar ga ben ik alleen en mijn bokkussen staat in het midden. Ik zou ook wel eens de hond op de kar willen hebben maar bij mij voorop is denk ik wat krap en achterop kan ik haar niet in de gaten houden en is denk ik ook niet echt handig.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 11:21

mijn buurman ment en die heeft de hond er ook altijd los naast lopen :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:00

Wij gaan altijd samen op pad met de kar (ik ga dus nooit alleen).
Dan heeft mijn bijrijder de honden vast. Als de honden los kunnen stop ik even en mogen ze van de kar af.
Alleen zou ik nooit mennen en de hond meenemen. Dan moet je te veel tegelijk in de gaten houden.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:17

Bij mij gaat de hond ook vaak mee :)

Hij luistert prima en ik hoef geen enkele weg over te steken.
Ik heb hem altijd 'los'. Aan de riem vind ik heel gevaarlijk omdat je hem toch niet kan houden als hij zich los wil trekken en jij op het paard zit. Als je de riem aan het zadel doet en het paard springt opzij of schiet naar voren, kan de hond zich niet beschermen en wordt vertrapt of gestikt. Zeker niet aan het zadel vastmaken dus!
Ik moet er wel bij zeggen dat onze honden zijn getraind met een correctieband, wij hebben jachthonden met een zeer groot jachtinstinct. Ze zijn getraind om op stem weer dichter bij ons in de buurt te lopen en op het pieptoontje terug te komen en naast te gaan zitten. Als er echt een noodsituatie is zoals als ze een andere hond grijpen of als ze achter een hert aan gaan kan ik een klein schokje geven, maar dat is eigenlijk nooit nodig. Het schokje is overigens niet hard, alleen net voldoende om ze even uit die jachtmood te halen zodat ze me weer horen roepen. Het gaat niet half zo hard als het schrikdraad maar het geefr toch een veilige achtervang in een noodsituatie :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:21

Haha als die van ons in de jachtmood zitten hoop ik dat ik ze weer tegenkom voordat ik het bos uit ben :+

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:30

Marjo89 schreef:
Ik stap nergens af, en officieel mag de hond nergens los hier in het bos.
Maar dan mag er nergens meer, gewoon op straat mag het officieel al niet.
En aan de lijn al helemaal niet, als er wat gebeurd, zie het al voor me.

En de hond blijft netjes op de paden.

Worden er dan geen boetes uitgedeeld als je hem los hebt? Het bos waar ik kom krijg je zonder pardon direct een boete van 80 euro als ze het zien namelijk. (heb zelf overigens geen hond hoor!)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:34

Ik heb de hond ook los mee. Hond is zo gefixeerd op mij en paard dat ook als we aangelijnde honden tegenkomen dit geen enkel probleem is. Hond knippert niet eens met zijn ogen naar hen. Hij luistert goed en kent de commando's.

Als ik normaal met hem loop kan hij een hert ruiken/zien en er achteraan willen spurten, maar hij keert dan ook weer om of stopt als ik hem roep. Te paard laat hij een hert gewoon links liggen, paard en baas zijn veel belangrijker :+

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:42

Christina schreef:
Hoe doen degenen dat die de hond meenemen als ze gaan mennen in het bos? Als ik met de kar ga ben ik alleen en mijn bokkussen staat in het midden. Ik zou ook wel eens de hond op de kar willen hebben maar bij mij voorop is denk ik wat krap en achterop kan ik haar niet in de gaten houden en is denk ik ook niet echt handig.

bij ons in het begin op de grond tussen de benen van de menner die op de bok zit erna zodra we in bos of veld zijn gaan ze vanzelf er af

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:02

De mijne gaat ook wel eens mee op buitenrit. Wij moeten 1 km over de weg naar het bos, en dan loop ik naast mn paard met de hond aangelijnd. Bij het bos stap ik op en laat ik de hond los. Ze luistert super! Net als bij collie2008: als ik gewoon wandel, wil ze wel eens snuffelen en daardoor achterblijven. Maar als ik ga hardlopen of paardrijden, dan heeft ze daar geen tijd voor, want dan is ze bang ons te verliezen :+ Het gaat perfect zo.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:09

Soms nemen we de hond mee, mijn vriend gaat wandelen of fietsen en ik rijden. De hond dartelt altijd achter een van ons aan. Helaas ook veel gebieden hier waar honden echt niet los mogen. Woon trouwens bij Arnhem. Bij de rozensaalse hei is dan wel een losloopgebied en dat wordt doorkruist door een ruiterpad maar dat vind ik nooit prettig want niet iedere hond vind paarden leuk.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:11

Hier ook iemand die wel eens de hond of honden meeneemt! Als jullie gaan rijden, hoe ver ga je dan? En hoe oud zijn jullie honden?

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:07

Ik ga meestal 1,5 uur. Mijn hond is 5 (cocker spaniel) hij vind het heerlijk om mee te gaan en als ik thuis in de bak rij ligt ie heerlijk in het zand.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:25

mijn hond is een keer meegegaan, mijn moeder was er toen ook wandelend bij omdat ik altijd in de drunense duinen rijd en daar op het grootste stuk de hond niet los mag(om logische redenen). En ik zag het losloop gebied de eerste keer nog niet zitten.

Ze luisterde echt super naar mij, dus ik wil zeker nog een keertje gaan, dan wel naar het losloop gebied.

Ik wandel ook 10 km met mijn hond, en ga ook hardlopen. Dus de kilometers heb ik daarmee al opgebouwd.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:07

Die van mij is een kruising, maar formaatje jack russel. Ze heeft dus korte pootjes. Mijn paard is een shire, dus juist heel groot. Ze kan ons gelukkig wel goed bijhouden, ook in galop. Ik merk wel dat het intensief is voor haar. Wij maken ritten variërend van 1 tot 3 uur. Ze gaat ook mee hardlopen dus ze heeft al best wel conditie. :P

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:29

Ik heb het 1 keer gedaan. Het bos in maar mijn hond wel aan de riem (zo`n uitschuif ding) . Hij kan dan gewoon overal langs , maar hij kan niet weg. Hij luistert heel goed behalve als hij een groep dieren ziet die ieder een andere kant op gaan bijvoorbeeld. Het is een bordercollie en als hij gaat drijven heb je echt totaal geen ontvangst, zijn instinct neemt het dan over ofzo :=

Mijn zusjes van 7 en 3 gaan ook gewoon met hem wandelen , dus met zijn gedrag is verder niks mis.
Als hij vast zit kun je hem door even een rukje aan de riem te geven weer even ``back to reallity`` halen.

Op deze manier werkte het toen prima.
Met mijn eigen paard doe ik het nu nog niet omdat ik hem nog niet goed genoeg ken , maar ik ben het straks wel van plan :o

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 06:51

Mijn honden vinden het heerlijk om mee te gaan kunnen ze lekker uitrazen.
Ze hebben energie voor 10 en lopen 10/15 kilometer met gemak mee de ene makkelijker dan de andere natuurlijk maar hier passen wij ons op aan.

Onze reu moet niks van vreemde honden en mensen hebben en moet ik muilkorven zodat hij geen andere honden kan beschadigen of naar mensen kan bijten.
Als hij mee op buitenrit gaat heeft hij hem om maar negeert soms mensen of andere honden. ( stond er even raar van te kijken ).
Als wij een sprintje trekken haakt hij half de weg wel af omdat hij dat dan niet goed kan bij houden en wacht dan tot wij terug komen. ( Hondje van 4/5 kilo met korte pootjes en kan die snelheid maar even bij houden maar hier houden wij dan rekening mee.

Dit was de eerste keer en was hij even zoekend wat moet ik nu doen.
Afbeelding
Met zijn muilkorf.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10991448_815088965195522_8150527303000702910_n.jpg?oh=b9aca29d3ee5287ef8304b26495df825&oe=55D92CAE&__gda__=1436336150_99c9efa861ed785b0865fca24d58b6d8
Onze teefje die kan blijven rennen en daar moet je soms zelf een rem op zetten.
Die vind het geweldig om mee te gaan en blijft mijn pony ook aan de voet volgen.
Afbeelding

Enige wat ik van mijn honden verwacht is dat ze of minimaal 10 meter vooruit lopen of achter mij pony blijven lopen en niet er pal langs of pal voor.
Als de pony een keer schrikt dan moet die ruimte hebben en niet meteen een hond onder de hoeven hebben.
Het reutje blijft er achter lopen en volgt alle paarden die er bij zijn op dat moment en kiest er 1 uit en word ie moe dan gaat ie naar de achterste.
Het teefje wilt mijn voeten volgen en omdat dit niet kan volgt ze de benen van mijn pony maar dit leert ze nog wel en loopt er gelukkig schuinlangs.
Mijn pony houd ze ook in de gaten gelukkig.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:08

Ziet er leuk uit zeg!!
Hoe leer jij je hond precies aan dat ie niet vlak bij de paarden mag lopen? Vind dat nog al eng altijd namelijk, mijn oudere hond weet het wel. Maar ik wil graag mijn bijna 1 jarige hond ook trainen, maar weet niet goed hoe haha..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 08:16

Mijn hondje kent het commando "vooruit", zo weet dat ze naar voren moet. Omdat ze een beetje bang is voor paarden, loopt ze dan vanzelf een heel stuk vooruit :P

In stap heeft ze namelijk de neiging om achter het paard te lopen, maar dan ook letterlijk met haar neus tegen de staart. Ik vind dat eng, wat als het paard een keer uithaalt? In stap moet ze dus voorop. In draf en galop loopt ze wel achter ons aan omdat ze dan bang is overrend te worden, maar dan houdt ze vanzelf zo'n 5 meter afstand :P

Afbeelding

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 06:34

Mijn reutje luistert redelijk als ik bv kom of blijf roep enzo.
als ze teveel langs lopen zeg ik "terug".
Soms moet je een paar keer t het herhalen maar dat word wel beter.

Mijn teefje is oost indisch doof en weet niet wat luisteren is.
Toen ik dit met haar voor de 1e keer deed en zei ga terug deed ze dat.
Op de terug weg laatste stuk kwam een auto aan en riep haar bij mij en zei zit en blijf en dat deed ze netjes. ( stond echt te kijken ow je kan luisteren.)
Die loopt met gewoon wandelen ook 9 van de 10 keer gewoon los omdat ze niet van mij af wijkt maar merk wel dat vanaf dat ze mee is geweest ze beter luisterd naar bv zit of kom.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 06:41

Die van mij gaat bij het ene paard wel mee aangezien het bos daar echt gigantisch is, geen wegen en komt niemand tegen, het andere paard staat op een andere stalling en daar neem ik de hond niet meer mee op buitenrit, wel gedaan maar moest vaak de weg oversteken en komt daar heel veel wandelaars tegen met honden, daarvoor luisterde hij niet goed genoeg naar m'n zin dus neem dan geen risico, hij doet niks maar niet iedereen is gecharmeerd van een loslopende hond... vind aan de riem ook gevaarlijk langs het paard inderdaad...

Hij weet inmiddels wel wat 'pas op', 'naast' 'wachten' en 'vooruit' is, pas op is nog wel eens handig als hij het nodig vind midden op het pad een rustmomentje in te lassen terwijl ik met het paard aan kom draven of galopperen :Y) als je hond nog nooit mee is geweest zou je ook eerst gewoon eens met paard ook aan de hand een stuk kunnen lopen kijken hoe het gaat en zo opbouwen.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:52

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:54

Ik nam mijn hond ook wel eens mee naast de sulky. Ik vind het wel belangrijk dat als je de hond aangelijnd hebt, dat je die lijn heel snel los moet kunnen laten. Mocht je paard er vandoor gaan dat je dan niet de hond mee sleurt. Ik had mijn hond of los of anders aan een flexilijn, zo kon ze toch vrij bewegen maar was ze wel aangelijnd.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:22

Leuk al die verhalen. Mijn hond is ook geneigd om achter het paard aan te lopen. Als ik dan vooruit zeg hobbelt ie wel weer verder.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:38

Heel leuk om te zien en al die tips te krijgen! Ik ga haar binnenkort eens aan de longeerlijn meenemen. Ze heeft alleen niet zo'n grote conditie dus ik kan nog niet te lange stukken met haar op pad

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:56

Ik denk dat het erop neer komt dat een hond zeer goed luistert en continu onder appel is. Dat is de voorwaarde om veilig en gezellig buiten te rijden met hond.

Onze honden luisteren onvoldoende en dan heb ik stress als we andere honden of paarden tegenkomen.
Met een lijn rijden vind ik persoonlijk niet fijn. Zeker niet langs de weg waar ook groot landbouwverkeer kan rijden. Dan heb ik mijn handen vol aan het paard.

Maar succes met proberen, het is wel gezellig.